Jump to content
IGNORERAD

Regeringen har löst översvämningsproblemen


Juha

Recommended Posts

När vi låg till ankars med fartyget mitt i floden uppe vid Bangkok strömmade floden vid normaltillstånd ganska kraftigt ungefär 6 knop

Det folk verkar glömma är att Bangkok ligger vid havsnivån och två gånger per dygn strömmar floden lika hårt uppåt landet p.g.a tidvatten ebb/flod

Hur skall dessa små skitbåtar med sina små skitpropellrar och skitmotorer (jämförelsevis) kunna påverka den enorma effekten av all världens hav som trycker på uppför floden ??

Gör man denna aktivitet längre upp i landet kan det kanske ge microskopiska effekter just där men resultatet blir ju då bara exakt lika mycket mer problem nedanför den platsen

Blev nyfiken varför ni lade er mitt i Chao praya?

"Ansvarig chef", ansvarig för vad?

Tror annars som dig att det inte gör någon skillnad men jag är ingen expert på vattenflöden.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    18

  • Baa

    13

  • carpenter

    11

  • Maitan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi låg där för att ligga så nära centrum som möjligt. Var ju en massa besök, aktiviteter, utställning ombord, mottagningar etc

Skall man ligga till kaj med ett över 100m långt fartyg blir det i industrihamnen en bra bit utanför stan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är väl att förbjuda översvämningar med hot om höga straff " då löser det sig nog"

Orealisten Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Många experter här inne som diskuterar flitigt Baa med sina 40år i detta ämne kan säga att vattnet rör sig 4-5knop när det i artikeln står 2knop :14: ...för att öka till 6knop och när 1000båtar drar på varför skulle det vara helt omöjligt.Alla vet ju att propellern förvandlar motoreffekten till tryckkraft om båten sitter fast trycker den ju istället vattnet bakåt :13: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en bogserbåt ska ha någon större verkningsgrad vid stora flöden tror jag inte man ska någon större tilltro till. Vore roligt om någon som vet hur dragkraften på en bogserbåt varierar med dess hastighet kunde uttala sig. Vid ett så stort flöde som det är i floden nu borde flödeshastigheten vara mycket större än i vanliga fall. En jämförelse vad floden kan ge för energimängder i turbiner måste falla ut med en mycket stor fördel till vad turbinerna kan ge. Verkningsgraden för dessa bör vara mycket högre än den energi som en bobserbåt kan ge vid stora vattenhastigheter.

Om man sedan ser hur mycket av den energin som måste förnyas efter ett visst antal hundra meter med hänsyn tagit till mottrycket från havet så kan inte iden vara så värst bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Vatten densiteten beräknas ha värdet 1000 i sötvatten och 1025 i saltvatten,

Trycker man ut varmt färskvatten på ytan så kommer det kalla saltvattnet tryckas in igen, det vill säga på grund av att densiteten är högre på saltvatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det är just därför som floder aldrig rinner ut i salta hav

Oceanegrafikern Arne.

Link to comment
Dela på andra sajter

PAD propaganda.

Den store ledaren har ordnat problemen.

Inga kommentarer av de röde????

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det inte så att ! ett ex. en bogserbåt väger 5 ton.Och för att stå stilla i en ström med hastighet 2 knop så måste den trycka bakåt x-antal liter vatten/sekund.Vad ger floden i liter /sekund ? Bredd x Medeldjup x Vattenhastighet per sekund.Det ger en siffra i slutändan hur många bogserbåtar som kan behövas för att nämnvärt öka vattenhastigheten.Närmast båtarna blir floden livlig ,men nerströms avtar det ganska snabbt.(Båtarna måste stå i veckor /månader för att göra någon nytta)om ens då!Nu vet jag inte hur många båtar som var tänkt att använda,men dom bör vara fördelade längs hela floden.Tänk vikten på vattenmassorna som skall förflyttas! Jag tror inte på projektet . Men jag är ju en riktig landkrabba

En teori av en icke expert / zip

Jag såg att Wangthong är inne på samma spår som jag

Ändrades av zipnotes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det inte så att ! ett ex. en bogserbåt väger 5 ton.Och för att stå stilla i en ström med hastighet 2 knop så måste den trycka bakåt x-antal liter vatten/sekund.Vad ger floden i liter /sekund ? Bredd x Medeldjup x Vattenhastighet per sekund.Det ger en siffra i slutändan hur många bogserbåtar som kan behövas för att nämnvärt öka vattenhastigheten.Närmast båtarna blir floden livlig ,men nerströms avtar det ganska snabbt.(Båtarna måste stå i veckor /månader för att göra någon nytta)om ens då!Nu vet jag inte hur många båtar som var tänkt att använda,men dom bör vara fördelade längs hela floden.Tänk vikten på vattenmassorna som skall förflyttas! Jag tror inte på projektet . Men jag är ju en riktig landkrabba

En teori av en icke expert / zip

Jag såg att Wangthong är inne på samma spår som jag

Ett tips läs hela tråden eller iallafall första inlägget..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips läs hela tråden eller iallafall första inlägget..

Redan i första inlägget ser man att de antaganden de gör inte är tillämpliga i Bangkok. De refererar till undersökningar som är gjorda under andra förutsättningar i Nonthaburi. Hela fundamentet som de bygger sitt antagande på är alltså fel från början.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Man borde prova med butan gas. Låta ex antal miljoner hoppa i floden och lägga av en redig rökare medströms...

Alternativt låta alla hoppa i floden på samma gång, ett par miljoner människor som hoppar i floden på ungefär samma plats borde orsaka en enorm svallvåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nu ska vi inte vara så negativa.

Går det inte på det ena, så kanska det andra sättet hjälper?

Varför inte be "vatten-andarna" om hjälp ?

Det låter minst lika förnuftigt som

att med propellerkraft mota bort vattenmassorna.

Mvh

SN (som denna gång inte behagar skämta)

**************************

http://www.bangkokpost.com/news/local/260281/city-hall-to-ask-water-goddess-for-mercy

Apart from strengthening flood prevention walls and installing water pumps, City Hall is also asking for spiritual help in efforts to keep the deluge away from the capital.

In a leaked internal memo sent to heads of the departments, City Hall's permanent secretary office yesterday invited senior officials to attend the lai nam (water dispelling) ritual at the City Pillar at 2pm today.

"The Bangkok Metropolitan Administration is organising the function to pay tribute to the Water Goddess and to ask for her blessing for the speedy end to floods in Bangkok," the memo said.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Redan i första inlägget ser man att de antaganden de gör inte är tillämpliga i Bangkok. De refererar till undersökningar som är gjorda under andra förutsättningar i Nonthaburi. Hela fundamentet som de bygger sitt antagande på är alltså fel från början.

Hur vet du det? kanske fungerar 10gånger bättre i Bangkok än Nothaburi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många experter här inne som diskuterar flitigt Baa med sina 40år i detta ämne kan säga att vattnet rör sig 4-5knop när det i artikeln står 2knop :14: ...för att öka till 6knop och när 1000båtar drar på varför skulle det vara helt omöjligt.Alla vet ju att propellern förvandlar motoreffekten till tryckkraft om båten sitter fast trycker den ju istället vattnet bakåt :13: .

Läsa är tydligen inte din starka sida!

Jag skrev att jag inte vet utan gissade på att det kunde röra sig om c:a 4 knop,sedan är det väl inte skryt att nämna sitt arbetsfält? Vad är du själv? Förskolelärare?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I dagens THE NATION kan ni läsa mer.

Så onsdag för vi väl svar på om det lyckas eller ej

Kanske det finns någon som kan hjälpa till att länka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi inte vara så negativa.

Går det inte på det ena, så kanska det andra sättet hjälper?

Varför inte be "vatten-andarna" om hjälp ?

Det låter minst lika förnuftigt som

att med propellerkraft mota bort vattenmassorna.

Mvh

SN (som denna gång inte behagar skämta)

**************************

http://www.bangkokpo...ddess-for-mercy

Apart from strengthening flood prevention walls and installing water pumps, City Hall is also asking for spiritual help in efforts to keep the deluge away from the capital.

In a leaked internal memo sent to heads of the departments, City Hall's permanent secretary office yesterday invited senior officials to attend the lai nam (water dispelling) ritual at the City Pillar at 2pm today.

"The Bangkok Metropolitan Administration is organising the function to pay tribute to the Water Goddess and to ask for her blessing for the speedy end to floods in Bangkok," the memo said.

Fungerar säkert bättre än båtteorin i alla fall, typ bakvänd regndans!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du det? kanske fungerar 10gånger bättre i Bangkok än Nothaburi.

Inte ens om det inte varit för havets kraft att trycka tillbaka vattnet kan det vara så. Risken finns väl istället att man trycker ut vattnet till områden runt ikring och får en mycket större utbredning av vattenmassorna. Att det skulle kunna vara 10ggr bättre tvivlar jag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar säkert bättre än båtteorin i alla fall, typ bakvänd regndans!

Här är en till som tror mer på vattengudarna än på båtteorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl egentligen om ministerns 1000 båtsprojekt misslyckas-vad blir konsekvenserna då?

En översvämmad huvudstad?

Eroderade flodbäddar?

Raserade broar?

Eller förhoppningsvis ingenting.

Edit: såg en liten rapport nu på morgonen, Hondas fabrik i Rojana industriområdet i Ayutthaya står nu under 5 meter vatten och floden har brutit igenom vallarna på flera ställen. Låter ju inte lovande för Bangkok-kanske tur man bor på tredje våningen...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite funderingar men det är mina funderingar..

Kan det vara så att regeringen som har ställt till det på nåt sett ja menar de har styrt det hela med hur mycket vatten

regionerna kan släppa, för att BKK inte skall bli nya Venedig. Tack vare detta som hela skiten har uppstått.

Detta är mina enkla funderingar under mitt morgon kaffe. Mvh Maitan. :ahh:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite funderingar men det är mina funderingar..

Kan det vara så att regeringen som har ställt till det på nåt sett ja menar de har styrt det hela med hur mycket vatten

regionerna kan släppa, för att BKK inte skall bli nya Venedig. Tack vare detta som hela skiten har uppstått.

Detta är mina enkla funderingar under mitt morgon kaffe. Mvh Maitan. :ahh:

Det finns ingen som kan styra flödet när det handlar om dessa mängder.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ingenjör då vet jag, tackar så mycket. :thumbsup: Mvh Maitan.

Det var så lite så.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen som kan styra flödet när det handlar om dessa mängder.

Jive jag har funderat lite till, detta började ett tag tillbaka ca 2 månader sen. Och då var flödet inte

så stort redan där gick regeringen in funderar ja på för att BKK skulle klara sig, och efter detta blev

det helt fel. Menmen vad vet jag bara lite morgon funderingar. :thumbsup:

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...