Jump to content
IGNORERAD

Regeringen överväger att återge Thaksin sina Thailändska pass.


noBuzz

Recommended Posts

Nu förstod jag att du avsåg min sista mening i det citerade.. du får ursäkta en lättfotad idi*t. :)

Kanske kan Thaksin få immunitet i egenskap av speciell attaché. Allt går ju att ordna i durianmonarkier. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    15

  • Tallviking

    6

  • Isaan Butterfly

    3

  • Kjell

    3

Mest aktiva i denna tråd

Nu förstod jag att du avsåg min sista mening i det citerade.. du får ursäkta en lättfotad idi*t. :)

Kanske kan Thaksin få immunitet i egenskap av speciell attaché. Allt går ju att ordna i durianmonarkier. :)

Vilken immunitetet? Men det är vanligt att attachéer har diplomatpass, det ger liksom lite mer tyngd då man skall förhandla...(inbillar jag mig, jag är ju inte diplomat)

Om det är immuniteten mot anklagelserna och det han är dömd för du menar så kan jag förstå dig, med den diplomatiska immuniteten brukar inte gälla på hemmaplan om jag inte missminner mig...

Hur som hellst så skall det bli intressant att se vad som sker näst...

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken immunitetet? Men det är vanligt att attachéer har diplomatpass, det ger liksom lite mer tyngd då man skall förhandla...(inbillar jag mig, jag är ju inte diplomat)

Om det är immuniteten mot anklagelserna och det han är dömd för du menar så kan jag förstå dig, med den diplomatiska immuniteten brukar inte gälla på hemmaplan om jag inte missminner mig...

Hur som hellst så skall det bli intressant att se vad som sker näst...

Tänkte inte på immunitet gentemot anklagelserna på hemmaplan utan faktiskt på den diplomatiska immuniteten.

Det blir kanske lättare att resa överallt och öppnar en del dörrar till access till olika länder om man har ett diplomatpass.

Huruvida sådana pass även ger tyngd när man ska förhandla har jag ingen aning om men det känns spontant som att passet inte borde ha någon sådan betydelse. När ambassadpersonal förhandlar så vet väl inte motparten om vederbörande har diplomatpass eller inte antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vilken diplomatisk tjänst har han officiellt för att åtnjuta diplomatpass?

Mvh Janne

President av Thailand?

Il commendante av Siam?

Kung av Thaksinland?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj, aj. :crazy: Tänkte inte på de... Då behöver han säkert ett diplomatpass. :thumbsup:

Kenthamon

Han har diplomatpass från både Montenegro och Nicaragua så han klarar sig. :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har diplomatpass från både Montenegro och Nicaragua så han klarar sig. :-)

Och dom är ju definitivt kända för sin demokrati och föregångsland. :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det var hans vanliga pass och inte diplomatpasset

som eventuellt skulle återlämnas?

SN

Tycker det är självklart att han skall få tillbaka sitt vanliga thailändska pass.

Han är fodd i Thailand , uppfostrad och utbildad i Thailand, blivit vald till Premiärminister i Thailand två gånger.

Att hans thailändska pass drogs in anser jag vara ett politiskt beslut i Chili-monarkin Thailand.

Visserligen är han domd till två års fängelse for att som PM ha godkänt att hans fru kopt en tomt från staten,dvs han var jävig, men det finns massvis med andra som domts for grovre brott

utan att deras thailändska pass dragits in.

Jämfor med Sverige ellar andra länder. Inte drar man in passet for ett brott som ger två års fängelse.

När det gäller frågan om diplomatpass kan man natutligtvis inte ge honom detta eftersom han inte har något uppdrag for Thailand.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är efterlyst brottsling dömd till 2 års fängelse att avtjäna i Thailändskt fängelse då tycker jag det inte är rimligt att begära att få tillbaka sitt pass. Nu blev han så vitt jag vet aldrig lyst av Interpol så jag hoppas han nu väljer att ställas inför skranket och har som alla andra möjligheten att försvara sig. Om domen då innebär fängelse/dryga böter eller helt frikänd får den Thailändska rättvisan fundera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man eller har varit PM i Thailand får man behålla sitt diplomat-pass livet ut. Konstigt är det men såna är reglerna i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är självklart att han skall få tillbaka sitt vanliga thailändska pass.

Han är fodd i Thailand , uppfostrad och utbildad i Thailand, blivit vald till Premiärminister i Thailand två gånger.

Att hans thailändska pass drogs in anser jag vara ett politiskt beslut i Chili-monarkin Thailand.

Visserligen är han domd till två års fängelse for att som PM ha godkänt att hans fru kopt en tomt från staten,dvs han var jävig, men det finns massvis med andra som domts for grovre brott

utan att deras thailändska pass dragits in.

Jämfor med Sverige ellar andra länder. Inte drar man in passet for ett brott som ger två års fängelse.

När det gäller frågan om diplomatpass kan man natutligtvis inte ge honom detta eftersom han inte har något uppdrag for Thailand.

Hans pass drogs in pga andra orsaker. Inte för att han begått ett brott som ger 2-års fängelse.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/140652/thaksin-passport-revoked-retains-citizenship

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tycker det är självklart att han skall få tillbaka sitt vanliga thailändska pass.

Han är fodd i Thailand , uppfostrad och utbildad i Thailand, blivit vald till Premiärminister i Thailand två gånger.

Att hans thailändska pass drogs in anser jag vara ett politiskt beslut i Chili-monarkin Thailand.

Visserligen är han domd till två års fängelse for att som PM ha godkänt att hans fru kopt en tomt från staten,dvs han var jävig, men det finns massvis med andra som domts for grovre brott

utan att deras thailändska pass dragits in.

Jämfor med Sverige ellar andra länder. Inte drar man in passet for ett brott som ger två års fängelse.

När det gäller frågan om diplomatpass kan man natutligtvis inte ge honom detta eftersom han inte har något uppdrag for Thailand.

Som sagt, jag är ingen anhängare till att de drog in hans

vanliga pass. Detta var ju ett slag i luften, och underlättade

ju inte att få honom att resa hem (där han eventuellt skulle spärras in under 2 år)

Sedan finns det säkert en del andra och värre skurkar

som har behandlats med silkesvantar, men detta beror

ju på vem som för tillfället har makten i Thailand

och därför kan dra nytta av skurkarnas handel o vandel.

Dåliga ambassadörer finns det ju gott om både i och utanför Thailand som trotts ett tvivelaktigt handlande får behålla passet - jag syftar då på de tusentals damer som jobbar som *oror utomlands.

Frågan är väl om de har större rätt till ett resepass än herr Thaksin som åker runt i andra affärer?

Själv är jag osäker på vad eller vem som skadar landets anseende mest?

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog av den bestämda uppfattningen att han inte skall få tillbaka sitt pass förrän han kommer hem och rentvår sig.Man kan ju undra varför han inte omgående reser hem till Thailand.Är det därför han vet att han är skyldig till de "brott" han påstås ha gjort och väntar hellre till hans vänner på något listigt sätt ser till att han aldrig behöver ställas inför rätta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte missminner mig åkte han hem vid ett tillfälle, greps på flygplatsen (eftersom han var dömd för brott han flytt straffet för samt efterlyst i Thailand för ett flertal andra brott), betalade borgen och flydde typ nästa dag ut igen och har sen dess inte återvänt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj, aj. :crazy: Tänkte inte på de... Då behöver han säkert ett diplomatpass. :thumbsup:

Kenthamon

Det finnes nog inget som hindrar att han tar ut ett standar Thai Pass!

Det har han rätt till.

Hur ska han annars komma hem.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hans pass drogs in pga andra orsaker. Inte för att han begått ett brott som ger 2-års fängelse.

http://www.bangkokpo...ins-citizenship

Hej SurinP3

Dessa orsaker är politiskt motiverade.

Regeringen Abhisit tyckte och beslutade att Thaksin `` orsakat skada for landet.``

Om den nuvarande regeringen Yingluck skulle uttala att de anser Abhisit och Suthep eller någon av kuppgeneralerna `` orsakat skada for landet``

tycker du då att det är rätt att dra in deras thailändska pass?

Jag tycker att de liksom Thaksin skall få behålla sitt thailändska pass, även om de `` orsakat skada for landet.``

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finnes nog inget som hindrar att han tar ut ett standar Thai Pass!

Det har han rätt till.

Hur ska han annars komma hem.

Hur gör andra som saknar Thai-pass för att resa till Thailand ? :whistle:

Hur gör du t.ex ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej SurinP3

Dessa orsaker är politiskt motiverade.

Regeringen Abhisit tyckte och beslutade att Thaksin `` orsakat skada for landet.``

Om den nuvarande regeringen Yingluck skulle uttala att de anser Abhisit och Suthep eller någon av kuppgeneralerna `` orsakat skada for landet``

tycker du då att det är rätt att dra in deras thailändska pass?

Jag tycker att de liksom Thaksin skall få behålla sitt thailändska pass, även om de `` orsakat skada for landet.``

Jag tycker absolut att det vore rätt att temporärt dra in deras pass om de satt utomlands och konspirerade mot regeringen och försökte orsaka våld och oroligheter.

Däremot så borde deras delaktighet och skuld ha fastställas i domstol för att ge bäring till beslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är självklart att han skall få tillbaka sitt vanliga thailändska pass.

Han är fodd i Thailand , uppfostrad och utbildad i Thailand, blivit vald till Premiärminister i Thailand två gånger.

Att hans thailändska pass drogs in anser jag vara ett politiskt beslut i Chili-monarkin Thailand.

Visserligen är han domd till två års fängelse for att som PM ha godkänt att hans fru kopt en tomt från staten,dvs han var jävig, men det finns massvis med andra som domts for grovre brott

utan att deras thailändska pass dragits in.

Jämfor med Sverige ellar andra länder. Inte drar man in passet for ett brott som ger två års fängelse.

När det gäller frågan om diplomatpass kan man natutligtvis inte ge honom detta eftersom han inte har något uppdrag for Thailand.

Det normala i Thailand är överlag att Pass dras in/kan ej utfärdas om lagens långa arm är ute efter en.

Min fru,s systerdotter var misstänkt för en story för ganska många år sedan. där någon lämnat in en anmälan mot henne, då hon var ägare till ett konto som dom betalt in pengar till och ansett sig lurade.

Dock var hon minderårig när det så kallade brottet skulle ha skett. Vilket i sig omöjliggjorde hennes roll.

När hon skulle göra pass så vart hon häktad och kastad i finkan.

Hon fick under lång tid gå till rätten för att till slut bli rentvådd.

Inget pass lämnades naturligtvis ut under denna tid.

Och ska man se det konsekvent borde Thaksin bli behandlad på samma sätt som min fru som även har svenskt pass vid gränsen.

Då dom krävde henne förra sommaren på overstay efter att ha använt det svenska passet. Så sa väl min fru något bitskt till tjänstemannen som sket fullständigt i att hon även var Thaimedborgare.

Det sjuka i den historien vara at den enda utav fyra personer som klarade sig från overstay var jag som inte är Thaimedborgare men innehavare av non immigrant O

Varvid nästa gång hon äntrade gränsen så tvingade dom henne att använda det svenska passet för inpassering i landet. Med motivationen att dom registrerat att hon hade svenskt pass.

Å andra sidan går det ju att gå runt detta genom att Thaimedborgaren därefter går till immigration och söker non immigrant O

Det vore väl rimligt att Thaksin får samma behandling? I.o.m att han har utländska pass i sin besittning.

Men det är väl för mycket begärt utav en Durianmonarki.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej SurinP3

Dessa orsaker är politiskt motiverade.

Regeringen Abhisit tyckte och beslutade att Thaksin `` orsakat skada for landet.``

Om den nuvarande regeringen Yingluck skulle uttala att de anser Abhisit och Suthep eller någon av kuppgeneralerna `` orsakat skada for landet``

tycker du då att det är rätt att dra in deras thailändska pass?

Jag tycker att de liksom Thaksin skall få behålla sitt thailändska pass, även om de `` orsakat skada for landet.``

Jag tycker som Nobuzz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog av den bestämda uppfattningen att han inte skall få tillbaka sitt pass förrän han kommer hem och rentvår sig.Man kan ju undra varför han inte omgående reser hem till Thailand.Är det därför han vet att han är skyldig till de "brott" han påstås ha gjort och väntar hellre till hans vänner på något listigt sätt ser till att han aldrig behöver ställas inför rätta?

Och där har du faktiskt lyckats att både ställa frågan och ge svaret i samma mening. Man får otvetydligt uppfattningen att regeringen P-adre T-aksinus jobbar febrilt för att hitta eller konstruera någon lucka i lagen som möjligjör detta.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag tycker absolut att det vore rätt att temporärt dra in deras pass om de satt utomlands och konspirerade mot regeringen och försökte orsaka våld och oroligheter.

Däremot så borde deras delaktighet och skuld ha fastställas i domstol för att ge bäring till beslutet.

Hej NoBuzz

Tycker intu du har helt fel,

men det har nog varit ganska vanligt att f.d premiärministrar som avsatts genom militärkupp ``satt utomlands och konspirerade mot regeringen och forsokte orsalka våld och oroligheter``.

Instämmer med att delaktighet och skuld borde vara fastställda i domstol.

Vid regeringen Abhisits beslut om indragning av Thaksins pass hänvisar de till hans delaktighet vid oroligheterna på ASEAN motet i Pattaya.

Det finns väl inget domstolsbeslut på Thaksins delaktighet där?

Tror nog att passindragningen är ett beslut mot en politisk motståndare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör andra som saknar Thai-pass för att resa till Thailand ? :whistle:

Hur gör du t.ex ?

Kontaktar Ambassad eller konsulatet som är aktuellt.

Han är ju ingen diplomat längre.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det lämpligt att en avsatt PM, dömd till fängelsestraff för maktmissbruk, med en lång rad åtal väntande på domstol skall representera landet som diplomat och åtnjuta diplomatisk immunitet ?

Hej

Om domen och indragningen av passet är en följd av en militärkupp och dessutom politisk så ser jag det som mer eller mindre självklart att så många beslut som möjligt fattade under landets odemokratiska period rivs upp och återställs av landets civila och folkvalda regering.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om domen och indragningen av passet är en följd av en militärkupp och dessutom politisk så ser jag det som mer eller mindre självklart att så många beslut som möjligt fattade under landets odemokratiska period rivs upp och återställs av landets civila och folkvalda regering.

Mvh Isan Lover

Vad har det svaret med min fråga att göra ?

Och om domen är av karaktären brott mot gällande lagar och regler samt en hel rad åtal ligger och väntar varav knappast ALLA är "politiska"

Hur bedömer du då grunderna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...