Jump to content
IGNORERAD

Sviket löfte #? - Inga kreditkort till bönder


noBuzz

Recommended Posts

Nu förstog du nog inte texten igen. :)

Med "polletten trillar ner" avsåg jag självklart det jag skrev i meningen innan, alltså "has cancelled".

"Has" är ett engelskt ord som man använder när något redan skett. I det här fallet är det "cancelled" som skett.

"cancelled" betyder "avbrutit". Således har man alltså redan avbrutit något.

Och därmed behöver man inte se in i framtiden.

Bättre lycka med förståelsen av nästa mening du läser. :)

Du spåmannen, har du någon vinnare till travet idag som du vill dela med dig av? :D

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Caveman

    33

  • noBuzz

    28

  • Peo61

    14

  • andersbangkok

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du spåmannen, har du någon vinnare till travet idag som du vill dela med dig av? :D

Tror inte så mycket på att vinna pengar, nä arbete är nog det enda som gäller.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte så mycket på att vinna pengar, nä arbete är nog det enda som gäller.

Det har du nog så rätt i,men jag tänkte bara att eftersom NoBuss numera kan se in i framtiden så kunde man kanske spela lite om man fick lite fina insidertips ;)

ps. Att jag inte vinner eller vunnit någon spelvinst värd namnet hittills i mitt liv kanske beror på att jag spelar för kanske max 500sek på ett helt år, nån lottorad ett par trisslotter och så någon lott i det statliga lotteriet i Thailand brukar det bli per år, dock så har de stora vinsterna uteblivit hittills :(

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Du spåmannen, har du någon vinnare till travet idag som du vill dela med dig av? :D

Det var fan.. travet.. när började ATG med bongar för neanderthalare? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi människor har turen att ha ganska många hjänceller så behöver ni inte envisas med att bara använda en åt gången. :)

"The government has cancelled its plan to issue credit cards to farmers"

PS. Föressten.. alla är inte lika tröga som er och behöver därför inte vänta 4 år innan polletten trillar ner. :)

Det är ju tråkigt att TS själv inte använder sina snabba "hjänceller" och läser HELA artikeln han visar till:

The government has cancelled its plan to issue credit cards to farmers, claiming the Pheu Thai Party's populist promise is too complicated for famers' debt payments.

The first lot of credit cards had been promised to 5,000 farmers in five provinces, to coincide with the start of the government's rice mortgage scheme at the end of next week.

[size=5]Instead, plans are well advanced for lines of credit to be granted to farmers by the Bank of Agriculture and Agricultural Cooperatives, accessible through individually issued atuomated teller machine cards. But this credit will not be available until March or April next year.[/size]

Att ändra sättet man delar ut pengarna kan nog inte kallas för att svika ett vallöfte... (Tyvärr?)

//Peo

PS!

"Instead" betyder alltså "i stället för" (för er som inte är så bevandrade i engelska språket).

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tråkigt att TS själv inte använder sina snabba "hjänceller" och läser HELA artikeln han visar till:

Att ändra sättet man delar ut pengarna kan nog inte kallas för att svika ett vallöfte... (Tyvärr?)

//Peo

PS!

"Instead" betyder alltså "i stället för" (för er som inte är så bevandrade i engelska språket).

Begär nu inte förmycket, det tar ju på krafterna att spåna in i framtiden :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var fan.. travet.. när började ATG med bongar för neanderthalare? :D

Cash is King :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tråkigt att TS själv inte använder sina snabba "hjänceller" och läser HELA artikeln han visar till:

Att ändra sättet man delar ut pengarna kan nog inte kallas för att svika ett vallöfte... (Tyvärr?)

//Peo

PS!

"Instead" betyder alltså "i stället för" (för er som inte är så bevandrade i engelska språket).

Det är ju tråkigt att du inte använder dina snabba hjärnceller till att skaffa information om vallöftet istället för att tro att jag inte läser artiklar jag länkar till. :)

Kredit till risodlare har funnits sedan länge och betalas ut via den statliga risbanken.

Att man nu erbjuder att betala ut dessa lån via bankomatkort (som man kunnat skaffa i denna risbank sedan flera år) är inte en "ersättning" för löftet.

Vallöftet, som PT gav, var att tillhandahålla kreditkort till bönder så att de slapp köpa utsäde och annat med kontanta medel.

Och, farmför allt, att utge sig för att ge bönder lite status.

Problemet med lån till bönder är att tidigare, och även nu framledes, så betalades dessa lån ut direkt och användes ofta till annat än till verksamheten.

Nu ville PT att man gav bönderna dessa kreditkort och begränsade deras giltighet till att bara kunna användas hos återförsäljare av utsäde och annat relevant.

De som vet hur svårt det är att få kreditkort i Thailand - och hur det anses vara ett kännetecken för klass - förstår också varför det appelerade till småbönder att få ett sådant.

Att man nu väljer att betala ut via bankomatkort "istället för" via kreditkort gör inget för statusen för bönderna.

Kreditkortet var alltså vallöftet.. inte lånet.

"Pheu Thai Party economists say they will move quickly to bring back crop mortgage programmes to support local farmers if they win the July 3 election, coupled with a credit card programme with safeguards against abuse."

http://www.bangkokpost.com/learning/learning-from-news/239306/agricultural-policy-platforms

Link to comment
Dela på andra sajter

Begär nu inte förmycket, det tar ju på krafterna att spåna in i framtiden :)

Sådärja.. om du får någon att läsa mitt förra inlägg högt för dig, så kommer du förstå (kanske) att det nu visat sig att ni inte begripit något.. igen..

Måla på där i din grotta.. det blir nog fint till slut. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja.. om du får någon att läsa mitt förra inlägg högt för dig, så kommer du förstå (kanske) att det nu visat sig att ni inte begripit något.. igen..

Måla på där i din grotta.. det blir nog fint till slut. :)

Hade du någon vinnare eller inte? kan du inte spåna lite :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Cash? Jaha, du vet alltså inte vad en "bong" är men svarar något kryptiskt ändå. :)

Här har du en liten länk som framtida hjälp. http://www.spelaspel...v/travordlista/

Du, är man mer eller mindre uppvuxen på en travbana så vet man nog vad en bonge är, på den tiden när du fortfarande snuttade på din mammas tutte i Tjeckoslovakien så hade vi här i Sverige ett roligt bongsystem, man fick en bonge för varje krona man spelade.

Så satsade du 100v så fick du en hel jäkla kortlek att hålla reda på :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tråkigt att du inte använder dina snabba hjärnceller till att skaffa information om vallöftet istället för att tro att jag inte läser artiklar jag länkar till. :)

Kredit till risodlare har funnits sedan länge och betalas ut via den statliga risbanken.

Att man nu erbjuder att betala ut dessa lån via bankomatkort (som man kunnat skaffa i denna risbank sedan flera år) är inte en "ersättning" för löftet.

Vallöftet, som PT gav, var att tillhandahålla kreditkort till bönder så att de slapp köpa utsäde och annat med kontanta medel.

Och, farmför allt, att utge sig för att ge bönder lite status.

Problemet med lån till bönder är att tidigare, och även nu framledes, så betalades dessa lån ut direkt och användes ofta till annat än till verksamheten.

Nu ville PT att man gav bönderna dessa kreditkort och begränsade deras giltighet till att bara kunna användas hos återförsäljare av utsäde och annat relevant.

De som vet hur svårt det är att få kreditkort i Thailand - och hur det anses vara ett kännetecken för klass - förstår också varför det appelerade till småbönder att få ett sådant.

Att man nu väljer att betala ut via bankomatkort "istället för" via kreditkort gör inget för statusen för bönderna.

Kreditkortet var alltså vallöftet.. inte lånet.

"Pheu Thai Party economists say they will move quickly to bring back crop mortgage programmes to support local farmers if they win the July 3 election, coupled with a credit card programme with safeguards against abuse."

http://www.bangkokpo...olicy-platforms

Status kan jag inte se att någon har lovat i sina vallöften, men vem vet kanske jag inte har tillräckligt med hjärnceller för att se detta löfte?

Det viktiga var väl att man önskar styra pengaflödet?

Bangkok Post: "The substance of the credit card programme is to provide farmers with cash flow between crops, so they do not rely on loan sharks."

Och enligt The Nation:

"BAAC executive vice president Apirom Sukprasert said the bank was considering a "closed loop" ATM card, which it used for specific purposes and which limited the location for users. This strategy avoids the need to comply with international-card standards. In addition, farm shops have asked to be registered."

Alltså istället för kreditkortet som inte blev av..

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Status kan jag inte se att någon har lovat i sina vallöften, men vem vet kanske jag inte har tillräckligt med hjärnceller för att se detta löfte?

Det viktiga var väl att man önskar styra pengaflödet?

Bangkok Post: "The substance of the credit card programme is to provide farmers with cash flow between crops, so they do not rely on loan sharks."

Och enligt The Nation:

"BAAC executive vice president Apirom Sukprasert said the bank was considering a "closed loop" ATM card, which it used for specific purposes and which limited the location for users. This strategy avoids the need to comply with international-card standards. In addition, farm shops have asked to be registered."

Alltså istället för kreditkortet som inte blev av..

//Peo

Redan tidigare kunde man låna utsäde hos statliga utsädesverksamheter ("Pui") genom att pantsätta mark eller skörd.

Likaså kunde man låna hos "tåkåså" om man behövde reda pengar till annat. Min svärfar lånade t.ex 50K där mot 10% ränta.

Den officiella planen med kreditkorten var, som du kopierade in, att småbönder skulle slippa låna småbelopp hos lånehajar och att slippa hantera kontanter.

Men för detta behövs, som du också skrev, inte kreditkort. Det räcker alldeles utmärkt med begränsade debitkort. Alltså bankomatkort som det nu är inne på.

Men bankomatkort är ju betydligt mindre sexigt än kreditkort och just att det var kreditkort var det man trummade ut under valet och som debatterats.

Varför tror du det var så?

Kritiken mot PTs löfte var också redan från början att det var opraktiskt och orimligt dyrt att erbjuda just kreditkort för det här ändamålet.

Ändå fortsatte PT med löftet under valrörelsen och det är alltså inte förrän nu man backar.

Men.. kunde man inte ha kollat förutsättningarna innan man kom med vallöftet?

Var PT verkligen så ignoranta att de inte hade en aning om vad de lovade?

Eller är det, som jag tror, att man redan då visste att det inte var praktiskt rimligt men att man tyckte att det lät sexigt för bönderna?

Min kritik är egentligen inte att man kommer med löften det sedan visar sig att man inte kan genomföra.

Snarare att man medvetet bedrar folk genom att lova vad som helst, och påstå vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, är man mer eller mindre uppvuxen på en travbana så vet man nog vad en bonge är, på den tiden när du fortfarande snuttade på din mammas tutte i Tjeckoslovakien så hade vi här i Sverige ett roligt bongsystem, man fick en bonge för varje krona man spelade.

Så satsade du 100v så fick du en hel jäkla kortlek att hålla reda på :)

Det förvånar mig inte att du är uppväxt på en travbana och det är starkt av dig att "komma ut" nu. Själv gick jag i skolan. :)

Och du.. det heter "bong".. inte "bonge". Lycka till med Komvux. :)

PS. Mammas tutte var mumsig. Säkerligen betydligt godare än någon gammal kuses på en travbana.

Link to comment
Dela på andra sajter

CUT...

Min kritik är egentligen inte att man kommer med löften det sedan visar sig att man inte kan genomföra.

Snarare att man medvetet bedrar folk genom att lova vad som helst, och påstå vad som helst.

En pluss för att du för första gången inte hävdar att du är smartere än alla andra!

Dessa svikna löften du kritiserar är väl samma som alla demokratiska partier i samtliga demokratier kommer med eller??

//Peo

PS! Nej, jag tycker heller inte att Thailand kvalificerar som en fullständig demokrati. Jag tycker Thaksin är en kriminell som borde sitta inne..

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan tidigare kunde man låna utsäde hos statliga utsädesverksamheter ("Pui") genom att pantsätta mark eller skörd.

Likaså kunde man låna hos "tåkåså" om man behövde reda pengar till annat. Min svärfar lånade t.ex 50K där mot 10% ränta.

Den officiella planen med kreditkorten var, som du kopierade in, att småbönder skulle slippa låna småbelopp hos lånehajar och att slippa hantera kontanter.

Men för detta behövs, som du också skrev, inte kreditkort. Det räcker alldeles utmärkt med begränsade debitkort. Alltså bankomatkort som det nu är inne på.

Men bankomatkort är ju betydligt mindre sexigt än kreditkort och just att det var kreditkort var det man trummade ut under valet och som debatterats.

Varför tror du det var så?

Kritiken mot PTs löfte var också redan från början att det var opraktiskt och orimligt dyrt att erbjuda just kreditkort för det här ändamålet.

Ändå fortsatte PT med löftet under valrörelsen och det är alltså inte förrän nu man backar.

Men.. kunde man inte ha kollat förutsättningarna innan man kom med vallöftet?

Var PT verkligen så ignoranta att de inte hade en aning om vad de lovade?

Eller är det, som jag tror, att man redan då visste att det inte var praktiskt rimligt men att man tyckte att det lät sexigt för bönderna?

Min kritik är egentligen inte att man kommer med löften det sedan visar sig att man inte kan genomföra.

Snarare att man medvetet bedrar folk genom att lova vad som helst, och påstå vad som helst.

Kan du inte klistra in de senaste siffrorna så att tittarna kan se skillnaden, alla vet väl att folk har kunnat låna i banker i alla tider :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förvånar mig inte att du är uppväxt på en travbana och det är starkt av dig att "komma ut" nu. Själv gick jag i skolan. :)

Och du.. det heter "bong".. inte "bonge". Lycka till med Komvux. :)

PS. Mammas tutte var mumsig. Säkerligen betydligt godare än någon gammal kuses på en travbana.

En bong och flera bongar, sen att vi som inte är lika "off" som en tuttsugande Tjeck kallar det för en bonge, det får du fundera vidare på ;)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

En pluss för att du för första gången inte hävdar att du är smartere än alla andra!

Dessa svikna löften du kritiserar är väl samma som alla demokratiska partier i samtliga demokratier kommer med eller??

//Peo

PS! Nej, jag tycker heller inte att Thailand kvalificerar som en fullständig demokrati. Jag tycker Thaksin är en kriminell som borde sitta inne..

Det är tråkigt att du tycker dig läsa att jag utger mig för att vara smartare än andra, för det är jag absolut inte. Jag är bara en högst ordinär medelmåtta.

Tillägg. du får dessutom gärna visa mig ett endaste inlägg av mina 6900 där jag hävdar att jag är smartare än alla andra. :)

Däremot så huserar ett antal nötter på forumet som, på fullaste allvar & tyvärr, ligger och krälar bland bottenskrapet i tabellen över begåvning. :)

Att jag skriver att dessa är dumma säger absolut noll om min egna begåvning. Som alltså inte är något att hänga i julgran heller.

Vad gäller de svikna löftena och jämförelser mellan "riktiga" demokratier och PTs valrörelse så tycker jag att det finns avgörande skillnader i det faktum att PT inte har någon som helst avsikt att ens försöka vara seriösa i att hitta genomförbar politik att utlova.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tråkigt att du tycker dig läsa att jag utger mig för att vara smartare än andra, för det är jag absolut inte. Jag är bara en högst ordinär medelmåtta.

Men snälla du! detta har väl ingen vettig människa betvivlat? utan surfa du i lugn o ro, ingen skall beskylla dig för att vara smart :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla du! detta har väl ingen vettig människa betvivlat? utan surfa du i lugn o ro, ingen skall beskylla dig för att vara smart :)

Jag tror minsann att jag har fått en stalker. :)

Eller.. ett fan kanske? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror minsann att jag har fått en stalker. :)

Tro nu inte för mycket om dig :)

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

:)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad duktig du är som kan härmas. :)

Puss och kram nu.. måste ta tag i livet och har inte tid med travbaneuppfödda neanderthalare längre. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...