Jump to content
IGNORERAD

Skaffa Svenskt ID kort.

Oregistrerad

Recommended Posts

Fanns en sketch om detta dilemma på TV en gång på 80 talet.

För att få Id kort så ska man kunna legitimera sig med ett just sådant??????

Thai pass duger således inte eller ????

Så fattar jag Skatteverkets info på deras hemsida.

Hur har ni fixat ID kort till eran sambo/fru?

MVH: BC

Dela på andra sajter

Räcker med uppehållstillståndet och pass se till att betala 400 kr på bankgiro 389-0100 eller plusgiro 50 40 62-1 innan ni går dit.

Dela på andra sajter

Om ni är gifta får du garantera hennes identitet. Thai-pass duger som sagt inte. Är ni inte gifta, tror jag ni måste bo ihop minst 6 månader för att de skall tro att du verkligen vet vem hon är.

/GSt

Dela på andra sajter

Om ni är gifta får du garantera hennes identitet. Thai-pass duger som sagt inte. Är ni inte gifta, tror jag ni måste bo ihop minst 6 månader för att de skall tro att du verkligen vet vem hon är.

/GSt

Det vet man väll inte ens efter typ 6 år :thumbsup: .

Om någon har 100% säker info. Vi är inte gifta.

Dela på andra sajter

Ahhaaa..Efter att ha läst Skatteverkets sida en gång till förstår jag. Trodde att man ALLTID skulle kunna identifiera sig med "Giltig id handling" men så är inte fallet.

Det räcker således med pass och uppehållstillstånd som jämförs med vad som är registrerat hos mig verket. Borde alltså gå utan att man varit tillsammans min 6 mån med då uppgifterna hos Mig verket styrker att hon är min sambo.

Tackar för svaren

Dela på andra sajter

Helt rätt Beer Chang..när vi fixa idkort till frugan så gick vi bara in på mitt swedbankkontor...pass o uppehållstilstånd.inga problem...idkort efter 1 vecka...samma för styvsonen.

Dela på andra sajter

Ni ska ha varit folkbokförda på samma adress i 6 mån, för att räknas som sambo.

Denna uppfattning har jag också fått. När min fru fick ID-kort på Skatteverket fick jag skriva under eftersom vi var gifta. Hennes ID-handlingar dög inte. Hade vi inte varit gifta hade hon fått vänta på ID-handling.

När det gäller banker har jag ingen uppfattning vad som gäller. Jag (vi) har Nordea, och öppna konto för henne gick bra, men ID-handlingar hade de slutat med.

/GSt

Dela på andra sajter

Var noga med att dubbel och trippel kolla alla uppgifter innan dom klickar på "spara" när ni skaffar kortet. Längden på min fru är fel med 10cm. När vi påpekade detta skulle dom göra ett nytt och vi skulle få vänta X antal veckor igen. Vi frågade då om någon kollar längden på ID korten och svaret blev nej. Därför nöjde vi oss med att behålla det felaktiga eftersom man ju som bekant måste ha ett ID kort till det mesta. X antal veckor till hade vi inte tid att vänta på.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...