Singha711 Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Långresan till Thailand (6 mån) närmar sig och då gäller det att tänka på alla förberedelser. Naturligtvis hör hit också alla aktiviteter som går ut på att minimera de fasta kostnader i Sverige under sin frånvaro. Att avställa bilen för att spara in på skatt och försäkring är väl en av de första tankarna man brukar ha i en sådan situation. Ok, det är väl bara att anmäla avställning på internet och slå en signal till sitt försäkringsbolag samt att se till att bilen står någorlunda skyddat när man är borta. Så tyckte även jag och för säkerhetens skull kollade jag runt på transportstyrelsens hemsida ang info i detta ärende. Då kom jag i underfund med att helt så enkelt är det inte om man har sin besiktningsperiod och därmed sin betalningsmånad för fordonsskatt och vägtrafikregisteravgift under sin frånvaro. Besiktningen kan jag lyckligtvis fixa innan jag reser medan betalningen för skatter och avgifter infaller obönhörligen i mars månad när jag är tusentals mil från mitt hem i Sverige. Sedan tidigare har jag fixat för skattedebiteringar via e-faktura för att kunna sköta inbetalningar från utlandet. Men den gäller inte när det enbart gäller vägtrafikregisteravgift, dvs del delen som man ändå måste betala efter man ställd av bilen. Detta besked fick jag av transportstyrelsens kundtjänst idag. Detsamma gäller för autogiro enl. henne. M.a.o. är jag tvungen att låta en bekant eller granne betala mha avin i min brevlåda eller slå en signal och informera mig om betalningsdetaljerna. Min fråga är om det verkligen kan vara på detta sättet. Ett moment 22 i mitt tycke eftersom ett av de främsta skäl att avställa bilen är när man reser utomlands en längre tid. Dessutom rör detta inte skatter utan en avgift för att bl.a. kunna avställa bilen. Vad tycker ni eller finns de andra enklare sätt att lösa problemet? //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mussemannen Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 skatter och dess regler är något man konstant blir ilsken över, jag har dock inget tips i ämnet men delar din åsikt. Hur svårt skall det vara för dom att bli lite service anpassade med tanke på hur mycket skatt i alla dess varianter vi betalar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 När jag är ute och reser så kollar brorsan min post. Och skannar i de räkningar som behöver betalas. Detta gör jag sedan över nätet. Med bankens inloggning. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wwax Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Sälj och köp ny när du kommer hem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Har du frågat om du redan nu kan får reda på OCR nummer eller om det går att betala den utan OCR. I så fall är det ju bara att betala summan när det är dags. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Oktober 12, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 12, 2011 (ändrad) Har du frågat om du redan nu kan får reda på OCR nummer eller om det går att betala den utan OCR. I så fall är det ju bara att betala summan när det är dags. Det har du faktiskt rätt i. Går det att få tag i OCR kan man ju redan nu lägga upp ett betalningsuppdrag med en framtida verklig betalningsdag. Beloppet är nu på 65 kr och det finns mycket som tyder på att det kommer att ligga där även nästa år. Fast säker kan man ju aldrig vara. Visst går det att lösa problemet även om man betalar via internet med referensinfo typ namn, bilregnr etc. Men det kräver att man håller koll vid rätt tid. Det hade jag gärna slupit när man har tankarna på helt andra saker. Tidigare var det främst skattedeklaration mm som var problemet när man var borta innan deklarationspappren damp ner i brevlådan och kom hem efter 1:a maj. Men det har de ju löst numera så att man kan sköta hela processen från internet mha e-legitimation tex. //Singha711 Ändrades Oktober 12, 2011 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Kenthamon Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Skit i skatter. Mai pen rai. Jag är avis på dig som får vara i Thailand 6 månader. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Jag har e-faktura på någon av mina avställda bilar, det anmäler du via din bank Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Hyra=0kr El=0kr Bilen avställd=0kr Jag har inte en spänn jag ska ut med nu när jag är borta 6 mån, skööööönt 21 okt-21 april Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Oktober 12, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Ja, det har jag också. Men de påstår att den inte 'slår till' när bilen är avställd och ingen skatt utgår. Men eftersom man ändå måste betala vägtrafikregisteravgiften (65 kr) så säger dem (transportstyrelsens kundtjänst) att räkningen i dessa fall kommer via avi i brevlådan. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Kenthamon Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Ja, det har jag också. Men de påstår att den inte 'slår till' när bilen är avställd och ingen skatt utgår. Men eftersom man ändå måste betala vägtrafikregisteravgiften (65 kr) så säger dem (transportstyrelsens kundtjänst) att räkningen i dessa fall kommer via avi i brevlådan. //Singha711 Detta är en nyhet för mig. Trodde den kom med skatteinbetalningen när man ställer på igen, och inte när den är avställd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Det har du faktiskt rätt i. Går det att få tag i OCR kan man ju redan nu lägga upp ett betalningsuppdrag med en framtida verklig betalningsdag. Beloppet är nu på 65 kr och det finns mycket som tyder på att det kommer att ligga där även nästa år. Fast säker kan man ju aldrig vara. Visst går det att lösa problemet även om man betalar via internet med referensinfo typ namn, bilregnr etc. Men det kräver att man håller koll vid rätt tid. Det hade jag gärna slupit när man har tankarna på helt andra saker. Tidigare var det främst skattedeklaration mm som var problemet när man var borta innan deklarationspappren damp ner i brevlådan och kom hem efter 1:a maj. Men det har de ju löst numera så att man kan sköta hela processen från internet mha e-legitimation tex. //Singha711 Kan detta vara till hjälp? http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Betala-fran-utlandet/ /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Detta är en nyhet för mig. Trodde den kom med skatteinbetalningen när man ställer på igen, och inte när den är avställd. Dom har ändrat reglerna, numera måste man betala en gång varje år oavsett om fordonet är påställt eller avställt. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Detta är en nyhet för mig. Trodde den kom med skatteinbetalningen när man ställer på igen, och inte när den är avställd. Registerhållningsavgiften tror jag kommer separat.Så var det när en bekant hamna på skranket. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Kenthamon Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Hyra=0kr El=0kr Bilen avställd=0kr Jag har inte en spänn jag ska ut med nu när jag är borta 6 mån, skööööönt 21 okt-21 april Låter härligt. Antar du bor i hus, men har du ingen kostnad för uppvärmning när du är i Thailand? Jag tänker på "den som spar han har". Lyckliga dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Låter härligt. Antar du bor i hus, men har du ingen kostnad för uppvärmning när du är i Thailand? Jag tänker på "den som spar han har". Lyckliga dig. Har för mig att han har "någon" som tar hand om det Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Kan detta vara till hjälp? http://www.transport...-fran-utlandet/ /Marlon Det där är väl till hjälp när man skall betala från en utländsk bank och är väl inte vad det här handlar om. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Kenthamon Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Det där är väl till hjälp när man skall betala från en utländsk bank och är väl inte vad det här handlar om. Kostnadsfritt? Berätta, jag är nyfiken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Dom har ändrat reglerna, numera måste man betala en gång varje år oavsett om fordonet är påställt eller avställt. /Marlon Jag har tidigare för många år sedan fått betala varje år för en bil jag hade avställd i många år. Har för mig att det var 50 kr då så det är nog inget nytt. Om bilen är "på ställd" ingår avgiften i fordonskatten. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Det där är väl till hjälp när man skall betala från en utländsk bank och är väl inte vad det här handlar om. Tänkte att han kunde betala från Thailand. Annars är det väl bara att anmäla autogiro så sköts det automatiskt. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Tänkte att han kunde betala från Thailand. Annars är det väl bara att anmäla autogiro så sköts det automatiskt. /Marlon Om du läser TS inlägg dvs det första inlägget i tråden så kanske det klarnar Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 12, 2011 Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Om du läser TS inlägg dvs det första inlägget i tråden så kanske det klarnar Hmm, undrar om det verkligen är så. Vilken brist isåfall hos Transportstyrelsen att autogiro slutar fungera bara för att man ställer av sitt fordon. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Oktober 12, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 12, 2011 (ändrad) Hmm, undrar om det verkligen är så. Vilken brist isåfall hos Transportstyrelsen att autogiro slutar fungera bara för att man ställer av sitt fordon. /Marlon Det är kanske inte så som de förklarade utan resonemanget gick till på ungefär följande sätt: Skatter och avgifter har olika konton, dvs internt sköts av helt olika avdelningar med olika upplägg. Det kan man ju iofs förstå eftersom skatter är något som staten bestämmer över medan avgifter ligger under en annan 'jurisdiktion'. Detta kan man också se i listan av olika kontonummer som du i ett tidigare inlägg länkade till( http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Betala-fran-utlandet/ ). Normalt lägger man ihop bägge 'kostnadsslag' i en räkning, dvs i samband med skattebetalningen driver man in även registeravgiften. På räkningen visar man hur mycket som går till skatt resp. registeravgift. Skatt och avgift debiterades tidigare i efterskott. Detta betydde att när bilen var avställd kom räkningen (innehållande bägge kostnadsslagen) direkt efter bilen blev påställd igen. Nu ändrades reglerna sådant att avgifter debiteras i förskott medan skatter fortfarande debiteras i efterskott. Därmed frånkopplar man all samordning när bilen är avställd. Autogiro och e-faktura är kopplat till skatter och inte till avgifter när de debiteras var för sig, som blir fallet när bilen är avställd vid debiteringstillfället. M.a.o. ett misstag som är typisk för en byråkratisk förvaltning med monopolställning. Kanske de kommer att rätta till problem som uppstår för 'kunder' så småningom. //Singha711 Ändrades Oktober 12, 2011 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Oktober 13, 2011 Dela Inlagd Oktober 13, 2011 Enklast är väl att ge någon en hundring å betala när räkningen kommer, han/hon som vittjar postlådan Jag får såna räkningar varje år om regavgift på bilen som ska betalas, jag skiter i å betala då bilarna ej finns i mina ägor/bara på papper Betalar man inte på 5 år tror jag, kan vara mer, så då försvinner regnumret på just den bilen å går över till nån annan bil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Oktober 13, 2011 Dela Inlagd Oktober 13, 2011 Låter härligt. Antar du bor i hus, men har du ingen kostnad för uppvärmning när du är i Thailand? Jag tänker på "den som spar han har". Lyckliga dig. Grejen är att jag har dealat till mig hyresfritt å elfritt då jag är borta då jag tog jobbet som vaktmästare, det står tomma lägenheter så det är ingen brist på den fronten därför gick det bra i förhandlingen, elen måste vara på pga frysrisken i alla fall, å det är jag glad för Kan man säga att man har fått det förspänt på nått sätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu