Jump to content
IGNORERAD

Från vilken bil är detta?


andrejsdenruskige

Recommended Posts

Rätt en 52a

Offe

Ps varför inte göra denna tråd till en fråget. Som den tyvärr avsomnade bildfrågan Men bar motorfordon

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    15

  • janne_h

    8

  • Avregistrerad clion

    6

  • Offe1609

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Janne, :)

Men vad är det för skillnad på dessa bilar?

post-4239-0-49272900-1317373735.jpg

Toyota Harrier

post-4239-0-70347600-1317374230_thumb.jp

Lexus RX300

post-4239-0-10051700-1317373731.jpg

Toyota Aristo

post-4239-0-89505300-1317373732.jpg

Lexus GS

post-4239-0-77552600-1317374552.jpg

Toyota Altezza

post-4239-0-69841800-1317374551.jpg

Lexus IS

Jag ser bara att emblemen som skiljer dessa bilar åt. Faktum är Toyota intrucerade varumärket Lexus först i mitten av 2005, innan hette modellerna som i texten ovan med varumärket Toyota.

Ha en bra dag!

:wai:

Du glömde att skriva i Japan.

I övriga världen har dom kallats lexus sen slutet av 80talet.

Dock i japan är Toyota ett så pass starkt märke. Så att man där valde att lansera bilen under namnet Toyota.

Varumärket Lexus introduserades för övrigt 1987 med deras flaggskepp LS400.

Bakgrunden till att den heter Lexus är en berömd tv serie som gick på 80talet där en av karaktärerna (rich bitch) hette Alexa eller nåt liknande.

Därav kom först det namnet upp som förslag. Men för att få det unikt så ändrade man det till Lexus.

Den översta lexusen med Toyota emblem om den är i Thailand är en direktimporterad/gråimporterad Toyota Harrier från japan.

I övrigt samma bilar.

Dock som du påpekar så finns bilarna under namnet Lexus sen 2005 i japan men säls vad jag vet där även som Toyota.

I övrigt så kan det vara skillnad bl.a i ljudisoleringen bl.a på modellerna ovan. Även fast dom är snarlika till det yttre.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Sundbeam

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Så rätt så Clirre. :14:

1965 Sunbeam Tiger Mk1, som original satt det en Ford 260 V8 i den.

En kompis till mig importerade en från England på 80-talet, den var skitkul att köra.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att skriva det. Att min ES 300 i Thailand är en direktimport från Japan och är stylad. Man har av någon anledning för att försöka vara ball troligen? Satt emblemet MXR 3000 i bak. Dock vet jag att det är en ES 300.

Därav när dom skulle benämna den i gröna boken så har dom skrivit Toyota Lexus utan vidare hänvisning till modellbeteckning.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne, :)

Men vad är det för skillnad på dessa bilar?

post-4239-0-49272900-1317373735.jpg

Toyota Harrier

post-4239-0-70347600-1317374230_thumb.jp

Lexus RX300

post-4239-0-10051700-1317373731.jpg

Toyota Aristo

post-4239-0-89505300-1317373732.jpg

Lexus GS

post-4239-0-77552600-1317374552.jpg

Toyota Altezza

post-4239-0-69841800-1317374551.jpg

Lexus IS

Jag ser bara att emblemen som skiljer dessa bilar åt. Faktum är Toyota intrucerade varumärket Lexus först i mitten av 2005 för Japan, innan hette modellerna som i texten ovan med varumärket Toyota.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej,

Förutom emblemet så skiljer de sej även i pris och ägarens viktighet!

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Vad är detta för åk

Offe

Registreringsnummer: CJJ871 Fabrikat: CHEVROLET 2103 STYLELINE Färg: OKÄND Fordonsslag: PB Fordonsår: 1951

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde att skriva i Japan.

I övriga världen har dom kallats lexus sen slutet av 80talet.

Dock i japan är Toyota ett så pass starkt märke. Så att man där valde att lansera bilen under namnet Toyota.

Varumärket Lexus introduserades för övrigt 1987 med deras flaggskepp LS400.

Bakgrunden till att den heter Lexus är en berömd tv serie som gick på 80talet där en av karaktärerna (rich bitch) hette Alexa eller nåt liknande.

Därav kom först det namnet upp som förslag. Men för att få det unikt så ändrade man det till Lexus.

Den översta lexusen med Toyota emblem om den är i Thailand är en direktimporterad/gråimporterad Toyota Harrier från japan.

I övrigt samma bilar.

Dock som du påpekar så finns bilarna under namnet Lexus sen 2005 i japan men säls vad jag vet där även som Toyota.

I övrigt så kan det vara skillnad bl.a i ljudisoleringen bl.a på modellerna ovan. Även fast dom är snarlika till det yttre.

Mvh Janne

Hej Janne, :)

Sen 2005 säljs inga Lexus som Toyota i Japan, när Lexus introducerades i Japan skrev dom i pressmedelandet att verkstäderna kommer inte att öppnas samtidigt (har för mig att serviceverkstäderna skulle öppnas 3 månader efter showroom öppnades) eftersom Lexus bara behövde service och ej repareras.

Har varit ett antal gånger hos Toyota samt deras underleveratörer i Japan. En av de större underleverantörerna berättade stolt att dom endast hade 0,01% felutfall i tillverkningen, när vi sedan gick längs produktionslinan så såg jag stationer där det plockades ut material från produktionen. Frågade då fabrikschefen vad man gjorde på dessa stationer, jo det var "justerings stationer" där man fixade fel som uppkommit under respektive produktionslinje.

När jag då ställde frågan hur många procent som justerades fick jag ett svar som jag ej kommer ihåg idag, men jag påpekade att ni har betydligt högre felutfall än 0,01% pga av att ni lagar detaljer under produktionen, detta påstående blev det mycket pinsamt för fabrikschefen :)

Den största anledningen att Toyota / Lexus har ett "bra kvalitetsläge" är att man:

1. Man vidareutvecklar inte bilarna i samma takt som bilar från Europa, utan använder gammal teknik.

2. Vid större teknikutvecklings ändringar brukar denna teknink / modell oftas bara säljas i Japan första året.

När det gäller mjukvara till styrsystem är Japanerna inga stjärnor direkt, mjukvaran till motorstyrsytemet var "totalt sönder hackad" så vi fick hjälpa dom att skriva om hela mjukvaran, Japaner är otroligt duktiga på detaljer, men se helheten är dom inget vidare på. Och det är samma med design, dom kan prata om design på en baklampa i timmar, men att den inte passar in i helheten "ser dom inte". Vi från Europa är bra på att se helheten i system / design, men är mindre bra på detaljnivå. Så en Europe blandat med en Japan, då har du en optimal produkt / design. Vi Svenskar jobbar mycket bra tillsammans med Japaner och mycket gott kommer ut, däremot en Amerikan och Japan går inget vidare tillsammans :wink:

PS! Toyota / Lexus sålda i Japan före 2005 är identiska produkter, även avsende ljudisolering.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Har lexus en fabrik som tillverkar lexuskomponenter???

Så det finns inga komponenter alls från toyota på lexus??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne, :)

Sen 2005 säljs inga Lexus som Toyota i Japan, när Lexus introducerades i Japan skrev dom i pressmedelandet att verkstäderna kommer inte att öppnas samtidigt (har för mig att serviceverkstäderna skulle öppnas 3 månader efter showroom öppnades) eftersom Lexus bara behövde service och ej repareras.

Har varit ett antal gånger hos Toyota samt deras underleveratörer i Japan. En av de större underleverantörerna berättade stolt att dom endast hade 0,01% felutfall i tillverkningen, när vi sedan gick längs produktionslinan så såg jag stationer där det plockades ut material från produktionen. Frågade då fabrikschefen vad man gjorde på dessa stationer, jo det var "justerings stationer" där man fixade fel som uppkommit under respektive produktionslinje.

När jag då ställde frågan hur många procent som justerades fick jag ett svar som jag ej kommer ihåg idag, men jag påpekade att ni har betydligt högre felutfall än 0,01% pga av att ni lagar detaljer under produktionen, detta påstående blev det mycket pinsamt för fabrikschefen :)

Den största anledningen att Toyota / Lexus har ett "bra kvalitetsläge" är att man:

1. Man vidareutvecklar inte bilarna i samma takt som bilar från Europa, utan använder gammal teknik.

2. Vid större teknikutvecklings ändringar brukar denna teknink / modell oftas bara säljas i Japan första året.

När det gäller mjukvara till styrsystem är Japanerna inga stjärnor direkt, mjukvaran till motorstyrsytemet var "totalt sönder hackad" så vi fick hjälpa dom att skriva om hela mjukvaran, Japaner är otroligt duktiga på detaljer, men se helheten är dom inget vidare på. Och det är samma med design, dom kan prata om design på en baklampa i timmar, men att den inte passar in i helheten "ser dom inte". Vi från Europa är bra på att se helheten i system / design, men är mindre bra på detaljnivå. Så en Europe blandat med en Japan, då har du en optimal produkt / design. Vi Svenskar jobbar mycket bra tillsammans med Japaner och mycket gott kommer ut, däremot en Amerikan och Japan går inget vidare tillsammans :wink:

PS! Toyota / Lexus sålda i Japan före 2005 är identiska produkter, även avsende ljudisolering.

Ha en bra dag!

:wai:

Då är nästa fråga. Som jag fått det förklarat så är Toyota Harrier (som ej finns i sverige) import från Japan.

Om dom ej finns där som Toyota då detta och RX330/300 är identiska varifrån importeras dessa. Skapas dessa för någon annan marknad än Japan?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Så med andra ord är Lexus Toyota??

Har du tacklat av :P:lol:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Så med andra ord är Lexus Toyota??

Exaktamente, en Lexus sa Bill, ja en Toyota sa Bull :D

Ändrades av r1000
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vad är detta för bil. Rätt svar en burk bärs. LEO eller CHANG

Häftig bilstereo !?

Min första bil en amazon -65 kostade 1,500kr bilstereon Pioneer 2,500kr året var 1978

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet input:

Jag har byggt ventilation och kylan på Lexus i Oslo, jag har sällan varit med om konstigare planlösningar, ritningarna kom ifrån Japan.

Allt skulle vara ovalt eller i värsta fall runt, jag fick jaga runt som en galning efter runda/ovala detaljer som vart synliga, utblåset från de 2 kylmaskinerna fick jag dispens för, de vart fyrkantiga pga. platsbrist.

Men det var intressant att snacka med personalen och få en förklaring på hur de byggt upp allt, allt är lika i alla Lexus butiker i hela världen.

Sen har de en egen linje de kör efter att de fått en kund att nappa, det går sedan i olika steg, lite sekt likt.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...