Guest Oregistrerad knasen Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Matafay= Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
smilet Inlagd Oktober 14, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 14, 2011 scakadii = kittlas "tja ka tji Waanii nam thom tee Krung Thep = Idag är är det översvämmning i Bangkok nästan ok nahm toam annars så skrev du typ att vattnet kokar i bangen hehe Kong = kamera klång långa namnet klång tai roop Puang = kompis puu-an Phom jaa bai kinn Pizza lä döm wine deang = Nu går jag och äter en pizza och dricker vin (och det är sant) dricka - duum Sapaa = tvätta (kläder) sack pha hoppas att ni inte tar illa upp när jag rättar, men det skär i min själ hehe Smilet, du vill nog väl men många av din bidrag är helt"felstavade det blir ju lite konstigt om nån använder dessa, tror att det blir språkförbistring stjp8729 du snackar uppenbarligen ok Thai, men rättade dig liteglann, ok na Rubriken lyder ska-vi-lara-varandra-lite-thai Med andra ord jag vill och tydligen behöver jag ha hjälp med Thai Smilet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Mai phuut maak, na khrap. Phom ben khon jai laew. Tjata inte så mycket. Jag är vuxen redan Mai dtong pood maak, phom pen po yay läow krap annars så blir det yay som i "big To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Nu är ju jag både totalt novis och närmast korkad när det kommer till thai och det svenska språket .Men om man skriver det med bokstaven R istället för ex L eller inget R alls så blir väl uttalet fel ? Nu pratar jag om den här tråden som är lite på skoj och ingen riktig språklektion Ex Krap Kun Krap (som det står i diverse enkla lexikon) istället för Kap Kun Kap. Jag har då aldrig hört någon säga Krap kun krap Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 He he. den här tråden är lika rolig att läsa som mina gamla anteckningsböcker där jag de första resorna skrev ned all thai jag lärde mig av thailändare. Mycket hör-fel och grova missförstånd blir det. Ps Tur att Lung King vänder till allt så det blir rätt. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Rubriken lyder ska-vi-lara-varandra-lite-thai Med andra ord jag vill och tydligen behöver jag ha hjälp med Thai Smilet Yep, jag e me i matchen smilet, men Om inte jag eller nån annan rättar så innebär det att du lär ut gallimatas eller vad det nu heter hehe På AUA University i Bkk så hade dåvarande rekor Dr Brown en viktig regel om du tog lektioner i "Natural approach programet där fick ingen av eleverna tala eller svara på Thai under lektioner ! varför? jo för att om mitt uttal e åt h-vete så får dom andra eleverna inte höra ett korrekt uttal till 100% vilket var Dr Browns vision, han ansåg att det bästa sättet var att bara lyssna ock lära sig typ som när ett barn lär sig att prata han hade nog rätt i mycket men inte allt, han ansåg att eleven INTE skulle tala någon som helst Thai på typ1-2 år, innan han kommit upp till en schysst nivå, för att sen en vacker dag kläckas som en kyckling ur ett ägg och tala flytande. inget jag håller med om, övning ger färdighet To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 //...när jag är pensionär så kanske jag kan prata som en thailändsk femåring.. Hm, antingen är du nära pension, eller så har du minne som en schweizerost - hur som så simmar vi nog båda i samma båt. Chan Pen Kwai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Göt penn quaij deegwa kånn-bättre att födas som buffel än människa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 (ändrad) Hamnoi, visst så struntar man i R i vardagstal till och från, det är oxå en regional grej, i Isan så talar man en dialekt av Laotiska I Laotiskan så existerar in R - Rå Rua så folk från Isan skiter oftare i R pga av detta En infödd "bangkokian använder R i större utsträckning än en Ifrån Isan Däremot hos Khmerpopulationen så har man R i överflöde det kan nog ni me khmerbrud intyga efter att ha varit i byn Många har svårt att hänga med i Nyheterna där man Alltid uttalar alla ord korrekt med R, mig inkluderad beror på att man använder mycket formella, höga ord varför ska man lära sig orden med det korrekta R istället för L ? Jo, det är precis som i ett hantverksyrke, du lär dig det korrekta sättet innan du börjar ta genvägar Kim, jag har ett gäng gamla skrivböcker som dyker upp då och då, man skrattar alltid gott 555 Ändrades Oktober 14, 2011 av Lung King To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 @ Lung King Tack för lektionen . Tror du kommer ha ett heltidsjobb här . Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
smilet Inlagd Oktober 14, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Kinnlöj = varsågod Smilet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karlarpsmetz Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Kinnlöj = varsågod Smilet kinnlöj = varsågoda/ kom och ät hai khun = varsågod Mvh Karlarpsmetz Djai yen yen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
smilet Inlagd Oktober 14, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Narak = snygg Smilet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 (ändrad) Då försöker jag igen Tack för all hjälp. Nybörjare är vi alla i början Lom = Paraply Smilet Smilet Du ska få en hjälp Kolla upp Ulf Lundell han har en låt "Rom i regnet" Fan lundell kunde Thai redan på 80 talet Men narak betyder inte snygg utan söt. helst när du pratar om barn snygg = Suay (för tjejer) och Law (för killar) Pingis som är mest "nakliat" Ändrades Oktober 14, 2011 av Pingislover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 (ändrad) skönt att Kro (lärare) Pingis e me o rättar dessa vanartiga elever kinnlöj = varsågoda/ kom och ät - mer som " hugg in på käket - varsegod är "tjöön hai khun = varsågod - betyder: ger dig Ändrades Oktober 14, 2011 av Lung King To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 skönt att Kro (lärare) Pingis e me o rättar dessa vanartiga elever 555 Lungan du och jag spelar inte i samma division du är på universitetsnivå, jag är anuban kanske mattayom kinnlöj/varsegoda vvv Kåå Chön tror jag är varsegoda Jindee tån rab = välkomna om jag har fattat rätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Smilet Du ska få en hjälp Kolla upp Ulf Lundell han har en låt "Rom i regnet" Fan lundell kunde Thai redan på 80 talet Men narak betyder inte snygg utan söt. helst när du pratar om barn snygg = Suay (för tjejer) och Law (för killar) Pingis som är mest "nakliat" Glömdes det inte bort ett litet råå rua i "nakliat" där khun adjan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 555 Lungan du och jag spelar inte i samma division du är på universitetsnivå, jag är anuban kanske mattayom kinnlöj/varsegoda vvv Kåå Chön tror jag är varsegoda Jindee tån rab = välkomna om jag har fattat rätt Har inte hört det heller, men borde mer betyda sätt igång o ät Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mussemannen Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Yep, jag e me i matchen smilet, men Om inte jag eller nån annan rättar så innebär det att du lär ut gallimatas eller vad det nu heter hehe På AUA University i Bkk så hade dåvarande rekor Dr Brown en viktig regel om du tog lektioner i "Natural approach programet där fick ingen av eleverna tala eller svara på Thai under lektioner ! varför? jo för att om mitt uttal e åt h-vete så får dom andra eleverna inte höra ett korrekt uttal till 100% vilket var Dr Browns vision, han ansåg att det bästa sättet var att bara lyssna ock lära sig typ som när ett barn lär sig att prata han hade nog rätt i mycket men inte allt, han ansåg att eleven INTE skulle tala någon som helst Thai på typ1-2 år, innan han kommit upp till en schysst nivå, för att sen en vacker dag kläckas som en kyckling ur ett ägg och tala flytande. inget jag håller med om, övning ger färdighet Håller med dig fullt ut om man inte får prata lär man sig ju inte uttalet och säger man inte fel så tar det ju längre tid att lära sig, det jag tror på är ett konstant nötande och bjuda på lite glädje de gånger man säger fel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Glömdes det inte bort ett litet råå rua i "nakliat" där khun adjan Hur menar du nu? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Glömdes det inte bort ett litet råå rua i "nakliat" där khun adjan noop [size=4]น่าเกลียด[/size] - na-kli-ät . na kort a = ansikte . kli-ät - avskyr . alltså ett avskyvärt ansikte To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 noop [size=4]น่าเกลียด[/size] - na-kli-ät . na kort a = ansikte . kli-ät - avskyr . alltså ett avskyvärt ansikte sorry! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 sorry! mai penrai, phom khitt wa Kro Pingis yock tååt hai - inga problem, Jag tror att din lärare Pingis förlåter dig 55555 phom khitt wa - jag tror/tänker yock tååt hai . förlåter To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Och nu till något som dessvärre är ganska vanligt i Thailand. Kånn Gratuup = en som utdelar stryk Took Gratuup = att åka på stryk Hoppas att ni slipper båda delarna Mvh SN Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Nu var det en bokstav som jag "vikråå" pit-analyserade fel/ så om det kommer ett hai appai eller ej känns ok i alla fall! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu