Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk o sinsod..o girig svärmor


glimten66

Recommended Posts

Jag betalade sinod efter att ha diskuterat saken med min fru, hennes mamma och hennes syster. För mig var det ett sätt att respektera en thailändsk tradition och som jag skrev: Ett sätt att bidra till mammans försörjning samt att ge dem mer ansikte i byn.

Eftersom bankerna tar ut en avgift på c:a 1000 baht varje gång jag skickar pengar till mamman så ser jag detta som ett betydligt bättre sätt att ge henne en lite större slant på en gång. Att kalla det för människohandel är typiskt trångsynt svenskt. Går du kanske omkring och på fullt allvar tror att min fru inte frivilligt gifte sig med mig ?

Om du inte fattar vad "ta seden dit man kommer" betyder, kanske du kan söka upp det på Google ?

Att man skall ta seden dit man kommer även i Sverige och andra länder är väl självklart. Vad jag kan se så finns det inget i mitt inlägg som säger något annat ? Det är tom så illa att detta är en sak där jag får hålla med invandrarfientliga partier och föreningar. Om man flyttar till Sverige så får man försöka anpassa sig till svensk kultur och inte tvärtom och... Lika självklart är det för mig att svenskar skall respektera och anpassa sig efter kulturen i det land de besöker eller bor i.

Som jag skrev så tröttnade efter att ha läst halva tråden. Det du skriver om lärarinnan har jag inte läst och kunde följaktligen inte heller kommentera så din kommentar i det fallet är inte relevant för mina inlägg.

Möjligen orkar jag vid något senare tillfälle läsa hela denna tråd och därefter kommentera det.

Inte behöver man följa alla "thaiseder" för att man gifter sig med en thaitjej i Thailand. Inte heller behöver man följa alla "svenska seder" om man som thaitjej gifter sig med en svensk man i Sverige. När man gifter sig över stora kulturgränser så får man ge och ta. Vad paret väljer att följa är helt individuellt. Det finns ingen norm som säger att betalar man inte sinsod så gör man fel, man kanske följer andra thaiseder till punkt och pricka men väljer att se sinsoden ur ett svenskt perspektiv. Ett varningens tecken är dock när det från den thaliändska sidan av förhållandet aldrig kan kompromissas om "thaiseder" av ekonomisk art.

Skulle vilja påstå att män med thaitjejer (särskilt de på MPR :crazy: ) är väldigt toleranta av sig och försöker ge och ta i sina relationer. Tycker nog att jag själv också försöker det trots att jag inte accepterar att att bidra till en thaitjejs familjs försörjning. Det har inget att göra med att jag inte accepterar "thaiseder" utan detta är för att jag anser att jag, min relation och min son behöver alla pengar vi drar in.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    29

  • måne

    16

  • Nemo

    16

  • chiangmai

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Väl skrivit Poffa.

Jo jag tackar jag, ta seden dit man kommer.

Jag vågar bara inte tänka på om frugan inte fått gå till Asiatbutiken och handlat mat, kryddor, såser mm till sin matlagning, utan att ha varit tvingad att äta potatis i alla dess former, makaroner, diverse såser, falukorv, isterband, fisk, diverse kötträtter, mm. Då hade det nog blivit hemfärd illa kvickt.

Visst tar jag till mig saker av Thailändska seder och bruk men absolut inte allt ochs edan är det väl dags att återinföra seden med hemgift i Sverige.

Om nu Sverige är så äcklande så går det säkert att efterskänka sin pension till staten och leva fullt ut som en gammal Thailändare i den Thailändska djungeln

Vad är det för fel på Isterband??

/Sarne (assimilerad Smålänning).

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte behöver man följa alla "thaiseder" för att man gifter sig med en thaitjej i Thailand. Inte heller behöver man följa alla "svenska seder" om man som thaitjej gifter sig med en svensk man i Sverige. När man gifter sig över stora kulturgränser så får man ge och ta. Vad paret väljer att följa är helt individuellt. Det finns ingen norm som säger att betalar man inte sinsod så gör man fel, man kanske följer andra thaiseder till punkt och pricka men väljer att se sinsoden ur ett svenskt perspektiv. Ett varningens tecken är dock när det från den thaliändska sidan av förhållandet aldrig kan kompromissas om "thaiseder" av ekonomisk art.

Skulle vilja påstå att män med thaitjejer (särskilt de på MPR :crazy: ) är väldigt toleranta av sig och försöker ge och ta i sina relationer. Tycker nog att jag själv också försöker det trots att jag inte accepterar att att bidra till en thaitjejs familjs försörjning. Det har inget att göra med att jag inte accepterar "thaiseder" utan detta är för att jag anser att jag, min relation och min son behöver alla pengar vi drar in.

Neil

Mycket bra inlägg. Håller med helt och hållet. Låt var och än bestämma själva över ifall man skall köra med Sin sod eller inte. Ingen ide att fördömma Sin sod. Det finns ju faktiskt de som har nytta av pengarna. Själv tillhör jag nog de som gifter in mig till en större förmögenhet. Visserligen så har mina svärföräldrar inte den högsta inkomsten. De lever ett bra medelklass liv. De har råd att göra grejer. De betalade bland annat min flickvän 160000 baht när hon skulle flytta till Sverige och bo med mig.

Alla svärföräldrar är inte giriga. Det finns många som är betydligt givmildare än många svenskar. Fast de som gifter sig fattigt bör inte bli råda att skita i sin sod, De gör precis som de själva tycker och känner. I slutändan så var det sannok som var det viktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver du inte oroa dig för att staten gör. Pensionssystemet är väldigt underfinansierat eftersom dom äldre i dag har oförskämdheten att bli väldigt gammla mot när ATP infördes.

Samtidigt blir vi färre och färre som jobbar för att betala pensionerna till denna växande skara åldringar åldringar.

Jag som sextitalist tillhör dom stora förlorarna eftersom min generation måste finansiera både dom gammla ATP-pensionärerna samtidigt som vi måste spara ihop till vår aldeles egna öronmärkta pension.

Men dom största förlorarna är dom som är födda på 70 och 80-talen. Färska siffror visar nämligen att dom kommer att behöva jobba 20 år längre än vad dagens pensionärer gjorde (läst till 85 år) för att få ut motsvarande pension ur systemet.

Tänk på det när du är upprörd över att du inte får utnytta jobbskatteavdraget när di inte jobbar. En väldigt rimlig åtgärd för att stimulera folk att jobba längre enligt mig.

Du kanske kan välja att sluta vid 61-65 årsåldern. 70-80 talisterna kommer inte att ha den lyxen.

För övrigt så var ATP när det infördes väldigt väl finansierat. Pensionsåldern var 65 år samtidigt som medellivslängden på en svensk man var 64 år.

Jag synar ditt påstående om att medellivslängden var 64 år 1960.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra inlägg. Håller med helt och hållet. Låt var och än bestämma själva över ifall man skall köra med Sin sod eller inte. Ingen ide att fördömma Sin sod. Det finns ju faktiskt de som har nytta av pengarna. Själv tillhör jag nog de som gifter in mig till en större förmögenhet. Visserligen så har mina svärföräldrar inte den högsta inkomsten. De lever ett bra medelklass liv. De har råd att göra grejer. De betalade bland annat min flickvän 160000 baht när hon skulle flytta till Sverige och bo med mig.

Alla svärföräldrar är inte giriga. Det finns många som är betydligt givmildare än många svenskar. Fast de som gifter sig fattigt bör inte bli råda att skita i sin sod, De gör precis som de själva tycker och känner. I slutändan så var det sannok som var det viktiga.

Det finnes ibland omständigheter som man inte kan påverka.

I vårt fall sjukdom!

Nitts mor är för sjuk för att kunda försörja sig själva.

Detta hjälper vi och Nitts stora syster till med.

Det handlar inte om stora pengar varje månad.

Hennes bröder med familjer sköter det praktiska i Thailand.

Vi är alla glada att hon ännu finnes i familjen.

Det har varit nära ingen trevlig känsla.

Stora syster är sambo, bor och jobbar, också i Helsingborg.

Hälsar pigge01

.

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag synar ditt påstående om att medellivslängden var 64 år 1960.

Jag också,

Jag tror jag läst nånstans att medellivslängden var 71-72 år när pensionsåldern bestämdes till 65 år.

Men om det gällde kvinnor eller män eller bägge könen?

Det låter jag vara osagt.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finnes ibland omständigheter som man inte kan påverka.

I vårt fall sjukdom!

Nitts mor är för sjuk för att kunda försörja sig själva.

Detta hjälper vi och Nitts stora syster till med.

Det handlar inte om stora pengar varje månad.

Hennes bröder med familjer sköter det praktiska i Thailand.

Stora syster bor också i Helsingborg.

Hälsar pigge01

.

Hej

Omständigheterna är inte alltid lika. Man gör vad man kan och själv anser är rätt. Oftast blir bilden lite uppmålande som att farangen blir lurad att skicka pengar eller betala en dyr sin sod. Det behöver inte vara så.

Jag tycker du gör rätt i att hjälpa svärmor. Tyvärr så målas bilden av en girig svärmor upp här i tråden och kulorna börjar vina så det blir lätt att ta anstött.

Jag skulle göra precis samma sak ifall min svärmor var i klistret så att säga. Min svärmor och svärfar skulle inte tveka en sekund med att hjälpa mig med pengar ifall jag var i behov.

Jag antar att din svärmor skulle göra samma sak för dig ifall hon hade möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag synar ditt påstående om att medellivslängden var 64 år 1960.

Medellivslängden bland svenska män var drygt 71 år 1960 enl SCB. Numera är den f-n så mycket längre. Om det har något att göra med den svenska gubbexporten till Thailand låter jag vara osagt.

Ändrades av uth

UTH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kryper till korset och korrigerar mitt tidigare påstående. Det var på folkpensionens tid på 40-talet som pensionsåldern var högre än medellivslängden.

Jag kontrolerade inte att jag mindes rätt och blandade därför ihop ATP och folkension. Sorry!

Men det gör ändå inte att finansieringen i pensionssystemet räcker till på långa vägar.

Utdrag, Svenskt Banklexicon, 1942 [redigera]

"Folkpensionering, en gren av socialförsäkringen (s.d.o.), är obligatorisk och omfattar hela folket. Folkpensionen består dels av grundpension, som alla, vilka erlagt avgifter, äro berättigade till, dels av tilläggspension, som utgår efter vissa fastställda regler. Rätt till folkpension inträder vid en uppnådd ålder av 67 år el. dessförinnan varaktig oförmåga till arbete. Grundpensionen finansieras dels av individuella avgifter (6-20 kr. allt efter storleken på den avgiftsskyldiges inkomster), vilka uttagas samtidigt som kronoskatten, dels av allmänna medel. Tilläggspensionen finansieras helt av allmänna medel. Avgifterna till grundpensionen erläggas fr. o. m. det år den avgiftsskyldige fyller 18 år t. o. m. det år, under vilket han fyller 65 år." (citat, Beije, 1942:173).

De medel som inbetalades för grundpension förvaltades av folkpensioneringsfonden.

Kuriosa [redigera]

  • Den genomsnittliga livslängden var 1940 66,13 år för kvinnor och 63,76 år för män.

  • 6-20 kr år 1942 motsvarar år 2006, justerat för inflation, 104-349 kr.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte behöver man följa alla "thaiseder" för att man gifter sig med en thaitjej i Thailand. Inte heller behöver man följa alla "svenska seder" om man som thaitjej gifter sig med en svensk man i Sverige. När man gifter sig över stora kulturgränser så får man ge och ta. Vad paret väljer att följa är helt individuellt. Det finns ingen norm som säger att betalar man inte sinsod så gör man fel, man kanske följer andra thaiseder till punkt och pricka men väljer att se sinsoden ur ett svenskt perspektiv. Ett varningens tecken är dock när det från den thaliändska sidan av förhållandet aldrig kan kompromissas om "thaiseder" av ekonomisk art.

Skulle vilja påstå att män med thaitjejer (särskilt de på MPR :crazy: ) är väldigt toleranta av sig och försöker ge och ta i sina relationer. Tycker nog att jag själv också försöker det trots att jag inte accepterar att att bidra till en thaitjejs familjs försörjning. Det har inget att göra med att jag inte accepterar "thaiseder" utan detta är för att jag anser att jag, min relation och min son behöver alla pengar vi drar in.

Neil

Bra inlägg. Sedan kan man lägga till att inte ens alla svenskar följer alla svenska seder om de gifter sig med en svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man förklarar att man följer alla traditioner sinsod osv.Gäller det

även att brudens föräldrar står för bröllopet i Svergie då med ?

Svärmor kippar efter andan fortfarande :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge gjorde samma sak innan svärfar (påta) dog inga stora pengar för oss men hjälpte dom otroligt mycke .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på Isterband??

/Sarne (assimilerad Smålänning).

Tja , smaken till att börja med B)

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge gjorde samma sak innan svärfar (påta) dog inga stora pengar för oss men hjälpte dom otroligt mycke .

Tack glimten66!

Det är för mig självklart,

Är dom sjuka som får vi ställa upp.

Nu är vi två familjer om att hjälpa till.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu orka ja inte läsa 5 sista sidorna!

Döp om sin sod till morgon gåva!!!

Gammal svensk tradition! Hmm?

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Hustruns brorson gifte sig forra aret. Igar fragade jag henne hur det blev med Sinsoden.

Det visade sig att de unga tu tillsammnas sparat ihop 100.000 B + guld 20.000.

Pengar och guld som lamnades over till flickans mamma (anka). Hur mycket de har fatt tillbaka fortaljer inte historien.

Till saken hor att ankan med thailandska matt ,ar valbargad,

Sa jag hoppas att de unga paret fick tillbaka sina sparade pengar + guldet.

Hustrun vill inte fraga. Tydligen ofint att gora det...

post-8853-0-34963700-1316835302.jpg

post-8853-0-07855600-1316835311.jpg

post-8853-0-34963700-1316835302.jpg

post-8853-0-07855600-1316835311.jpg

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på Isterband??

/Sarne (assimilerad Smålänning).

Inget fel alls, jag tycker det är kanongott men inte frugan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man förklarar att man följer alla traditioner sinsod osv.Gäller det

även att brudens föräldrar står för bröllopet i Svergie då med ?

Svärmor kippar efter andan fortfarande :ahh:

Den frågan har jag ställt flera gånger men ingen har velat att svara.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Helt ratt,,,anpassa sig, vara diplomatisk, inte sticka ut...Det gor jag daglig dags har. Men att bli assimilerad ar inget jag har for avsikt att bli.

Och att notera,,,finns ingen Thai som kraver det heller. Att forsoka leva Thai style,kan tvart om uppfattas som lojligt,, av Thai

Hej

Detta håller jag absolut inte med om, och om man inte försöker ta seden dit man kommer så är risken stor att man blir sedd som Engelsmännen i sina forna kolonier och Fransmännen i sina och det är det nog mest dessa man har skrattat åt och tyckt att dom har varit löjliga genom historien när dom har hållit på sin traditionella livstil både i opassande klimat och främmande kulturer och inte sällan blivit fientligt mottagna.

Jag har aldrig mött någon människa i någon kultur som har ogillat att man är intreserad av deras lands kultur och traditioner och försöker anpassa sig och ta del av dessa enligt bästa förmåga när man är gäst i deras land, det har alltid bemötts med glädje och respekt och lett till fina kontakter och långvarig vänskap.

Att inte ta hänsyn till dom seder och bruk som finns i ett land och mer eller mindre nonchalera dessa är enligt mig både ohyfsat, respektlöst och egoistiskt, och jag kan inte se något positivt med detta beteende, det kan nog bara leda till ökad isolering och negativa konsekvenser för individen, och kanske kan det förklara varför för vissa upplever sig som turister hela livet och att dom aldrig känner sig som en del av sitt nya land, medans andra känner sig helt accepterade och upplever total harmoni med omgivningen och behandlas precis som alla andra.

Men se inte det här som om jag tycker att alla måste assimileras, man ska naturligtvis göra det som känns rätt och inte tvingas in i något mot sin vilja.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag skulle foredra Thai skatt men nu ar det som det ar..

Bara en stilla undran. Varför inte andvända sig av svenska tecken? Det blir lite mer lättläst då. smile.gif

Som sagt bara en undran, inget negativt menat. smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

svar:

Bara en stilla undran. Varför inte andvända sig av svenska tecken? Det blir lite mer lättläst då. smile.gif

Som sagt bara en undran, inget negativt menat. smile.gif

Sitter i Thailand. Firmans tangentbord har intsallt pa tva lagen Thai och engelska... Vet inte var jag hittar svenska extra tecken

Link to comment
Dela på andra sajter

svar:

Sitter i Thailand. Firmans tangentbord har intsallt pa tva lagen Thai och engelska... Vet inte var jag hittar svenska extra tecken

Om du högerklickar på EN längst ner på på din skärm sedan väljer du settings sedan bläddrar du fram Swedish och väljer det. Detta gäller i allafall om du har Windows XP. smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...