Jump to content
IGNORERAD

Kunskapens Svarta Hål från Thai-skola.


Oregistrerad

Recommended Posts

Har någon sagt "ALLA" ????? Har en till sak jag vill skapa en ny tråd om här. Så fort man skriver mer än en rad så är det någon som säger att man drar alla under samma kam. har ni ingen fantasi eller är ni fulla som jag en lördagkväll som denna ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???

??????

Har jag sagt att DU drar alla under samma kam???

Jag tycker också att det finns stora kunskapsluckor hos många thailändare,

och blev uppriktigt sagt förvånad att nån brydde sig om en storm på andra sidan klotet

några veckor efter tsunamin.

Och detta med Anna Lind blev jag ännu mer förvånad över att nån skulle börja prata med mig om.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bibben

    5

  • stefan5300

    4

  • Birger

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Alla som vart i Thailand några gånger vet att allmänbildningen inte är så god, men.

Vad vet vi i Sverige? Jo, att amerikaner är korkade som inte vet att Stockholm ligger i Sverige och inte i Schweiz, hehe.

Hur många svenskar kan alla huvudstäder i alla amerikanska städer t.ex? Eller för den delen alla länder i Europa och alla huvudstäder? Eller varför inte i asien, vem kan alla länder och huvudstäder där?

Så vem är korkad och saknar allmänbildning? Kanske bäst att vara lite ödmjuk innan man börjar kritisera andra.

T.ex. hur många svenskar vet var det bor svenktalande människor? Tror att 90% av svenska folket inte kan svara på den frågan, utan säger att "det hade jag ingen aning om", när de hör svaret. Men att asiater är dumma det vet alla, eller hur: :crazy:

Jag tror att det finns ett svart hål i allmänbildningen i Sverige också, trots den goda tron att vi vet allt, minnsann. :yipi:

Kenthamon

Snacka om att hamnat i den svarta vinkelvolten! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Allmänbildning???

Fråga en Thai vad "Victory monument" i centrum av Bangkok celebrerar för seger.

Det svaret jag fått var som var närmast rätt, var av frugan, hon trodde det var för segern av andra Världskriget...

De flesta har inte ens en vettig gissning att komma med.

Och för alla er Thailandsintresserade som kanske varit vid monumentet: tänk efter, Vilket krig vann Thailand och firade bla genom att uppföra monumentet?

Googla på, men skriv inte svaret här, säg bara som det är, jag visste/visste inte.

Själv var visste jag inte, men tog reda på det (och har för mig att jag skrivit svaret på MPR tidigare), efter att inte kunnat få ett enda trovärdigt svar från en enda Thai, var bara säker på att Thailand INTE vann andra världskriget :ahh:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk talande vet jag var de bor. Sverige, Finland samt Koh Lanta och Pattaya. :)

Tror att du glömde Isaan..till de som undrar så ligger det i nordöstra Thailand och där bor MASSOR av svenskar. :wink:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allmänbildning???

Fråga en Thai vad "Victory monument" i centrum av Bangkok celebrerar för seger.

Det svaret jag fått var som var närmast rätt, var av frugan, hon trodde det var för segern av andra Världskriget...

De flesta har inte ens en vettig gissning att komma med.

Och för alla er Thailandsintresserade som kanske varit vid monumentet: tänk efter, Vilket krig vann Thailand och firade bla genom att uppföra monumentet?

Googla på, men skriv inte svaret här, säg bara som det är, jag visste/visste inte.

Själv var visste jag inte, men tog reda på det (och har för mig att jag skrivit svaret på MPR tidigare), efter att inte kunnat få ett enda trovärdigt svar från en enda Thai, var bara säker på att Thailand INTE vann andra världskriget :ahh:

MVH Tommy

Hade ingen aning!

Ett monument jag däremot kan är democracy monument. Med tanke på det exempel du tog, så kan man ju fundera vad thailändarna anser om democracy monument. Kan man tänka sig att med den kunskap och logik som thailändarna besitter att demokratin är fullt genomförd i landet sedan länge. Nu har jag visserligen inte koll på vad namnet är på thailändska, i den thailändska betydelsen kanske det är något helt annat. Sedan så finns det ju thailändare som är otroligt kunniga om sitt lands historia. Jag har en del thailändare i min bekantskapskrets som kan förklara både det ena och det andra om landets historia och kultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du glömde Isaan..till de som undrar så ligger det i nordöstra Thailand och där bor MASSOR av svenskar. :wink:

Har hört att de är så utspridda att de knappt hittar till varandra. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att de är så utspridda att de knappt hittar till varandra. :)

Kanske för att det är långt att gå och sen har en del kommit till åren och vill njuta av livet.. :drunk:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite orolig när vissa här tycker att det är viktigare att kunna delstaternas huvudstäder USA än att åtminstone känna igen t ex Hitler, Stalin, Pol Pot och Mussolini på en bild. Och ja, det ÄR viktigare att känna igen Hitler etc på en bild än att veta att t ex Rama V var i deras by "whateverthani" år det och det. Men thailändare känner inte ens igen Pol Pot på en bild. Eftersom jag har umgåtts med en hel del thailändare genom tiderna kan jag efter empiriska erfarenheter säga att de generellt är extremt okunniga i princip allting som handlar om politik, historia och ekonomi. Dock förlorar jag mot samtliga thailändare när det kommer till vidskepelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började skolan 1959 och några år framåt var prio ett att lära sig psalmverser utantill. Tror det har gått en del framåt med den svenska skolan sen dess och man får väl hoppas att det går åt samma håll för den thailändska.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara kul att ta 10st "okunniga" isaanbor och 10st "kunniga" Stockholmare och köra en Robinson med 2lag och se vilka som klarar sig bäst :D

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller kanske inte bara Thailändare, har sett både Thai och faranger kört omkring på moppar och motorcyklar med nazistiska symboler på hjälmarna.

Ja bara att hålla med,har också sett det och tycker att det känns lite olustigt. ( man är väl för känslig ;) :

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja bara att hålla med,har också sett det och tycker att det känns lite olustigt. ( man är väl för känslig :wink: :

Nu är ju tex hakkorset en mångtusenårig symbol i bland annat asien som Hitler "lånade"

Men att klä ut sig i naziuniformer och som Hitler ger ju en besk eftersmak

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara kul att ta 10st "okunniga" isaanbor och 10st "kunniga" Stockholmare och köra en Robinson med 2lag och se vilka som klarar sig bäst :D

Där skulle nog Thailändarna sopa mattan med motståndarna

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller kanske inte bara Thailändare, har sett både Thai och faranger kört omkring på moppar och motorcyklar med nazistiska symboler på hjälmarna.

Är det malteserkorset du syftar på nu?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det malteserkorset du syftar på nu?

Nej, har jag inte sett, men däremot har jag sett ett antal hjälmar med hakkorset på.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, har jag inte sett, men däremot har jag sett ett antal hjälmar med hakkorset på.

Tur det, annars så hade bla Mönsterås kommun legat illa till

http://www.monsteras.se/

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller kanske inte bara Thailändare, har sett både Thai och faranger kört omkring på moppar och motorcyklar med nazistiska symboler på hjälmarna.

Om du tänker på svasikan, hakkorset, så är det en religiös eller gudasymbol i många asiatiska länder,bl.a. finns ett mkt fint hotell o restaurang på Bali som heter just Swastika och mycket riktigt har hakkorssymbolen i sin logga.

Annars håller jag med om div. SS symboler t.ex.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tänker på svasikan, hakkorset, så är det en religiös eller gudasymbol i många asiatiska länder,bl.a. finns ett mkt fint hotell o restaurang på Bali som heter just Swastika och mycket riktigt har hakkorssymbolen i sin logga.

Annars håller jag med om div. SS symboler t.ex.

Om detta hade jag inte en aning, tackar för informationen. Men likväl tycker jag att det ser illa ut när man far omkring med dessa tecken på en gammal Tysk krigshjälm.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det än är så sammankopplar nog de flesta hakkorset med nazismen, och håller med om att det ser illa ut när man ser det på hjälmar etc etc, även om själva symbolen är en uråldrig symbol.

För att återgå till Topic så bevisar bilden nedan om inte annat det svarta hålet i mångas allmänutbildning.

hakkors_snubbe_148427285.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om detta hade jag inte en aning, tackar för informationen. Men likväl tycker jag att det ser illa ut när man far omkring med dessa tecken på en gammal Tysk krigshjälm.

Tjena!

Skällde ut min Thai-dotter för några år sedan när dom lärde sej kinesiska i skolan.

Hon hade ritat ett hak-kors i en av sina böcker.

Började ju gapa om nazism,judeutrotning m.m

Hon satt som en fågel-holk och fattade noll.

Frugan lugnade ner mej med att det är ett gamalt asiastiskt tecken.

Men visst ser det perverst ut!

post-8709-0-68026400-1317134476.jpg

post-8709-0-68026400-1317134476.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Havamál igen...

man bär ej på vägen

än mycket mannavett.

Sämre vägkost

man ej släpar över fältet

än övermått utav öl.

  • Bättre börda

Chang också??

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju tex hakkorset en mångtusenårig symbol i bland annat asien som Hitler "lånade"

Men att klä ut sig i naziuniformer och som Hitler ger ju en besk eftersmak

Ja, swastikan, hakkorset, är en mycket gammal solsymbol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...