Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk o sinsod..o girig svärmor


glimten66

Recommended Posts

För det måste ju kännas lite förnedrande att behöva

plocka ut en skattefinansierad folkpension från det

land som du så äcklas av, eller hur?

SN

Nej, inte ett dugg.

Varför skulle jag känna mig förnedrad över att plocka ut pengar som jag själv betalat in ?

Men jag kan trösta dig med att om det gick att plocka ut alla pengar jag genom året betalat in till min pension så skulle jag gärna göra det och investera någonstans där svenska staten inte har kontrollen.

Den fantastiska välfärdsstaten där pensionärer betalar högre skatt än de som arbetar - vilket såvitt jag känner till är unikt i Europa, kanske tom i hela världen...

Sen kan man ju undra varför en svensk pensionär som flyttat utomlands och inte längre har något med Sverige att göra skall betala 25% skatt för sjukvård och annat som han inte längre kan få ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    29

  • måne

    16

  • Nemo

    16

  • chiangmai

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej, inte ett dugg.

Varför skulle jag känna mig förnedrad över att plocka ut pengar som jag själv betalat in ?

Men jag kan trösta dig med att om det gick att plocka ut alla pengar jag genom året betalat in till min pension så skulle jag gärna göra det och investera någonstans där svenska staten inte har kontrollen.

Den fantastiska välfärdsstaten där pensionärer betalar högre skatt än de som arbetar - vilket såvitt jag känner till är unikt i Europa, kanske tom i hela världen...

Sen kan man ju undra varför en svensk pensionär som flyttat utomlands och inte längre har något med Sverige att göra skall betala 25% skatt för sjukvård och annat som han inte längre kan få ?

Denna fråga återkommer med jämna mellanrum. Myndigheternas tanke är att den del av din inkomst som reserverats för din pension ej beskattades, och ska då beskattas när du tar ut din pension. Oavsett var du befinner dig, pengarna har du tjänat i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

. igengald kan ju skribenten skattefritt utnyttja den thailandska infrastrukturen utan avgift (forutom visa/uppehallstillstand) :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om vissa har svårt att skilja på äpplen och päron. Att vägra delta i människohandel, även om den är kamouflerad under ett så neutralt namn som sinsod, betyder inte att man måste vara någon Cheap Charlie.

Redan innan jag gifte mig hade svärmor fått ett nytt hus. Någon som dessutom kostade mer pengar än min "låtsassinsod". Och eftersom hon är änka så erhåller hon dessutom månadspeng.

Att stolt slå sig för brösten och berätta jag betalade minsann sinsod blir lite tveksamt om man betänker att sinsoden kanske motsvara 2-4 veckors lön. Hade det varit lika kul att slanta upp om det relativt sett hade varit fråga om lika mycket pengar som för en normalthailändare. Alltså 1-2 årslöner!

Att ovilja att bidra till thailändska föräldrar skulle vara en vanlig skilsmässoorsak i Sverige kan jag inte uttala mig om. Men i Thailand är en vanlig skilsmässoorsak ekonomiska problem. I många fall orsakade av en rent löjlig skrytsinsod. Lånad hos någon lokal ockrare.

Sen fattar jag inte det här med att ta seden dit man kommer. Gäller det enbart faranger i Thailand? Varför ska thailändare i Sverige inte ta seden dit de kommer?

Jag tror dessutom inte att Damen vill skiljas bara för att jag åt pytt i panna i veckan.

Dessutom gäller det tydlig bara vissa seder man ska ta efter. I tråden om lärarinnan som misshandlade elever i uppfostringssyfte läste jag inte någon om att det var en sed väl värd att ta efter.

Jag betalade sinod efter att ha diskuterat saken med min fru, hennes mamma och hennes syster. För mig var det ett sätt att respektera en thailändsk tradition och som jag skrev: Ett sätt att bidra till mammans försörjning samt att ge dem mer ansikte i byn.

Eftersom bankerna tar ut en avgift på c:a 1000 baht varje gång jag skickar pengar till mamman så ser jag detta som ett betydligt bättre sätt att ge henne en lite större slant på en gång. Att kalla det för människohandel är typiskt trångsynt svenskt. Går du kanske omkring och på fullt allvar tror att min fru inte frivilligt gifte sig med mig ?

Om du inte fattar vad "ta seden dit man kommer" betyder, kanske du kan söka upp det på Google ?

Att man skall ta seden dit man kommer även i Sverige och andra länder är väl självklart. Vad jag kan se så finns det inget i mitt inlägg som säger något annat ? Det är tom så illa att detta är en sak där jag får hålla med invandrarfientliga partier och föreningar. Om man flyttar till Sverige så får man försöka anpassa sig till svensk kultur och inte tvärtom och... Lika självklart är det för mig att svenskar skall respektera och anpassa sig efter kulturen i det land de besöker eller bor i.

Som jag skrev så tröttnade efter att ha läst halva tråden. Det du skriver om lärarinnan har jag inte läst och kunde följaktligen inte heller kommentera så din kommentar i det fallet är inte relevant för mina inlägg.

Möjligen orkar jag vid något senare tillfälle läsa hela denna tråd och därefter kommentera det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väl skrivit Poffa.

Jo jag tackar jag, ta seden dit man kommer.

Jag vågar bara inte tänka på om frugan inte fått gå till Asiatbutiken och handlat mat, kryddor, såser mm till sin matlagning, utan att ha varit tvingad att äta potatis i alla dess former, makaroner, diverse såser, falukorv, isterband, fisk, diverse kötträtter, mm. Då hade det nog blivit hemfärd illa kvickt.

Visst tar jag till mig saker av Thailändska seder och bruk men absolut inte allt ochs edan är det väl dags att återinföra seden med hemgift i Sverige.

Om nu Sverige är så äcklande så går det säkert att efterskänka sin pension till staten och leva fullt ut som en gammal Thailändare i den Thailändska djungeln

Med "ta seden dit man kommer" menar jag att inte försöka sätta sig över lokala seder eller ändra på dem. Jag har svårt att se hur mina matvanor eller min frus kan fördärva vare sig svenska eller thailändska traditioner.

Beträffande min pension så har jag redan kommenterat ett liknande inlägg. Läs gärna där.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

. igengald kan ju skribenten skattefritt utnyttja den thailandska infrastrukturen utan avgift (forutom visa/uppehallstillstand) :thumbsup:

Jo. Jag antar att det ingår i den skatteuppgörelse som svenska och thailändska regeringen träffat.

Men jag betalar hellre skatt i det land där jag lever och utnyttjar resurserna än i ett land på andra sidan klotet.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Jag antar att det ingår i den skatteuppgörelse som svenska och thailändska regeringen träffat.

Men jag betalar hellre skatt i det land där jag lever och utnyttjar resurserna än i ett land på andra sidan klotet.

ja jag skulle foredra Thai skatt men nu ar det som det ar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men med beskattning följer ju rätten att utnyttja det som skatten går till, t ex det sociala systemet.

Denna rätt är man fråntagen när man är utskriven och har SINK.

Motiverar detta inte en lägre skatt?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om vissa har svårt att skilja på äpplen och päron. Att vägra delta i människohandel, även om den är kamouflerad under ett så neutralt namn som sinsod, betyder inte att man måste vara någon Cheap Charlie.

Redan innan jag gifte mig hade svärmor fått ett nytt hus. Någon som dessutom kostade mer pengar än min "låtsassinsod". Och eftersom hon är änka så erhåller hon dessutom månadspeng.

Att stolt slå sig för brösten och berätta jag betalade minsann sinsod blir lite tveksamt om man betänker att sinsoden kanske motsvara 2-4 veckors lön. Hade det varit lika kul att slanta upp om det relativt sett hade varit fråga om lika mycket pengar som för en normalthailändare. Alltså 1-2 årslöner!

Att ovilja att bidra till thailändska föräldrar skulle vara en vanlig skilsmässoorsak i Sverige kan jag inte uttala mig om. Men i Thailand är en vanlig skilsmässoorsak ekonomiska problem. I många fall orsakade av en rent löjlig skrytsinsod. Lånad hos någon lokal ockrare.

Sen fattar jag inte det här med att ta seden dit man kommer. Gäller det enbart faranger i Thailand? Varför ska thailändare i Sverige inte ta seden dit de kommer?

Jag tror dessutom inte att Damen vill skiljas bara för att jag åt pytt i panna i veckan.

Dessutom gäller det tydlig bara vissa seder man ska ta efter. I tråden om lärarinnan som misshandlade elever i uppfostringssyfte läste jag inte någon om att det var en sed väl värd att ta efter.

Tjena!

Vadå slå sej på bröstet?

Har alltid gillat dina inlägg. Sunda o okey.

Verkar som om du gärna slår dej sjäv på bröstet denna gång.

Citat:

Redan innan jag gifte mig hade svärmor fått ett nytt hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nej, inte ett dugg.

Varför skulle jag känna mig förnedrad över att plocka ut pengar som jag själv betalat in ?

Men jag kan trösta dig med att om det gick att plocka ut alla pengar jag genom året

betalat in till min pension så skulle jag gärna göra det och investera någonstans där svenska staten inte har kontrollen.

Den fantastiska välfärdsstaten där pensionärer betalar högre skatt än de som arbetar - vilket såvitt

jag känner till är unikt i Europa, kanske tom i hela världen...

Sen kan man ju undra varför en svensk pensionär som flyttat utomlands och inte längre

har något med Sverige att göra skall betala 25% skatt för sjukvård och annat som han inte längre kan få ?

1. Förr i tiden fanns det något som hette ATP, men som skattebetalare idag

betalar du endast in en liten del som ska finansiera din egen kommande pension

(dvs din avtalspension om du via din arbetsgivare har någon?).

Resten av dina skattepengar som dras från din lön går bl.a. till att betala

ut pension till de som redan är pensionärer.

När det väl blir dags för dig att bli pensionär så finns det inga fonderade

medel vid sidan av avtalspensionen att ta av till din pension.

Alltså huvuddelen av din pension kommer då att finansieras av de skattepengar

som företagare och yrketarbetande svenskar betalar in varje månad.

Men om "äckliga" Sverige då inte har tillräckligt med skattepengar att fördela,

ja då får de låna upp till välfärden utomlands,

eller också kanske det inte blir någon folkpension alls för dig ???:(:angry:

2. Inte behöver du trösta mig. :ok:

Det beror på att det är du och inte jag som "äcklas" och är ledsen och

bitter över Sverige och alla "inskränkta" svenskar.

Ha det så trevligt,

och lycka till med livet ute på det thailändska bonnlandet

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vadå slå sej på bröstet?

Har alltid gillat dina inlägg. Sunda o okey.

Verkar som om du gärna slår dej sjäv på bröstet denna gång.

Citat:

Redan innan jag gifte mig hade svärmor fått ett nytt hus.

Hur skulle jag förklara att jag inte vägrade sinsod av principiella skäl och inte ekonomiska utan att berätta att jag gett svärmor pengar?

Dessutom var jag lat när jag skrev "Att stolt slå sig för brösten och berätta jag betalade minsann sinsod" jag skulle ha skrivit "Att stolt slå sig för brösten och häva att jag minsann följer traditioner och berätta jag betalade minsann sinsod"

Min klara motvilja mot sinsod är att sett flera äktenskap som gått i kras p.g.a. ekonomiska problem. Förorsakade av sinsoden. Och är det något inte Thailand behöver fler av så är det ensamstående mödrar. (Många "snabba" bröllop sker p.g.a. graviditet och sinsoden fixas hos den lokale ockraren)

Men värst tycker jag dock det är att antal tjejer i praktiken förvägras rätten att gifta sig p.g.a. löjligt höga sinsod krav från föräldrarna. Föräldrarna har vant sig vid den bekväma tillvaron att inte göra ett skit utan enbart vänta på bidrag från döttrarna. Skulle dottern gifta sig finns det uppenbar risk att detta bidrag minskar. Alltså sätt sinsoden så förbannat högt att dottern förblir ogift. Ärkesvin i min ära, men helt i enlighet med gulliga reglerna för sinsod.

Blanda sen inte ihop kärlek med sinsod. Sinsod är föräldrarnas försäljningsrätt till sina döttrar. Har inte ett dyft med kärlek att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Jag antar att det ingår i den skatteuppgörelse som svenska och thailändska regeringen träffat. Men jag betalar hellre skatt i det land där jag lever och utnyttjar resurserna än i ett land på andra sidan klotet.

Nja, nu betalar vi ju en viss skatt här. Exempelvis fordonsskat, alkoholskatt, tobaksskatt etc. Men vi har ju ingen rätt att utnyttja skattepengarna vid eventuella sjukdomar som kan förorsakas av tobak och alkohol, ni vet kass lever, lungcancer etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Förr i tiden fanns det något som hette ATP, men som skattebetalare idag

betalar du endast in en liten del som ska finansiera din egen kommande pension

(dvs din avtalspension om du via din arbetsgivare har någon?).

Resten av dina skattepengar som dras från din lön går bl.a. till att betala

ut pension till de som redan är pensionärer.

När det väl blir dags för dig att bli pensionär så finns det inga fonderade

medel vid sidan av avtalspensionen att ta av till din pension.

Alltså huvuddelen av din pension kommer då att finansieras av de skattepengar

som företagare och yrketarbetande svenskar betalar in varje månad.

Men om "äckliga" Sverige då inte har tillräckligt med skattepengar att fördela,

ja då får de låna upp till välfärden utomlands,

eller också kanske det inte blir någon folkpension alls för dig ???:(:angry:

SN

Beror på hur man ser det.

Jag betalar in till min "pensionsrätt" som blir större ju mer jag betalar (upp till takbeloppet).

Så det som jag betalar in (till dagens pensionärer) kan faktiskt ses som fonderade pengar.

Jag vet mycket väl att det inte ligger en hög med pengar och väntar på min pensionering och det jag menar är att jag skulle vilja ha ut motsvarande värde i pengar så att jag kunde slippa att farbror staten tafsar på dem med diverse stölder och värdeminskningar för att täcka andra hål i budgeten.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu betalar vi ju en viss skatt här. Exempelvis fordonsskat, alkoholskatt, tobaksskatt etc. Men vi har ju ingen rätt att utnyttja skattepengarna vid eventuella sjukdomar som kan förorsakas av tobak och alkohol, ni vet kass lever, lungcancer etc.

Om vi istället fått lov av vårt heliga fosterland att skatta i Thailand så kanske vi hade haft rätt till sjukvård mm i Thailand...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om vi istället fått lov av vårt heliga fosterland att skatta i Thailand så kanske vi hade haft rätt till sjukvård mm i Thailand...

Och den statliga sjukvården är ju något att sukta efter, eller ? hmmm . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle jag förklara att jag inte vägrade sinsod av principiella skäl och inte ekonomiska utan att berätta att jag gett svärmor pengar?

Dessutom var jag lat när jag skrev "Att stolt slå sig för brösten och berätta jag betalade minsann sinsod" jag skulle ha skrivit "Att stolt slå sig för brösten och häva att jag minsann följer traditioner och berätta jag betalade minsann sinsod"

Min klara motvilja mot sinsod är att sett flera äktenskap som gått i kras p.g.a. ekonomiska problem. Förorsakade av sinsoden. Och är det något inte Thailand behöver fler av så är det ensamstående mödrar. (Många "snabba" bröllop sker p.g.a. graviditet och sinsoden fixas hos den lokale ockraren)

Men värst tycker jag dock det är att antal tjejer i praktiken förvägras rätten att gifta sig p.g.a. löjligt höga sinsod krav från föräldrarna. Föräldrarna har vant sig vid den bekväma tillvaron att inte göra ett skit utan enbart vänta på bidrag från döttrarna. Skulle dottern gifta sig finns det uppenbar risk att detta bidrag minskar. Alltså sätt sinsoden så förbannat högt att dottern förblir ogift. Ärkesvin i min ära, men helt i enlighet med gulliga reglerna för sinsod.

Blanda sen inte ihop kärlek med sinsod. Sinsod är föräldrarnas försäljningsrätt till sina döttrar. Har inte ett dyft med kärlek att göra.

Jag kan förstå din synpunkt men samtidigt hävdar jag synnerligen bestämt att det inte är svenskar som skall komma och ändra på thailändska traditioner och bestämma vad som är rätt och fel i Thailand.

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi istället fått lov av vårt heliga fosterland att skatta i Thailand så kanske vi hade haft rätt till sjukvård mm i Thailand...

Önsketänkande. laugh.gif

Däremot så förstår jag inte varför jag skall betala 25% skatt, när jag inte bor i Sverige. Förmodligen behöver de pengar till allt sk_t de släpper in i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Önsketänkande. laugh.gif

Däremot så förstår jag inte varför jag skall betala 25% skatt, när jag inte bor i Sverige. Förmodligen behöver de pengar till allt sk_t de släpper in i landet.

Det måste väl vara att kasta sten i glashus att vara främlings-fientlig när man själv bor i ett annat land eller??

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl vara att kasta sten i glashus att vara främlings-fientlig när man själv bor i ett annat land eller??

//Peo

Jag förstår vad du menar, men här i Thailand kan jag inte utnyttja någonting. Till skillnad mot de som släpps in i Sverige, de får ju för f_n allt serverat på ett silverfat.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl vara att kasta sten i glashus att vara främlings-fientlig när man själv bor i ett annat land eller??

//Peo

Varför ska man bedömas som främlingsfientlig bara för att man tycker det är skit att behöva att försörja massa bidragsturister som kommer till Sverige, så uppfattar jag Nemos inlägg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

För en gångs skull tycker jag IL har rätt i det han skriver.

När jag är i Thailand försöker jag att vara ödmjuk inför deras traditioner och anpassa mig så gott jag kan. Det behöver inte betyda att jag ska äta som en thai, men jag provar gärna på all deras mat som jag kan få i mig. Sen kan jag äta farangmat också och det lär väl inte störa någon thai. Kommer jag till nåt ställe där man sitter på golvet och äter gör jag det också, trots mina dåliga knän som värker efter en stund. Det skulle se märkligt ut om alla sitter och äter på golvet och jag sitter på en stol för mig själv.

Samma när det gäller sinsod. Det är deras tradition och jag kan tycka vad jag vill om den men ingen annan än thaiarna själva kan ändra på det.

Jag tycker att när vi kommer till Thailand som gäst ska vi försöka "ta seden dit vi kommer" så gott vi kan. Vi är gäster i deras land, oberoende vad vi själva tycker.

Någon skrev tidigare i tråden varför svenskar alltid ska anpassa sig. Ja, när vi är i ett annat land får vi anpassa oss. Ska vi ta till brösttoner så tycker jag vi kan börja hemma i Sverige och kräva att alla som flyttar hit ska ta "seden dit de kommer" och sluta upp med den mesighet som hela världen skrattar åt.

Klaga inte på någon annan om man inte klarar av att vara herre i sitt eget hus.

Tycker Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

För en gångs skull tycker jag IL har rätt i det han skriver.

När jag är i Thailand försöker jag att vara ödmjuk inför deras traditioner och anpassa mig så gott jag kan. Det behöver inte betyda att jag ska äta som en thai, men jag provar gärna på all deras mat som jag kan få i mig. Sen kan jag äta farangmat också och det lär väl inte störa någon thai. Kommer jag till nåt ställe där man sitter på golvet och äter gör jag det också, trots mina dåliga knän som värker efter en stund. Det skulle se märkligt ut om alla sitter och äter på golvet och jag sitter på en stol för mig själv.

Samma när det gäller sinsod. Det är deras tradition och jag kan tycka vad jag vill om den men ingen annan än thaiarna själva kan ändra på det.

Jag tycker att när vi kommer till Thailand som gäst ska vi försöka "ta seden dit vi kommer" så gott vi kan. Vi är gäster i deras land, oberoende vad vi själva tycker.

Någon skrev tidigare i tråden varför svenskar alltid ska anpassa sig. Ja, när vi är i ett annat land får vi anpassa oss. Ska vi ta till brösttoner så tycker jag vi kan börja hemma i Sverige och kräva att alla som flyttar hit ska ta "seden dit de kommer" och sluta upp med den mesighet som hela världen skrattar åt.

Klaga inte på någon annan om man inte klarar av att vara herre i sitt eget hus.

Tycker Kenthamon

Helt ratt,,,anpassa sig, vara diplomatisk, inte sticka ut...Det gor jag daglig dags har. Men att bli assimilerad ar inget jag har for avsikt att bli.

Och att notera,,,finns ingen Thai som kraver det heller. Att forsoka leva Thai style,kan tvart om uppfattas som lojligt,, av Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur man ser det.

Jag betalar in till min "pensionsrätt" som blir större ju mer jag betalar (upp till takbeloppet).

Så det som jag betalar in (till dagens pensionärer) kan faktiskt ses som fonderade pengar.

Jag vet mycket väl att det inte ligger en hög med pengar och väntar på min pensionering och det jag menar är att jag skulle vilja ha ut motsvarande värde i pengar så att jag kunde slippa att farbror staten tafsar på dem med diverse stölder och värdeminskningar för att täcka andra hål i budgeten.

Det behöver du inte oroa dig för att staten gör. Pensionssystemet är väldigt underfinansierat eftersom dom äldre i dag har oförskämdheten att bli väldigt gammla mot när ATP infördes.

Samtidigt blir vi färre och färre som jobbar för att betala pensionerna till denna växande skara åldringar åldringar.

Jag som sextitalist tillhör dom stora förlorarna eftersom min generation måste finansiera både dom gammla ATP-pensionärerna samtidigt som vi måste spara ihop till vår aldeles egna öronmärkta pension.

Men dom största förlorarna är dom som är födda på 70 och 80-talen. Färska siffror visar nämligen att dom kommer att behöva jobba 20 år längre än vad dagens pensionärer gjorde (läst till 85 år) för att få ut motsvarande pension ur systemet.

Tänk på det när du är upprörd över att du inte får utnytta jobbskatteavdraget när di inte jobbar. En väldigt rimlig åtgärd för att stimulera folk att jobba längre enligt mig.

Du kanske kan välja att sluta vid 61-65 årsåldern. 70-80 talisterna kommer inte att ha den lyxen.

För övrigt så var ATP när det infördes väldigt väl finansierat. Pensionsåldern var 65 år samtidigt som medellivslängden på en svensk man var 64 år.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten sakt till!

trotts att ovanstående tyvärr är bister sanning så finns det ingen regering, varken nuvarande eller en eventuell rödgrön röra som rakryggat skulle stå upp och lämna ett beskad om höjd pensionsålder eller forsatt uteblivet jobbskatteavdrag för pensionärerna.

Nej dom är tvugna att fjäska för pensionärerna eftersom dom är halva valmanskåren i dag. En obekväm nyhet och dom blir bortröstade i nästa val.

Därför smyger dom ut nyheterna. Nu börjar det gå upp för fler och fler i slutat på arbetslivet att siffrorna i det oranga kuvertet ser ut att sakna en nolla i slutet och pensionen därför blir löjligt låg mot vad dom förväntat sig.

Lösningen är att man för några år sedan lagstadgat om rätt att jobba kvar till 67 års ålder, en siffra som man redan vill höja till 69.

Än så länge är det dock frivilligt. Men för många känns det nog ändå som ett tvång när inte budgeten går ihop.

Jag är övertygad om att inom några år har man inte längre rätt att gå redan vid 61 som man kan idag om man tillhör dom som har råd. Först blir det tidigast vid 65 år ålder för att senare höjas ytterligare.

Pensionssystemet och åldringsvården är det enskillt största hotet mot svensk ekonomi. Ett hot vi delar med många andra västländer.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl om hur länge det flådda djuret har hängt.

Förstår nu vad jag gjorde för fel när jag åt file mignon i Thailand. Oturligt nog så frågade jag inte hur länge det hade hängt. Frågan är väl vilket svar jag skulle ha fått om jag frågat? :)

Vis av skadan att fått äta den absolut överlägset sämsta köttbit jag någonsin provat att sätta tänderna i, så beställer jag aldrig mer en fin köttbit på en thailändsk restaurang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...