Jump to content
IGNORERAD

Regeringen har löst översvämningsproblemen


Juha

Recommended Posts

Problemet är väl egentligen om ministerns 1000 båtsprojekt misslyckas-vad blir konsekvenserna då?

En översvämmad huvudstad?

Eroderade flodbäddar?

Raserade broar?

Eller förhoppningsvis ingenting.

Edit: såg en liten rapport nu på morgonen, Hondas fabrik i Rojana industriområdet i Ayutthaya står nu under 5 meter vatten och floden har brutit igenom vallarna på flera ställen. Låter ju inte lovande för Bangkok-kanske tur man bor på tredje våningen...

Tänkte först säga att båtprojektet har nog inte större betydelse än en piss i havet. Sedan kom jag på att tusn båtar genererar nog en hel del pengar i omlopp så det är en dum jämförelse. Annars är det nog mest erosionsskador som båtarna kan bidra med. Stort sett är ju katastrofen så enorm att tusen båtar inte är något att hänga i julgranen. Det måste bli otroliga ytor som blir översvämmade när vattnet breder ut sig längre ner på flatan. Så i BKK räcker det nog att bo på andra våningen. Vilken sanitär och ekonomisk katastrof.

Har Thailand varit med om något som kan mäta sig med detta tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    18

  • Baa

    13

  • carpenter

    11

  • Maitan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jive jag har funderat lite till, detta började ett tag tillbaka ca 2 månader sen. Och då var flödet inte

så stort redan där gick regeringen in funderar ja på för att BKK skulle klara sig, och efter detta blev

det helt fel. Menmen vad vet jag bara lite morgon funderingar. :thumbsup:

Mvh Maitan.

Ja, att de prioriterar Bangkok före resten av landet tror jag också.

Man kan ju bara se hur Yingluck har uttalat sej - att Bkk med närområde i framtiden skall skyddas från översvämningar med olika åtgärder.

Så det ligger nog något i ditt tänk, även om det nu har gått överstyr med dessa stora mängder vatten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive jag har funderat lite till, detta började ett tag tillbaka ca 2 månader sen. Och då var flödet inte

så stort redan där gick regeringen in funderar ja på för att BKK skulle klara sig, och efter detta blev

det helt fel. Menmen vad vet jag bara lite morgon funderingar. :thumbsup:

Mvh Maitan.

Vad man kan fundera över är väl hur det är med tillsynen av dammarna! Men det kan man väl inte klandra nuvarande regering för hur den gått till, eller kanske inte gått till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej ja vill ej klandra speciellt någon person, bara funderingar som går igen huvudet. Frågan för min del var om

man på nåt sätt kunde förhindra eländet. Man ser allt elände på nyheterna med alla dessa gamla som unga som

lider nåt så otroligt..ledsen om det blev fel i första inlägget.

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man kan fundera över är väl hur det är med tillsynen av dammarna! Men det kan man väl inte klandra nuvarande regering för hur den gått till, eller kanske inte gått till.

MaiChai har i en annan tråd kritiserat nuvarande regering för att i valkampanjen lovat ta itu med översvämningsproblemen.

Mycket kan man kritisera regeringen för, men detta tycker jag är väldigt svårt att kritisera.

Det är hög tid att planera och verka för en hållbar och långsiktig lösning av detta återkommande problem.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl ingen, hur välbeställd eller hur klok gubbe någonstans som kan förutspå vädrets makter till 100%

Det har ju varit översvämningar i, tror det är tredje året i rad, och ingen har hitintills trott att det "blir värre nästa gång" utan det verkar som strutsmetoden gäller, blundar man tillräckligt länge och hårt så finns det bara två alternav kvar, antingen är problemet över när man öppnar gluggarna igen eller så är det redan "good bye" och då behöver man ju inte bry sig i vilket fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl ingen, hur välbeställd eller hur klok gubbe någonstans som kan förutspå vädrets makter till 100%

Det har ju varit översvämningar i, tror det är tredje året i rad, och ingen har hitintills trott att det "blir värre nästa gång" utan det verkar som strutsmetoden gäller, blundar man tillräckligt länge och hårt så finns det bara två alternav kvar, antingen är problemet över när man öppnar gluggarna igen eller så är det redan "good bye" och då behöver man ju inte bry sig i vilket fall!

Men som jag sa´ i mitt förra inlägg, så har ju nuv. regering visat andra takter än "strutsmetoden" och det kan de väl få credit för ...eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta man kommer in igen, kommer och tänka på torkan som var i Juni månad när man på semester.

Har för mig det var förbannat torrt då vissa floder grävde man fram sand och var förbannade på Kinererna

som höll in på sina dammar...var bara en fundering.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta man kommer in igen, kommer och tänka på torkan som var i Juni månad när man på semester.

Har för mig det var förbannat torrt då vissa floder grävde man fram sand och var förbannade på Kinererna

som höll in på sina dammar...var bara en fundering.

Det där har jag också funderat över.

Någon som vet hur mycket vatten det är i Mekong nu?

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har jag också funderat över.

Någon som vet hur mycket vatten det är i Mekong nu?

Inget märkvärdigt högt vatenstång i NongKhai i alla fall, betydligt mindre än för 2 år sedan, hur det ser ut nerströms har jag ingen aning om!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som jag sa´ i mitt förra inlägg, så har ju nuv. regering visat andra takter än "strutsmetoden" och det kan de väl få credit för ...eller?

Men visst, ingen har väl sagt emot dig, kan väl knappast klandra dem för det, men detta problem är inte nytt, dock är storleken på problemet värre än det brukar vara och ingen har brytt sig och risken är att ingen kommer att bry sig värst mycket, OM INTE Bangkok DRABBAS!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

MaiChai har i en annan tråd kritiserat nuvarande regering för att i valkampanjen lovat ta itu med översvämningsproblemen.

Mycket kan man kritisera regeringen för, men detta tycker jag är väldigt svårt att kritisera.

Det är hög tid att planera och verka för en hållbar och långsiktig lösning av detta återkommande problem.

Jag kritiserade ett vansinnigt vallöfte som PT hade på sina plakat-Inga mer översvämmningar! Tänk dig ett svenskt parti som går ut i en valrörelse och lovar-Inget mer snökaos! Det är något som är omöjligt att lova-både i Sverige och Thailand.

Det PT skulle lovat var att satsa långsiktigt på "flood prevention" och vattenreglering men samtidigt varit ärliga mot sina väljare och talat om att det tar minst 10 år innan problemen är bortbyggda. Men löftet var ju precis som de andra löftena bara tom luft för att vinna valet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Såg i en annan tråd att vattenflödet var 6000 kubik per sekund i Nakhon Sawan. Klarar båtarna av att öka flödet med 6 000 000 liter per sekund? Om inte, så stiger vattennivån. Låter som väldigt stora mängder för att båtarna skall lyckas med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg i en annan tråd att vattenflödet var 6000 kubik per sekund i Nakhon Sawan. Klarar båtarna av att öka flödet med 6 000 000 liter per sekund? Om inte, så stiger vattennivån. Låter som väldigt stora mängder för att båtarna skall lyckas med det.

Känns som en piss i Mississippi-men det är förmodligen bättre att göra något som syns för befolkningen än att erkänna att man inte kan göra något för att stoppa vattnet. Såvida båtprojektet inte raserar flodbäddar eller broar under sina försök att öka flödet det vill säga...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läsa är tydligen inte din starka sida!

Jag skrev att jag inte vet utan gissade på att det kunde röra sig om c:a 4 knop,sedan är det väl inte skryt att nämna sitt arbetsfält? Vad är du själv? Förskolelärare?

Ja vi kan nog inte göra mycket annat än att gissa och anta, finns väl inte mycket att jämföra med sas.

Ang. vattnets hastighet så förändras den konstant beroende på exempelvis tidpunkt efter hög/lågvatten,

Även läget, dvs olika platser har olika hastighet på vattnet, Ex. rinner vattnet fortare där det grundar upp

eller smalnar av. Alltså lika normalt med 0 knop (Hög/lågvatten) som med 4 knop fast antagligen fortare

ut än in då vatten rinner av Chao praya.

Jag antar att en ev. vinst i att tvinga ut vatten mha propeller beror på att allt extra vatten man hinner få ut,

under lågvatten, är en vinst då det inte rinner in samma mängd som går ut utan beror istället på hur högt

vattenståndet vid högvattnet blir samt motståndet in.

/ SatanG's spekulationer

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg i en annan tråd att vattenflödet var 6000 kubik per sekund i Nakhon Sawan. Klarar båtarna av att öka flödet med 6 000 000 liter per sekund? Om inte, så stiger vattennivån. Låter som väldigt stora mängder för att båtarna skall lyckas med det.

Vet inte hur det ser ut i NS med dammar etc. men tänk på att flödet i floden är minst lika stort på vägen ut och

alla "extra" m3 man hinner få undan söderut är en vinst, åtminstonde för NS.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vi ska nog inte gnälla för mycket utan som svenskar städa lite framför vår egen dörr. Trots att vi är födda i ett högteknologiskt land så har ju även kära Svedala stora problem i stort sett varje vår. Islossningen,vårfloden.hus som blir dränkta o förstörda.

Miljonskador varje år.

Vad jag vet så har vi i Svedala inte lyckats lösa detta problem.fast alla vet att risken finns varje vår.

Samma i Thailand varje år ungefär vid den här tiden. Tyvärr extremt stort detta år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi kan nog inte göra mycket annat än att gissa och anta, finns väl inte mycket att jämföra med sas.

Ang. vattnets hastighet så förändras den konstant beroende på exempelvis tidpunkt efter hög/lågvatten,

Även läget, dvs olika platser har olika hastighet på vattnet, Ex. rinner vattnet fortare där det grundar upp

eller smalnar av. Alltså lika normalt med 0 knop (Hög/lågvatten) som med 4 knop fast antagligen fortare

ut än in då vatten rinner av Chao praya.

Jag antar att en ev. vinst i att tvinga ut vatten mha propeller beror på att allt extra vatten man hinner få ut,

under lågvatten, är en vinst då det inte rinner in samma mängd som går ut utan beror istället på hur högt

vattenståndet vid högvattnet blir samt motståndet in.

/ SatanG's spekulationer

En riktig spekulation så tillvida att summan av vattnet är konstant mätt per sträcka och om du då som du skrev antar att det "smalnar av eller grundar upp"så ökar visserligen hastigheten men volymen förblir densamma! Dessutom har vattnet en tröghetsfaktor och om vätskan bromsas upp söker den genast alternativ väg i alla riktningar, även motströms!

Därför har jag svårt att tro att ett tusental propellrar skulle röra om rejält i bottensedimentet, skapa strömvirvlar och möjligen få ett returtryck som teoretiskt sett skulle kunna skada flodbanken men då även öka kärlets yta för att emot mer vätska, dock knappast förenligt med att rädda omgivningen, risk för motsatt förhållande.

Men även jag spekulere, ska bli mkt intressant att se hur det faller ut, hoppas bara det inte blir en större mijökatastrof p.g.av uppslammat bottensegment tillsammans med den redan indoxinerade ChaoPhraya!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktig spekulation så tillvida att summan av vattnet är konstant mätt per sträcka och om du då som du skrev antar att det "smalnar av eller grundar upp"så ökar visserligen hastigheten men volymen förblir densamma! Dessutom har vattnet en tröghetsfaktor och om vätskan bromsas upp söker den genast alternativ väg i alla riktningar, även motströms!

Därför har jag svårt att tro att ett tusental propellrar skulle röra om rejält i bottensedimentet, skapa strömvirvlar och möjligen få ett returtryck som teoretiskt sett skulle kunna skada flodbanken men då även öka kärlets yta för att emot mer vätska, dock knappast förenligt med att rädda omgivningen, risk för motsatt förhållande.

Men även jag spekulere, ska bli mkt intressant att se hur det faller ut, hoppas bara det inte blir en större mijökatastrof p.g.av uppslammat bottensegment tillsammans med den redan indoxinerade ChaoPhraya!

Tja Baa, jag vet att du har koll på detta och egentligen var mitt inlägg riktat till Tricky/TV. Råkade bara bli ditt inlägg

jag citerade.

Verkar inte som vi ser särskilt annorlunda på detta och jag tror inte mycket på detta projektet men skall det finnas

någon som helst möjlighet så måste det ju ske, som jag skrev, när vattnet redan är på väg ut vid lågvatten.

Alltså öka både volym och fart ut, inte stoppa tidvattnet på väg in.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/new/business/Energy-war-room-established-30167273.html

Det är ju bra att de börjar fundera på energiförsörjningen, men vad är det med denna regering och alla deras "Warrooms" egentligen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

http://www.nationmul...d-30167273.html

Det är ju bra att de börjar fundera på energiförsörjningen, men vad är det med denna regering och alla deras "Warrooms" egentligen?

När det ska visas "handlingskraft" är det lätt hänt att det politiska ledarskiktet

tar sig för att klä ut sig i div munderingar, uniformer eller i en tuff flygarjacka (Bush).

Thailändska politiker (både Abhisit och Yingluck) har vi då och då sett med uppkavlade skjortärmar och

iförda gummistövlar när de med sitt krokryggade entourage vadar omkring i kanten av en

översvämning och försöker se bekymrade och medialt medlidande ut.

Andra sätter på sig hårda förmanshjälmar eller skyddsoveraller när de ska hålla presskonferens

(Japanese Prime Minister Naoto Kan) .

Allt detta är teatraliska grepp för att visa pondus och fiktiva brödraskap i svåra kriser.

Detsamma gäller när man plötsligt kallar statsanställdas operativa beslutsrum för "warrooms",

eller för en "bunker" som i fallet med den förra premiärministerns kontor

som sattes upp i 11é Infanteriets lokaler.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Var är SLU i denna svåra stund?

Jag tog regeringsförslaget med båtarna, som ett skämt. Iofs räcker inte mina fysikkunskaper från gymnasiet för att göra någon säker beräkning på det här, men jag tror ungefär som Wangtong. Inte troligt att det skulle göra någon större skillnad, för även om båtarna skulle lyckas sätta bra fart på vattnet, så bromsas det av landomgivningen och vatten det kommer ifatt.

Men - om man får skämta om eländet - har jag 5 paddlar, som jag kan låna ut om man vill testa den idén :)

---

Gällande att försöka minska problemen nedströms, genom att hålla igenom dammar uppströms, så går det såklart i viss mån,

MEN det kan bli ännu värre om en damm brister

eller om de öppnas tvärt senare med en PLÖTSLIG höjning, som det (väl?) skedde i Nakon Rachasima för inte så länge sedan. Då (sas) de ha öppnat tvärt för att de blev rädda att dåligt underhållna dammar skulle brista, och den öppningen var inte folk nedströms beredda på, eftersom de inte ens hade meddelat öppningen!

Jag kritiserade ett vansinnigt vallöfte som PT hade på sina plakat-Inga mer översvämmningar! Tänk dig ett svenskt parti som går ut i en valrörelse och lovar-Inget mer snökaos! Det är något som är omöjligt att lova-både i Sverige och Thailand.

Det PT skulle lovat var att satsa långsiktigt på "flood prevention" och vattenreglering men samtidigt varit ärliga mot sina väljare och talat om att det tar minst 10 år innan problemen är bortbyggda. Men löftet var ju precis som de andra löftena bara tom luft för att vinna valet.

Lättare att uppfylla om Thailändarna utlovat inget snökaos :)

Att bygga bort problemet skulle inte bara vara väldigt kostsamt, utan det skulle även vara många tekniska problem. Det vore mycket lättare att bygga kinesiska muren. Om man bara skulle bygga tillräckligt höga vallar längs flodsystemet, så skulle det även ÖKA VANLIGA problem, för vanliga vallar skulle ju även stänga inne överflödsvatten, hindrande det från att rinna av TILL floden.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Effektfullt är det i alla fall när motorerna brummar och propellrarna snurrar på - men om det

hjälper till att lösa översmämningarna är dock en annan fråga?

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-15012528

Vi kanske har varit lite förhastade i att lägga propelleransvaret på "Plodprasop" ?

Hela idén med att använda båtpropellrar för att trycka ut överskottsvattnet i havet

kommer tydligen från kungen, och med rådande lagar är det nog bäst att lyda . . .

"The idea to make run-off from the North flow faster out to the Gulf of Thailand

was suggested more than 10 years ago by the King. The royally initiated construction

of the sluice gate at Khlong Lad Pho, the canal shortening the distance to the gulf,

also allows the water to flow out to the sea more quickly."

http://www.bangkokpost.com/news/local/257717/30-more-tugboats-speed-the-chao-phraya-flow

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Är det någon som känner till en web sida som uppdateras ofta med aktuellt vattenläge? Det borde finnas detaljerade prognoser nu. Finns dom publikt tillgängliga någonstans?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vi ska nog inte gnälla för mycket utan som svenskar städa lite framför vår egen dörr. Trots att vi är födda i ett högteknologiskt land så har ju även kära Svedala stora problem i stort sett varje vår. Islossningen,vårfloden.hus som blir dränkta o förstörda.

Miljonskador varje år.

Vad jag vet så har vi i Svedala inte lyckats lösa detta problem.fast alla vet att risken finns varje vår.

Samma i Thailand varje år ungefär vid den här tiden. Tyvärr extremt stort detta år.

Att det i norra delen av Sverige, främst vid Torneå älv, stryker med en del hus i islossningen är inte ett högteknologiskt problem.

Äldre hus klarar sig oftast men det är dom nyare som ligger sämre till. Ägarna har ofta prioriterat strandnära boende mot älven och blundat för dom konsekvenser det kan medföra när islossningen sätter igång. Som nam naa..

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...