Jump to content
IGNORERAD

Olycklig i byn.


Jerker

Recommended Posts

Lite synd att han blev avstängd ändå.

jag måste säga att han är lite.ehh...underhållande.på sitt eget sätt :rotfl::rofl:

mvh

Hej,

Ibland är det rent av underhållning på hög nivå!

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    34

  • andrejsdenruskige

    31

  • janne_h

    29

  • Peo61

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Åter igen min fråga som tydligen inte har något svar...

Finnns det någon av dessa herrar som myser i byn som bor där året om , dag in dag ut.

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Åter igen min fråga som tydligen inte har något svar...

Finnns det någon av dessa herrar som myser i byn som bor där året om , dag in dag ut.

Hej

Jag kan bara svara för mig själv och mina vistelser i byn brukar variera mellan 1-6 månader och vanligast är 3-4 månader per gång, och så har det varit sedan mitten på åttiotalet, och jag hyser inte det minsta tvekan om att jag skulle kunna stanna där hur länge som helst, och jag vet att mina vänner i byn saknar mig när jag inte är där, tydligast var det med min förre svärfar som gick bort i AIDS tidigare i år, han grät alltid hejdlöst när jag lämnade byn och inte sällan började då även mina ögon tåras när vi stod där och kramade varandra utanför bussen, och jag känner mig älskad av min nuvarande släkt och jag känner det samma för dom.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen min fråga som tydligen inte har något svar...

Finnns det någon av dessa herrar som myser i byn som bor där året om , dag in dag ut.

Missade din fråga innan ursäkta kollade inte så mycket mer efter tråden spårat ut totalt igår, jag är mest på besök fortfarande men längtar dit konstant och kommer flytta dit så fort jag kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kan bara svara för mig själv och mina vistelser i byn brukar variera mellan 1-6 månader och vanligast är 3-4 månader per gång, och så har det varit sedan mitten på åttiotalet, och jag hyser inte det minsta tvekan om att jag skulle kunna stanna där hur länge som helst, och jag vet att mina vänner i byn saknar mig när jag inte är där, tydligast var det med min förre svärfar som gick bort i AIDS tidigare i år, han grät alltid hejdlöst när jag lämnade byn och inte sällan började då även mina ögon tåras när vi stod där och kramade varandra utanför bussen, och jag känner mig älskad av min nuvarande släkt och jag känner det samma för dom.

Mvh Isan Lover

Nu har jag fått svar på min fråga. Inte ens den starkaste förespråkaren för " mys i byn" , Mr Isan Lover, bor permanent i byn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina bästa och lyckligaste stunder i Los har varit i byarna hos exet och min nuvarande fru. Finns inte mycket som slår det. :)

Jaha måste man bo permanent för att tycka i den här tråden, jag missade det. <_<

Ändrades av paw-76
Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen min fråga som tydligen inte har något svar...

Finnns det någon av dessa herrar som myser i byn som bor där året om , dag in dag ut.

Jag har gjort det, klarade det faktiskt rätt bra men bor nu i ett villaområde med 95% Thailändare i den s.k. medelklassen och upplever två saker.

Det var en betydligt varmare stämning byborna emellan än det är här å andra sidan har mitt personliga sociala liv fått ett uppswing emedan de engalsktalande kunde räknas på ena handens tumme mer eller mindre i byn.

Här är det so i vilken villaförort som helst, man morsar på grannarna, några faranger smälter bra in i bilden och det finns en bykrog där såväl Thai som faranger inmundigar en o ennen bärs, så för min egen del så, Ja, jag har gjort det och jag skulle om det var nödvändigt av någon anledning kunna göra det igen, men just nu känner jag ingen längtan tillbaks! Däremot förstår jag och respekterar de som gillar bylivet och familjegemenskapet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mina bästa och lyckligaste stunder i Los har varit i byarna hos exet och min nuvarande fru. Finns inte mycket som slår det. :)

Jaha måste man bo permanent för att tycka i den här tråden, jag missade det. <_<

Hej

Man måste väl försöka hitta något argument för att bestrida andras positiva upplevelser, och att sen att den sammanlagda tiden i byarna som i mitt fall blir 6-7 år ska då inte räknas, det är märkligt att folk inte kan acceptera man är olika och gillar och upplever saker annorlunda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Byn för mig är hemma! sen så ska jag inte förneka att liksom i hemmet i Sverige så är jag inte där dag ut och dag in året om som chiangmai så uttrycksfullt skriver, men är det ett måste för att kunna uppskatta livet i byn. Skulle gillandet minska bara för att man får större portioner av det, skulle inte tro det. Hemma för mig är inte liv och rörelse och en massa högljuda skrålande farranger som springer gata upp och gata ner och letar brudar och ölhak. Vad är det man gör i stan som man inte kan göra i byn fast på ett anorlunda vis men som är lika tillfredställande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med herrarna fullt ut, det enda jag inte kan göra på plats i byn som man kan sakna ibland är ju att ta ett dopp i havet men då kan man ju åka på lite semester. Det sköna är ju att slippa alla andra "turister" med allt vad det innebär och de ställen de håller till på. Låt oss vara glada i våra små byar så kan ni stanna där ni andra är lyckliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med herrarna fullt ut, det enda jag inte kan göra på plats i byn som man kan sakna ibland är ju att ta ett dopp i havet men då kan man ju åka på lite semester. Det sköna är ju att slippa alla andra "turister" med allt vad det innebär och de ställen de håller till på. Låt oss vara glada i våra små byar så kan ni stanna där ni andra är lyckliga.

Vad har du emot turister?

Det är väl som turist människor är som mest positiva och glada och det är väl inte fel.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du emot turister?

Det är väl som turist människor är som mest positiva och glada och det är väl inte fel.

För att vara riktigt 'Hardcore' expat så måste man bo och leva helt farangfritt!! :rolleyes::ironi:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen min fråga som tydligen inte har något svar...

Finnns det någon av dessa herrar som myser i byn som bor där året om , dag in dag ut.

Tjena!

Tycker den frågan är j-t dumt ställd. Vet inte vad du är ute efter,letar du efter någon form av eremit?

Jag har snart bott i byn i 6 år. Har inte varit i Svedala på den tiden. Men sitta och mysa i byn 24/7 hela året som

en j-a fågelholk...inte. Även om jag är bosatt i byn så måste jag väl få komma utanför 50-skyltarna någon gång.

Eremit-Thomas :crazy::17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Byn för mig är hemma! sen så ska jag inte förneka att liksom i hemmet i Sverige så är jag inte där dag ut och dag in året om som chiangmai så uttrycksfullt skriver, men är det ett måste för att kunna uppskatta livet i byn. Skulle gillandet minska bara för att man får större portioner av det, skulle inte tro det. Hemma för mig är inte liv och rörelse och en massa högljuda skrålande farranger som springer gata upp och gata ner och letar brudar och ölhak. Vad är det man gör i stan som man inte kan göra i byn fast på ett anorlunda vis men som är lika tillfredställande.

Hej

Håller med dig helt.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tycker den frågan är j-t dumt ställd. Vet inte vad du är ute efter,letar du efter någon form av eremit?

Jag har snart bott i byn i 6 år. Har inte varit i Svedala på den tiden. Men sitta och mysa i byn 24/7 hela året som

en j-a fågelholk...inte. Även om jag är bosatt i byn så måste jag väl få komma utanför 50-skyltarna någon gång.

Eremit-Thomas :crazy::17:

Min fråga och vad jag är ute efter... bor någon permanent i en by i Thailand. Tydligen gör någon enstaka detta.

Reagerar bara på denna romantiserade bilden av mys i byn.

Jag bor i en storstad, romantiserar inte detta med mys i stan

då och då vill jag utanför de sk 50 skyltarna. krav på hustrun är 2 ggr /år beach...

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=2][size=2]Hej![/size][/size]

[size=2][size=2]Den här diskussionen handlar ju om hurvida man trivs i byn eller inte och för egen del så är det helt okey att tillbringa nån vecka eller två i byn.[/size][/size]

[size=2][size=2]Och med all säkerhet skulle jag få ut mångdubbelt mer om jag behärskade språket.[/size][/size]

[size=2][size=2]Men även om jag pratade thai flytande så är det högst osannolikt att jag jag skulle trivas i byn som heltidsboende.[/size][/size]

[size=2][size=2]Många framhäver enkelheten i byn, man tar dan som den kommer.[/size][/size]

[size=2][size=2]Och lär man sig bara språket så kan man ta del av fiskespötillverkning, jakt på råttor, risodling etc etc.[/size][/size]

[size=2][size=2]Säkerligen är det så men om man nu som jag, inte är direkt intresserad av dylika sysslor så blir ett helltidsboende i byn ändå uteslutet.[/size][/size]

[size=2][size=2]Och att månad efter månad höra bybors gamla anekdoter och erfarenheter från byn skulle för mig bli tradigt samtidigt som man troligtvis sällan skulle få[/size][/size]

[size=2][size=2]kvalificerade motfrågor på sina egna tankar och erfarenheter. [/size][/size]

[size=2][size=2]Förvisso skulle inte byborna få kvalificerade motfrågor, aller argument av mig gällande odling, fiske eller jakt.[/size][/size]

[size=2][size=2]Isan Lover är ju en av dom som alltid framhåller det idylliska livet i byn och man får inpräntat att alla är lyckliga och att några större problem inte är vanligt förekommande.[/size][/size]

[size=2][size=2]Och när det uppstår problem och konflikter löser man dom i största samförstånd tillsammans med övriga bybor.[/size][/size]

[size=2][size=2]Hans resonemang får mig att tänka, inte så lite, på gammal propaganda från en union som inte längre finns.[/size][/size]

[size=2][size=2]Tror nog dom flesta thailändare är rätt konsumtions och statusinriktade men dom flesta, ute i byarna, har nog ingen långsiktig plan för att leva det livet.[/size][/size]

[size=2][size=2]Vissa har ett fint hus, en ny bil (som föräldrar eller bröder nyttjar) som en dotter fått gneta ihop på tursitorterna samtidigt som man möts med förvånan när man för på tal att en bättre, men dyrare skola,[/size][/size]

[size=2][size=2]för den egna dottern eller sonen kanske varit en bättre investering.[/size][/size]

[size=2][size=2]Sen kan man ju alltid diskutera om vi i väst är lyckligare än ett djungelfolk som ej vet annat och om våran livsstil med oändlig ekonomisk tillväxt byggd på konsumtion och skapandet av lånade pengar ska kunna fortgå i all oändlighet i en värld med ändliga resurser.[/size][/size]

[size=2][size=2]Men det är en helt annan frågeställning och tar man upp den bland byborna är det nog svårt att få kvalificerade svar.[/size][/size]

[size=2][size=2]Förvisso har även västvärldens politiker och även ekonomer svårt att ge ett samstämmigt svar på den frågan men men.[/size][/size]

[size=2][size=2]Men jag har förståelse för att vissa trivs utmärkt i byn och kan/skulle kunna leva där på heltid.[/size][/size]

[size=2][size=2]Men det skulle inte passa mig, lika lite som det skulle passa att sitta i en bar på en turistort på heltid.[/size][/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

[size=2][size=2]Hej![/size][/size]

[size=2][size=2]Den här diskussionen handlar ju om hurvida man trivs i byn eller inte och för egen del så är det helt okey att tillbringa nån vecka eller två i byn.[/size][/size]

[size=2][size=2]Och med all säkerhet skulle jag få ut mångdubbelt mer om jag behärskade språket.[/size][/size]

[size=2][size=2]Men även om jag pratade thai flytande så är det högst osannolikt att jag jag skulle trivas i byn som heltidsboende.[/size][/size]

[size=2][size=2]Många framhäver enkelheten i byn, man tar dan som den kommer.[/size][/size]

[size=2][size=2]Och lär man sig bara språket så kan man ta del av fiskespötillverkning, jakt på råttor, risodling etc etc.[/size][/size]

[size=2][size=2]Säkerligen är det så men om man nu som jag, inte är direkt intresserad av dylika sysslor så blir ett helltidsboende i byn ändå uteslutet.[/size][/size]

[size=2][size=2]Och att månad efter månad höra bybors gamla anekdoter och erfarenheter från byn skulle för mig bli tradigt samtidigt som man troligtvis sällan skulle få[/size][/size]

[size=2][size=2]kvalificerade motfrågor på sina egna tankar och erfarenheter. [/size][/size]

[size=2][size=2]Förvisso skulle inte byborna få kvalificerade motfrågor, aller argument av mig gällande odling, fiske eller jakt.[/size][/size]

[size=2][size=2]Isan Lover är ju en av dom som alltid framhåller det idylliska livet i byn och man får inpräntat att alla är lyckliga och att några större problem inte är vanligt förekommande.[/size][/size]

[size=2][size=2]Och när det uppstår problem och konflikter löser man dom i största samförstånd tillsammans med övriga bybor.[/size][/size]

[size=2][size=2]Hans resonemang får mig att tänka, inte så lite, på gammal propaganda från en union som inte längre finns.[/size][/size]

[size=2][size=2]Tror nog dom flesta thailändare är rätt konsumtions och statusinriktade men dom flesta, ute i byarna, har nog ingen långsiktig plan för att leva det livet.[/size][/size]

[size=2][size=2]Vissa har ett fint hus, en ny bil (som föräldrar eller bröder nyttjar) som en dotter fått gneta ihop på tursitorterna samtidigt som man möts med förvånan när man för på tal att en bättre, men dyrare skola,[/size][/size]

[size=2][size=2]för den egna dottern eller sonen kanske varit en bättre investering.[/size][/size]

[size=2][size=2]Sen kan man ju alltid diskutera om vi i väst är lyckligare än ett djungelfolk som ej vet annat och om våran livsstil med oändlig ekonomisk tillväxt byggd på konsumtion och skapandet av lånade pengar ska kunna fortgå i all oändlighet i en värld med ändliga resurser.[/size][/size]

[size=2][size=2]Men det är en helt annan frågeställning och tar man upp den bland byborna är det nog svårt att få kvalificerade svar.[/size][/size]

[size=2][size=2]Förvisso har även västvärldens politiker och även ekonomer svårt att ge ett samstämmigt svar på den frågan men men.[/size][/size]

[size=2][size=2]Men jag har förståelse för att vissa trivs utmärkt i byn och kan/skulle kunna leva där på heltid.[/size][/size]

[size=2][size=2]Men det skulle inte passa mig, lika lite som det skulle passa att sitta i en bar på en turistort på heltid.[/size][/size]

Hej

Jag har full förståelse för att du inte vill vistas i byn på heltid och att du inte delar bybornas intressen, och jag är samtidigt glad att du förstår att det finns människor som jag och andra som trivs alldeles utmärkt där, man får acceptera att folk är olika och tur är väl det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Chiangmai varför tror du att de som bor i byn bara sitter och häckar i byn till skillnad från dig själv som bor i stan och har vissa krav, åtminstone jag ser mig omkring! åker både till stan och havet ibland men min bas är på landet för det är där jag trivs bäst. Alla är vi olika men jag tror att väldigt få personer spenderar dag ut och dag in vecka in och vecka ut månad in och månad ut vare sig i byn eller staden. Den enda skillnaden är att du trivs att ha stan som din bas medans andra trivs med att ha byn som sin, förövrigt tror jag vi är rätt lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chiangmai varför tror du att de som bor i byn bara sitter och häckar i byn till skillnad från dig själv som bor i stan och har vissa krav, åtminstone jag ser mig omkring! åker både till stan och havet ibland men min bas är på landet för det är där jag trivs bäst. Alla är vi olika men jag tror att väldigt få personer spenderar dag ut och dag in vecka in och vecka ut månad in och månad ut vare sig i byn eller staden. Den enda skillnaden är att du trivs att ha stan som din bas medans andra trivs med att ha byn som sin, förövrigt tror jag vi är rätt lika.

Jag har en bestämmd aning om att det är väldigt få som ser gråskalan utan tänker svart/vitt, därför blir argumentationen rätt enkelspårig med IL i romantikhörnet och nån byhatare i det andra.

Använder man en gnutta sunt förnuft så borde man inse att det som Du skriver är så som många har det och som väldigt många fler nog ser fram emot att få ha det.

En lugn (om man gillar tuppar, hundar o högtalare) och fridfull reträttplats utan en massa måste och prestige.

Som tur är äro vi alla olika och har rätt att forma vårt eget liv så som vi själva önskar och därmed dör debatten!

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever i gråsklalan till 100%. Varken romatiserande eller hatbrev om livet i Thailand

Förstår bara inte denna envetna romatikbild av livet i Thailand.

Vill man leva byliv utan prestige kan man väl göra det lika enkelt i Sverige..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever i gråsklalan till 100%. Varken romatiserande eller hatbrev om livet i Thailand

Förstår bara inte denna envetna romatikbild av livet i Thailand.

Vill man leva byliv utan prestige kan man väl göra det lika enkelt i Sverige..

Tjena!

Var då i Sverige? Alingsås,Grönköping.Jönköping?

Själv är jag från Borås. Tveksamt att kalla Borås BY-LIV? :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever i gråsklalan till 100%. Varken romatiserande eller hatbrev om livet i Thailand

Förstår bara inte denna envetna romatikbild av livet i Thailand.

Vill man leva byliv utan prestige kan man väl göra det lika enkelt i Sverige..

Klart man kan men för mig finns inget som tilltalar mig i Sverige, jag vill ha det varmt och djungel runt hörnet och slippa skattmasen, bilköerna, snön för 5 år sedan var det Karibien jag hade i åtanke men då jag gift mig med en Thailändska blir valet Thailand i stället. Men som alla andra kommer jag ju inte sitta och ruttna bort i byn utan kommer resa runt lite då jag känner för det för att besöka stan eller ta en tur ut på havet och fiska lite sailfish.

Ändrades av mussemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Lite synd att han blev avstängd ändå.

jag måste säga att han är lite.ehh...underhållande.på sitt eget sätt :rotfl::rofl:

mvh

Verkligen tråkigt, gillar hans underhållande inlägg :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever mitt liv, och är lycklig med det.

Varför vill ni övertyga mig att jag har fel, mitt val mellan stad by vill jag själv bestämma över.

Jag blir mest orolig att jag inte vet mitt bästa när man läser inläggen.

Som vuxen har jag beslutsrätt för både bra och dåliga beslut. Råd åt båda hållen är faktiskt rätt korkade,

då vuxna människor måste själv ta ansvar för sitt eget liv.

Jag väljer ofta fel i mitt liv, man jag har modet att ta konsekvenserna för det.

Törs man inte ha fel, så blir nog ens liv väldigt fattigt och oroligt.

En som ofta har fel, men ibland rätt.

n´Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Chiangmai varför tror du att de som bor i byn bara sitter och häckar i byn till skillnad från dig själv som bor i stan och har vissa krav, åtminstone jag ser mig omkring! åker både till stan och havet ibland men min bas är på landet för det är där jag trivs bäst. Alla är vi olika men jag tror att väldigt få personer spenderar dag ut och dag in vecka in och vecka ut månad in och månad ut vare sig i byn eller staden. Den enda skillnaden är att du trivs att ha stan som din bas medans andra trivs med att ha byn som sin, förövrigt tror jag vi är rätt lika.

bra skrivet!! mvh mille

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...