Jump to content
IGNORERAD

Olycklig i byn.


Jerker

Recommended Posts

"Via Internet" kan missförstås. Nästan allt är från kommunikation med thailändare och INTE från googling, som "ölargänget" har påstått en massa gånger.

F ö räknar jag INTE dig till "ölargänget", eftersom du brukar skriva sakligt och inte en massa skitsnack, som de brukar göra.

(Men jag hävdar fortfarande att du har fel om att det finns en fungerande begagnat-bil-marknad :) eftersom en alldeles för stor del sker genom bilhandlare.)

Om den blå texten från andra tråden var riktad till mig, så är det normalt INTE sådan info, som jag skaffat,

utan info om sådant som "bylivet", byggnation, olika sätt att tänka...

Menar du att mina thaivänner, som ALDRIG haft kontakt med varandra, ändå skulle ha lyckats "snacka ihop sig" för att kunna säga lika till mig, för att vilseleda mig?... :)

Iofs följer de inte Svensk Byggnorm :) men en del bythai har ju hyffsat modern utrustning. "Exet" har t o m en pryl, som jag inte har själv :) (=Microvågsugn.) Det hushållet har bil, motorcykel, tvättmaskin, tv, dator, Internet både via kabel och mobilt...

Själv tänker jag f ö bosätta mig en bit utanför byn, tillräckligt långt ifrån för att slippa att bli väckt av tuppar och hundar. Utformningen på egna huset finns ju möjlighet att bestämma själv.

Har du inte sett min lista på en massa saker, som man kan göra om man bor på landet? Det är definitivt INTE bara frågan om överlevnad, TVÄRT OM har jag LÄMNAT storstadslivet, eftersom om man bor på landet kan man göra mycket som man INTE kan göra om man bor i stan. Och om man saknar något på landet, så är det ju bara att åka till stan och göra det, och åka hem igen sedan :)

Upplysningsvis finns det kulturella skillnader också, och textfrågor måste ju handla om något... :)

Det var TESTARNA, som klassade testet med frågor som "Är New York USA:s huvudstad?" som IQ-test, och JAG INVÄNDE mot det...

Sakfel OCH fortsatt skitsnack herr andrejs... :D

Hur länge har du permis?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    34

  • andrejsdenruskige

    31

  • janne_h

    29

  • Peo61

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sek Losos uncle

Tjena!

Håller helt med. När det gäller IQ så är min nästan obefinlig när jag ser vad thailändare kan göra med händerna.

Gå runt o upptäck allt hantverk med små medel.

Kolla in gummorna när det vävs bastmattor,saronger, binds blommor till bröllop o begravningar.

Följ med en farmare man eller kvinna,snacka om att ha koll på vad i naturen det går att äta,växter,myror,blommor m.m m.m

En Thailändare skulle aldrig vara hungrig i en Robinson-tävling.

-cut-

Ja. Iofs tar de ofta ut andra än "Svensson" till Robinson, men går man efter den tävlingen, så har ju thai mycket högre IQ än svenskarna :)

(T ex en grupp bodde på en strand intill djungeln, beklagade mycket att de var hungriga - först långt senare, när det var dags att fluyya därifrån, kom någon av dem på att titta efter mat i djungeln. Alldeles intill fanns det mycket mat! (Har för mig att det var bananer, så man behövde inte ha mycket kunskap, för att veta att det gick att äta. Om man fått reda på att man får bli med i en sådan tävling, så kollar man ju dessutom rimligtvis hur ätbara saker ser ut om man har någon IQ att tala om...

(till andrejsdenruskige)

Gick du tom för riktiga argument och kände dig tvungen att börja diskutera person i ställer för sak??

//Peo

Ungefär som vanligt då från "ölargänget" :) Fast ofta har de inte diskuterat person, utan ofta har det varit rena personangrepp, ofta rena lögner...

Som sagt .Upp till var och en.

Jag kan ingen Thai och har ingen tanke på att lära mig heller. Kan säga goddag ,tack så mycket och "check bill"

Småprat går utmärk med stort leende, kroppsspråk och meningar på 3 ord engelska.

Livlina är alltid min hustru, som kallas in fysiskt eller via etern (mobilen).

Jag var ingen etnograf i Svedala. Satt aldrig ner vid lägerelden och lyssnade på en bybo i någon avkrok. .Umgicks som de flesta tror jag, i en bekantskapkrets/jobbarkrets med likartad bakgrund. Nya riktiga vänner ,har jag läst någonstans , är svårt att skaffa sig efter 20 års åldern.

Vi umgås ibland med thai medelklass,,,men det blir mest lite småprat på någon restaurant.

Beundrar de som säger sig smält in i det thailändska samhället. Skaffat nya vänner . Kan språket och kan mentaliteten.

Inte illa med tanke på att den vanlige svensson som flyttar till ny ort i Sverige har svårt att bygga upp nytt socialt liv.

Två gånger har jag flyttat till nya orter i Sverige efter jag var 20 (25 och 40) och det gick ganska fort (ett par månader) att hitta nya vänner (Närmare vänner alltså, bekanta fick jag på några dagar Det som tog mest tid, var att hitta personer, som jag ville bli närmare vän med, men hittade man var sådana personer brukar vara, så kan man snart hitta flera vänner. Dels har jag vänner kvar från barndomen, men har även fortfarande vänner från där jag bodde mellan 25-40.

Men det skulle säkert varit mycket svårare om jag inte varit "etnograf" som du kallar det. T ex då jag flyttat till en ny ort, har det inte dröjt länge innan jag hittat i hela trakterna bättre än de infödda. (De flesta har kunnat sina närmaste område mycket bra, men inte kunnat andra delarna av trakterna särskilt bra...)

Iofs var det mycket lättare än att flytta till Thailand, eftersom man kunde svenska,

MEN största delen av kommunikation (85% ?) är kroppsspråk även då man kan språket. Så det går att kommunicera en hel del utan att kunna ett ord av språket - vilket t ex Ronoh skrev exempel på.

(För egen del kan jag p g a knäskadan inte göra det enklaste, som Isan Lover och Ronoh gjort, vilket syns mycket bättre än om man hjälper till med "tänkarjobb". Även deltagande i sport är en bra kontaktskapare. I två svenska byar betraktade folket mig som en av dem, fastän jag bara var sommargäst där, och det p g a att jag idrottade med dem...)

-cut-

Jag valde att införskaffa en dictionary redan efter första resan -88 och det har jag aldrig ångrat,

med "språk/kulturnyckeln får man tillgång till alla dörrar" i landet och utan det hade jag missat många trevliga upplevelser

talar oxå hyffsad Thai och klarar av att föra en normal konversation om det mesta, kan kanske inte diskutera förbränningsmotorns inre egenskaper på Thai men,,,

Ja, som flera sagt, är språket viktigt.

Som jämförelse fick jag många vänner bland chilenarna då de flydde till Sverige, vilket underlättades mycket av att jag kunde lite spanska efter att ha studerat det några timmar per vecka i en termin. Iofs kan jag inte tillräcklig spanska för att diskutera på nivån du beskriver, men jag kunde tillräckligt - plus slog upp ett ord i ett ficklexikon - för att kunna diskutera en växellådereparation :)

Gick igenom samma upplevelse som du ute i byarna första gångerna, alla var livrädda för att man skulle arbeta eller hjälpa till med något, alla hade den upfattningen att falanger bara skulle sitta still och dricka öl, och det i den mjukaste och bästa fåtölj alt. stol som man fick tag på, man trodde att utlänningar var för fina och för märkvärdiga för att delta i vardagliga sysslor och att dom bara ville bli uppassade hela tiden, så det tog faktiskt ett tag innan man fick hugga i precis som dom andra, men nu tycker alla att det är jätteroligt att falangen är med, och jag tror faktiskt att dom är lite stolta både i släkten och i byn,att dom har en ovanlig falang, för dom berättar gärna för andra om detta, och besökare som talar nedlåtande om falanger tillrättavisas direkt och man påpekar att alla falanger inte är lika och just detta tror jag är viktigt, för det finns minst lika mycket fördommar om oss utlänningar hos Thailändarna som vi svenskar har om Thailändare om inte mer, så man måste själv påverka sin situation genom sitt sätt att vara och agera på, och då får man det bemötande och den respekt man förtjänar, så enligt mig är det absolut inte alltid Thailändarnas fel om falangerupplever sig taskigt bemötta eller illa behandlade, så enligt mig gör du helt rätt som tar kontakt och visar att du vill hjälpa till, den attityden kommer att ge dig många positiva upplevelser.

Ja, just det.

T ex trodde "svärfar" att faranger bara kan bo i storstäder, och omöjligt kan bo så lugnt som de gör. Tidigare samma dag hade jag diskuterat med dottern var det skulle kunna passa att bygga hus, och då tyckte jag att det var för livligt att bygga där hon tyckte det var lugnt :) (Det är en väldigt liten väg, men den används som genväg för folk i byn intill då de ska till jobbet/skolan.)

Det är en fördel att förstå vad dom pratar om hemma i familjen.

Att sedan man pratar fel och betonar fel det får gå som det går.

-cut-

Det där kan även användas att få kontakt snabbare med fler, eftersom det skapar många lustiga situationer.

T ex har thai tyckt att det var roligt då jag pratat lite thai,

dels gillar de att man försöker prata thai

och dels blir det roligt då man säger fel.

T ex tycker de det är lustigt då jag gjorde tonändringarna åt rätt håll och på rätt ställen, men jag gjorde dem för tydliga :) (=Jag höjde fler toner än vad de gör, för att det skulle höras tydligt även för mig själv.)

(Till annan)

Det jag vänder mig mot är den väldigt romantiserade bild vissa forumister, du inräknad, ger av hur enkelt man integreras i den nya kulturen så länge man har ett öppet sinne. Personligen tror inte jag att en människas behov av stimulans och kulturell samhörighet förändras av det faktum att personen ifråga bosätter sig i en annan kultur. Jag vill påstå att detta är uppenbart oavsett åt vilket håll du tittar åt i världen, syrianer i Södertälje, mexikaner i Los Angeles, pakistanier i Oslo, Indier i London, vietnameser i Sydney osv.

Jag har, som jag påtalat tidigare, väldigt många bekanta i Bangkok och Pattaya från världens alla hörn. Jag har också en hel del svenska bekanta med thailändsk respektive som spenderar sin lediga tid i Thailand och då ofta i damens hemort med sällskap av hennes släkt och vänner. Det som är slående är att ingen av alla dessa bekanta har några manliga thailändska vänner. Jag menar då inte en svåger som man åker och fiskar med och ler mot när han får napp eller den lokala affärsinnehavaren som alltid bjuder på en Chang när man dyker upp och som man kan småprata lite med om väder och vind. Jag hävdar givetvis inte att du eller andra faktiskt har det men jag har väldigt svårt att tro att det är speciellt vanligt. Man kan då fråga sig, är det viktigt med riktiga,nära vänner? Jag skulle vilja påstå att för de allra flesta är det väldigt viktigt, kanske inte den första tiden men efter ett tag så blir livet ganska ensamt och innehållslöst.

Finns säkert olika orsaker varför utlänningar har svårt att skapa riktiga vänrelationer med thai, jag låter bli att nämna de mest laddade teorierna eftersom jag för alltid kommer att utpekas som rasist eller eller möjligen cynisk egoist men att skillnader i kultur,ursprung värderingar, utbildning och intressen är sådana orsaker håller jag för troligt.

Ja, man brukar behöva vänner från sin egen kultur, för att fylla vissa behov, men en stor del går att fylla med andra också.

(Jag planerar att ha mest kontakt med lokala thai - eftersom det inte finns några faranger där. Det är inte så vanligt med faranger i byn. Det var en amerikan där för 35 år sedan :) Några av mina svenska vänner vill flytta med, och i sådana fall är problemet löst. Annars tänker jag kolla om det finns några intressanta faranger i provinshuvudstaden eller i grannprovinsen, där det finns faranger. Man kan även prata svenska med vänner via Internet. Dessutom kommer nog en del (avlägset boende) att tycka att det är intressantare att besöka mig i Thailand än vad de gör i Sverige :)

Beror på var man drar gränsen till att räkna någon som "riktig vän", men jag känner 2 (3) thaimän, som jag även har typ vänsamtalsämnen med.

Gällande det senaste rödmarkerade, så har en del av det betydelse för vilka man gillar, men resten hindrar ju INTE vilka man blir vän med. Däremot kan såklart språkproblem vara begränsande, eftersom man inte kan förklara vissa saker för varandra.

Hej Jan,

mitt problem med dina inlägg är att du väldigt snabbt överger sakfrågan och istället fokuserar på personfrågan och att spekulera i allt som inte är skrivet men som du uppenbarligen kan läsa mellan raderna.

Jag tycker att du gör det lite enkelt för dig själv när du instinktivt utgår från att alla som inte funnit ett meningsfullt liv med tillräcklig intellektuell stimulans i sitt umgänge med lokalbefolkningen är fulla och desillusionerade gamla gubbar på en barstol i Pattaya. Kanske är det din erfarenhet men det är inte min.

Fast det är inte så konstigt att han drar den slutsatsen, eftersom det är så vanligt bland de, som beklagar sig om bylivet, SJÄLVA har skrivit att de inte hittar något annat att göra där än sitter på verandan och dricker öl... :)

Jag tycker att det är att förenkla verkligheten genom att säga , pratar man språket så får man kompisar.

Bara för att somalien i Rosengård pratar lite svenska får han inte en massa nya svenne kompisar som han kan diskutera livets hemligheter med.

Kultur, ekonomi, familjesituation, ålder, utbildning, intressen ... är nog viktigare parametrar for att få en kompis.

Men det är väl fler thai, som tar kontakt med faranger,

än svenskar, som tar kontakt med svenska invandrare? :)

(Jag vet bara några stycken svenskar - oräknade de som är gifta/sambo med invandrare - mer än mig själv, som har kontakt med invandrare.)

-cut-

Jag brukar säga att jag förmodligen skulle kunna bli utsläppt i fallskärm över vilket land eller världsdel som helst och hitta vänliga människor som jag skulle stortrivas tillsammans med, jag tycker att det är jätteroligt med annorlunda kulturer och gillar att träffa nya människor som kan lära mig nya saker

Iofs tror jag att det kan finnas undantag där folk är så brända av västerlänningar/främlingar att de inte vill träffa sådana,

men det är en bra sammanfattning

= Är man vänlig och intresserad av dem, så är chansen större att en del av dem är intresserade av dig...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hereminje! Har Du utövat kroppspråket på internet också? Hur ser "mjau" ut på Thailändska?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tycker "ölargänget" ja, som bara mäter framgång i pengar, och inte ens fattar att det är helkorkat att supa, och verkar behöva köpa sex :D

GÄSP!

Varför är du då så misslyckad som person?

Jag tycker också att du kan skippa CV-delen. Den dyker ändå upp i var och var annat inlägg och är totalt utan substans.

Du har ingen nytta av dina prestationer idag och har säkert aldrig haft någon nytta av dom någonsin.

Konstigt att det bara är du på detta forum som viftar med sitt CV direkt när det blir ett uteblivet ryggdunk. Nästan lite som att köra med "min pappa är polis".

Ännu har du inte övertygat många om din förträfflighet på detta forum. Är det därför du strävar efter komma dig till Thailand så att du ska kunna imponera på Noi som jobbar på risfältet?

Att försöka imponera på Noi i baren går nog inte, hon har träffat folk som är ljusår smartare än dig.

Karma skänkt av

rep_up.pnghamnoi

rep_up.pngBaa

Tycker ni i "ölargänget" ja, som bara mäter framgång i pengar, och inte ens fattar att det är helkorkat att supa, och verkar behöva köpa sex... :D

Ja, det har blivit många "Mini-CV", eftersom "ölargänget" har skrivit så många skitsnacksposter... :D

"Uteblivet ryggdunk".

FEEEL. Jag skriver "Mini-CV" som svar då ärthjärnor/skitsnackare hävdar att det inte går att göra saker som jag redan gjort och ofta gjort mer än... Då har jag skrivit "Mini-CV" om (liknande) saker som jag gjort.

Det är inte lätt att få folk att förstå, som inte ens fattar att det är helkorkat att supa... :D

F ö tror jag att det finns en hel del som fattar bland de, som inte skriver så mycket, och därför inte märks så mycket som skitsnackarölargänget...

Det är f ö för att ni inte ska lura vettiga människor, som kommer in mitt i diskusionen, som jag bryr mig om att svara er så ofta, för er räknar jag som hopplösa fall... :D

Du menar väl att Noi i baren har träffat många som är ljusår "överlägsna" mig i att betala för supa och sex? Jättesmarta... :D

Vadå "utan substans"?

Personer i "ölargänget" har ju gjort research om mig om brutit mot forumreglerna och lämnat ut personuppgifter om mig många gånger. Om ni gjort researchen ordentligt, så borde ni ha märkt att det finns väldigt mycket substans... :D

Hur länge har du permis?

Karma skänkt av

rep_up.pnghamnoi

rep_up.pngBaa

Och sådana skitposter fortsätter ni ge varandra en massa pluskarma för. Det kommer säkert fler... :D

Hereminje! Har Du utövat kroppspråket på internet också? Hur ser "mjau" ut på Thailändska?

Har du inte hört talas om webkameror?... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker "ölargänget" ja, som bara mäter framgång i pengar, och inte ens fattar att det är helkorkat att supa, och verkar behöva köpa sex :D

Tycker ni i "ölargänget" ja, som bara mäter framgång i pengar, och inte ens fattar att det är helkorkat att supa, och verkar behöva köpa sex... :D

Ja, det har blivit många "Mini-CV", eftersom "ölargänget" har skrivit så många skitsnacksposter... :D

"Uteblivet ryggdunk".

FEEEL. Jag skriver "Mini-CV" som svar då ärthjärnor/skitsnackare hävdar att det inte går att göra saker som jag redan gjort och ofta gjort mer än... Då har jag skrivit "Mini-CV" om (liknande) saker som jag gjort.

Det är inte lätt att få folk att förstå, som inte ens fattar att det är helkorkat att supa... :D

F ö tror jag att det finns en hel del som fattar bland de, som inte skriver så mycket, och därför inte märks så mycket som skitsnackarölargänget...

Det är f ö för att ni inte ska lura vettiga människor, som kommer in mitt i diskusionen, som jag bryr mig om att svara er så ofta, för er räknar jag som hopplösa fall... :D

Du menar väl att Noi i baren har träffat många som är ljusår "överlägsna" mig i att betala för supa och sex? Jättesmarta... :D

Vadå "utan substans"?

Personer i "ölargänget" har ju gjort research om mig om brutit mot forumreglerna och lämnat ut personuppgifter om mig många gånger. Om ni gjort researchen ordentligt, så borde ni ha märkt att det finns väldigt mycket substans... :D

Och sådana skitposter fortsätter ni ge varandra en massa pluskarma för. Det kommer säkert fler... :D

Har du inte hört talas om webkameror?... :)

Nu kan dom avskaffa Nobelfesten,räcker med att skicka degen åt ett håll :ok: Har aldrig varit med om en så intelligent person,varför har inte FN anställt denna Messias,han löser ju världssvälten och andra problem i ett nafs(finns inte ett problem han inte har lösningen på )Är för mig otroligt att världen låter en sådan person vara inlåst eller vad han är,Han är ju lösningen på krig och svält och arbetslöshet.You name it,he solve it.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tycker "ölargänget" ja, som bara mäter framgång i pengar, och inte ens fattar att det är helkorkat att supa, och verkar behöva köpa sex :D Tycker ni i "ölargänget" ja, som bara mäter framgång i pengar, och inte ens fattar att det är helkorkat att supa, och verkar behöva köpa sex... :D Ja, det har blivit många "Mini-CV", eftersom "ölargänget" har skrivit så många skitsnacksposter... :D "Uteblivet ryggdunk". FEEEL. Jag skriver "Mini-CV" som svar då ärthjärnor/skitsnackare hävdar att det inte går att göra saker som jag redan gjort och ofta gjort mer än... Då har jag skrivit "Mini-CV" om (liknande) saker som jag gjort. Det är inte lätt att få folk att förstå, som inte ens fattar att det är helkorkat att supa... :D F ö tror jag att det finns en hel del som fattar bland de, som inte skriver så mycket, och därför inte märks så mycket som skitsnackarölargänget... Det är f ö för att ni inte ska lura vettiga människor, som kommer in mitt i diskusionen, som jag bryr mig om att svara er så ofta, för er räknar jag som hopplösa fall... :D Du menar väl att Noi i baren har träffat många som är ljusår "överlägsna" mig i att betala för supa och sex? Jättesmarta... :D Vadå "utan substans"? Personer i "ölargänget" har ju gjort research om mig om brutit mot forumreglerna och lämnat ut personuppgifter om mig många gånger. Om ni gjort researchen ordentligt, så borde ni ha märkt att det finns väldigt mycket substans... :D Och sådana skitposter fortsätter ni ge varandra en massa pluskarma för. Det kommer säkert fler... :D Har du inte hört talas om webkameror?... :)

GÄSP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fantastiskt att en person med så absolut NOLL koll som SLU kan ordbajsa så mycket, om absolut inget!

Dagens mediciner måste verkligen göra nytta, han verkar ju faktiskt ta sig själv på fullaste allvar och tro på vad han skriver.

Det är annars lätt att tro att nicket SLU är trollens supertroll.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Helt fantastiskt att en person med så absolut NOLL koll som SLU kan ordbajsa så mycket, om absolut inget!

Dagens mediciner måste verkligen göra nytta, han verkar ju faktiskt ta sig själv på fullaste allvar och tro på vad han skriver.

Det är annars lätt att tro att nicket SLU är trollens supertroll.

Hur får du ovan att gå ihop?

---

Till "ölargänget":

Hur klarar (i alla fall en del av er) av att inte fatta att man kan göra massor även om man bor i en thaiby?

[size=5]Och ska aldrig någon i "ölargänget" komma på att ni ofta SÄGER EMOT ER SJÄLVA?...[/size]

[size=5]Eller hur får ni t ex ihop att ni BÅDE [/size]

[size=5]/snackar skit om det jag skrivit om "övernaturligt" (fastän en del av sådana saker är vetenskapligt bevisat att det fungerar, även om det inte är klart hur det fungerar)[/size]

[size=5]/parallellt med att ni hävdar att jag har noll koll om thaitänk där ju "övernaturligt" har en STOR betydelse?...[/size] :D

(T ex har jag lugnat flera thai - efter info från medium i t ex "Det okänfa" - då thai funderat om sådant, varför de normalt inte behöver vara rädda för andar då någon anhörig dör - om de inte missköter sig mycket :)

Nu kan dom avskaffa Nobelfesten,räcker med att skicka degen åt ett håll :ok: Har aldrig varit med om en så intelligent person,varför har inte FN anställt denna Messias,han löser ju världssvälten och andra problem i ett nafs(finns inte ett problem han inte har lösningen på )Är för mig otroligt att världen låter en sådan person vara inlåst eller vad han är,Han är ju lösningen på krig och svält och arbetslöshet.You name it,he solve it.

Njae. Jag har löst en hel del problem, men INTE alla :)

(T ex skrev jag nyss att jag inte har någon bra lösning på översvämningsproblemet i Bangkok.)

FN har faktiskt anställt en av mina "lärjungar" :)

(Jag fick kontakt med honom på den tiden han var en "värsting". Senare har han haft flera uppdrag åt FN med att bygga upp samhällsskötseln efter omvälvande inbördeskrig o d.)

Fast varför skulle de skicka pengarna till mig för? Hur har ni fortfarande inte fattat att jag inte är intresserad av pengar, bara jag har så att jag klarar mig och lite till?

Nu har jag glömt uträkningsresultatet, och jag idds inte räkna igen nu, men omräknat till heltidsarbetstid har jag jobbat åtskilliga år, som bl a sportungdomsledare och i en liten hjälporganisation, ideellt = GRATIS, för er som inte fattar vad det är. Att ni, som mäter framgång i bara pengar, ska fatta varför man kan göra det, har jag inga förhoppningar om... :)

F ö gillar jag inte att jobba för sega organisationer som FN där stater t o m kan stoppa vettiga förslag i andra delar av världen bara för att de vill ha makt där... (Därför har jag bl a istället jobbat i den lilla hjälporganisationen där vi kan ta snabba beslut.)

GÄSP!

Va?! Vad nu då?! Varför har han inte fått pluskarma (än) för den skitposten, när han har fått det för så många andra?! :D

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får du ovan att gå ihop?

---

Till "ölargänget":

Hur klarar (i alla fall en del av er) av att inte fatta att man kan göra massor även om man bor i en thaiby?

Men lille vän, vad vet du om "Thaibyar"?...absolut ingenting!

Börja med att lär dig att skilja på saga och verklighet.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Va?! Vad nu då?! Varför har han inte fått pluskarma (än) för den skitposten, när han har fått det för så många andra?! :D

Nu kan du lugna ner dig. Har fått + karma för mitt inlägg.

Tycker själv det är konstigt att det inte blivit fler. Jag är nästan besviken.

((((GÄSP!))))

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Hur skulle det vara med lite inlägg som rör ämnet i tråden som är "Olycklig i byn" och inte medlemmen SLU?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur skulle det vara med lite inlägg som rör ämnet i tråden som är "Olycklig i byn" och inte medlemmen SLU?

Mvh Isan Lover

Säg det till SLU för det är han som går off topic hela tiden med sitt svammel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Säg det till SLU för det är han som går off topic hela tiden med sitt svammel.

Skitsnack igen - från han, som inte ens begriper att det såklart går att göra saker, som t ex skriva, pingis, musik, Internet, även i en thaiby, och att man därför INTE behöver sitta och öla och vara olycklig i en thaiby. Så det förvånar mig inte ett dugg att du inte kan skilja på vem som BÖRJAR skriva rena off topic-poster :D

Ofta har jag skrivit on topic, och nämnt någon anekdot med ANKNYTNING till ämnet,

sedan har ANDRA - normalt "ölargänget" - skrivit poster BARA om bisaken, och t o m tjatat om dem i ANDRA trådar...

T ex skrev jag, i en tråd startad av någon om KATTER, att jag kan några kattuttryck, vilka jag hade kommit på före den tyske profesorns, som forskat fram att katter har ett språk. Sedan har ANDRA tjatat om det - och annat - i en MASSA olika trådar...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En sammanfattning av tråden "Olycklig i byn" ser ut ungefär så här för mig.

1. Ganska många upplever vistelsen i byn både som trist och händelsefattig, och en del ogillar byns dygnsrytm med tidiga morgonar och tidiga kvällar, man störs av hundar, tuppar och byns högtalare, en del tror också att det inte hjälper att lära sig språket för det finns ändå ingen som man kan föra ett vettigt samtal med om ämnen som inte rör byn och dess närområde, man har synpunkter på mat och hygien i byarna, man saknar landsmän och dom nöjen som städer och turistorter erbjuder, man får sina kylskåp länsade av släkten, man vill inte smutsa ned sig genom att deltaga i dom vardagliga sysslorna i byn, m.m.

Detta är helt logiskt enligt mig eftersom bylivet skiljer sig väldigt mycket ifrån det liv som en "vanlig" svensk lever i sitt hemland, både med avseende på mat, kultur, vanor, standard, språk och traditioner, m.m, och väljer man då att inte försöka bli en del av allt detta nya efter bästa förmåga så ökar naturligtvis risken att man blir både isolerad, uttråkad, olycklig och sitter på altanen och längtar bort och är fullständigt övertygade om att det är omöjligt att "bli en av dom andra i byn" med allt vad det innebär, och att det är mer eller mindre omöjligt att få "riktiga" manliga vänner.

Det märkliga är att flera av dom som inte trivs i byn som vanligt verkar ha svårt att acceptera att andra upplever vistelsen där helt annorlunda och stortrivs, detta resonemang vore roligt om någon kunde utveckla lite mer?

Själv har jag ju inga problem att förstå att en del vantrivs i byn, men varför tror samma personer ofta att andra också måste vantrivas och ha samma svårigheter att bli accepterade, få manliga vänner, m.m.?

2. Vissa inklusive mig själv hävdar att det är fullt möjligt att som utlänning leva och bo i en Thailändsk by på den Thailändska landsbygden och att det är fullt möjligt att bli accepterad och få Thailändska manliga vänner om man lär sig lite språk, har en öppen attityd, visar aktivt att man vill vara med, och att livet i byn då kan bli både roligt, lärorikt och givande på alla sätt, det har varit roligt att få ta del av andra medlemmars positiva upplevelser på bynivå.

Andras positiva upplevelser i byarna är viktiga för att fler ska ta steget ut på landet med en positiv och öppen inställning till allt det nya, det får inte bara bli den negativa bilden med plundrade kylskåp, tristess, och öldrickande i ensamhet på altanen när alla andra sover som dominerar bilden av Thailand på bynivå, för så behöver det inte alls vara, om man själv inte gör det till detta, allt det positiva finns där sedan är det bara upp till individen själv om man vill anstränga sig lite för att bli en del av det eller bara titta på med ogillande på avstånd.

Och jag vill poängtera att jag inte alls ogillar dom som skriver om sina negativa upplevelser i byarna, jag förstår er också, och era berättelser är lika viktiga och riktiga ur er synvinkel, även om jag själv har andra erfarenheter.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Men lille vän, vad vet du om "Thaibyar"?...absolut ingenting!

Börja med att lär dig att skilja på saga och verklighet.

Men fete vän :) så du menar att THAIBYFOLK inte vet något om thaibyar?... :D

Börja med att lära dig att skilja på logik och fylleslutsatser :D FORTFARANDE har DU - liksom de andra i "ölargänget" - lika bedrövliga på att precisera VAD som NI hävdat skulle vara fel. Jag brukar ju ofta skriva långa inlägg :) så att efter ett sådant BARA skriva att det är fel, säger ju inte ett dugg om vad som skulle vara fel...

DÄREMOT har ni i "ölargänget" skrivit åtskilliga sakfel om mig, vilket jag - till skillnad från er :D - normalt precicerat direkt vad som är fel...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller ju att vilja anpassa sig som du nämner och för mig är höjdpunkten varje år då jag får komma ut i byn på semester och skrota runt och se vad som händer för ingen dag är ju den andra lik. Man bör inte rakt av flytta någonstans utan att prova först så att det passar ens egna tankar om livet. För mig är det ju de små enkla sakerna som är skoj och det gör det lättare för mig att passa in i en liten by i Thailand. Jag har där möjligheten att ha Europeiska vänner samt Thai dock behöver jag ju putsa upp mina Thai/Lao språk kunskaper så det flyter fint framöver.

Jag förstår även de personer som tappar livsgnistan helt och känner sig isolerade och bara vill bort men i det fallet är det bäst att helt enkelt säga som det är och komma fram till en bra lösning och flytta och är man nöjd med sin partner och man är bra tillbaka bör det ju inte vara så svårt att flytta på sig då inrikes resor i Thailand nästan är gratis och det även med flyg så kan man ju hälsa på lite titt som tätt och bo på ett ställe som gör en lycklig i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack igen - från han, som inte ens begriper att det såklart går att göra saker, som t ex skriva, pingis, musik, Internet, även i en thaiby, och att man därför INTE behöver sitta och öla och vara olycklig i en thaiby. Så det förvånar mig inte ett dugg att du inte kan skilja på vem som BÖRJAR skriva rena off topic-poster :D

Ofta har jag skrivit on topic, och nämnt någon anekdot med ANKNYTNING till ämnet,

sedan har ANDRA - normalt "ölargänget" - skrivit poster BARA om bisaken, och t o m tjatat om dem i ANDRA trådar...

T ex skrev jag, i en tråd startad av någon om KATTER, att jag kan några kattuttryck, vilka jag hade kommit på före den tyske profesorns, som forskat fram att katter har ett språk. Sedan har ANDRA tjatat om det - och annat - i en MASSA olika trådar...

Till skillnad från dig har jag varit på plats i en by och vet vad man kan göra och inte göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack igen - från han, som inte ens begriper att det såklart går att göra saker, som t ex skriva, pingis, musik, Internet, även i en thaiby, och att man därför INTE behöver sitta och öla och vara olycklig i en thaiby. Så det förvånar mig inte ett dugg att du inte kan skilja på vem som BÖRJAR skriva rena off topic-poster :D

Ofta har jag skrivit on topic, och nämnt någon anekdot med ANKNYTNING till ämnet,

sedan har ANDRA - normalt "ölargänget" - skrivit poster BARA om bisaken, och t o m tjatat om dem i ANDRA trådar...

T ex skrev jag, i en tråd startad av någon om KATTER, att jag kan några kattuttryck, vilka jag hade kommit på före den tyske profesorns, som forskat fram att katter har ett språk. Sedan har ANDRA tjatat om det - och annat - i en MASSA olika trådar...

Vad heter frugan Catwomen????????kiss kiss!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fete vän :) så du menar att THAIBYFOLK inte vet något om thaibyar?... :D

Vad menar du nu, min vän?

Är du THAIBYFOLK nu???.du har väl aldrig varit i någon by i Thailand?

Personligen trivs jag väldigt bra på landet i Thailand, har ordnat för mig så jag har det riktigt bra där!

Tror att om man lägger lite tid på att utforska omgivningen och satsar lite på sitt boende så kan man ha det riktigt bra, det är iaf min erfarenhet.vad är din?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En chang draft manick för svalka kroppen ibland, ett halvt oljefat så man kan grilla middag, rejäla Thai högtalare en karaoke maskin och en ok tv samt en ps3 om det råkar regna vad mer kan man önska sig :) solen går upp av sig själv och det är varmt och tupparna vet då man skall upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du nu, min vän?

Är du THAIBYFOLK nu???.du har väl aldrig varit i någon by i Thailand?

Personligen trivs jag väldigt bra på landet i Thailand, har ordnat för mig så jag har det riktigt bra där!

Tror att om man lägger lite tid på att utforska omgivningen och satsar lite på sitt boende så kan man ha det riktigt bra, det är iaf min erfarenhet.vad är din?

Han har lite svårt att svara nu :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite synd att han blev avstängd ändå.

jag måste säga att han är lite.ehh...underhållande.på sitt eget sätt :rotfl::rofl:

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...