Jump to content
IGNORERAD

Regeringen har löst översvämningsproblemen


Juha

Recommended Posts

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    18

  • Baa

    13

  • carpenter

    11

  • Maitan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

SLU borde väl kunna fixa tidsresor till det lyckas? :crazy:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Experimenterna man har gjort har ökat kubikflödet tror det var mellan 25 30%, och detta med 20 båtar. Det avtar ju med varje hundra meter, men kan man förankra båtar nedströmms på låt oss säga på vart 500 eller 1000 meter så får man snabbare ut vattnet till havet.

Det är inte ofta jag håller med Carpenter. Detta är ett av hittills få tillfällen. Det är inte helt tokigt, detta. Teorin med att trycka vatten med propellrar är ju vederlagd att det fungerar. Frågan är nog mer praktisk; hur skall 1000 båtar hantera detta? Lägga 3-5 båtar i bredd var 500 m? Tja...det kan faktiskt fungera.

Det kommer bli ett stort flöde i flodmynningen, sannolikt med skador men att bara använda sandsäckar och ge upp, det är inget alternativ.

Nu försöker man i alla fall göra något istället för att bara sitta och se hur översvämningarna pågår.

Detta ska bli mycket intressant att följa!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en expert.

Nej, men jag har jobbat i 40 år med VA problem och lösningar kring detta så jag är i alla fall på sandlådenivå till skillnad från dig som inte vet ett skit och ända kommenterar

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ännu en expert.

Ett fullständigt meningslöst inlägg men...med 7/11 kommer du kanske inte längre. Har du någon idé om hur att lösa det problem som diskuteras? Ditt bidrag kanske bara är sarkasm?

Verkligen givande!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte alla i Thailand dricka en liter vatten.

Det skulle ta bort 70 millioner liter. :_russian:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ofta jag håller med Carpenter. Detta är ett av hittills få tillfällen. Det är inte helt tokigt, detta. Teorin med att trycka vatten med propellrar är ju vederlagd att det fungerar. Frågan är nog mer praktisk; hur skall 1000 båtar hantera detta? Lägga 3-5 båtar i bredd var 500 m? Tja...det kan faktiskt fungera.

Det kommer bli ett stort flöde i flodmynningen, sannolikt med skador men att bara använda sandsäckar och ge upp, det är inget alternativ.

Nu försöker man i alla fall göra något istället för att bara sitta och se hur översvämningarna pågår.

Detta ska bli mycket intressant att följa!!

Man får inte heller glömma tröghetsfaktorn i en så stor flod som ChaoPhraya, nu är det låt oss säga 4-5 knops strömningshastighet redan för att öka den krävs en hyfsad lång framförhållning om det ska bli något resultat och 4-5 båtar i den floden, tror jag, vet naturligtvis inte eftersom det är långt ifrån de förhållanden vi har i Sverige, men det har hänt då å då att vårfloderna gjort att man t.ex fått öppna slussportar nedströms får att inte baksvallet som uppstår skall sätta oönskade krafter i spel när en nedströmsvåg träffar stilla eller långsamt rinnande vatten. Har dock en känsla av att det kan vara i senaste laget! Vatten stoppar eller skyndar man inte på i en handvändning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi låg till ankars med fartyget mitt i floden uppe vid Bangkok strömmade floden vid normaltillstånd ganska kraftigt ungefär 6 knop

Det folk verkar glömma är att Bangkok ligger vid havsnivån och två gånger per dygn strömmar floden lika hårt uppåt landet p.g.a tidvatten ebb/flod

Hur skall dessa små skitbåtar med sina små skitpropellrar och skitmotorer (jämförelsevis) kunna påverka den enorma effekten av all världens hav som trycker på uppför floden ??

Gör man denna aktivitet längre upp i landet kan det kanske ge microskopiska effekter just där men resultatet blir ju då bara exakt lika mycket mer problem nedanför den platsen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

De borde nog tidigarelägga sjösättningen av de 52 paddeldrivna pråmarna som ska ingå i

den stora kungliga pråmparaden som är inbokad till den 22 oktober i Bkk.

Där vid Chaoprayas mynning kan den gyllene armadan samlas, och sedan sätta siktet på Nontaburis flodbanker.

- Ja vad väntar de på, det är väl bara att paddla på allt vad tygeln håller,

och tänk vilken fantastisk avrinning och rojalistisk triumf det skulle bli. :crazy:

http://www.tatnews.org/events/events/2011/oct/5511.asp

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

De borde nog tidigarelägga sjösättningen av de 52 paddeldrivna pråmarna som ska ingå i

den stora kungliga pråmparaden som är inbokad till den 22 oktober i Bkk.

Där vid Chaoprayas mynning kan den gyllene armadan samlas, och sedan sätta siktet på Nontaburis flodbanker.

- Ja vad väntar de på, det är väl bara att paddla på allt vad tygeln håller,

och tänk vilken fantastisk avrinning och rojalistisk triumf det skulle bli. :crazy:

http://www.tatnews.o...11/oct/5511.asp

SN

De borde nog tidigarelägga sjösättningen av de 52 paddeldrivna pråmarna som ska ingå i

den stora kungliga pråmparaden som är inbokad till den 22 oktober i Bkk.

Där vid Chaoprayas mynning kan den gyllene armadan samlas, och sedan sätta siktet på Nontaburis flodbanker.

- Ja vad väntar de på, det är väl bara att paddla på allt vad tygeln håller,

och tänk vilken fantastisk avrinning och rojalistisk triumf det skulle bli. :crazy:

http://www.tatnews.o...11/oct/5511.asp

SN

Du har en härlig förmåga att skämta vid rätt tillfälle. :nono:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man ju gjort försök med några båtar och det var ju några tusen hästar. Man har också mätvärden på detta. Nu pratar vi ju om ett väldigt stort antal båtar. Både från marinen och de privata bogserbåtarna. Så det blir ju enorma krafter. På en bogser båt utvecklar propellern stor kraft. Så det handlar ju inte om små fritids båtar. Samt det finns en stor del bogserbåtar i.floderna som idag ligger still.

Vist blir det skader men bättre att försöka lindra översvämningarna. Finns redan nu bilder på marinens fartyg som på börjat arbetet.

Vist havet har ju sin påverkan men man kan väl hålla igen när tidvattnet stiger. Och köra på när det vänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Du har en härlig förmåga att skämta vid rätt tillfälle. :nono:

Det mesta vad det gäller tankeverksamhet och praktiskt utförande som presenteras av

thailändska myndigheter upplever jag som ett ”skämt” – dessvärre ofta dåliga sådana.

Därav mitt eget förslag i samma kaliber ;)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

När vi låg till ankars med fartyget mitt i floden uppe vid Bangkok strömmade floden vid normaltillstånd ganska kraftigt ungefär 6 knop

Det folk verkar glömma är att Bangkok ligger vid havsnivån och två gånger per dygn strömmar floden lika hårt uppåt landet p.g.a tidvatten ebb/flod

Hur skall dessa små skitbåtar med sina små skitpropellrar och skitmotorer (jämförelsevis) kunna påverka den enorma effekten av all världens hav som trycker på uppför floden ??

Gör man denna aktivitet längre upp i landet kan det kanske ge microskopiska effekter just där men resultatet blir ju då bara exakt lika mycket mer problem nedanför den platsen

Hmmm...är det verkligen så att vatten går uppströms någon gång under dygnet? Jag har inte tänkt på det. Har aldrig sett att det går upp från gulfen men det kanske det gör. Menar du att det är 4-5 knop norrut?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur långt norrut från Bankok centrum tidvattnet når, oav sett så måste det hjälpa, flera hundra båtar med över 500hästar måste göra någon nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sett tidvattnet i BKK , Endast floden i Samut Songkhran, Mae Klong River, 100 km väst om BKK. Floden flyter uppströms då tidvattnet pressar på.

Var där i december förra året , Bodde på en resort nära floden.

Förundrades hur floden vände flöde, och vattennivån höjdes med 50 cm.

Skall man i BKK använda propellerkraft för att pressa ut vatten, är det ebb som gäller

post-8853-0-27268700-1318156227.jpg

post-8853-0-27268700-1318156227.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur långt norrut från Bankok centrum tidvattnet når, oav sett så måste det hjälpa, flera hundra båtar med över 500hästar måste göra någon nytta.

Om det "måste hjälpa" som du hävdar så är det märkligt att det finns översvämningar i världen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta vad det gäller tankeverksamhet och praktiskt utförande som presenteras av

thailändska myndigheter upplever jag som ett ”skämt” – dessvärre ofta dåliga sådana.

Därav mitt eget förslag i samma kaliber :wink:

SN

Ja. Det var klart obehagligt att ligga till Ankars mitt i floden strax nedanför den stora bron som inte går att öppna. Rama (någontings) bro hette den.

Det dygn jag var ansvarig chef ombord fick man ha en person på plats vid radarn hela tiden och pejla punkter i land för att kolla att inte ankaret släppte

Dessutom vände ju hela ekipaget 180 grader varje gång strömmen vände så man kunde inte ha särklit lång ankarkätting ute

Vet en rond jag gick en natt och fartyget hade vänt medan jag sov. Tog en stund innan hjärnan kopplade varför allt såg annorlunda ut utanför hytt-ventilen när jag vaknade.

Detta var vid Lucia-tid och färjeläget där vi landade vår permissionsbåt stog 20 cm under vatten vissa perioder och det var en ganska lång brygga. Permittenter i vita byxor, vita skor och vita strumpor klättrade på räcket till bryggan för att komma in till land torrskodda.

PS: Ser att citatet hamnade som svar på fel inlägg nu. Skulle vara svar på Anders inlägg, inte SN:s DS:

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men jag har jobbat i 40 år med VA problem och lösningar kring detta så jag är i alla fall på sandlådenivå till skillnad från dig som inte vet ett skit och ända kommenterar

Med respekt för dina kunskaper!

Tror du verkligen att dessa båtar gör någon nytta i förhållande till antal liter vatten som floden innehåller?

Mvh Janne (som även har ett antal dokumenterade års kunskap av vatten)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar man antalet Kw man skulle få ur floden om man dämde upp den och byggde ett kraftverk och antalet Kw som dessa båtar utvecklar pratar vi antal Kw på båtarna och kanske Gw eller Tw på floden

Alltså den klassiska "piss i missisippi" är vad båtarna kommer tillföra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Med respekt för dina kunskaper!

Tror du verkligen att dessa båtar gör någon nytta i förhållande till antal liter vatten som floden innehåller?

Mvh Janne (som även har ett antal dokumenterade års kunskap av vatten)

Nej, det va just det jag skrev, tvivlar på att finns tillräckligt med power för den volym vi talar om, en gnutta mer än Slussen!

Jag bara relaterade till Conservators inlägg som är helt sant, detta fungerar t.ex. vid tömninga av trasiga slussar då det gäller att dämma såväl upp som nedströms, men nu var det ju BKK och de problem som kommer att uppstå där.

Utan att ha läst på så har jag en bild av att det finns åtskilliga förgreningar söder om BKK, där skulle det göra mer nytta om det nu vore möjligt att öka flödet, blir lite typ kappilärkraft uppströms, visserligen med risk för errosion av stora mått men vad är alternativen, jag vet inte, bara spekulerar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det va just det jag skrev, tvivlar på att finns tillräckligt med power för den volym vi talar om, en gnutta mer än Slussen!

Jag bara relaterade till Conservators inlägg som är helt sant, detta fungerar t.ex. vid tömninga av trasiga slussar då det gäller att dämma såväl upp som nedströms, men nu var det ju BKK och de problem som kommer att uppstå där.

Utan att ha läst på så har jag en bild av att det finns åtskilliga förgreningar söder om BKK, där skulle det göra mer nytta om det nu vore möjligt att öka flödet, blir lite typ kappilärkraft uppströms, visserligen med risk för errosion av stora mått men vad är alternativen, jag vet inte, bara spekulerar!

Sorry, ska läsa inläggen bättre nästa gång innan jag svarar :wai:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ja. Det var klart obehagligt att ligga till Ankars mitt i floden strax nedanför den stora bron som inte går att öppna. Rama (någontings) bro hette den.

Det dygn jag var ansvarig chef ombord fick man ha en person på plats vid radarn hela tiden och pejla punkter i land för att kolla att inte ankaret släppte

Dessutom vände ju hela ekipaget 180 grader varje gång strömmen vände så man kunde inte ha särklit lång ankarkätting ute

Vet en rond jag gick en natt och fartyget hade vänt medan jag sov. Tog en stund innan hjärnan kopplade varför allt såg annorlunda ut utanför hytt-ventilen när jag vaknade.

Detta var vid Lucia-tid och färjeläget där vi landade vår permissionsbåt stog 20 cm under vatten vissa perioder och det var en ganska lång brygga. Permittenter i vita byxor, vita skor och vita strumpor klättrade på räcket till bryggan för att komma in till land torrskodda.

PS: Ser att citatet hamnade som svar på fel inlägg nu. Skulle vara svar på Anders inlägg, inte SN:s DS:

Intressant! Undrar var vattnet som strömmar sydvart möter vattnet som strömmar nordvart (när det är flod alltså)?

Det där måste jag kolla närmare på nästa gång jag bor vid floden.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Undrar var vattnet som strömmar sydvart möter vattnet som strömmar nordvart (när det är flod alltså)?

Det där måste jag kolla närmare på nästa gång jag bor vid floden.

Att vattnet går både ut och in beror på att havsvattennivån höjs eller sänks.

Vet inte om vattnet "möts" på något annorlunda sätt i Bkk, enda stället jag sett det på är Rouen där det kallas Bor.

Bangkok tidvattenkurva:

http://www.myforecas...ocationID=T0138

/SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...