Jump to content
IGNORERAD

Poll: Yingluck more popular than Abhisit


Caveman

Recommended Posts

Antalet thailändare med makt och pengar är oerhört liten och alla känner varandra. De har gått i samma skolor, deras barn går på samma skolor, de äter på samma restauranger, k-ar samma massagetjejer och har sina försnillade pengar på samma bank i Singapore.

Heja DBS! Sydostasiens absolut bästa bank! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 255
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    26

  • MaiChai

    23

  • Caveman

    22

  • andersbangkok

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är kul att se hur "blinda" en del av forumets "experter" är när det gäller Newin.

När han var i lag med Thaksin så var han genomkorrupt och värsta avskummet, när han senare blir utsparkad från Thaksins lojala så tas han emot med öppna armar hos demokraterna och genast blir hans samvete renare och kallas numera lite gulligt av "forumexpertisen" för minigangster :D

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Det är kul att se hur "blinda" en del av forumets "experter" är när det gäller Newin.

När han var i lag med Thaksin så var han genomkorrupt och värsta avskummet, när han senare blir utsparkad från Thaksins lojala så tas han emot med öppna armar hos demokraterna och genast blir hans samvete renare och kallas numera lite gulligt av "forumexpertisen" för minigangster :D

Heter han Thaksin så är han inte ens "minigangster", utan hyllas som en Gud, av vissa alltså. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Heter han Thaksin så är han inte ens "minigangster", utan hyllas som en Gud, av vissa alltså.

Nä han heter Newin, läser du messet 1 gång till så kanske du förstår vad jag skrev. :crazy:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mängder av opinionsundersökningar månaderna innan valet och också nu efter valet visade att PT är det klart populäraste partiet. Du, jag och många andra kan ju tycka att det är märkligt gränsande till absurt men det om något borde ju ändå bevisa att PT vann valet med eller utan röstköp. Dessutom, som jag skrev, 100-Bahtssedlarna som delas ut veckorna innan valet får nog inte så många väljare att ändra sitt val men dessvärre gör detta förfarande att i stort sett bara genomkorrumperade gangsters har en chans att bli invalda ute i provinserna. Alltså, PT hade vunnit även utan valfusk, men förmodligen hade de fått bättre MPs än de kriminella klåpare de nu till största delen fått och detsamma, om än kanske i något mindre utsträckning, hade gällt om Dems vunnit.

Jag har aldrig påstått att Thailand är en fungerande demokrati, varken nu eller under förra regeringen eller egentligen någon gång även om det verkar varit något bättre på 90-talet. Problemet med patroniseringskulturen sitter så oerhört djupt att jag inte kan tänka mig att det kommer finnas en fungerande demokrati Thailand än på många decennier och förmodligen skulle de flesta thailändare tjäna på en bra diktator istället för denna pseudodemokrati, problemet är ju bara vad gör man om det visar sig att diktatorn inte var bra, vilket de oftast inte är?

Jag finner det också lustigt att flera medlemmar verkar tävla i att ta avstånd från Newin. Newin var minister i Thaksins regeringar och ansedd som hans högra hand, dessutom anses Newin vara grundaren av UDD. Newin satt också som proxy i Samaks och Somchais regeringar och sedan som proxy i Abhisits regering. Givetvis hade han även suttit som proxy i Yinglucks regering om PT hade behövt BJTs mandat och givetvis hade han suttit som proxy i Abhisits nya regering ifall de vunnit. Thaksin var tidigare bästa kompis med Sonthi och Chamlong från PAD, Samak var tidigare Demokrat och så vidare i all evinnerlighet. Man ska ta avstånd från skit men man ska ta avstånd oavsett om skiten gynnar eller missgynnar den "egna sidan"

Antalet thailändare med makt och pengar är oerhört liten och alla känner varandra. De har gått i samma skolor, deras barn går på samma skolor, de äter på samma restauranger, k-ar samma massagetjejer och har sina försnillade pengar på samma bank i Singapore. Extremisterna i UDD och PAD må hata varandra men i toppen av pyramiden är det bara business, ena året är man kompanjoner och nästa år konkurrenter men man kan mycket väl fortfarande ha affärer ihop, som Thaksin och Newin fortfarande sägs ha.

Hej

Kan bara instämma i att PT,s valseger är odiskutabel oavsett förekomsten av röstköp eller ej, jag förstår inte vissa medlemmars intresse för denna dåliga tradition, det verkar vara lite av sista halmstrået att ta till när förlusterna kommer och inte går att bortförklaras på annat sätt, att som du inse att PT är det populäraste partiet och därför får flest röster verkar inte alla klara av.

Håller även med dig om Newin, han borde inte ha varit med i TRT,s regering och inte Demokraternas heller, men det var han eftersom båda partierna behövde ha hans stöd, och en av dom bästa sakerna med PT,s valseger var väl att Newin kunde hållas utanför regeringen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ser ingen som helst anledning till att Demokraternas samverkan med dåliga och korrumperade politiker skulle vara moraliskt bättre än när Thaksin gjorde det samma, så det resonemanget köper jag inte, och är man kritisk mot Thaksins f.d samröre med t.ex Newin så har jag oerhört svårt att förstå hur Abhisits samverkan och plats i hans regering till Thailands kändaste gangster skulle vara annorlunda eller bättre, nej den ende som har behandlat Newin som man borde är Yingluck.

Mvh Isan Lover

Jag bryr mig inte ett dugg om vad du köper eller inte. Jag håller däremot med dig om att Newin skall hållas borta från allt som har med politik att göra. Det tog doktorn 8 år att komma till den insikten. Abhisit borde inte ha tagit in honom alls.

Låt oss se hur länge han står utanför innan han tas in för att stödja igen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt enkelt.

Thaksin är en större gangster än Newin och Abhisits samverkan med en minigangster för att motverka en supergangster är naturligtvis bättre än att gangsterna gaddar ihop sig.

Var det verkligen så oerhört svårt?

Då måste man ju fråga sig.. har Abhisit "snott" alla minigangsters från Thaksin?? Och genast blir ju då följdfrågan; Hur lämplig är han då som ledare som "stulit" alla minigangsters? :)

Men jag förmodar att du skrev det med ironi?! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste man ju fråga sig.. har Abhisit "snott" alla minigangsters från Thaksin?? Och genast blir ju då följdfrågan; Hur lämplig är han då som ledare som "stulit" alla minigangsters? :)

Men jag förmodar att du skrev det med ironi?! :)

Kanske de "dumma"Thaiarna sett igen detta som inte ens den "ubersmarta" NoBuss sett och därför röstat bort Abhisit :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste man ju fråga sig.. har Abhisit "snott" alla minigangsters från Thaksin?? Och genast blir ju då följdfrågan; Hur lämplig är han då som ledare som "stulit" alla minigangsters? :)

Men jag förmodar att du skrev det med ironi?! :)

Varför skulle det vara skrivet med ironi? :)

Vilka är de "alla minigangsters" du menar? Här på MPR har det väl bara nämnts ungefär 4-5 stycken och samtliga, förutom Newin (just nu), tillhör PT-lägret.

Så vilka kan det då vara du menade? :)

Att Abhisit lierade sig med Newin när han hoppade av PT tycker jag absolut var ett dåligt beslut.

Men det var ju nödvändigt för att demokraterna skulle ha en chans att regera.

Är det tillräckligt förkastligt för att inte anse Abhisit lämplig som PM? Tja det får väl var och en avgöra och för mig är det ett minus i vågskålen.

Sedan tycker jag iofs att det finns andra minus som väger tyngre när man bedömer hans lämplighet. T.ex oförmågan att få svåra saker gjorda.

Men så länge det inte kommer fram alternativa personer så tycker jag fortfarande att han framstår som en av de mest lämpliga.

Eller i varje fall ärlig och hederlig. Vilket får anses som ett unikum i den stora skaran av skurkar som utgör Thailändska politiker.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nära vänner i södra Thailand som berättat att valet där, precis som i Isaan, föregås av ett massivt smussel med röstmutor. Mina vänner har för övrigt byahövding mfl i sin egen familj och har alltså en hel del insyn.

Bara sagt eftersom en del här (t ex MaiChai) tydligen tror, eller vill tro, att det bara är i Isaan röstköp förekommer. Det stämmer dock inte.

Jag har följt 4 val på plats i Thailand, 2 i södra Thailand och 2 i nordvästra Thailand/Bangkok och de enda ställena där jag har sett uppenbart röstköp förekomma är i Issan. På olika sätt som att den som röstar ombeds av partiföreträdaren att fotografera sin röst med mobilkamera för att efteråt få ut sina utlovade pengar till att en byhövding samlar in fullmakter från folk i byn och deras barn på turistorterna och "hjälper" dem att rösta rätt.

Inget av dessa saker såg jag i södra Thailand-men de är förmodligen mer sofistikerade där?

Ifall det nu är lika vanligt i södra Thailand, kan du då förklarar varför exempelvis Demokraterna aldrig fällts för röstköp som de andra partierna? Eller du menar att TRT/PPP/PT också köper röster i södra Thailand?

TRT satt ju ändå vid makten i 6 år och hade gott om tid på sig att "bli av" med sin största konkurrent genom att anklaga dem för röstköp i valen och sedan presentera bevisen för EC som ju var under TRT´s kontroll under denna tid?

He he, varför ska jag behöva förklara för dig saker som "varför demokraterna aldrig fällts för röstköp"? Hur fan ska jag kunna veta det?

Men jag vet med bestämdhet att demokraterna i fallet med mina vänner i södra Thailand traditionellt delar ut pengar för att folk ska rösta på dem. Hur de går till väga vet jag inte eftersom jag inte frågat.

Fast vad gäller hur det går till där jag flera ggr sett det med egna ögon, dvs i Isaan, så smusslas det rejält och inte alls lika öppet som i dina exempel. I vår by så kommer de i princip smygande ut från skogen i skymningen och ger bara till utvalda människor. Alltså bara de personer de tror de kan lita på vare sig skvallrar samt håller sitt ord väl bakom röstbåset får några pengar. De "opålitliga" exkluderas och får inget. Och de senaste valen har även de politiska motståndarna smugit efter med kameror i byarna för att försöka bevisa röstusk så det har varit ett fasligt smygande innan någon har tordas lämna över slantarna.

Klart är också att alla partier följt samma princip, muta själv folk men försök samtidigt sätta dit dina motståndare för att de gör samma sak.

Tragiskt att det ska behöva vara så här i Thailand ännu 2011, men det är verkligheten. Vi får väl hoppas att korruptionen och mutandet sakta men säkert minskar med åren, just nu är dock inte den generella moralen i det här avseendet speciellt hög. Enda gången vanligt folk kan dra nytta av det genomkorrumperade samhällssystemet är väl just vid valet, annars kostar korruptionen dem bara pengar samt ger dem nackdelar. Så jag kan nog ha en viss förståelse för att de utnyttjar tillfället. Speciellt eftersom de kan rösta som de vill ändå där bakom skärmen.

En del skribenter här tycks också tro att det är i, eller intill, vallokalen mutandet sker men så är det ju inte. De kommer till hemmet med mutan redan veckorna före valet.

Och någon efterkontroll på vad de mutade faktiskt sedan röstade på bakom skärmen sker inte i de fall jag känner till i alla fall. Riskerna med avfotade röstsedlar osv, som MaiChai skriver om är nog på tok för stora. Det är ju för tusan bevismaterial, sånt beteende skulle nog gillas av motståndarna.

En teori kan ju vara att de inte sysslar med att köpa röster...men eftersom du vet att de gör det lika mycket som övriga partier så kan vi väl avskriva den teorin?

I byn utanför Khon Kaen där jag följde valet 2007 så hade bychefen gått runt i kåkarna ett par veckor innan valet och noterat att familjerna hade ett antal barn som var röstberättigade i byn och om föräldrarna fick dem att skriva på fullmakter så att han och PPP i såfall kunde räkna in 6 röster från den familjen så skulle de få 2000 baht. Vilket de gjorde-av ekonomiska eller sociala skäl. De som inte nappade på bychefens "förslag" om att rösta på ett visst parti utsattes för skitsnack och påtryckningar i byn ända fram till valdagen. Efter valet betraktades de som idi*ter som inte tog pengarna som de andra i byn hade gjort utan röstade kanske efter sin politiska övertygelse?

Håller med om att det är tragiskt för att samhälle 2011 att röstköp, valfusk och korruption är så pass accepterat av lokalbefolkningen.

Det som förvånar mig mest är dock att så pass många västerlänningar med en förmodat sund och allmänbildande skolgång tycker att det är okej att så sker, för att det "alltid" varit så eller att "andra" sluppit straff för de brotten tidigare.

Nu lägger du ord i min mun igen, när har jag påstått detta?

Jag vet bara att demokraterna mutar till sig röster i mina vänners valdistrikt i djupaste södra Thailand. Enligt mina vänner så mutas det friskt under valet från alla sidor, de beskriver situationen precis som jag upplever den i Isaan. Det var vad jag ville ha sagt, varken mer eller mindre. Följdfrågorna får du ta med andra, tack. Jag orkar inte kasta politikpaj fram och tillbaka som er andra.

Jag tror för övrigt inte någon av de politiska sidorna i Thailand är ett bra val, de är nog ungefär samma korrumperade skrot och korn allihop. Men det är i alla fall ett myrsteg i rätt riktning att folkets val tillåts styra landet för tillfället.

Okej, du har hört talas om att Demokraterna köper lika mycket röster som "de andra" partierna.

Folkets val...en köpt valseger är ju också en valseger som Ulf Lundell hade sagt.

Jag skulle inte vilja kalla det folkets val när det helt klart är så att de flesta fått betalt för att rösta si eller så, sen är jag inte lika fullt övertygad som dig att partierna öser ut miljardbelopp i varje valrörelse och inte försöka säkerställa att de får valuta för sina pengar. Men tydligen är det så i din by eller där du får dina referensramar ifrån.

Kan du inte försöka sluta att lägga ord i min mun. När har jag skrivit det du påstår i citatet?

Jag kan väl för fan inte ha en aning om vem som köper mest eller minst röster i Thailand, lika lite som du kan. Jag ville bara påpeka att jag känner till ett exempel där demokraterna köper röster i södra Thailand, något du i tråden insinuerade inte existerade i 50 provinser utanför Isaan.

Och vadå, öser ut miljarder i varje valrörelse, när tusan har jag skrivit, eller tyckt, något enda om det? Fan det är ju en skrattretande mycket du kan läsa in i en enkel mening. :)

Med anledning av diskussionen ovan så fick jag av en till oss närstående sverigebosatt thai en del info till diskussionen om demokraternas eventuella politiska mutor.

Personen ifråga är född, uppvuxen, tidigare bosatt och utbildad i Bangkok. Hon har aktivt jobbat för demokraterna i val och enligt hennes utsago har partiet b la använt sig av hennes personliga bankkonto för att kunna smussla ut stora mutbelopp i valrörelsens Bangkok. Rörde sig enligt henne tydligen inte om pengar för att köpa vanligt folks röster utan snarare för att muta dem ett pinnhål högre upp. Någon mer exakt info har jag inte frågat efter.

Bara sagt så att inte någon läsare ska inbilla sig att vare sig demokraterna eller valrörelsen i Bangkok är befriad från användning av mutpengar. Ser nog ungefär lika smutsigt ut över hela landet samt i alla partier.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med anledning av diskussionen ovan så fick jag av en till oss närstående sverigebosatt thai en del info till diskussionen om demokraternas eventuella politiska mutor.

Personen ifråga är född, uppvuxen, tidigare bosatt och utbildad i Bangkok. Hon har aktivt jobbat för demokraterna i val och enligt hennes utsago har partiet b la använt sig av hennes personliga bankkonto för att kunna smussla ut stora mutbelopp i valrörelsens Bangkok. Rörde sig enligt henne tydligen inte om pengar för att köpa vanligt folks röster utan snarare för att muta dem ett pinnhål högre upp. Någon mer exakt info har jag inte frågat efter.

Bara sagt så att inte någon läsare ska inbilla sig att vare sig demokraterna eller valrörelsen i Bangkok är befriad från användning av mutpengar. Ser nog ungefär lika smutsigt ut över hela landet samt i alla partier.

Hej

Er närståendes beskrivning av hur dom politiska partierna agerar i samband med valen stämmer bra överens med min egen uppfattning, det finns inga större partier som står utanför detta system (tradition), själv tycker jag att påståen om att demokraterna skulle vara annorlunda än andra partier när det gäller "röstköp" är lika verklighetsfrämmande och trovärdig som att gå runt och påstå att jorden är platt och inte rund, frågan är bara om dom medlemmar som torgför den uppfattningen själva är lurade eller bara medvetet försöker lura andra medlemmar?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Er närståendes beskrivning av hur dom politiska partierna agerar i samband med valen stämmer bra överens med min egen uppfattning, det finns inga större partier som står utanför detta system (tradition), själv tycker jag att påståen om att demokraterna skulle vara annorlunda än andra partier när det gäller "röstköp" är lika verklighetsfrämmande och trovärdig som att gå runt och påstå att jorden är platt och inte rund, frågan är bara om dom medlemmar som torgför den uppfattningen själva är lurade eller bara medvetet försöker lura andra medlemmar?

Mvh Isan Lover

Ja just den uppfattningen med just dom orden har jag sett dig torgföra i flertalet trådar.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja just den uppfattningen med just dom orden har jag sett dig torgföra i flertalet trådar.

Mvh Janne

Hej

Självklart har jag det, och jag ser ingen som helst anledning till att omvärdera det, Thailändare tror att man driver med dom om man påstår att det finns Svenskar som tror att demokraterna inte köper röster, för dom är det självklart att dom precis som andra gör detta, det som vi kallar röstköp är en naturligt traditionellt inslag i olika val oavsett vad vi svenskar tycker om det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Er närståendes beskrivning av hur dom politiska partierna agerar i samband med valen stämmer bra överens med min egen uppfattning, det finns inga större partier som står utanför detta system (tradition), själv tycker jag att påståen om att demokraterna skulle vara annorlunda än andra partier när det gäller "röstköp"är lika verklighetsfrämmande och trovärdig som att gå runt och påstå att jorden är platt och inte rund, frågan är bara om dom medlemmar som torgför den uppfattningen själva är lurade eller bara medvetet försöker lura andra medlemmar?

Mvh Isan Lover

Hej

Självklart har jag det, och jag ser ingen som helst anledning till att omvärdera det, Thailändare tror att man driver med dom om man påstår att det finns Svenskar som tror att demokraterna inte köper röster, för dom är det självklart att dom precis som andra gör detta, det som vi kallar röstköp är en naturligt traditionellt inslag i olika val oavsett vad vi svenskar tycker om det.

Mvh Isan Lover

Det var ju bra att du verifierade det vi alla länge misstänkt. :crazy:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Med anledning av diskussionen ovan så fick jag av en till oss närstående sverigebosatt thai en del info till diskussionen om demokraternas eventuella politiska mutor.

Personen ifråga är född, uppvuxen, tidigare bosatt och utbildad i Bangkok. Hon har aktivt jobbat för demokraterna i val och enligt hennes utsago har partiet b la använt sig av hennes personliga bankkonto för att kunna smussla ut stora mutbelopp i valrörelsens Bangkok. Rörde sig enligt henne tydligen inte om pengar för att köpa vanligt folks röster utan snarare för att muta dem ett pinnhål högre upp. Någon mer exakt info har jag inte frågat efter.

Bara sagt så att inte någon läsare ska inbilla sig att vare sig demokraterna eller valrörelsen i Bangkok är befriad från användning av mutpengar. Ser nog ungefär lika smutsigt ut över hela landet samt i alla partier.

Ifall jag har förstått dig rätt så var pengarna avsedda för att säkerställa vissa personers platser på vallistor och i olika valkretsar inom partiet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall jag har förstått dig rätt så var pengarna avsedda för att säkerställa vissa personers platser på vallistor och i olika valkretsar inom partiet?

Vet ej exakt vad pengarna användes till förutom att de var mutor och att de delades ut under den senaste valrörelsen samt gömdes på vår nära väns konto för att kunna betalas ut i smyg. Har inte frågat mer exakt än så.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej exakt vad pengarna användes till förutom att de var mutor och att de delades ut under den senaste valrörelsen samt gömdes på vår nära väns konto för att kunna betalas ut i smyg. Har inte frågat mer exakt än så.

Ok. Ifall pengarna nu inte skulle användas för att köpa röster som du skrev så ser jag ju iallafall en viss skillnad på att muta sig till en bättre/mer lukurativ position inom ett parti/vallista än att säkerställa en valseger genom att köpa röster av "Somchai" på gatan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Självklart har jag det, och jag ser ingen som helst anledning till att omvärdera det, Thailändare tror att man driver med dom om man påstår att det finns Svenskar som tror att demokraterna inte köper röster, för dom är det självklart att dom precis som andra gör detta, det som vi kallar röstköp är en naturligt traditionellt inslag i olika val oavsett vad vi svenskar tycker om det.

Mvh Isan Lover

Det är klart att dom du pratar med tror det. Dom har ju bara erfarenhet av Thaksins partier i olika konstellationer och där är mutor helt vanligt. Klart att dom tror att alla är lika dåliga som Thaksin och hans marionett. :angel:

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Ifall pengarna nu inte skulle användas för att köpa röster som du skrev så ser jag ju iallafall en viss skillnad på att muta sig till en bättre/mer lukurativ position inom ett parti/vallista än att säkerställa en valseger genom att köpa röster av "Somchai" på gatan.

Vem har skrivit att det handlade om att muta sig till en bättre/mer luckrativ position inom ett partis vallista?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Er närståendes beskrivning av hur dom politiska partierna agerar i samband med valen stämmer bra överens med min egen uppfattning, det finns inga större partier som står utanför detta system (tradition), själv tycker jag att påståen om att demokraterna skulle vara annorlunda än andra partier när det gäller "röstköp" är lika verklighetsfrämmande och trovärdig som att gå runt och påstå att jorden är platt och inte rund, frågan är bara om dom medlemmar som torgför den uppfattningen själva är lurade eller bara medvetet försöker lura andra medlemmar?

Mvh Isan Lover

Varför krångla till något enkelt??????????????

Om alla köper röster, ja då kommer valet per automatik att vinnas av de som betalat ut mest, eller hur, enkel matematik och klart som korvspad!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har skrivit att det handlade om att muta sig till en bättre/mer luckrativ position inom ett partis vallista?

De var ju inte avsedda för att köpa röster uppgav du ju, vad tror du att pengarna skulle vara till om det inte handlade om att muta sig till en förmånligare plats på partiets listor?

Har du någon teori om det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla till något enkelt? ???? ???? ?????

Om alla köper röster, ja då kommer valet per automatik att vinnas av de som betalat ut mest, eller hur, enkel matematik och klart som korvspad!

Skippa valen och sälj regeringsmakten i Thailand på E-bay istället!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De var ju inte avsedda för att köpa röster uppgav du ju, vad tror du att pengarna skulle vara till om det inte handlade om att muta sig till en förmånligare plats på partiets listor?

Har du någon teori om det?

Så din idé till vad det måste ha handlat om var att demokraterna tog ur partikassan för att muta varandra? :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så din idé till vad det måste ha handlat om var att demokraterna tog ur partikassan för att muta varandra? :)

Nej, var har jag skrivit det? Sluta lägg ord i min mun. :lol:

Jag efterlyste vad du tror att pengarna skulle användas till.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...