Jump to content
IGNORERAD

Saker som irriterar mig i byn.

Jerker

Recommended Posts

Jag irriterar mig på mig själv faktisk. Jag känner att jag blir allt för bortskämd och skulle vilja tex göra lite saker på egen hand än att någon stackare gör saker åt mig hela tiden. Gästfriheten är enorm och det är så lätt att bli bortskämd som farang.

Skulle därför vilja säga att jag irreterar mig på min egen bortskämdhet. Imported+Photos+00047.JPG

Sist jag låg så i en hängmatta så kom det en kalv och började slicka mig i örat. :y7:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

• Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Jerker

10

• chiangmai

6

• amja

4

• Nemo

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som en del skrivit här...dessa höljudda högtalare, framför allt på buddha dagarnas morgon, ca kl 4.00, låna saker och aldig lämna tillbaka dem, glas, tallrikar mm

Att nästan alla butiker stänger kl 20.00 och att kommunal vattnet inte alltid funkar...

Men annars är det rätt bra i byn.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Dela på andra sajter

Det är jätteintressant med hur olika vi ser på saker och ting (Thailändare - Svenskar). Jag är av den uppfattningen att man bör respektera sin respektives seder, vanor och bruk, men för den delen inte ändra hela sitt liv och leverne om man inte känner sig bekväm i det. Däremot tycker jag man kan ta till sig de saker som inte känns för konstlat eller krångligt. Jag klappar exempelvis inte en okänd på huvudet, eller pekar på någon med tårna när jag ligger ner. Jag spyr inte galla över Kungen och hälsar någon på mig (Wai) gör jag detsamma, det är förhållandevis enkla saker att respektera och leva efter. Mina ledord i ämnet blir nog bjussa på sig själv, respekt och nyfikenhet.

:-)

Vem gör det förutom Benny Hill ?

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Dela på andra sajter

Det som stör mig i byn är när allt från släktingar till i princip okända personer frågar tjejen helt öppet om hur mycket pengar jag tjänar, hur mycket pengar jag ger henne varje månad, när huset kommer osv. Med min nuvarande tjej händer detta som tur är inte så ofta men med 2 ex var detta ganska vanligt. Duktigt irriterande och tyvärr har jag ofta svårt att dölja irritationen.

Neil

Dela på andra sajter

Det "oljud" som sprids genom byn från 07.00 till 08.00, men som är nyheter, propaganda mm., störde mig en del i början, men sen man blir van vid. No pompen..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Visst är det härligt att vakna klocka 6 på morgonen med lite skön Thaimusik

sätta på kaffet, bre några mackor och sätta sig på altanen och lyssna på nyheterna :morgon:

Nää skoja bara, i våran by kör de bara 1 till 2 gånger i veckan numera och det kan man stå ut med

Hundar och tuppproblemen blev bättre när vi flyttade in i det egna huset i utkanten av byn

Så numera är vår by en rosenskimmrande Isaansk idyll :wink:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Det "oljud" som sprids genom byn från 07.00 till 08.00, men som är nyheter, propaganda mm., störde mig en del i början, men sen man blir van vid. No pompen..

Leif

När jag gjorde lumpen och FN-tjänst så kallades det för Revelj! :crazy:

Dela på andra sajter

Jag hann dricka 3 changöl innan maten kom in,men inte var det nudlar utan fick 2 st ost toastar :crazy: det vara bara o tugga i sig och le åt det ha ha ha.Amazing Thailand :thumbsup:

Lyckost dig, jag tror det var 20år sedan jag lyckades få en osttoast, trots att jag beställt ett flertal ggr. Jag äter mest på thaiställen, så de vet väl inte vad en toast är. Förmodligen beställde du på ett ställe där de vet vad falanger tycker om att äta. :)

Dela på andra sajter

ost och skinktoast kan du få på närmaste 7/11

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Hej

Det var bra synpunkter du hade, att börja med ta till sig dom saker som inte känns konstlat eller krångligt är väl en bra början, och efter hand som tiden går tror jag att fler och fler saker kommer att kännas helt ok, så har utvecklingen i vart fall varit för min del, i början tyckte jag att det mesta var konstigt och att maten var för annorlunda, men nu njuter jag av det mesta, t.o.m det som jag rent av ogillade för 25 år sedan.

Mvh Isan Lover

Ifrån puppa till fjäril med andra ord! (i Issan skolan)

Ändrades av conservator
Dela på andra sajter

Först när jag kom till byn, bodde vi med Lucks föräldrar i deras hus på övervåningen.

I princip redan ifrån första dan i byn var jag en välkommen, men okänd prick.

Sen när huset var klart nån månad senare och vi flyttade in där, blev jag hysteriskt irriterad på att, för mig okända personer (oftast barn), satt och tittade på TV i mitt vardagsrum och käkade nåt litet de hittat i kylen.

Var inte det här mitt eget hus? Mitt kylskåp? Mitt golv?

Löste detta på ett smidigt sätt genom att gå omkring i kallingarna på morgonen i mitt hus. Det var ingen som gillade, men nu i efterhand kan jag tänka mig att vissa av barnen har svårt att sova pga otrevliga minnesbilder som garanterat skulle traumatisera den mest härdade. Rent otrevligt kan jag tycka så här i efterhand. :(

I vissa fall skulle jag även "djävlas" tillbaka (detta efter en tid i byn) genom att gå in hos andra och äta ur deras kylskåp...

Sagt och gjort, står och mumsar i mig munkar hos grannen som hittats i deras kylskåp.

Detta skapar dock inget tumult, utan bara en fråga om jag vill ha mera? Om jag fortfarande är hungrig...?

Jag lärt mig att acceptera allt som inte får mig eller andra att må dåligt eller som jag inte kan påverka.

Och att alltid tänka på saker och ting ifrån andra perspektiv, innan jag stormar på om hur saker och ting "skall vara".

Vilket jag för övrigt aldrig, gjort. Vare sig i Sverige eller Thailand.

Ska nu bara tillägga att jag trivs bättre här där vi bor idag, strax utanför stan, än vad jag gjorde i byn.

Men jag kan tänka mig att flytta tillbaka till byn senare i livet.

Eller rättare sagt, till strax utanför byn. En bit ifrån kycklingarna och högtalarna. :)

Dela på andra sajter

Nu lever jag normalt i civilisationen. Utan nyhetsuppläsare, hönor och grisar. Och snyltande grannar.

Men ibland är vi uppe hos svärmor och drabbas som alla andra. Värst är att det inte går att få en kall öl. Köper jag en låda och ställer i svärmors kyl så nog är varenda flaska borta innan de ens är i närheten av dricksvänlig temperatur.

En gång försökte jag vara smart och väntade med att fylla kylen tills alla thaiare sov. Men när jag väl stapplade upp kl 7 morgonen och uppsökte kylen var den givetvis tom. I alla fall på öl.

Numera har jag kommit på en nödlösning. Resekylskåp. Ett miniatyrkylskåp som jag kan låsa in i vårt sovrum. P.g.a. starkt begränsad kapacitet blir visserligen ölintaget start begränsat. Men ack så ljuvligt att åtminstone få njuta av enstaka flaskor vältempererad öl.

post-5577-0-56454100-1316746109_thumb.jp

Dela på andra sajter

Nu lever jag normalt i civilisationen. Utan nyhetsuppläsare, hönor och grisar. Och snyltande grannar.

Men ibland är vi uppe hos svärmor och drabbas som alla andra. Värst är att det inte går att få en kall öl. Köper jag en låda och ställer i svärmors kyl så nog är varenda flaska borta innan de ens är i närheten av dricksvänlig temperatur.

En gång försökte jag vara smart och väntade med att fylla kylen tills alla thaiare sov. Men när jag väl stapplade upp kl 7 morgonen och uppsökte kylen var den givetvis tom. I alla fall på öl.

Numera har jag kommit på en nödlösning. Resekylskåp. Ett miniatyrkylskåp som jag kan låsa in i vårt sovrum. P.g.a. starkt begränsad kapacitet blir visserligen ölintaget start begränsat. Men ack så ljuvligt att åtminstone få njuta av enstaka flaskor vältempererad öl.

Har du provat att använda isbitar? Då kan du ha lådan stående i ditt sovrum. smile.gif

Dela på andra sajter

Det som stör mig i byn är när allt från släktingar till i princip okända personer frågar tjejen helt öppet om hur mycket pengar jag tjänar, hur mycket pengar jag ger henne varje månad, när huset kommer osv. Med min nuvarande tjej händer detta som tur är inte så ofta men med 2 ex var detta ganska vanligt. Duktigt irriterande och tyvärr har jag ofta svårt att dölja irritationen.

Neil

Det hände rätt ofta i början 10 år sedan när vi träffades tjejen och svärmor hade rätt svårt förklara varför vi köpt bil? nytt hus? nu hade ju hon bott i Sverige ett år.

Nu bryr sig inte tjejen så mycket hon och svärmor vet vi inte har dom stora falang pengarna i Sverige.

Vad som retar mig dom klinkar ner på tjejen, vi jobbar i hopp mer pengar på några dagar än vad dom lyckas skrapa i hopp på ett år.

Har en granne längre ner på gatan jobbat många år utomlands nu kommit hem. Rucklet där dom bor ser ut som fan men dom köpt ny bil för över 1 000000 bath och betalar 16 tusen bath/ månad det handlar bara om vissa. Sen att förlorar mycket pengar bryr dom sig inte åt och snart missar dom någon betalning då tar dom bilen.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Har du provat att använda isbitar? Då kan du ha lådan stående i ditt sovrum. smile.gif

Har alltid med mig en frigolitlåda upp. Fylld med räkor och is. Men nu är inte thaiare dumma. Den lådan försvinner snabbare än kvickt när räkorna intagits.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vi dricker inte upp varandras öl i vår by utan man väntar tills någon bjuder, och det är bara dom absolut närmaste släktingarna (t.ex frugans syster och barn) som går och äter i varandras kylskåp.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Något som verkligen retar mig det helt meningslöst köpa något exp. verktyg,motobike,grill mm dom går sönder eller försvinner...

Nästa gång kommer efter ca 8 månader

Nu är det inte så familjen är dålig svärmor är väldig någran inte slösa några pengar men lite dålig städa. Svärfar (76 år) fiskar några gånger i veckan han gillar att fläta vass tak för lite extra pengar till cigg.

Ett litet exempel:

För några år sedan köpte vi beg bike ett riktigt klipp jag köpte några lås för att låsa fast den i huset när vi åker till Sverige innan vi åker blir svärmor sjuk diabetes måste dagligen köras till sjukhus så klart vi kan inte låsa fast mopeden.

Sen kommer stora syster hem tar lite hand morsan några månader hennes dotter lånar mopeden en olycka händer och ringer till Sverige och jag säger inga problem ställ i huset så lagar jag den när vi kommer till Thailand.

Då servar dom den själva, fortsätter använda den sen åker modern tillbaka till Bangkok dottern åker till en by närheten där farsa bor mopeden åker med har inte sett den mer.

Hej,

Om du är ägare, varför inte tala om för systern att hojen ska tillbaka annars anmäls den stulen?

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Dela på andra sajter

Kom på två saker till, men problemet ligger ju inte direkt i byn.

Strömavbrott i upptill 17 timmar, hua, då är man inte lätt att umgås med, då spyr man galla över detta underbara land och blir dessutom blir man dyngfull :drunk:

Sedan när internet ballar ur Fredag eftermiddag och kommer tillbaka först Månd ag eftermiddag är man ju inte heller gladast i byn. :crazy::grrrrrr:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Strömavbrott i upptill 17 timmar, hua, då är man inte lätt att umgås med, då spyr man galla över detta underbara land och blir dessutom blir man dyngfull :drunk:

Sedan när internet ballar ur Fredag eftermiddag och kommer tillbaka först Månd ag eftermiddag är man ju inte heller gladast i byn. :crazy::grrrrrr:

Tur att det finns öl och brännvin :17:

Måne

Dela på andra sajter

Jag kan bli lite irriterad över att internet inte funkar förrän jag kliver upp på en sten och håller datorn över huvudet :angry:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Kom själv ihåg en gång då jag köpt lite sprit för att ha lite partaj på kvällen. Hann aldrig bli kväll. När jag utfört ett kort ärrende ca 2 timmar så kom jag tillbaka till byn. Då låg familjen polisfarbror på bordet råfull så hotade han mig att han skulle skjuta mig ifall jag någonsin sårade eller lämnade Aommy (min flickvän) han slängde visserligen upp 1 tusenbathare på bordet och drog sedan. dvs han betalade faktiskt för att druckit upp min sprit.

Det mest obehagliga var nog inte att spriten tog slut, det var nog att polisfarbrorn visspade runt med sin revolver snorpackad och ville spela lite hård framför farangen.

Som tur var så var det en engångshändelse.

Dela på andra sajter

Kom själv ihåg en gång då jag köpt lite sprit för att ha lite partaj på kvällen. Hann aldrig bli kväll. När jag utfört ett kort ärrende ca 2 timmar så kom jag tillbaka till byn. Då låg familjen polisfarbror på bordet råfull så hotade han mig att han skulle skjuta mig ifall jag någonsin sårade eller lämnade Aommy (min flickvän) han slängde visserligen upp 1 tusenbathare på bordet och drog sedan. dvs han betalade faktiskt för att druckit upp min sprit.

Det mest obehagliga var nog inte att spriten tog slut, det var nog att polisfarbrorn visspade runt med sin revolver snorpackad och ville spela lite hård framför farangen.

Som tur var så var det en engångshändelse.

blink.gif

Dela på andra sajter

//...Numera har jag kommit på en nödlösning. Resekylskåp.

Härligt!

Vad var det marinkårssoldaterna sade;

Improvise, Adapt and Overcome

:-)

Dela på andra sajter

Samma i storstan (Chiang Mai) Kraftiga regn= ingen el

Alla som koper pc paket far automatisk medskickat "battery back up"

post-8853-0-74671600-1316792197.png

post-8853-0-74671600-1316792197.png

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...