Jump to content
IGNORERAD

Poll: Yingluck more popular than Abhisit


Caveman

Recommended Posts

Som du kanske noterade så skrev jag att "jag vet"...jag syftar just på mig och min erfarenhet; inte på någon annans erfarenhet.

Det där med "Tro mig" kan den intellektuellt spänstige hänföra till att det inlägg jag svarade på just innehöll samma ord. Fundera ett tag på det så ser du kanske vad jag menade.

Här klipper jag in ett svar av Vaxet som jag tycker passar in utmärkt även här ;)

Varför inte bara lära dig skriva "jag tror" istället för "jag vet" eller ännu mer vanligt i dina inlägg "alla vet".

Då skulle du antagligen slippa argumentera i all oändlighet om det du skriver.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 255
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    26

  • MaiChai

    23

  • Caveman

    22

  • andersbangkok

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Här klipper jag in ett svar av Vaxet som jag tycker passar in utmärkt även här :wink:

Tjaaa... i detta fall vet jag eftersom jag själv stod vid vallokalen en längre tid. Jag diskuterade frågan med min fru och hennes familj. På vilket sätt skall detta tolkas som jag tror? Det vore att ljuga och det vill jag verkligen inte. Jag håller dock helt med Vaxet om att "alla vet" är en formulering som vissa använder här på forumet. Denna formulering kan i alla fall jag klara mig utan. Hoppas detta ger dig mer klarhet

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Visst är det ett märkligt resonemang att man antas tycka om röstköp bara för att man vet att dom existerar.

Mvh Isan Lover

För någon som står på barrikaderna och anser sig själv vara demokratiförkämpen nr 1 här på MPR så är nog lite självrannsakan på plats.. Du har ju nu i hundratals inlägg efter valet malt på om att demokrati nu råder i Thailand och att folket har sagt sitt, ändå så erkänner du ju att du är väl medveten om röstköpen i Thailand. Hur får du det att gå ihop?

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också bott och levt en hel del år i Thailand. Det enda jag säger är att det är olika. Jag vet mycket väl att det på flera platser förekommer. Jag vet också att det INTE förekommer på en del platser.

Det är alltså inte kategoriskt så att det förekommer överallt som vissa påstår. Tro mig!

Tjena!

TRO MEJ!!

Klart det förekommer överallt...i mer eller mindre utsträckning. Kanske har solen svala fläckar.eller så är solen varm överallt,vem vet?

Varken du eller jag :thumbsup:

TRO MEJ!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa... i detta fall vet jag eftersom jag själv stod vid vallokalen en längre tid. Jag diskuterade frågan med min fru och hennes familj. På vilket sätt skall detta tolkas som jag tror? Det vore att ljuga och det vill jag verkligen inte. Jag håller dock helt med Vaxet om att "alla vet" är en formulering som vissa använder här på forumet. Denna formulering kan i alla fall jag klara mig utan. Hoppas detta ger dig mer klarhet

I det här inlägget tycker jag att SurinP3's svar passar som handen i handsken :D

Blir ni inte trötta på att förklara för oss hela tiden hur allt fungerar i Thailand?

Kan ni inte bara skriva om vad ni själva tycker?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

TRO MEJ!!

Klart det förekommer överallt...i mer eller mindre utsträckning. Kanske har solen svala fläckar.eller så är solen varm överallt,vem vet?

Varken du eller jag :thumbsup:

TRO MEJ!!

Det förekommer (nog) i alla regioner men givetvis inte i alla byar/städer och inte varje gång. I ett valdistrikt där utgången redan är given läggs inga pengar på röstköp vid valet utan där underhålls väljarna under mandatperioden genom gåvor vid bröllop, fester etc. I större städer, framförallt Bangkok, tror jag dessutom det är betydligt ovanligare då det inte finns samma system av bychefer etc och de flesta väljare har ingen personlig relation till deras representant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

TRO MEJ!!

Klart det förekommer överallt...i mer eller mindre utsträckning. Kanske har solen svala fläckar.eller så är solen varm överallt,vem vet?

Varken du eller jag :thumbsup:

TRO MEJ!!

Jag blir trött

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer (nog) i alla regioner men givetvis inte i alla byar/städer och inte varje gång. I ett valdistrikt där utgången redan är given läggs inga pengar på röstköp vid valet utan där underhålls väljarna under mandatperioden genom gåvor vid bröllop, fester etc. I större städer, framförallt Bangkok, tror jag dessutom det är betydligt ovanligare då det inte finns samma system av bychefer etc och de flesta väljare har ingen personlig relation till deras representant.

Jag funderade just på detta med Bangkok. Jag har varit närvarande vid flera val på olika ställen i Bangkok (Minburi, PathumThani och i centrala Bangkok) och aldrig har dom jag varit där med fått några pengar för att rösta. Det kanske är så att detta inte är så utbrett i storstäderna där man är mer anonym än i byarna. Vad tror ni om det?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderade just på detta med Bangkok. Jag har varit närvarande vid flera val på olika ställen i Bangkok (Minburi, PathumThani och i centrala Bangkok) och aldrig har dom jag varit där med fått några pengar för att rösta. Det kanske är så att detta inte är så utbrett i storstäderna där man är mer anonym än i byarna. Vad tror ni om det?

Helt klart är det så. Ute på landet verkar varje liten by på hundra hus ha sin egen vallokal så det är enkelt för den som vill bli vald att kontrollera att han verkligen får de antal röster han betalat för. Oftast, vad jag förstått, är det bychefen som betalar ut pengarna och de flesta bybor vet att bychefen kan råka illa ut om de tar emot pengarna och sedan röstar fel.

Vill dock än en gång påpeka att förekomsten av röstköp med all säkerhet inte påverkade utgången av det senaste valet men förekomsten av röstköp förklarar varför Thailand bara kan anses marginellt mer demokratiskt än exempelvis Kina eller Burma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är det så. Ute på landet verkar varje liten by på hundra hus ha sin egen vallokal så det är enkelt för den som vill bli vald att kontrollera att han verkligen får de antal röster han betalat för. Oftast, vad jag förstått, är det bychefen som betalar ut pengarna och de flesta bybor vet att bychefen kan råka illa ut om de tar emot pengarna och sedan röstar fel.

Vill dock än en gång påpeka att förekomsten av röstköp med all säkerhet inte påverkade utgången av det senaste valet men förekomsten av röstköp förklarar varför Thailand bara kan anses marginellt mer demokratiskt än exempelvis Kina eller Burma.

Jag håller helt med dig om att röstköpen sannolikt inte hade avgörande för valutgången.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är det så. Ute på landet verkar varje liten by på hundra hus ha sin egen vallokal så det är enkelt för den som vill bli vald att kontrollera att han verkligen får de antal röster han betalat för. Oftast, vad jag förstått, är det bychefen som betalar ut pengarna och de flesta bybor vet att bychefen kan råka illa ut om de tar emot pengarna och sedan röstar fel.

Vill dock än en gång påpeka att förekomsten av röstköp med all säkerhet inte påverkade utgången av det senaste valet men förekomsten av röstköp förklarar varför Thailand bara kan anses marginellt mer demokratiskt än exempelvis Kina eller Burma.

Numera får inte rösterna räknas i den lokala vallokalen utan skall räknas centralt. Just för att bychefen inte ska kunna kontrollera utfallet av röstköpet.

Men det behöver kanske inte betyda att det inte görs! I svärmor by anser bychefen att det är rätt att kontrollera att det inte finns några femtekolonnare i byn så i alla fall i förra valet så räknades rösterna lokalt.

Kan dessutom meddela att min fru inte heller i detta val fick en endaste bath från något parti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man vara så säker på att "förekomsten av röstköp med all säkerhet inte påverkade utgången av det senaste valet" och samtidigt veta att det köps röster på alla nivåer från bychefer upp till regering för 100 tals miljoner?

Sen påstås det också att "Thailand bara kan anses marginellt mer demokratiskt än Kina eller Burma".både Kina och Burma räknar jag som genomkorrumperade banandiktaturer och då borde väl rimligtvis Thailand också hamna där?

Antingen så följer man de demokratiska reglerna och kallas för demokrati eller så gör man det inte. :wink:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ser du någon röd tråd med dessa tre partier?

New Aspiration Party leddes av Chavalit Youngchaiud och började i koalition med TRT 2001 innan de helt enkelt gick upp i TRT

Puea Pandin bildades av TRT avhoppare och fanns med i både PPP´s regeringar och delar av Puea Pandin ingick i Demokraternas påföljande koalitionsregering.

Bhumjaithai Party leds av Newin Chidchob som fram tills för 3 år sedan var Thaksin och TRT´s högra hand, han var exempelvis jordbruksminister under TRT tiden.

Kan du räkna ut vad de har gemensamt nu?

Alla dessa partier är eller har varit när lierade med två andra partier som fällts för röstköp/valfusk nämligen TRT och PPP.

Hej

Trots sina dåliga rykten regerade både Puea Pandin och BJT tillsammans med demokraterna i marionettens regering, så dom har varit eller är lierade med Demokraterna och marionetten verkade inte störas av att en del av deras röster var köpta, och inte heller att Newin är en av Thailands största gangsterledare, men Yingluck ratade åtminstone Newin i den nya regeringen, all heder åt henne för detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Trots sina dåliga rykten regerade både Puea Pandin och BJT tillsammans med demokraterna i marionettens regering, så dom har varit eller är lierade med Demokraterna och marionetten verkade inte störas av att en del av deras röster var köpta, och inte heller att Newin är en av Thailands största gangsterledare, men Yingluck ratade åtminstone Newin i den nya regeringen, all heder åt henne för detta.

Mvh Isan Lover

Ja vem vill ha Newin som sin sammarbetspartner?

Ja förutom hans kompanjon Abhisit då :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vem vill ha Newin som sin sammarbetspartner?

Ja förutom hans kompanjon Abhisit då :)

det går väldigt fort att glömma historien ser jag..eller du kanske inte känner till något om politiken i Thailand före detta val?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

det går väldigt fort att glömma historien ser jag..eller du kanske inte känner till något om politiken i Thailand före detta val?

Jovisst gör jag det, före detta val var han i allians med Abhisit och hans demokrater, var det något mer herrn undrade över?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst gör jag det, före detta val var han i allians med Abhisit och hans demokrater, var det något mer herrn undrade över?

Kort minne? Om jag säger samverkan med Thaksin...ringer det några klockor då?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort minne? Om jag säger samverkan med Thaksin...ringer det några klockor då?

Han var så korrupt så Thaksin sparka ut han, då stod Abhisith där och tog emot den korrupta hunden med öppna armar.

Minns du det? RINGER DET NÅGRA KLOCKOR? :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var så korrupt så Thaksin sparka ut han, då stod Abhisith där och tog emot den korrupta hunden med öppna armar.

Minns du det? RINGER DET NÅGRA KLOCKOR? :)

Det tog mer än 8 år innan Thaksin förstod hur korrupt Newin var- har den gode doktorn otur när han tänker ibland?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog mer än 8 år innan Thaksin förstod hur korrupt Newin var- har den gode doktorn otur när han tänker ibland?

@ Grottmannen; behöver jag säga mer ?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var så korrupt så Thaksin sparka ut han, då stod Abhisith där och tog emot den korrupta hunden med öppna armar.

Minns du det? RINGER DET NÅGRA KLOCKOR? :)

Snacka om att inte ha koll. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kort minne? Om jag säger samverkan med Thaksin...ringer det några klockor då?

Hej

Jag ser ingen som helst anledning till att Demokraternas samverkan med dåliga och korrumperade politiker skulle vara moraliskt bättre än när Thaksin gjorde det samma, så det resonemanget köper jag inte, och är man kritisk mot Thaksins f.d samröre med t.ex Newin så har jag oerhört svårt att förstå hur Abhisits samverkan och plats i hans regering till Thailands kändaste gangster skulle vara annorlunda eller bättre, nej den ende som har behandlat Newin som man borde är Yingluck.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog mer än 8 år innan Thaksin förstod hur korrupt Newin var- har den gode doktorn otur när han tänker ibland?

Ja vi får väl se hur mycket otur Abhisit har när han tänker, 3år senare så verkar kompanjonskapet med Newin hålla i sig utan gnissel än så länge :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ser ingen som helst anledning till att Demokraternas samverkan med dåliga och korrumperade politiker skulle vara moraliskt bättre än när Thaksin gjorde det samma, så det resonemanget köper jag inte, och är man kritisk mot Thaksins f.d samröre med t.ex Newin så har jag oerhört svårt att förstå hur Abhisits samverkan och plats i hans regering till Thailands kändaste gangster skulle vara annorlunda eller bättre, nej den ende som har behandlat Newin som man borde är Yingluck.

Mvh Isan Lover

Det är rätt enkelt.

Thaksin är en större gangster än Newin och Abhisits samverkan med en minigangster för att motverka en supergangster är naturligtvis bättre än att gangsterna gaddar ihop sig.

Var det verkligen så oerhört svårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man vara så säker på att "förekomsten av röstköp med all säkerhet inte påverkade utgången av det senaste valet" och samtidigt veta att det köps röster på alla nivåer från bychefer upp till regering för 100 tals miljoner?

Sen påstås det också att "Thailand bara kan anses marginellt mer demokratiskt än Kina eller Burma".både Kina och Burma räknar jag som genomkorrumperade banandiktaturer och då borde väl rimligtvis Thailand också hamna där?

Antingen så följer man de demokratiska reglerna och kallas för demokrati eller så gör man det inte. :wink:

Mängder av opinionsundersökningar månaderna innan valet och också nu efter valet visade att PT är det klart populäraste partiet. Du, jag och många andra kan ju tycka att det är märkligt gränsande till absurt men det om något borde ju ändå bevisa att PT vann valet med eller utan röstköp. Dessutom, som jag skrev, 100-Bahtssedlarna som delas ut veckorna innan valet får nog inte så många väljare att ändra sitt val men dessvärre gör detta förfarande att i stort sett bara genomkorrumperade gangsters har en chans att bli invalda ute i provinserna. Alltså, PT hade vunnit även utan valfusk, men förmodligen hade de fått bättre MPs än de kriminella klåpare de nu till största delen fått och detsamma, om än kanske i något mindre utsträckning, hade gällt om Dems vunnit.

Jag har aldrig påstått att Thailand är en fungerande demokrati, varken nu eller under förra regeringen eller egentligen någon gång även om det verkar varit något bättre på 90-talet. Problemet med patroniseringskulturen sitter så oerhört djupt att jag inte kan tänka mig att det kommer finnas en fungerande demokrati Thailand än på många decennier och förmodligen skulle de flesta thailändare tjäna på en bra diktator istället för denna pseudodemokrati, problemet är ju bara vad gör man om det visar sig att diktatorn inte var bra, vilket de oftast inte är?

Jag finner det också lustigt att flera medlemmar verkar tävla i att ta avstånd från Newin. Newin var minister i Thaksins regeringar och ansedd som hans högra hand, dessutom anses Newin vara grundaren av UDD. Newin satt också som proxy i Samaks och Somchais regeringar och sedan som proxy i Abhisits regering. Givetvis hade han även suttit som proxy i Yinglucks regering om PT hade behövt BJTs mandat och givetvis hade han suttit som proxy i Abhisits nya regering ifall de vunnit. Thaksin var tidigare bästa kompis med Sonthi och Chamlong från PAD, Samak var tidigare Demokrat och så vidare i all evinnerlighet. Man ska ta avstånd från skit men man ska ta avstånd oavsett om skiten gynnar eller missgynnar den "egna sidan"

Antalet thailändare med makt och pengar är oerhört liten och alla känner varandra. De har gått i samma skolor, deras barn går på samma skolor, de äter på samma restauranger, k-ar samma massagetjejer och har sina försnillade pengar på samma bank i Singapore. Extremisterna i UDD och PAD må hata varandra men i toppen av pyramiden är det bara business, ena året är man kompanjoner och nästa år konkurrenter men man kan mycket väl fortfarande ha affärer ihop, som Thaksin och Newin fortfarande sägs ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...