Jump to content
IGNORERAD

Thaitjejer med svenskt körkort


Kim

Recommended Posts

Precis. Men tidigare fanns det ingen ettårsgräns. Vilket betydde att Thailändare bara behövde uppdatera sitt internationella år efter år trots att dom var skrivna här. För övrigt är det 12 månader ej 2 år. Mvh Janne

Min fru tror att hon kan ta internationellt körkort nästa gång vi är i Thailand och sedan köra på det i Sverige trots att hon varit skriven här i 3 år.

Hon påstår att många av hennes väninnor gör så. Naturligvis går det bra om man aldrig blir stoppad.

Jag tolkar det så att det inte är möjligt. Har jag rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    7

  • Kim

    4

  • thaiola

    2

  • maakaao

    2

Mest aktiva i denna tråd

Min fru tror att hon kan ta internationellt körkort nästa gång vi är i Thailand och sedan köra på det i Sverige trots att hon varit skriven här i 3 år.

Hon påstår att många av hennes väninnor gör så. Naturligvis går det bra om man aldrig blir stoppad.

Jag tolkar det så att det inte är möjligt. Har jag rätt?

Du kan meddela henne att det är billigare att köra utan körkort, då hon slipper avgiften för att förnya det internationella. Straffet är detsamma, då det räknas som hon kör utan körkort.

Anledningen till att det är så är att det är svenskar som blivit av med körkortet genom fylla och fortkörning som tidigare skaffade sig utländska körkort och använde dom i sverige. I.o.m det så ändrades lagen så att om man flyttar hit har man ett år på sig att köra på utländskt innan det blir ogiltigt.

Det enda hon kan göra förutom att ta svenskt körkort är att skriva ut sig i sverige och återflytta.

Dock är jag inte hundra på om ens det går.

Hon kör helt enkelt olagligt i Sverige utan svenskt körkort.

Dessutom så gäller inte försäkringen om hon krockar.

Jag vet folk som kört fina bilar och krockat och inte fått en spänn av bolaget i.o.m att föraren saknar körkort.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru tror att hon kan ta internationellt körkort nästa gång vi är i Thailand och sedan köra på det i Sverige trots att hon varit skriven här i 3 år.

Hon påstår att många av hennes väninnor gör så. Naturligvis går det bra om man aldrig blir stoppad.

Jag tolkar det så att det inte är möjligt. Har jag rätt?

Det är ju inte helt ovanligt att den Thailändska frun lyssnar mer på sina väninnor är sin Svenska man, vilket i slutänden för det mesta blir pannkaka, skrev detta av egen erfarenhet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Kim (som fått en fyllechaffis) och grattis Oa så klart! :thumbsup:

Min sambo fixade Svenskt körkort för ca 1,5 år sen, klarade också teoriprovet och uppkörningen på första försöket som tur var för hon hade 52 poäng eller vad nu lägsta poäng var för att få godkänt på provet. Teorin var tydligen ett rent h-vete men körningen var aldrig några problem eftersom hon kört mycket bil såväl i Thailand som i Sverige (på internationellt körkort). Jag är otroligt glad att hon fixade ett Svenskt körkort för det underlättar något enormt, hon kan åka vart hon vill när hon vill och jag slipper känna mig som en pappa som ska skjutsa runt och hämta. Hon har kört flera tusen mil sen hon tog sitt körkort så fattar inte hur hon/vi klarade av det innan. :ahh:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Teoriprovet går väl att skriva på engelska? Vi har nyss beställt teorimatrial på engelska och snart är det dags att skriva in Ailsa på körskolan. Hon kör ju för fullt nu men teorin måste klaras av innan våren.

Link to comment
Dela på andra sajter

En reflektion från mig med!

Efter att ha sett fotona på Fru Kim i samband med övningskörningen kan man verkligen undra om det behövs något körkort där uppe i lappland.

Det enda man kan råka ut för är ju att köra på lite snö, inte direkt Bangkoks trafikstockning om man säger så!

Fru Vax har kört på thailändskt körkort i svedala det första året vi bott här, men nu är det slut på det, så på måndag börjar körlektionerna.

Råkade påpeka att händerna skall vara tio i två när man kör i Sverige och fick då en harang om hur korkat det vad, så jag önskar blivande körskollärare lycka till och är tacksam att det inte är jag.

Ha ha, skrattade igenkännande när jag läste det där sista. :) Känns som att det har varit världskrig i bilen ibland när vi varit ute och övningskört och största fördelen med körskolan har varit att frugan faktiskt lyssnar på vad läraren säger. När jag sagt samma sak många ggr innan så har hon bara viftat bort informationen som helt oviktig.

Grattis Kim (som fått en fyllechaffis) och grattis Oa så klart! :thumbsup:

Min sambo fixade Svenskt körkort för ca 1,5 år sen, klarade också teoriprovet och uppkörningen på första försöket som tur var för hon hade 52 poäng eller vad nu lägsta poäng var för att få godkänt på provet. Teorin var tydligen ett rent h-vete men körningen var aldrig några problem eftersom hon kört mycket bil såväl i Thailand som i Sverige (på internationellt körkort). Jag är otroligt glad att hon fixade ett Svenskt körkort för det underlättar något enormt, hon kan åka vart hon vill när hon vill och jag slipper känna mig som en pappa som ska skjutsa runt och hämta. Hon har kört flera tusen mil sen hon tog sitt körkort så fattar inte hur hon/vi klarade av det innan. :ahh:

Mvh Swippe

Jo den där "pappa"-känslan av att skjutsa och hämta ska det bli jäkligt skönt att slippa. ;) Frugan hade för övrigt 56 poäng på teorin, själv provade jag ett av hennes hemmatest och fick 49, så jag hade inte klarat mig.

Teoriprovet går väl att skriva på engelska? Vi har nyss beställt teorimatrial på engelska och snart är det dags att skriva in Ailsa på körskolan. Hon kör ju för fullt nu men teorin måste klaras av innan våren.

Jo, engelska och ca 20 andra språk till går det bra på. Dock ännu inte thailändska tyvärr.

Tanken slår mig också vad t ex dragläge, axeltryck, centrifugalkraft, ringtryck, väjningsplikt, fartblindhet, tunnelseende, varselljus, accelerationsfält och väglag heter på engelska. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, skrattade igenkännande när jag läste det där sista. :) Känns som att det har varit världskrig i bilen ibland när vi varit ute och övningskört och största fördelen med körskolan har varit att frugan faktiskt lyssnar på vad läraren säger. När jag sagt samma sak många ggr innan så har hon bara viftat bort informationen som helt oviktig.

Jo den där "pappa"-känslan av att skjutsa och hämta ska det bli jäkligt skönt att slippa. :wink: Frugan hade för övrigt 56 poäng på teorin, själv provade jag ett av hennes hemmatest och fick 49, så jag hade inte klarat mig.

Jo, engelska och ca 20 andra språk till går det bra på. Dock ännu inte thailändska tyvärr.

Tanken slår mig också vad t ex dragläge, axeltryck, centrifugalkraft, ringtryck, väjningsplikt, fartblindhet, tunnelseende, varselljus, accelerationsfält och väglag heter på engelska. :)

Glömde grattis till Kim med Fru. Inte för att vara elak, men tror inte speciellt många Thaidamer har hjälp av att få göra testet på engelska.

Visst lyssnar min fru och även andra på sina väninnor och jag tar det mesta med en nypa salt, det sorgliga här i dalarna är att jag vet 3 damer som kör på sina internationella körkort och deras gubbar tror också att det funkar trots att jag på pekat att det endast är första året som det funkar, men dom har naturligtvis inte blivit stoppade ännu eller känner inte polisen till alla regler

eller är det svårt att vid vägkanten kontrollera mantalsskrivningens längd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde grattis till Kim med Fru. Inte för att vara elak, men tror inte speciellt många Thaidamer har hjälp av att få göra testet på engelska.

Visst lyssnar min fru och även andra på sina väninnor och jag tar det mesta med en nypa salt, det sorgliga här i dalarna är att jag vet 3 damer som kör på sina internationella körkort och deras gubbar tror också att det funkar trots att jag på pekat att det endast är första året som det funkar, men dom har naturligtvis inte blivit stoppade ännu eller känner inte polisen till alla regler

eller är det svårt att vid vägkanten kontrollera mantalsskrivningens längd?

Ska man göra provet på engelska så studerar man ju via det engelska studiematerialet också. För de thai som har studerat engelska på högre nivå eller kanske t o m har utlandsstudier i bagaget så är det ju en alldeles utmärkt genväg. Att lära sig de eventuella specialuttrycken på engelska bör väl gå betydligt fortare än att lära sig ett helt nytt språk så bra att man klarar ett körkortstest.

Det där du nämner med att köra olovligt gör att jag påminns om en gammal arbetskompis som en dag glad kom och sa att han klarat körkortet igen. Ingen på jobbet hade haft en aning om att han tidigare tappat det och att han i 8 år kört utan. Det är inte speciellt ofta man blir stoppad av polis så det kan förstås funka väldigt länge. Huruvida polisen har möjlighet att vid en vägkontroll kolla upp hur länge någon bott i landet vet jag förstås inte, men gissar att de kan om de vill men kanske inte alltid bryr sig om att göra det. Även poliser är ju av naturen lata.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja livet blev ju mycket enklare när sambon fick körkort, ett exempel är att hon jobbar cirka tre mil från där vi bor..och på helgerna är det lite dålig bussförbindelse på morgonen, så nu slipper man jaga upp barn och skjutsa henne till jobbet. Och slipper åka in och hämta henne när hon slutar på natten.

Vi körde en hel del privat och det blev nog cirka 20 lektioner.

Kuggades på teorin första gången, ett fel för mycket.

Men nu kan man sitta bredvid och ha det skönt..:-)

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade påpeka att händerna skall vara tio i två när man kör i Sverige och fick då en harang om hur korkat det vad, så jag önskar blivande körskollärare lycka till och är tacksam att det inte är jag.

Tio i två skulle man hålla händerna förr i tiden. Men sedan bilarna utrustades med airbag är det kvart i tre som gäller.

Detta för att om du håller händerna tio i två och airbagen löser ut så kan du bli skadad av att du får dina egna händer i ansiktet.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tio i två skulle man hålla händerna förr i tiden. Men sedan bilarna utrustades med airbag är det kvart i tre som gäller.

Detta för att om du håller händerna tio i två och airbagen löser ut så kan du bli skadad av att du får dina egna händer i ansiktet.

Jag har gått ett antal kurser i avancerad bilkörning på Knutstorp Ring och där fick man lära sej "kvart i tre" pga bättre handlingsförmåga vid ratten, men även airbagen är ett gott skäl.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvart i fem eller tjugo över ett?

Har det inte med rattens utformning att göra också?

Min ratt är i alla fall formad så att man ser och känner var man ska hålla.

Kvart i tre är ganska exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort grattis till er båda Kim!

Min sambo tog körkortet för nästan exakt två år sedan då hon varit i Sverige fyra år. Gick förvånansvärt bra och hon klarade teoriprovet på svenska på första försöket och även uppkörningen klarade hon direkt. Både hon och jag var dock mycket motiverade och övningskörde mycket tillsammans (även om det var jobbigt i bilen ibland.). Tror att det också blev ungefär 25 körlektioner totalt.

Körkortet har gett henne en mycket större frihet och nu är hon inte beroende av mig när hon ska till vänner, skolan, jobbet eller för att plocka bär. Känns jätteskönt för oss båda.

Jag förstår inte dem som håller på att "trixa" med thailändskt körkort eller internationellt körkort bara för att man får köra på det i Sverige. Själv är jag av uppfattningen att om man bryr sig om sin flickvän och omgivningen ser man till att hon tar ett svenskt körkort innan hon kör i Sverige. Då är hon i alla fall hyfsad på att köra bil och kan reglerna.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Den här bilden skulle passa bättre på dagens tjej! :)

Idag kom frugan hem med ett stort leende på läpparna, hon har klarat sitt körkort. ÄNTLIGEN!

Hon klarade uppkörningen innan vi åkte till Thailand men kuggade på teorin. Väl hemma så var det bara att börja plugga igen, idag hade hon 57 rätt av 65 så det får väl anses som godkänt dessutom gjorde hon provet på Engelska.

:wai:

post-3878-0-58657100-1317648510_thumb.jp

post-3878-0-58657100-1317648510_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Inspirerande tråd.

Nästa gång jag kommer hem så har jag bokat en sådan där tramsig "handledarskaps kurs".

Sicken jävla lobbyverksamhet vi utsätts för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat Kim och Fru!

Grattis till körkortet och friheten som det innebär .

Min fru/sambo tog sitt körkort efter 3 år i Sverige.

Det blev ett utmärkt sätt att "tvingas" lära sig mer än dagligsvenska.

Hon fick helt enkelt ta sida för sida i körkortsboken och slå upp och översätta till thai de ord som hon inte kunde.

När hon hade tragglat sig igenom alla sidor så anmälde hon sig till teoriundervisningen på körskolan.

Då var det inga problem att kunna följa med i undervisningen.

Teoriprovet missade hon med nöd och näppe första gången.

Det berodde på att hon inte hade förstått att man på dataskärmen kunde backa och repetera sina svar man hade givit.

När hon andra gången gjorde teoriprovet gick hon igenom sina svar på nytt innan hon länade in provet.

Då gick det bra och hon klarade provet.

Uppkörningen klarade hon första gången.

Numera kör hon alltid bil till jobbet i Mölndal.

Det är underbart att numera slippa köra bil när man har varit på fest mm.

Frugan är som Kim´s fru nykterist (min tål inte alkohol).

Därför är det inget tjafs om vem som skall köra bilen efter en fest.

Mvh

SN

Vem tål alkohol? :ahh: Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Grattis Fru Kim! Min fru blev aldrig nån fyllechaffis eftersom hon ej klarade teorin på 80-talet.- Å nu e vi strax mogna för rollator, jag å Hon :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man göra uppkörningen före man klarat teoriprovet?

Ja hon kuggade på teoriprovet först men fick göra uppkörningen i ändå!

Det blev lite panik nu eftersom hon klarade uppkörningen redan den 16 aug och vi åkte till Thailand den 22 aug, allt måste klaras av inom 2 månader annars blir det till att göra om proven.

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Frugan tog körkort för ca 4 år sedan, frugan bestämde att hon skulle ta körkort på sommaren och jag trodde aldrig att hon skulle hinna med detta innan vi skulle åka till Thailand i november, så jag rådde henne att vänta tills vi kom tillbaka, men hon blev jättearg och sa att jag skulle lita på och stötta henne, så vi övningskörde någon gång i veckan och hon började läsa teori och gå i bilskola, tiden gick och jag var helt övertygad om att hon inte skulle hinna bli klar innan vi åkte och att hon skulle bli tvungen attt börja om till våren, men dagen innan vi skulle flyga till Thailand stod hon hemma och viftade glatt med sitt körkort och sa lita på mig, teorin gick bra men hon körde upp två gånger.

Så som vanligt hade frugan rätt och jag fel, och tur var väl det för inte långt efteråt fick vi ju vår son, vilket innebar massor av resor till BVC, barnlekar och senare dagis och då var ju egen bil och körkort värdefullt, körkortet innebar också att hon kunde börja pendla till jobb som hemspråkslärare i en annan kommun och arbeta som tolk i flera olika kommuner i västsverige, innan hon hade eget körkort åkte hon EU moped till jobbet och skolan och det var inte roligt vintertid, men hon klarade även detta, viljan att kunna tjäna egna pengar övervann alla problem.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Frugan tog körkort för ca 4 år sedan, frugan bestämde att hon skulle ta körkort på sommaren och jag trodde aldrig att hon skulle hinna med detta innan vi skulle åka till Thailand i november, så jag rådde henne att vänta tills vi kom tillbaka, men hon blev jättearg och sa att jag skulle lita på och stötta henne, så vi övningskörde någon gång i veckan och hon började läsa teori och gå i bilskola, tiden gick och jag var helt övertygad om att hon inte skulle hinna bli klar innan vi åkte och att hon skulle bli tvungen attt börja om till våren, men dagen innan vi skulle flyga till Thailand stod hon hemma och viftade glatt med sitt körkort och sa lita på mig, teorin gick bra men hon körde upp två gånger.

Så som vanligt hade frugan rätt och jag fel, och tur var väl det för inte långt efteråt fick vi ju vår son, vilket innebar massor av resor till BVC, barnlekar och senare dagis och då var ju egen bil och körkort värdefullt, körkortet innebar också att hon kunde börja pendla till jobb som hemspråkslärare i en annan kommun och arbeta som tolk i flera olika kommuner i västsverige, innan hon hade eget körkort åkte hon EU moped till jobbet och skolan och det var inte roligt vintertid, men hon klarade även detta, viljan att kunna tjäna egna pengar övervann alla problem.

Mvh Isan Lover

Trodde aldrig vi i något sammanhang skulle se dig att erkänna att du hade fel.

Bara för det är du värd det plus jag gav dig. Och bra jobbat fortsätt så, nu visar du att du verkligen är inne på rätt spår. :wink:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...