Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Bangkok 2011


kokos

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    126

  • MaiChai

    93

  • Kjell

    70

  • Jive

    50

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ytterligare en som har "glömt" alla drabbade som bor utanför Bangkok och fortfarande lider av stora vattenmassor.

Man kunde ju önska att dessa människor iaf skulle få samma ersättning (5000 Baht) som bangkokborna.

Tjohoo! skall frugan få 5000bath! :14: Låter mycket om man som vi bara fått nån decimeter i huset, men lite om man som frugans bror och moster har fått vatten upp på andra våningen...

Bra!

Tycker bara att det är för mycket fokus på Bkk och det måste kännas extra hårt för de stackarna utanför Bkk.

Klart det känns extra djävligt om man bor utanför Bkk och inte får nåt...

Min gissning är att löftet om pengarna är för att minska vandaliseringen av vallar och slussportar i Bkk-trakten, om det kommer några pengar sen, när vattnet är borta återstår att se.

Höll på att glömma... TACK TILL ALLA SOM BIDRAR MED RAPPORTER OM ÖVERSVÄMMNINGARNA I Thailand! :thumbsup:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Uppdatering från Min Buri området...

post-4239-0-70373500-1320840287_thumb.jp

En liten surrealistisk syn, jag vattnar gräsmattan på framsidan av huset :crazy: Men det var faktiskt för torrt.

post-4239-0-99042900-1320840420_thumb.jp

Andra har vatten så det räcker och blir över..

post-4239-0-58586100-1320840523_thumb.jp

Nu har även små soierna vatten, det stiger med ca 10 cm per dag.

post-4239-0-61460100-1320840576_thumb.jp

Vi åker till Tesco Lotus och försöker skaffa lite mat.

post-4239-0-48157000-1320840692_thumb.jp

På Seri Thai road försöker dom med stora sandsäckar rädda en stor del av matindustrin i Bangkok.

post-4239-0-31778200-1320840858_thumb.jp

Vattnet på Seri Thai road har stigit ordentligt sen igår.

post-4239-0-73248400-1320840947_thumb.jp

Vi kör vidare mot Min Buri, och det blir djupare.

post-4239-0-41583300-1320841014_thumb.jp

Även för moppar som kör på trottaren är det nu djupt.

post-4239-0-18792700-1320841094_thumb.jp

Närmare Min Buri ser man bara högre 4-hjulsdrivna bilar, bussar och lastbilar.

post-4239-0-31510500-1320841181_thumb.jp

Ännu närmare Min Buri, finns det bara lastbilar, bussar och en Volvo XC90. Och givetvis en och annan stackare :( Kan säga att jag letade upp första bästa U-sväng på Seri Thai road då det skvalpade oroväckande på dörrplåten.

post-4239-0-27837100-1320841410_thumb.jp

Cirka 700 meter efter U-svängen var det en som inte var lika lycklig som jag.

post-4239-0-33463300-1320841512_thumb.jp

Äntligen tillbaka på mera normala vatten nivåer.

post-4239-0-19014300-1320841592_thumb.jp

Väl nära hemmet så ser det inte bra ut.

post-4239-0-38976900-1320841632_thumb.jp

Med maten från Tesco Lotus, så blir det grillade revbensspjäll. :)

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-0-70373500-1320840287_thumb.jp

post-4239-0-99042900-1320840420_thumb.jp

post-4239-0-58586100-1320840523_thumb.jp

post-4239-0-61460100-1320840576_thumb.jp

post-4239-0-48157000-1320840692_thumb.jp

post-4239-0-31778200-1320840858_thumb.jp

post-4239-0-73248400-1320840947_thumb.jp

post-4239-0-41583300-1320841014_thumb.jp

post-4239-0-18792700-1320841094_thumb.jp

post-4239-0-31510500-1320841181_thumb.jp

post-4239-0-27837100-1320841410_thumb.jp

post-4239-0-33463300-1320841512_thumb.jp

post-4239-0-19014300-1320841592_thumb.jp

post-4239-0-38976900-1320841632_thumb.jp

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroliga bilder, man får riktigt ont i magen. Stackars, stackars människor.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroliga bilder, man får riktigt ont i magen. Stackars, stackars människor.

Håller med, och ändå, det finns de lite mer norrut som har haft detta elände i 2-3-4 veckor nu, och ett flertal har eller kommer aldrig att ha ekonomi att återställa denna delvis av snikenhet framkallade katastrof!

Hoppas vekligen detta kan begränsas, som man säger, bättre sent än aldrig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är en katastrof av oförståeliga proportioner..

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja personligen när jag landar 16/11 på morgonen så känns det lagom kul. Bor mitt emellan Don Muang och Suvarnabhumi. Mitt hus är inringat i vattenmassorna så det går inte att ta sig dit. Även om det inte runnit in (ännu), så går det inte att ta sig dit annat än med lastbil. Då gatan utanför är helt översvämmad.

Vi har då bestämt att åka till vårat andra hus i Yasothon. Min fru har bokat flyg till Ubon KLOCKAN 16. Och dom som är vana att åka med Thai vet när planet från Stockholm landar. Blir att traska runt i nästa 10 timmar på flygplatsen när man har hemmet runt hörnet egentligen.

Man får väl be till gudarna att vattnet sjunker undan till dess? Men risken är väl liten?

STJP jag som tänkte att jag skulle få ära att bjuda dig på en Leo eller 2... Vi får ta det när jag kan återgå till Bangkok när det lugnat ner sig frammåt december.

Grannarna skulle tydligen lämna husen idag. Då det är svårt att få tag på mat och vatten. Normalt har vi vatten i kran (vattenrenare) men i.o.m att man kontaminerat vattenreservoaren så går inte det vattnet att dricka.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vattnet har inte stigit nämnvärt i Klong Huai Kwang sedan mitt senaste foto.

Jag har köpt gummistövlar idag, så nu kommer det nog inte att bli något vatten på gatorna i mitt område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Angående kranvattnet. Jag har de senaste veckorna levt på vatten från "Driking Water"-maskiner (de man stoppar i 1THB/liter). Jag har inte haft några problem med magen så vattnet är troligtvis okej, iaf ur bakteriologisk aspekt. Jag har inte kokat vattnet eller så, men förvarat det i kylen i max 48h.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Angående kranvattnet. Jag har de senaste veckorna levt på vatten från "Driking Water"-maskiner (de man stoppar i 1THB/liter). Jag har inte haft några problem med magen så vattnet är troligtvis okej, iaf ur bakteriologisk aspekt. Jag har inte kokat vattnet eller så, men förvarat det i kylen i max 48h.

Nu vet jag ju inte med säkerhet om hela Bangkok försörjs av samma reservoar. Men om jag förstått det rätt så är det så att reservoaren som ligger i Bang Kaen. Där vart flodvallarna sabboterad av en lokal mobb. Som hade som främsta mål att bli av med vattnet i sitt eget område. Då rann det in en massa skitvatten i reservoaren på grund av detta.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Angående kranvattnet. Jag har de senaste veckorna levt på vatten från "Driking Water"-maskiner (de man stoppar i 1THB/liter). Jag har inte haft några problem med magen så vattnet är troligtvis okej, iaf ur bakteriologisk aspekt. Jag har inte kokat vattnet eller så, men förvarat det i kylen i max 48h.

Nu vet jag ju inte med säkerhet om hela Bangkok försörjs av samma reservoar. Men om jag förstått det rätt så är det så att reservoaren som ligger i Bang Kaen. Där vart flodvallarna sabboterad av en lokal mobb. Som hade som främsta mål att bli av med vattnet i sitt eget område. Då rann det in en massa skitvatten i reservoaren på grund av detta.

Mvh Janne

Hej Kokos och Janne H :)

Kan omöjligt bara finnas ett ställe vattnet kommer ifrån i Bangkok vid Ramkhamhaeng smakar och luktar vattnet bokstavligen skit och är helt gult. :( Vårat reningsfilter räcker föga så vi måste köpa vatten sedan över en vecka tillbaks sedan.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kokos och Janne H :)

Kan omöjligt bara finnas ett ställe vattnet kommer ifrån i Bangkok vid Ramkhamhaeng smakar och luktar vattnet bokstavligen skit och är helt gult. :( Vårat reningsfilter räcker föga så vi måste köpa vatten sedan över en vecka tillbaks sedan.

Ha en bra dag!

:wai:

Låter som om det är samma reservoar som vi använder oss av? Då ni bor relativt nära.

Går det att duscha i vattnet?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om det är samma reservoar som vi använder oss av? Då ni bor relativt nära.

Går det att duscha i vattnet?

Mvh Janne

Hej Janne :)

Hmmm... Ja det är bara till att duscha vare sig man vill eller inte, alternativt att lukta svett och skit.. Man har liksom inget val :(

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kokos och Janne H :)

Kan omöjligt bara finnas ett ställe vattnet kommer ifrån i Bangkok vid Ramkhamhaeng smakar och luktar vattnet bokstavligen skit och är helt gult. :( Vårat reningsfilter räcker föga så vi måste köpa vatten sedan över en vecka tillbaks sedan.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej

Mitt kranvatten (i Din Daeng) ser rent ur men luktar kanske lite jord. Är det någon som har koll på hur bra drinking water -maskinerna är? Det står att de använder reverse osmosis och UV-sterilisering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl ungefär som polaren som kackade i brallan då han inte var van vid stå mugg.

Han försökte naturligtvis tvätta rent brallorna så gott det gick. Dock märkte alla utom han själv hur ladgårdsodören spred sig kring honom. :D

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Mitt kranvatten (i Din Daeng) ser rent ur men luktar kanske lite jord. Är det någon som har koll på hur bra drinking water -maskinerna är? Det står att de använder reverse osmosis och UV-sterilisering.

Det är ungefär samma rening i dom som i reningsfiltrerna som jag och stjp m.fl använder sig av. Det är dock renat kranvatten som kommer därifrån.

Men jag tror nog inte att du behöver vara orolig.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Angående kranvattnet. Jag har de senaste veckorna levt på vatten från "Driking Water"-maskiner (de man stoppar i 1THB/liter). Jag har inte haft några problem med magen så vattnet är troligtvis okej, iaf ur bakteriologisk aspekt. Jag har inte kokat vattnet eller så, men förvarat det i kylen i max 48h.

Hej.

Det här med att du förvarar vattnet i kylen och max 48 timmar, är det något man bör göra? Jag har ju själv c.a 30 liter av detta vatten ifrån filtrerade vatten maskinerna stående hemma okylt. De första flaskerna fylldes säkert på c.a 2 veckor sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det här med att du förvarar vattnet i kylen och max 48 timmar, är det något man bör göra? Jag har ju själv c.a 30 liter av detta vatten ifrån filtrerade vatten maskinerna stående hemma okylt. De första flaskerna fylldes säkert på c.a 2 veckor sedan.

Jag har under 5 års tid, regelbundet druckit vatten från dessa automater, och har aldrig haft problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det här med att du förvarar vattnet i kylen och max 48 timmar, är det något man bör göra? Jag har ju själv c.a 30 liter av detta vatten ifrån filtrerade vatten maskinerna stående hemma okylt. De första flaskerna fylldes säkert på c.a 2 veckor sedan.

Hej

Utan att vara någon expert i ämnet så skulle jag försöka ha så snabb omsättning på vattnet som möjligt.

Om vatten ska sparas under en länge tid måste man ta död på bakterierna i vattnet efter att man har förslutit vattnet i en behållare.

http://recipes.howstuffworks.com/question201.htm

Jag har inte hittat några uppgifter om vad man kan förvänta sig ang. hållbarhet vid olika typer av lagring. Men det borde gå att ha i kylen i ca en vecka iaf. Om man jämför med mjölk. Förutsatt att vattnet och behållaren är skapligt rena från början och man inte dricker direkt från behållaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Mitt kranvatten (i Din Daeng) ser rent ur men luktar kanske lite jord. Är det någon som har koll på hur bra drinking water -maskinerna är? Det står att de använder reverse osmosis och UV-sterilisering.

Om maskinerna är ordentligt skötta så borde det vara OK.

Jag har jobbat med vattenreningsanläggningar på fartyg i drygt 20år, både RO och UV (det brukar kombineras) samt "Evaporatorer".

Reverse osmosis kan filtrera bort salt ur vatten, så jättepartiklar som tex virus fastnar i filtret.

En fungerande UV-steriliserings lampa dödar alla mikroorganismer, men återigen de kräver service med jämna mellanrum, tex lampbyte.

Jag hade nog kokat vattnet innan jag drack det, eftersom jag inte litar på att de som har vattenautomaterna sköter om dem, vet faktiskt inte om apparaterna funkar som de skall från början heller.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu ser läget inte bra ut i Klong Huai Kwang. Vattnet har dessutom bytt riktning så nu rinner det söder ut.

Hur är det nere vid soi 10? (Mai Chai)

Uj, det ser ju inte bra ut. Jag är i Sverige för tillfället så jag har bara en grannes ord på att det var torrt i helgen. Men det är ju samma kanal som går förbi mitt hus så nog kommer den att svämma över hemma hos mig också ifall den fortsätter att stiga.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Två alternativa vägar väster och söderut görs i ordning när nu troligen Rama II Road kommer att översvämmas.

Utan dessa alternativ blir inga vägtransporter söderut möjliga, och får påverkan på de som har planer att besöka Cha-Am och Huahin som exempel.

http://www.nationmultimedia.com/national/Two-routes-to-be-ready-in-lieu-of-Rama-II-30169602.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Mitt kranvatten (i Din Daeng) ser rent ur men luktar kanske lite jord. Är det någon som har koll på hur bra drinking water -maskinerna är? Det står att de använder reverse osmosis och UV-sterilisering.

RO filter är mycket effektiva i detta sammanhang, dessa filter filtrerar effektivt bort såväl virus som bakterier. Efterföljande UV bestrålning hjälper till om det skulle passera någon "bagge" som då blir grillad. Värre kan det då vara med för filtreringen som sker genom täta patronfilter som lätt sätts igen av smutspartiklar. Sätts dessa filter igen så kommer det inget vatten till RO anläggningen. -- så länge det kommer vatten så går det bra att dricka--

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...