Jump to content
IGNORERAD

Svensk Mat i Thailand


Svensk Mat

Recommended Posts

Enl. uppgift ligger det på 2nd Road

Tackar så mycket alla 3 .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    12

  • Oscar

    7

  • Nypan

    5

  • Sam sip sam

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

thomas001 kom att tänka på att det brukar vara lite marigt att leta sej fram till det man vill ha tex. Rågmjölet, det är väl inte möjligt att du kan ta en bild på paketet så har jag lite lättare att hitta.

Tack på förhand Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

thomas001 kom att tänka på att det brukar vara lite marigt att leta sej fram till det man vill ha tex. Rågmjölet, det är väl inte möjligt att du kan ta en bild på paketet så har jag lite lättare att hitta.

Tack på förhand Rolf

Tjena!

Här kommer bild på rågmjöl o sirap :thumbsup:

Håll till godo!

post-8709-0-37395300-1317957798.jpg

post-8709-0-83564500-1317957822_thumb.jp

post-8709-0-15087600-1317957840_thumb.jp

post-8709-0-37395300-1317957798.jpg

post-8709-0-83564500-1317957822_thumb.jp

post-8709-0-15087600-1317957840_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001 här vaknar man med ett antal bilder som kommer att glädja min kära hustru.

Tusen tack, nu slipper man höra tjatet om att det inte finns nåt gott matbröd.

:wai: Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Här kommer bild på rågmjöl o sirap :thumbsup:

Håll till godo!

Limpa med lönnsirapssmak, kan de va nåt? I så fall så finns det sirap på de flesta stormarknader, t.o.m. äkta lönnsirap hos Friendship i Pattaya.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör hellre en 10-mila resa till Pattaya, som vi ändå gör en gång varje månad, än en 30-mila till IKEA för att köpa kött- och kanelbullar.

Oscar.

Tjena!

Lagar hellre mina egna hemgjorda köttbullar.bakar egna kanelbullar :thumbsup:

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar snålvattnet rinna, och det är långt till lunch :P

En alldeles lysande tråd för dom som söker ingredienser till lite av varje :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas det vore toppen om du kunde berätta mer om den egensaltade skinkans recept, mått o tider mm. Stort tack på förhand! :thumbsup:

Mvh

BBJ

:wai:

Tjena!

Recept finns det i massor på internet. Problemet var att hitta Salpeter(för att skinkan ska få lite röd färg o inte se grå ut)

Jag kör klassiskt,grovsalt,socker,salpeter o vatten.

Hittade det till sist på Apoteket.

köpte 4kg urbenad grisröv hos vår lokale slaktare.

Band upp röven med samma nät som thaiarna har till sitt fiske.(grönt nät)

Röven låg i saltlaken exakt 3 veckor.I Kylskåp. Vända den några ggr under tiden. Därefter urvattning i några timmar.

Köpte kött-termometer sista gången jag var i Pattis. Ligger en fin affär jämte Foodland som säljer köks-utrustning.

Kokade röven till innertemp var ca 71-72 grader.

Ta av nätet,skär bort svålen o griljera.

MUMMA för en hankatt :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001 här vaknar man med ett antal bilder som kommer att glädja min kära hustru.

Tusen tack, nu slipper man höra tjatet om att det inte finns nåt gott matbröd.

:wai: Rolf

Det finns en butik i Ban Phe som heter Petras. De säljer flera olika sorters grovtbröd, kanelbullar, salami, skinka, delikatess ostar mm. Butiken ligger brevid 7-eleven på huvudgatan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rayong, Tack för det, jo där var jag inne nu sist när jag var nere men, jo det fanns lite smått och gott men lite begränsat. Helt klart en bra liten butik

mvh Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Recept finns det i massor på internet. Problemet var att hitta Salpeter(för att skinkan ska få lite röd färg o inte se grå ut)

Jag kör klassiskt,grovsalt,socker,salpeter o vatten.

Hittade det till sist på Apoteket.

köpte 4kg urbenad grisröv hos vår lokale slaktare.

Band upp röven med samma nät som thaiarna har till sitt fiske.(grönt nät)

Röven låg i saltlaken exakt 3 veckor.I Kylskåp. Vända den några ggr under tiden. Därefter urvattning i några timmar.

Köpte kött-termometer sista gången jag var i Pattis. Ligger en fin affär jämte Foodland som säljer köks-utrustning.

Kokade röven till innertemp var ca 71-72 grader.

Ta av nätet,skär bort svålen o griljera.

MUMMA för en hankatt :17:

Stort Tack Thomas! :14::14:

Fick du ta med grovsalt från Sverige eller finns det i Thailand också, vilken butik?

Nu ska det jädrar i min låda bli riktig julskinka i år :nyam:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger alldeles brevid 7/11, på samma sida. Nu har de galler runt om. Lite svårare att se.

Nu har jag smakat tyskens bröd och bestämt att här kommer jag att köpa mitt bröd i fortsättningen.

Tack för tipset!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer väl att finnas en del svenskmat på IKEA i Bagna ? även dryck..hehhehe

Jag har inte varit på en Svensk resturang på 1,5år.Ikea Norge är den billigaste,med god mat

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag smakat tyskens bröd och bestämt att här kommer jag att köpa mitt bröd i fortsättningen.

Tack för tipset!

Håller med, brukar köpa deras Fitness bröd. Jäkligt gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor man hyfsat nära Jomtien och inte orkar vänta på en skinksaltning så kan man köpa färdigsaltad skinka (Cured Ham) t.e.x. hos http://www.wwmco.asia/index.php . Har köpt där från 2 kilos upp till 5,5 kilos, kokat och griljerat med perfekt resultat. Mörkt bröd från Danska bagarn vid Tesco Lotus i Ban Chang går bra därtill.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor man hyfsat nära Jomtien och inte orkar vänta på en skinksaltning så kan man köpa färdigsaltad skinka (Cured Ham) t.e.x. hos http://www.wwmco.asia/index.php . Har köpt där från 2 kilos upp till 5,5 kilos, kokat och griljerat med perfekt resultat. Mörkt bröd från Danska bagarn vid Tesco Lotus i Ban Chang går bra därtill.

Oscar.

tack för tipset! mvh mille.

Ändrades av ellim63
Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta till Thailand för att äta SVENSK MAT, Nej fy fan.

Dyr biljett för att äta köttbullar med mos.

Bättre med inhemsk eller Maitans om suget skulle bli för stort.

Annars e svärmor bästa kocken.

Snake

Ändrades av Babysnake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var till Villa i Pattaya idag. Inte en Kalles så långt ögat kunde se. Han som hade hand om'et sa: 'Solly, solly, can order'. Om det ihte har varit svensk folkvandring dit så hade de nog inte många att börja med.

En burk Felix rårörd lingonsylt och en äppelmos fanns det plus några påsar Polly av två olika varianter. Polly, vad f-n är det, frågar sig en utlandssvensk som inte bott i Sverige på 30 år.

Kanske fanns något mer, men jag orkade inte leta.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Thomas det vore toppen om du kunde berätta mer om den egensaltade skinkans recept, mått o tider mm. Stort tack på förhand! :thumbsup:

Mvh

BBJ

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Beställde min skinka på Villa Market i Pattaya, den kom från http://www.bmfood.com dom har diverse olika svenska korvar.

WWMCO har ibland bra produkter, tyvärr är dom väldigt ojämna i kvaliteten, vad som är helt topp en gången är vidrigt nästa.

post-5349-0-71290400-1327778459_thumb.jp

post-5349-0-71290400-1327778459_thumb.jp

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Waitrose tycker jag hittills är det bästa mjölet, det fins på Central Supermarket (och Tops?). Är det någon som sett till färsk jäst? Använder nu thailändsk torr jäst på glasflaska men hade föredragit färsk jäst.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde min skinka på Villa Market i Pattaya, den kom från http://www.bmfood.com dom har diverse olika svenska korvar.

WWMCO har ibland bra produkter, tyvärr är dom väldigt ojämna i kvaliteten, vad som är helt topp en gången är vidrigt nästa.

Hur lång tid tog det att få den och vad kostade den

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...