Jump to content
IGNORERAD

Olycklig i byn.


Jerker

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag lever i gråsklalan till 100%. Varken romatiserande eller hatbrev om livet i Thailand

Förstår bara inte denna envetna romatikbild av livet i Thailand.

Vill man leva byliv utan prestige kan man väl göra det lika enkelt i Sverige..

Hej

Det tror jag faktiskt att en del gör också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    34

  • andrejsdenruskige

    31

  • janne_h

    29

  • Peo61

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Verkligen tråkigt, gillar hans underhållande inlägg :(

Håller med ..fast han höll nog på att tappa det innan han blev avstängd.. Malde på som en speedad papegoja med citat och svar som tog upp en hel sida :rotfl: .

Ja kul är han världsmästaren och den allsmäktige kattprataren.

Mvh en i ölargänget :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Chiangmai varför bor du själv i Thailand! skulle vara skoj att höra den av romantiserade sanningen ifrån någon som lever i gråskalan till 100%. Skulle dessutom vara roligt att höra vilket alternativt liv du lever där, du drog ju själv slutsatsen att ett liv som kan levas lika enkelt i Sverige är inte värt att leva i Thailand.

Jag lever i gråsklalan till 100%. Varken romatiserande eller hatbrev om livet i Thailand

Förstår bara inte denna envetna romatikbild av livet i Thailand.

Vill man leva byliv utan prestige kan man väl göra det lika enkelt i Sverige..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever i gråsklalan till 100%. Varken romatiserande eller hatbrev om livet i Thailand

Förstår bara inte denna envetna romatikbild av livet i Thailand.

Vill man leva byliv utan prestige kan man väl göra det lika enkelt i Sverige..

Chiangmai varför bor du själv i Thailand! skulle vara skoj att höra den av romantiserade sanningen ifrån någon som lever i gråskalan till 100%. Skulle dessutom vara roligt att höra vilket alternativt liv du lever där, du drog ju själv slutsatsen att ett liv som kan levas lika enkelt i Sverige är inte värt att leva i Thailand.

Skulle just ställa frågan till Chiangmai men SSS han före,

Har en liten följdfråga bara, är Du emot att Svenson flyttar till Thailand och fortsätter vara Svensson?

Är Thailand en tummelplats för enbart de som vill sticka ut eller gömma sig?

Varför måste vara prestige att bo i Thailand?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Chiangmai varför bor du själv i Thailand! skulle vara skoj att höra den av romantiserade sanningen ifrån någon som lever i gråskalan till 100%. Skulle dessutom vara roligt att höra vilket alternativt liv du lever där, du drog ju själv slutsatsen att ett liv som kan levas lika enkelt i Sverige är inte värt att leva i Thailand.

Varför jag bor i Thailand.

1 Innan jag flyttade hit hade jag en romantiserad bild av Thailand som många andra. .Baserad på egna och andras semester minnen. Billigt och enkel att leva här.

Efter flytten insåg jag semester tripper och dagligt boende inte är samma sak. Vill man leva västerländskt blir prisbilden och enkelheten inte långtifrån Sverige.

2 Jag valde att flytta hit för att min fru har ett bra jobb här. Och attityden till invandrare är som bekant inte speciellt positiv i Sverige.

3 Nu arbetar jag här deltid med egen firma plus sköter all markservice för hustrun.

4 Mina inlägg är en reaktion på överdrivet positiva romantiserande omdömen om livet i Thailand. vare sig BKK eller Isan.

Se mina inlägg som en tankeställare till den som har planer på att flytta till ett annat land helt annat klimat och en annan kultur.

Speciellt klimatet. Betänk att under heta årstiden kan temperaturen ligga på över 40 Celcius dagtid. Nattetid kanske 30.

5 Angående Svensson som vill fortsätta vara Svensson i Thailand . Låter alldeles utmärkt. Precis det jag praktiserar varje dag. Jag lever mitt Svensson liv här. Vilket innebär att jag inte sitter i en by utan i en stad . För mitt svensson liv var inte byn i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag bor i Thailand.

1 Innan jag flyttade hit hade jag en romantiserad bild av Thailand som många andra. .Baserad på egna och andras semester minnen. Billigt och enkel att leva här.

Efter flytten insåg jag semester tripper och dagligt boende inte är samma sak. Vill man leva västerländskt blir prisbilden och enkelheten inte långtifrån Sverige.

2 Jag valde att flytta hit för att min fru har ett bra jobb här. Och attityden till invandrare är som bekant inte speciellt positiv i Sverige.

3 Nu arbetar jag här deltid med egen firma plus sköter all markservice för hustrun.

4 Mina inlägg är en reaktion på överdrivet positiva romantiserande omdömen om livet i Thailand. vare sig BKK eller Isan.

Se mina inlägg som en tankeställare till den som har planer på att flytta till ett annat land helt annat klimat och en annan kultur.

Speciellt klimatet. Betänk att under heta årstiden kan temperaturen ligga på över 40 Celcius dagtid. Nattetid kanske 30.

5 Angående Svensson som vill fortsätta vara Svensson i Thailand . Låter alldeles utmärkt. Precis det jag praktiserar varje dag. Jag lever mitt Svensson liv här. Vilket innebär att jag inte sitter i en by utan i en stad . För mitt svensson liv var inte byn i Sverige.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo i Thailand. Långa semestrar är ok, men aldrig leva och verka där för alltid. Därför anser jag att du som bor i en varm, trafikintensiv och illaluktande stad som Chiang mai nog inte har förstått ditt eget bästa. Visserligen bor du där nu, men du har inte bott där speciellt länge. Vänta bara tills du har bott där 10+ år, då kommer du inse att jag hade rätt.

:ironi:

Ps Försökte översätta ditt resonemang, fast från min synvinkel. Dvs temat "du har inte nog erfarenhet för att förstå ditt eget bästa".

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo i Thailand. Långa semestrar är ok, men aldrig leva och verka där för alltid. Därför anser jag att du som bor i en varm, trafikintensiv och illaluktande stad som Chiang mai nog inte har förstått ditt eget bästa. Visserligen bor du där nu, men du har inte bott där speciellt länge. Vänta bara tills du har bott där 10+ år, då kommer du inse att jag hade rätt.

:ironi:

Ps Försökte översätta ditt resonemang, fast från min synvinkel. Dvs temat "du har inte nog erfarenhet för att förstå ditt eget bästa".

Precis. det är väl det som är iden med ett forum. Olika åsikter.

Ryggdunkar inlägg är endast intressant för ryggdunkarna. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag bor i Thailand.

1 Innan jag flyttade hit hade jag en romantiserad bild av Thailand som många andra. .Baserad på egna och andras semester minnen. Billigt och enkel att leva här.

Efter flytten insåg jag semester tripper och dagligt boende inte är samma sak. Vill man leva västerländskt blir prisbilden och enkelheten inte långtifrån Sverige.

2 Jag valde att flytta hit för att min fru har ett bra jobb här. Och attityden till invandrare är som bekant inte speciellt positiv i Sverige.

3 Nu arbetar jag här deltid med egen firma plus sköter all markservice för hustrun.

4 Mina inlägg är en reaktion på överdrivet positiva romantiserande omdömen om livet i Thailand. vare sig BKK eller Isan.

Se mina inlägg som en tankeställare till den som har planer på att flytta till ett annat land helt annat klimat och en annan kultur.

Speciellt klimatet. Betänk att under heta årstiden kan temperaturen ligga på över 40 Celcius dagtid. Nattetid kanske 30.

5 Angående Svensson som vill fortsätta vara Svensson i Thailand . Låter alldeles utmärkt. Precis det jag praktiserar varje dag. Jag lever mitt Svensson liv här. Vilket innebär att jag inte sitter i en by utan i en stad . För mitt svensson liv var inte byn i Sverige.

Jag kanner igen mig pa nagra av punkterna. du beskriver, det finns forstas fordelar med bada lander och forsoker darfor variera vistelserna till omvaxlande, en flytt pa langre an 9 manader per ar kanns jusst nu relativt otankbart och langt bortam men man skall aldrig saga aldrig. I Thailand har min flickvan en bra utbildning och bra jobb, i Sverige jobbar hon som frukostvardinna och sliter ut sin kropp, lonemassigt tjanar hon lite battre i Sverige, kostnads massigt sa har hon fri sjukvard i Sverige, med hennes SLE(reumatism) sa hade vi nog haft ett banklan pa nagra miljoner baht om det inte varit for det svenska valfardsystemet.

Thailand har dock en onskad god effekt pa hennes frostbitna lemmar, det var till och med pa vippen att hon skulle bli sjukskriven pa vinterhalvaret for att fa bo i varmare land da det hade en positiv effekt pa hennes sjukdomm, vi har dock valt att ta tjansteledigt 9 manader for att prova ett boende i Thailand.

En vardag blir alltid en vardag tillslut, omvaxling ar val det som lockar och med tiden sa kommer sverige bli den utopi som Thailand en gang var o vice versa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag vill förtydliga debatten om "olycklig i byn" med några exempel, i Soh Phi Sai bor det en engelsman ca 50 år som folk talar om och ogillar och han själv verkar vara ett bra exempel på en olycklig falang, han har byggt ett bra hus åt sig och frun, han själv håller till på övervåningen och dit har inga Thailändare tillträde, där vistas han normalt i avskildhet och han äter sin egen falang mat där, han umgås inte med släkten och grannarna och är i princip helt isolerad, han är dessutom grinig och snål enligt grannarna, detta verkar inte vara så roligt.

I min egen by träffade jag en dansk som var ca 45 år första gångerna som jag var där, och han lämnade aldrig tomten utan att hans fru var med och ledsagade honom, han åt speciallagad mat helt utan kryddor och satt ensam vid ett bord och en stol, alla andra åt tillsammans på marken eller golvet, och dom pratade och skrattade högljutt, när jag kom dit sprang jag omkring på samma sätt som jag gjorde tidigare i Petchabun och jag blev tilltalad av nästan alla som jag mötte och jag gjorde mina ärenden på egen hand, dansken ropade på mig ifrån sin tomt och frågade om det inte var farligt att gå ut i byn, jag förstod först inte vad han menade, men han var rädd både för hundarna, människorna och ormar, när jag fattade började jag skratta, och några dagar senare följde han försiktigt med ut utanför staketet vid sitt hus för första gången utan sin egen fru och vi gick och tog en öl i närmaste affär, han gjorde vissa framsteg allt efter som åren gick men han kom aldrig så långt att han fick några vänner i byn eller lärde sig äta, han deltog aldrig i byns arbete eller festligheter utan kom bara med sin fru och kameran och tog några bilder på avstånd, så jag har svårt att tro att han trivdes, och han stannade aldrig länge utan föredrog hotell vid havet på kända ställen, folk i byn uppfattade honom som känslig, svag och tystlåten, inte ens barnen och hundarna ville leka med honom, eftersom han ogillade barn som han tyckte var för livliga och smutsiga, hundarna trodde han att man fick rabies av så dom var han livrädd för, så han drog sig undan allt och alla utom hans fru som fick hela semestern förstörd eftersom hon var tvungen att dalta med honom hela tiden och övesätta, laga mat och vara i hans närhet dygnet runt, så hon hann nästan inte umgås med släkt och grannar.

En annan dansk ca 70 år som i.o.f.s inte var rädd har jag också träffat, men hans problem var värmen och standarden, han sitter inne hela dagen med AC på tills solen går ned, då först går han ut och dricker öl, men det kan han verkligen, men han är helt isolerad dagtid och kan inte prata med någon annan än sin fru, och han deltar inte i varken familj, släkt eller byns angelägenheter eller sysslor, han har ett stort problem och det är maten så han köper med sig dansk mat för hela vistelsen, han utnyttjar både sina och frugans bagage kg och lastar fullt med konserver och torrvaror, och när maten är slut måste han ge sig av hem igen, han lider också av den standard och syn på hygien som råder i små byar på den Thailändska landsbygden och han äter inget som serveras där och han måste ha en egen toalett, och han tror inte att jag är klok som äter med händerna av dom andras mat sittande på golvet, eller springer omkring ute på fälten och arbetar där det finns ormar och annat farligt, när vi sen fångar ormar och äter dom så är han chockad, men han klarar kvällarna bra och han är generös med dricka till dom som kommer på besök, så släkten tar honom som han är och gillar honom, han är ju lite upp i åren också och då förstår dom att han inte vill arbeta och att han vill ha lugn och ro på dagen.

Men sen finns det ju undantag också som Rodney ifrån London, han är byggnadsarbetare och han är ca 50 år numera, han är helt orädd för allt, han dricker gärna och ofta, han är generös och släkten och byns barn älskar honom, han provar och äter det mesta, och han sjunger gärna lite ibland också, han har startat en gummifarm tillsammans med familjen och han arbetar gärna själv när han är i byn, och alla i byn talar om vad han gör och att han klarar det mesta, han verkar vara som gjord för ett liv i byn och han skiner som en sol ifrån det han vaknar tills han går och lägger sig, jag kan inte komma på något som han inte klarar eller ogillar, och just hans glada och lättsamma inställning gör att alla ifrån barn, vuxna och åldringar älskar honom, jag tror t.o.m att hundarna gillar honom, och han själv stortrivs och kastar sig i dammar och åar med brunt vatten för en simtur eller lek med byns barn överallt.

Detta var några exempel på hur det kan se ut för falanger i byn, både olyckliga och lyckliga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Självklart gör även vi avstickare till städer ibland för några dagars shopping, bio, resturanger och för att besöka vänner o.s.v.

Och vi åker ju till havet en gång per år också, men det är mest för frugan och pojkens skull, själv trivs jag helt klart bäst i byn.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever i gråsklalan till 100%. Varken romatiserande eller hatbrev om livet i Thailand

Förstår bara inte denna envetna romatikbild av livet i Thailand.

Vill man leva byliv utan prestige kan man väl göra det lika enkelt i Sverige..

Jag tillhör dom som inte bor i byn hela tiden. Precis som IL brukar mina perioder vara mellan 1 - 6 månader. Förrut när jag började åka till Thailand var BKK mitt favoritställe, det finns otroligt mycket att se och uppleva där. Men jag är så skaffad att jag har svårt att stanna i en stad någon längre stund. Turistorter har jag också svårt för. Pressa på stranden eller sitta i baren är inte riktigt min grej 24/7.

Därför vill jag uppleva landet, resa runt och se hur människorna lever. I de länder jag varit tidigare har det inte varit något problem att åka runt och klara sig med engelskan. T.o.m Indonesien (sumatra) som varit krångligt att ta sig runt i utan engelska är enklare språkmässigt. För att uppleva Thailand så började jag att lära mig thai efter ett par veckor. Eftersom thailändarna var ett så trevligt folk var jag verkligen sporrad att ta mig runt i landet. Det tog några år att lära så mycket att man kunde ta sig runt och uppleva det normala LOS. Jag har varit i alla hörnen av landet men trivs nog bäst uppe i norr. Hur som helst så träffade jag kärleken på en av mina resor upp till Chieng Mai så jag hamnade så småningom halvvägs upp till norr.

Jag trivs hur bra som helst i byn och åker numera väldigt sällan någon annanstans, annat än kortare resor ner till havet. BKK är en intressant stad men den undviker jag, trafikstockningar och avgasrök är inte min grej, jag har redan sett de stora sevärdheterna där.

Den längsta tid jag varit från Sverige är drygt 2år, då jag jobbade utomlands. Vi åkte då till Thailand så fort jag hade semester. Jag kan inte påstå att jag hade någon direkt hemlängtan. Naturligtvis saknade jag mina närmaste, morsan, brorsan, övriga släktingar och en del kompisar. Men man kan hålla kontakten utan att träffas också. Jag tycker om svensk husmanskost. Blir nöden för stor kan man fixa jansson, pytt, pannkaa osv. Jag tror faktiskt att jag skulle sakna thaimat mer än svensk mat, om jag skulle bli utan. Frugan har reumatism så hon brukar åka till LOS över vintern. Hon fixar frysen full innan hon åker. Trevliga thaikompisar brukar så till att jag får omväxling från frysmaten.

Nu har vi flyttat från landet till den största stan i norrland. Men vi behåller huset på landet. Vi skulle inte få mycket för det, om vi sålde till holländare skulle vi kanske få några hundra tusen. Vi behåller det för vad ska man göra i stan som man inte kan göra på landet. Gå på teater kanske, men dom timmar jag gått på teater i mitt liv kan man räkna på fingrarna. De timmar jag varit och fiskat, varit i skogen osv. är en betydligt mycket större del av våra liv. När vi har ledigt har vi friheten att åka på landet och göra det vi vill, inte uggla i någon lägenhet i stan.

Vi lever också i gråskalan, men jag föredrar livet på landet. Min dotter har haft häst, vilket hon aldrig kommer att kunna ha i stan. Bättre uppfostran än att ta hand om en levande varelse har hon aldrig fått. Många är de ggr vi lastat hästen kl 4 på morgonen och dragit iväg på tävling. Då är det hon som väcker mig.

Att dömma ut de som väljer att leva i stan eller någon annanstans skulle aldrig falla mig in. Alla har vi olika skäl för våra val. Jag förstår inte heller varför de som lever i stan så ofta dömmer ut de som lever på landet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte att man stannar här i eländet om man inte tycker det är bättre än eländet hemmavid?

Har man inte upplevt negativa saker med landet som boende efter bara 1-2 år så är man nog både blind och döv, har man däremot upplevt MASSOR med negativa händelser och företeelser men ändå väljer att stanna skulle jag inte kalla det att romantisera och ryggdunka likasinnade, snarare att utbyta erfarenheter och upplevelser och viljan att acceptera olika kulturer och inte hävda att "vi vet bäst" även om vi gör det, då blir det nog ett jobbigt liv.

Jag har aldrig i mitt ganska långa liv bott riktigt ute på landet innan vi flyttade hit och efter 5 år gör vi inte det längre. Erfarenhet, gillar landet som en företeelse under korta perioder men inte leva där 100%, men det är bara min uppfattning!.

Hävdar fortfarande att alla är vi vår egen herre och har en fri vilja att leva där det passar vårt eget val och syfte, och därmed dör debatten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte att man stannar här i eländet om man inte tycker det är bättre än eländet hemmavid?

Har man inte upplevt negativa saker med landet som boende efter bara 1-2 år så är man nog både blind och döv, har man däremot upplevt MASSOR med negativa händelser och företeelser men ändå väljer att stanna skulle jag inte kalla det att romantisera och ryggdunka likasinnade, snarare att utbyta erfarenheter och upplevelser och viljan att acceptera olika kulturer och inte hävda att "vi vet bäst" även om vi gör det, då blir det nog ett jobbigt liv.

Jag har aldrig i mitt ganska långa liv bott riktigt ute på landet innan vi flyttade hit och efter 5 år gör vi inte det längre. Erfarenhet, gillar landet som en företeelse under korta perioder men inte leva där 100%, men det är bara min uppfattning!.

Hävdar fortfarande att alla är vi vår egen herre och har en fri vilja att leva där det passar vårt eget val och syfte, och därmed dör debatten!

Förmodar att du menar din egen debatt. Hoppas att det är tillåtet övrigt klientel att lämna synpunker även fortsättningsvis.. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodar att du menar din egen debatt. Hoppas att det är tillåtet övrigt klientel att lämna synpunker även fortsättningsvis.. :14:

Måste komma ihåg skylten nästa gång så det inte blir för svårt! :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover.Ar du bofast i Thailand? ,eller ar du bara turist

Läs inlägg 303 i denna tråd så får du svar på denna fråga.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel fråga...utan värdering..

Val av bostadsort i Thailand.

Vem har varit styrande..

Ja i ditt fall verkar det ju ha varit gumman i alla fall. (sagt utan värdering)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel fråga...utan värdering..

Val av bostadsort i Thailand.

Vem har varit styrande..

Phuket valde jag, Udon blev det naturliga valet när vi tröttnade på maffiosos och galna turister.

Eftersom vi inte är yrkesverksamma spelar det egentligen inte nån roll, det är som vanligt i livet tillfälligheter, träffade några trefliga gubbs härifrån och så var det ju familjen.. :13:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i ditt fall verkar det ju ha varit gumman i alla fall. (sagt utan värdering)

ja och i ditt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja och i ditt fall.

Nä vi bor i Sverige och det är det jag som bestämt. Önskar inte bo i Thailand, här i Sverige är samhället korruptionsfritt, välordnat, obyråkratiskt och mycket lättare att bygga ett bra och fördelaktigt liv i, både för mig själv, min fru och våra barn. Att Sverige är ett exeptionellt bra land att leva i på alla sätt och vis är något jag lärt mig efter att ha flackat runt i Sydostasien några månader per år, varje år, de senaste 15 åren.

Vi har för övrigt inget hus i Thailand heller utan är fria som fåglar att vistas precis där vi önskar för stunden. Brukar innebära ett himla åkande kors och tvärs över landet allt som oftast, har även varit i er stad Chiang mai ett flertal ggr. Väskorna lämpar vi dock alltid av i frugans föräldrahem i Surin där vi har vår kära bas bland släktingar och vänner. Och där trivs vi alldeles utmärkt bra, inte minst ungarna.

Men bosätta sig i Thailand, näää aldrig.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä vi bor i Sverige och det är det jag som bestämt. Önskar inte bo i Thailand, här i Sverige är samhället korruptionsfritt, välordnat, obyråkratiskt och mycket lättare att bygga ett bra och fördelaktigt liv i, både för mig själv, min fru och våra barn. Att Sverige är ett exeptionellt bra land att leva i på alla sätt och vis är något jag lärt mig efter att ha flackat runt i Sydostasien några månader per år, varje år, de senaste 15 åren.

Vi har för övrigt inget hus i Thailand heller utan är fria som fåglar att vistas precis där vi känner att vi önskar för stunden. Brukar innebära ett himla åkande kors och tvärs över landet allt som oftast, har för övrigt även varit i er stad Chiang mai ett flertal ggr. Väskorna lämpar vi dock alltid av i frugans föräldrahem i Surin där vi har vår kära bas bland släktingar och vänner. Och där trivs vi alldeles utmärkt bra, inte minst ungarna.

Men bosätta sig i Thailand, näää aldrig.

bra kim jag gillar raka svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vill förtydliga debatten om "olycklig i byn" med några exempel, i Soh Phi Sai bor det en engelsman ca 50 år som folk talar om och ogillar och han själv verkar vara ett bra exempel på en olycklig falang, han har byggt ett bra hus åt sig och frun, han själv håller till på övervåningen och dit har inga Thailändare tillträde, där vistas han normalt i avskildhet och han äter sin egen falang mat där, han umgås inte med släkten och grannarna och är i princip helt isolerad, han är dessutom grinig och snål enligt grannarna, detta verkar inte vara så roligt.

I min egen by träffade jag en dansk som var ca 45 år första gångerna som jag var där, och han lämnade aldrig tomten utan att hans fru var med och ledsagade honom, han åt speciallagad mat helt utan kryddor och satt ensam vid ett bord och en stol, alla andra åt tillsammans på marken eller golvet, och dom pratade och skrattade högljutt, när jag kom dit sprang jag omkring på samma sätt som jag gjorde tidigare i Petchabun och jag blev tilltalad av nästan alla som jag mötte och jag gjorde mina ärenden på egen hand, dansken ropade på mig ifrån sin tomt och frågade om det inte var farligt att gå ut i byn, jag förstod först inte vad han menade, men han var rädd både för hundarna, människorna och ormar, när jag fattade började jag skratta, och några dagar senare följde han försiktigt med ut utanför staketet vid sitt hus för första gången utan sin egen fru och vi gick och tog en öl i närmaste affär, han gjorde vissa framsteg allt efter som åren gick men han kom aldrig så långt att han fick några vänner i byn eller lärde sig äta, han deltog aldrig i byns arbete eller festligheter utan kom bara med sin fru och kameran och tog några bilder på avstånd, så jag har svårt att tro att han trivdes, och han stannade aldrig länge utan föredrog hotell vid havet på kända ställen, folk i byn uppfattade honom som känslig, svag och tystlåten, inte ens barnen och hundarna ville leka med honom, eftersom han ogillade barn som han tyckte var för livliga och smutsiga, hundarna trodde han att man fick rabies av så dom var han livrädd för, så han drog sig undan allt och alla utom hans fru som fick hela semestern förstörd eftersom hon var tvungen att dalta med honom hela tiden och övesätta, laga mat och vara i hans närhet dygnet runt, så hon hann nästan inte umgås med släkt och grannar.

En annan dansk ca 70 år som i.o.f.s inte var rädd har jag också träffat, men hans problem var värmen och standarden, han sitter inne hela dagen med AC på tills solen går ned, då först går han ut och dricker öl, men det kan han verkligen, men han är helt isolerad dagtid och kan inte prata med någon annan än sin fru, och han deltar inte i varken familj, släkt eller byns angelägenheter eller sysslor, han har ett stort problem och det är maten så han köper med sig dansk mat för hela vistelsen, han utnyttjar både sina och frugans bagage kg och lastar fullt med konserver och torrvaror, och när maten är slut måste han ge sig av hem igen, han lider också av den standard och syn på hygien som råder i små byar på den Thailändska landsbygden och han äter inget som serveras där och han måste ha en egen toalett, och han tror inte att jag är klok som äter med händerna av dom andras mat sittande på golvet, eller springer omkring ute på fälten och arbetar där det finns ormar och annat farligt, när vi sen fångar ormar och äter dom så är han chockad, men han klarar kvällarna bra och han är generös med dricka till dom som kommer på besök, så släkten tar honom som han är och gillar honom, han är ju lite upp i åren också och då förstår dom att han inte vill arbeta och att han vill ha lugn och ro på dagen.

Men sen finns det ju undantag också som Rodney ifrån London, han är byggnadsarbetare och han är ca 50 år numera, han är helt orädd för allt, han dricker gärna och ofta, han är generös och släkten och byns barn älskar honom, han provar och äter det mesta, och han sjunger gärna lite ibland också, han har startat en gummifarm tillsammans med familjen och han arbetar gärna själv när han är i byn, och alla i byn talar om vad han gör och att han klarar det mesta, han verkar vara som gjord för ett liv i byn och han skiner som en sol ifrån det han vaknar tills han går och lägger sig, jag kan inte komma på något som han inte klarar eller ogillar, och just hans glada och lättsamma inställning gör att alla ifrån barn, vuxna och åldringar älskar honom, jag tror t.o.m att hundarna gillar honom, och han själv stortrivs och kastar sig i dammar och åar med brunt vatten för en simtur eller lek med byns barn överallt.

Detta var några exempel på hur det kan se ut för falanger i byn, både olyckliga och lyckliga.

Mvh Isan Lover

Klart att man får det så roligt som man gör det. Att dra sig undan och inte ens försöka att äta maten, umgås osv. leder endast till att livet i byn blir tråkigt och hemskt. En del som drar sig undan gör det säkert för att de inte har förmåga att umgås med folk på ett normalt vis men i många fall tror jag att det är något annat som ligger bakom, nämligen generösiteten. IL beskriver fint hur de generösa uppskattas och det är ju inget konstigt att en generös farang uppskattas av thaifamiljen och människorna runt omkring på byn. En farang som inte kan eller som av olika skäl inte ställer upp på att vara generösa gentemot thaifamiljen i byn blir inte särskilt poppis även om han kan käka den starkaste somtamen som finns, kan fånga 110 sorkar på en natt, kan snacka duglig thai samt förstå tre lokala dialekter osv. Det tråkiga är att en hel del thai som får en farang i familjen inte uppskattar det de får och tycker farangen är snål när han i själva verket är generös. Många faranger har inte de ekonomiska resurser som många thai tror och då blir det lätt problem. Thaiarna ser han som snål och farangen ser dem som giriga. Kanske inte så konstigt att en del drar sig undan, särskilt när de följt alla rekomendationer för ett lyckligt byliv och börjat förstå vad som sägs om honom.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel fråga...utan värdering..

Val av bostadsort i Thailand.

Vem har varit styrande..

Naturligtvis är det frugan som styrt i det fallet eftersom vi bor på hennes ärvda mark. Eftersom vi trivs så bra har vi köpt till mera mark i byn. Det är våran pensionsförsäkring, eftersom vi tror på bättre utdelning där än på en del andra håll. Har jag trivts i stan bättre än i byn hade det nog varit jag som styrt. Men förmodligen hade jag nog haft en annan fru om så varit fallet.

När vi bor i Sverige har det av naturliga skäl varit jag som styrt. Skulle vara roligt att veta hur många av thaiparen som haft frun/sambon att styra boendet i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde! men ska inte förneka att valet föll i god jord, jag ska i ärlighetens namn också säga att frugan frågade både en och två gånger om jag var säker på att jag ville bygga i byn. Så mitt val/ min önskan överraskade henne, men det är ett val jag till dags datum inte ångrat.

Chiangmai du skriver att du inte lägger någon värdering i din fråga, men jag känner likväl att du insinuerar att den som bygger i byn är en toffel som gör precis som frugan säger och inte har en egen vilja. Varför kan du inte bara acceptera att alla inte är som du och gå vidare med ditt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...