Jump to content
IGNORERAD

Saker som irriterar mig i byn.


Jerker

Recommended Posts

varje vardag klockan 5:30 drar stora högtalare runt hela byn igång med musik fram till 6:30 på hög volym

Sedan är det lästa nyheter och diskussioner fram till 8:00

Tur man byggde huset väl ljudisolerat annars hade man blivit galen

Vet att många klagat på Amphur men dom förstår inte problemet. "Människor måste ju få nyheter"

Att folk inte får sova eller tvingas lyssna till musik en timme INNAN nyheterna är tydligen inte viktigt

Någon annan by som har samma idéer ?

Stort sett alla, men tiden kan variera.

En liknande situation är när det varit insmling av bymunken eller hans ombud, då läses med monotoni som kan likas med gamla tiders börsnyheter hela byns samtliga hushålls bidrag upp, ett efter ett, och detta kan i västa fall upprepas några gg.

BLÄÄ

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jerker

    10

  • chiangmai

    6

  • amja

    4

  • Nemo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi har också morgontidningsuppläsning med nyheter här i byn men inte varje morgon för det händer inte så mycket här, även lite gnölmusik spelas innan uppläsningen men bara några minuter, så det står jag ut med.

Däremot kan jag reta mig på folk som kommer till huset utan att säga någonting utan passerar mig som om jag vore luft, tycker att det hör till vanligt hyfs att säga hej, hallå eller god morgon då man kommer på besök.

Och även grannens jävla brasa när det ska lagas mat, precis nu startar en annan granne och elda upp en sophög urk :crazy:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket irriterande ar ovanan/ofoget vissa Thai har: Att, vid en gemensam maltid, da det star tex fat med friterad kyckling eller revben pa bordet, vanda och vrida pa bitarna med fingrarna innan man plockar upp det man vill ha.

Da jag sag detta forsta gangen,trodde jag att personen ifraga bara var rent allmant ohyfsad. Men det ar ganska vanligt forekommande.

Rapport fran en svensk renlighet-spanare :police:

Det blir ju inte mindre ohyfsat för att det är allmänt förekommande.

Absolut.. . Har sett samma beteende pa marknaden,,, folk som vader och vrider pa de grillade kyckling vingarna med fingarrna...

Själv bryr jag mig inte om frugan, barnen eller någon annan närstående rör i den gemensamma maten som även jag och andra ska äta av. Jag vet att de är ren om händerna samtidigt som jag inte lider av någon överdriven bacillskräck. Tror nog bara att det kan vara nyttigt att få i sig lite extra bakterier då och då. Hellre att ungarna har rännskit ett par ggr om året än att de blir kronískt allergiska pga överdriven renlighet under uppväxtåren.

Men trots det. den västerländska seden att man vid bordet inte rör vid andras mat med händerna är något jag diskuterat flera ggr med frugan genom åren. Hon ser nämligen med sitt uppväxtperspektiv inget fel i detta, jag har dock fått förklara att det i Sverige ses som väldigt ofint att t ex ta upp en kaka från ett kakfat, ändra sig, lägga tillbaka den och ta en annan. Det man rört i får man lov att äta upp, man kan inte lägga tillbaka något man redan rört.

Hon tycker förstås det är underligt eftersom man ju kan plocka ut kakorna på fatet med händerna innan man ställer fatet på bordet. Och visst, lite underligt är det, under tillagning/tillredning så får vi röra andras mat hur mycket som helst, men absolut inte när den väl hamnat på bordet. Då anses det äckligt, det bara är så.

Och det måste hon förhålla sig till när vi är i Sverige. Men när vi är själv eller då hon umgås med sina thaikompisar får hon givetvis göra som de brukar, inget jag skulle orka bli upprörd över.

Vi faranger har ju å andra sidan generellt ovanan att lasta vår tallrik full när vi äter gemensamt tillsammans med thailändare. I Thailand är detta beteende mycket fult vilket de flesta faranger är helt omedvetna om. I Thailand tar man bara en eller två skedar åt gången av kött, fisk, fågel etc till sin egen tallrik med ris, tar man mer så räknas det som fult bordskick eftersom "gapkao" (det man äter till riset) är menat att ge chans åt alla att äta av.

Och frugan menar också att faranger beteer sig fult genom att inte bry sig om de andra hunnit bli mätta utan gärna tar det allra sista på de gemensamma tallrikarna. Det sista tar man aldrig, som en god gest, så länge det finns andra i matsällskapet som fortfarande äter säger frugan.

- Det är samma sak i Sverige säger jag, sista kakan på fatet törs ingen ta. Men hon menar trots det bestämt att vi faranger beteer oss mycket fult i det avseendet.

Finns ju andra olikheter som t ex att det i Thailand inte anses upprörande att ta från de gemensamma faten med sin egen sked, något som faranger anser snuskigt. Med mera med mera. Jag tycker nog att det räcker med att vi konstaterar att thailändare och faranger upprörs av olika saker gällande bordsskick och försöker anpassa oss efter tillfälle och beroende på vilka vi äter med. Då slutar allt lyckligt.

T ex med Jive vid bordet så äter vi riset med kniv och gaffel, punkt. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nog blivit en aning Thai i alla fall...

Forra aret kom en kompis med sambo och halsade pa. Vi hade varit uppe vid Doi Inthanion (Thailands hogsta berg) pa en heldags trip.

Da vi skulle ata lunch satt vi och valde vilka ratter som vi var fortjusta i. Servitrisen kom och stallde fram de olika faten pa bordet. .

Min kompis , som ar ratt ohyfsad i vanliga fall gjorde det man aldrig gor i Thailand (tur for honom att ingen thai var i narheten) Han strackte sig fram till sin favoritratt, grabbade tag i hela fatet ,oste pa soya sas och borjade glupsk ata... :ahh:

Jag blev ratt forbannat och fragade vad han holl pa med. oohh ,, vill du smaka? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med att pilla på maten innan man väljer bit får mig att tänka en gång på farsan när jag var liten. Det var en morgon som jag vaknade före morsan och farsan och var hungrig. Jag gick och väckte dom och sa att jag ville ha frukost. Jag gick till köket, ut till köket kommer farsan med nävarna i kallingarna och kliar sig på nötterna. Han tar fram limpan och börjar skära ett par skivor.

Då säger jag att jag inte vill äta dom mackorna eftersom han kliat sig på pungen och tagit i brödet utan att tvätta händerna. Kommer ihåg att han blev generad och bad om ursäkt och lagade någon annan mat istället.

Där fick han, han hade väl bråttom tillbaka till sängen för att sätta på morsan eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

(Finns ju andra olikheter som t ex att det i Thailand inte anses upprörande att ta från de gemensamma faten med sin egen sked, något som faranger anser snuskigt.)

Jodå Kim det finns många Thai som skulle reagera på att du använder dina egna bestick till att ta mat ifrån de gemensamma faten, det anses vara lite snuskigt av många Thai!

Det är faktiskt en regel att använda uppläggningsbesticken istället för att kunna spara maten som blir över och äta den vid ett annat tillfälle, utan att en massa olika skedar har varit och rört i den! Har dock inga problem själv med att sitta med lite vänner där det plockas med egna bestick men det finns ju en viss logik med uppläggningsbestick!

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha kolsyrat.. sag "soda" (engelsk laneord skulle jag tro) och de visar dig pa dessa sma 30 cl (?) glasflaskor. Chang ar vanligast. Du kan kopa flak.

Men jag har aldrig sett pet-flaska med "soda"

Vad jag har fått för mig ,är att det finns 2st sorters "soda flaskor" vanliga med pant och dom 33cl man säljer på vikt som övrigt skräp.

Mvh. Plätt som inte bor i en by :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Själv bryr jag mig inte om frugan, barnen eller någon annan närstående rör i den gemensamma maten som även jag och andra ska äta av. Jag vet att de är ren om händerna samtidigt som jag inte lider av någon överdriven bacillskräck. Tror nog bara att det kan vara nyttigt att få i sig lite extra bakterier då och då. Hellre att ungarna har rännskit ett par ggr om året än att de blir kronískt allergiska pga överdriven renlighet under uppväxtåren. Men trots det. den västerländska seden att man vid bordet inte rör vid andras mat med händerna är något jag diskuterat flera ggr med frugan genom åren. Hon ser nämligen med sitt uppväxtperspektiv inget fel i detta, jag har dock fått förklara att det i Sverige ses som väldigt ofint att t ex ta upp en kaka från ett kakfat, ändra sig, lägga tillbaka den och ta en annan. Det man rört i får man lov att äta upp, man kan inte lägga tillbaka något man redan rört. Hon tycker förstås det är underligt eftersom man ju kan plocka ut kakorna på fatet med händerna innan man ställer fatet på bordet. Och visst, lite underligt är det, under tillagning/tillredning så får vi röra andras mat hur mycket som helst, men absolut inte när den väl hamnat på bordet. Då anses det äckligt, det bara är så. Och det måste hon förhålla sig till när vi är i Sverige. Men när vi är själv eller då hon umgås med sina thaikompisar får hon givetvis göra som de brukar, inget jag skulle orka bli upprörd över. Vi faranger har ju å andra sidan generellt ovanan att lasta vår tallrik full när vi äter gemensamt tillsammans med thailändare. I Thailand är detta beteende mycket fult vilket de flesta faranger är helt omedvetna om. I Thailand tar man bara en eller två skedar åt gången av kött, fisk, fågel etc till sin egen tallrik med ris, tar man mer så räknas det som fult bordskick eftersom "gapkao" (det man äter till riset) är menat att ge chans åt alla att äta av. Och frugan menar också att faranger beteer sig fult genom att inte bry sig om de andra hunnit bli mätta utan gärna tar det allra sista på de gemensamma tallrikarna. Det sista tar man aldrig, som en god gest, så länge det finns andra i matsällskapet som fortfarande äter säger frugan. - Det är samma sak i Sverige säger jag, sista kakan på fatet törs ingen ta. Men hon menar trots det bestämt att vi faranger beteer oss mycket fult i det avseendet. Finns ju andra olikheter som t ex att det i Thailand inte anses upprörande att ta från de gemensamma faten med sin egen sked, något som faranger anser snuskigt. Med mera med mera. Jag tycker nog att det räcker med att vi konstaterar att thailändare och faranger upprörs av olika saker gällande bordsskick och försöker anpassa oss efter tillfälle och beroende på vilka vi äter med. Då slutar allt lyckligt. T ex med Jive vid bordet så äter vi riset med kniv och gaffel, punkt. ;)

Hej

Kan bara hålla med som vanligt, Thailändarna har enligt mig både bättre hygien och bordsskick när dom äter på Thaivis än dom flesta falanger, och jag har precis som du samma uppfattning att Thailändare tycker att falanger är ohyfsade när dom lägger tallriken full, och ändå värre blir det om falangen bara biter av dom bästa bitarna på t.ex ett kycklinglär eller köttbit med ben och sedan lägger tillbaka det överblivna på serveringsfatet eller helt enkelt kastar det till hundarna, när dom själva gnager benet helt rent och äter upp både brosk och skinn.

Och man förväntas absolut att försöka äta lite av alla rätter som serveras även om man naturligtvis äter mest av det man gillar bäst, men det gäller att se till att alla får och inte bara tänka på sig själv, och jag har inte heller någon bacillskräck eftersom jag vet att alla tvättar sig noga innan dom börjar äta och det gäller både barn och vuxna, jag har aldrig känt någon oro för att dom skulle vara smutsigare eller mindre noga med hygien än oss utlänningar, snarare det omvända.

Och jag känner igen din frus resonemang runt detta med kakfatet och själv har min fru ovanan att blanda dom skedar och slevar som finns till respektive rätt och att provsmaka lite med dessa innan hon tar till sig av en rätt som hon inte känner till, I Thailand är ju detta normalt men här hemma tittar folk lite underligt när hon gör så, och jag har bett henne många gånger att försöka tänka på detta, men själv tycker hon att detta är konstigt eftersom man får stoppa fingrarna i maten när man lagar den för provsmakning och även använda skedar för detta, medans detta är mer eller mindre tabu när maten kommer på bordet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har fått för mig ,är att det finns 2st sorters "soda flaskor" vanliga med pant och dom 33cl man säljer på vikt som övrigt skräp.

Mvh. Plätt som inte bor i en by :-)

De 2 sorterna som jag köper är bägge på 30cl och säljs som ofärgat glas per kilo

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

De 2 sorterna som jag köper är bägge på 30cl och säljs som ofärgat glas per kilo

Varför vill dom då ha tillbaka dom som säljs i dom blå plastlådorna och dom andra vill dom inte ha tillbaka för dom får man sälja per kg. ???

Dom jag köper på Lotus är 24 st i en kartong, men när jag är med mina Thai vänner och dricker då har dom soda vattnet flaskorna i blå plast lådor som vi har i Sverige typ när du köper 33cl

Kan just inte svara på om dom är större tror det.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt detta dagliga städande av golv i all ära, men att torka och städa det som är över knänivå det har jag aldrig sett ske, annat än bordskivor.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommer en grej till bredvid sambons gamla hus ligger stora högtalar anläggningen som kör igång kl 4 på morgonen med budda sång efter det är det dagens nyheter någon brukar läsa upp.

Nu har vi flyttat nytt hus lite längre ifrån ljudanläggningen :thumbsup: skönt.

Ett tag hade vi hundar på gården ett jävla liv på natten när ändra hundar kom hälsade på sen brukar tupparna i byn köra i gång kl 4.30.

Svärmor brukar gå lägga sig kl ca 20.00 lite tidigt för mig men sen går dom upp kl 5.00 på morgonen.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte ta upp lite händelse som irriterar mig små och stora bekymmer.

Min tjej tycker ofta ingenting ding dong falang !

Idag skulle vi och nya stora butiken Lotus i chum Phae där ville jag köpa kolsyrad vatten stora plast flaskor ca 2 liter.Det fanns massa olika märken nu var frågan vilken som var kolsyrad? frågade tjejen hon trodde det var en sort men var inte säker. Så klart tycker jag vi frågar personalen litar inte riktig på min sambo vet hon inte gillar fråga så mycket.

Så jag går fram frågar om det har ? förstår så klart inget så hon ringer ansvarig på avdelningen nu var dom tre personer försökte hjälpa mig då kommer min sambo förklarar vad vi vill ha.

Inga problem den sorten kolsyrat säger personalen jag tar en stor pack fast jag misstänker redan då vanligt vatten. När jag kommer till bilen så öppnar jag en ingen kolsyra jävla :angry2: skit i Sverige hade man gott tillbaka men har blir det problem sambon sur för dum huvudet gnäller om det.

Bättre nästa gång leta vidare det finns små glas flaskor som dricker med mekong,

Är det första gången du köper soda i Thailand? rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som verkligen retar mig det helt meningslöst köpa något exp. verktyg,motobike,grill mm dom går sönder eller försvinner...

Nästa gång kommer efter ca 8 månader

Nu är det inte så familjen är dålig svärmor är väldig någran inte slösa några pengar men lite dålig städa. Svärfar (76 år) fiskar några gånger i veckan han gillar att fläta vass tak för lite extra pengar till cigg.

Ett litet exempel:

För några år sedan köpte vi beg bike ett riktigt klipp jag köpte några lås för att låsa fast den i huset när vi åker till Sverige innan vi åker blir svärmor sjuk diabetes måste dagligen köras till sjukhus så klart vi kan inte låsa fast mopeden.

Sen kommer stora syster hem tar lite hand morsan några månader hennes dotter lånar mopeden en olycka händer och ringer till Sverige och jag säger inga problem ställ i huset så lagar jag den när vi kommer till Thailand.

Då servar dom den själva, fortsätter använda den sen åker modern tillbaka till Bangkok dottern åker till en by närheten där farsa bor mopeden åker med har inte sett den mer.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som verkligen retar mig det helt meningslöst köpa något exp. verktyg,motobike,grill mm dom går sönder eller försvinner...

Nästa gång kommer efter ca 8 månader

Nu är det inte så familjen är dålig svärmor är väldig någran inte slösa några pengar men lite dålig städa. Svärfar (76 år) fiskar några gånger i veckan han gillar att fläta vass tak för lite extra pengar till cigg.

Ett litet exempel:

För några år sedan köpte vi beg bike ett riktigt klipp jag köpte några lås för att låsa fast den i huset när vi åker till Sverige innan vi åker blir svärmor sjuk diabetes måste dagligen köras till sjukhus så klart vi kan inte låsa fast mopeden.

Sen kommer stora syster hem tar lite hand morsan några månader hennes dotter lånar mopeden en olycka händer och ringer till Sverige och jag säger inga problem ställ i huset så lagar jag den när vi kommer till Thailand.

Då servar dom den själva, fortsätter använda den sen åker modern tillbaka till Bangkok dottern åker till en by närheten där farsa bor mopeden åker med har inte sett den mer.

Vilket skulle göra mig skogstokig!

Jag har en gammal moppe som mina släktingar gärna får låna. Det enda jag satt som absolut krav. Är att om nånting går sönder på den ska detta repareras direkt. Trasig spegel så stoppar man på en ny o.s.v

Annars förfaller den mer och mer. Skulle dom sen ta med sig min moppe någon annanstans långt borta skulle dom nog bli varse om var skåpet ska stå.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket skulle göra mig skogstokig!

Jag har en gammal moppe som mina släktingar gärna får låna. Det enda jag satt som absolut krav. Är att om nånting går sönder på den ska detta repareras direkt. Trasig spegel så stoppar man på en ny o.s.v

Annars förfaller den mer och mer. Skulle dom sen ta med sig min moppe någon annanstans långt borta skulle dom nog bli varse om var skåpet ska stå.

Mvh Janne

Jag håller med dig jag blev förbannad, men det finns orsaker orkar inte gå in på dom.

Men nu jag bestämt nästa gång jag kommer hit ska jag köpa cykel(behöver röra på mig :thumbsup: ) och kätting låsa fast den inne i huset när vi åker till Sverige.

Sen blir det inga investeringar förrän jag bor har mer permanent.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta är väldigt vanligt och det händer mig ständigt att dom kanske missuppfattar,inte förstår eller så är det jag som inte kan förklara på ett bra sätt vad jag vill köpa/ha. Men jag blir aldrig sur,man kan ju bara skratta åt det speciellt om det är småting det handlar om. Jag har alltid problemet när jag beställer mat och lyckas nästan alltid få fel rätt och även fast dom har foton på rätterna och jag pekar klart o tydligt på den maten jag vill beställa,men ändå får fel. Som sist jag skulle äta lite thaimat på ett hak i Karon,vi var kanske 4-6 gäster totalt på restaurangen och jag pekade på fotot i menyn till hon som serverade,wokade nudlar med kyckling. Jag hann dricka 3 changöl innan maten kom in,men inte var det nudlar utan fick 2 st ost toastar :crazy: det vara bara o tugga i sig och le åt det ha ha ha.Amazing Thailand :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte ta upp lite händelse som irriterar mig små och stora bekymmer.

Min tjej tycker ofta ingenting ding dong falang !

Idag skulle vi och nya stora butiken Lotus i chum Phae där ville jag köpa kolsyrad vatten stora plast flaskor ca 2 liter.Det fanns massa olika märken nu var frågan vilken som var kolsyrad? frågade tjejen hon trodde det var en sort men var inte säker. Så klart tycker jag vi frågar personalen litar inte riktig på min sambo vet hon inte gillar fråga så mycket.

Så jag går fram frågar om det har ? förstår så klart inget så hon ringer ansvarig på avdelningen nu var dom tre personer försökte hjälpa mig då kommer min sambo förklarar vad vi vill ha.

Inga problem den sorten kolsyrat säger personalen jag tar en stor pack fast jag misstänker redan då vanligt vatten. När jag kommer till bilen så öppnar jag en ingen kolsyra jävla :angry2: skit i Sverige hade man gott tillbaka men har blir det problem sambon sur för dum huvudet gnäller om det.

Bättre nästa gång leta vidare det finns små glas flaskor som dricker med mekong,

Jag irriterar mig på mig själv faktisk. Jag känner att jag blir allt för bortskämd och skulle vilja tex göra lite saker på egen hand än att någon stackare gör saker åt mig hela tiden. Gästfriheten är enorm och det är så lätt att bli bortskämd som farang.

Skulle därför vilja säga att jag irreterar mig på min egen bortskämdhet. Imported+Photos+00047.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda problemet jag har är språket, men jag tror att det kommer mer problem med tiden som går ju längre man stannar i byn, det får visa sig

Språket gör det lätt väldigt trist i byn min sambo har egenheten när hon kommer Thailand förändras hon lite Svenskheten försvinner hon blir THAI.

Ibland lite dåligt med översättningen typ dom snackar inget .. VAD ? grannen sjuk varför ? väääntar .. suck

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

//..Jag tycker nog att det räcker med att vi konstaterar att thailändare och faranger upprörs av olika saker.

Det är jätteintressant med hur olika vi ser på saker och ting (Thailändare - Svenskar). Jag är av den uppfattningen att man bör respektera sin respektives seder, vanor och bruk, men för den delen inte ändra hela sitt liv och leverne om man inte känner sig bekväm i det. Däremot tycker jag man kan ta till sig de saker som inte känns för konstlat eller krångligt. Jag klappar exempelvis inte en okänd på huvudet, eller pekar på någon med tårna när jag ligger ner. Jag spyr inte galla över Kungen och hälsar någon på mig (Wai) gör jag detsamma, det är förhållandevis enkla saker att respektera och leva efter. Mina ledord i ämnet blir nog bjussa på sig själv, respekt och nyfikenhet.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är jätteintressant med hur olika vi ser på saker och ting (Thailändare - Svenskar). Jag är av den uppfattningen att man bör respektera sin respektives seder, vanor och bruk, men för den delen inte ändra hela sitt liv och leverne om man inte känner sig bekväm i det. Däremot tycker jag man kan ta till sig de saker som inte känns för konstlat eller krångligt. Jag klappar exempelvis inte en okänd på huvudet, eller pekar på någon med tårna när jag ligger ner. Jag spyr inte galla över Kungen och hälsar någon på mig (Wai) gör jag detsamma, det är förhållandevis enkla saker att respektera och leva efter. Mina ledord i ämnet blir nog bjussa på sig själv, respekt och nyfikenhet.

:-)

Hej

Det var bra synpunkter du hade, att börja med ta till sig dom saker som inte känns konstlat eller krångligt är väl en bra början, och efter hand som tiden går tror jag att fler och fler saker kommer att kännas helt ok, så har utvecklingen i vart fall varit för min del, i början tyckte jag att det mesta var konstigt och att maten var för annorlunda, men nu njuter jag av det mesta, t.o.m det som jag rent av ogillade för 25 år sedan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...