Jump to content
IGNORERAD

Viva La Rockabilly


svampen

Vad är Rockabilly för dig  

61 röster

  1. 1. Vad förknippar Du med Rocka Billy?

    • Bra musik?
      22
    • Brylcreme?
      20
    • Brudar?
      13
    • Festa?
      9
    • Coola Bilar?
      15
    • Myggjagare?
      15
    • Allt ovan!
      28


Recommended Posts

Härligt Knifen, vilket skönt ös och fina bilar

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 235
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • husse

    87

  • svampen

    56

  • Luke the Drifter

    31

  • knifetown

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kolla in den här, vilket ös, och vid den åldern, särskilt slutsekunderna, fy fasen va härligt.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten smakbit av Playtones nya.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Mike Waggoner.

Dagens gamla genuina rock-rökare blir "Baby,baby" med Mike Waggoner.

Sillbildsvideon kan väl diskuteras ( gamla fenchrysler kan alltid diskuteras, i synnerhet om det är en 300 )

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Dagens rockabillylåt blir en lite blodig historia som framförs av en norsk grupp som heter

Teencats

Det blir slagsmål med både bord och avslagna flaskor och motorcykelkedjor.

Bad moon rising

// Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Den förra låten var faktist lite morbid så jag tar nytt tag för att liva upp tråden.

Eva Eastwood

Jag har mött Eva ett flertal gånger och varje gång så tänker jag att Eva är en kombination av Brenda Lee och Wanda Jackson.

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Eva Eastwood är skön jänta, jag har sett henne på flera spelningar och det är alltid ett riktigt skönt go i henne och bandet

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultima thule har sadlat om och kör lite hårdare rockabilly

HotRod Frankie

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Nu har vi kört en hel del NeoRockabilly så jag tycker att vi tar en gammal goding.

Jag gillar ju tjejer i allmänhet och rockabillytjejer i synnerhet.

Den här tösen framför en låt med en god dos av hickin' hillbilly och bakom henne så står både en basist och någon som har skolats i steelguitarskolan.

Darling call me! The number is Bigelow 6-200.

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det vinylskivans dag, det firar vi med lite Hurricanes :thumbsup:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Jag fortsätter på det finska temat.

I slutet på 70-talet så var det inte bara Hurriganes som började höras runtom i världen ( rock'n'roll-världen)

Det ploppade upp några fler band, bland andra "Teddy & the Tigers" och "The Slippers".

Ett annat band som dök upp som en komet på himlen var "Buck Jones & his rhytm riders".

En gång i forntiden så fick jag tillfälle att närvara vid en spelning med Buck och den var kanon. Efter spelningen så tog jag och Buck en öl ihop och snackade lite musik

Jag berättade om min skivsamling och Buck blev glad över att det fortfarande fanns människor som inte bara behåller utan även samlar gamla skivor.

Speciellt glad blev han när jag sade att jag hade ett gammalt vax som han hade spelat in :dance: på den tiden då det begav sig.

Tvättmaskinsboogie

// Luke the Drifter

Som en slutnot så kan jag nämna att den här skivan hette "Handle with care" och ungefär samtidigt så släppte Hurriganes en skiva som hette "Use no hooks"

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Gomorron, fredagmorgon och vi går ut hårt från början

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det va länge sedan någon hittade någon skön låt, men nu börjar sommarrocken komma igång i blötsverige så lets rock

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Luke the Drifter

Blackout :13:

Nix, tråden om Rock-a-Billy är inte inte alls nedslagen och uträknad. Jag tänkte liva upp den med en historia från förr.

På den gamla goda tiden så åkte jag runt på många träffar och spelningar och såg många bra band spela. Ett av de i mitt tycke bättre banden var ett band som kallade sig "Blackout"..

Bandets frontfigur och sångare Kenta, som senare skulle skaffa sig artistnamnet "Jack Baymoore" var en showman ut i fingerspetsarna.

Förutom att vara en showare så var han även väldigt noga med att det skulle låta bra och kunde ägna mycket tid åt soundcheck.

Vid ett tillfälle så hade bandet kört ett set och Kenta kom fram till mig och frågade om det lät bra. Jag hade dansat en del med en tjej och hon svarade i mitt ställe...

"-Det låter kanon men ni spelar ju så fort så att man inte hinner med att dansa ! "

Kenta som är kvick svarade ....

". Det är inte vi som spelar för fort, det är du som dansar för långsamt ! "

Så här låter en Neo-rockabillylåt från en av deras första skivor..

Crazy over you.

// Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Eva Eastwod är ju en favorit, här hennes senaste med premiär i morgon på vinyl EP

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag spelade The GoGetters på Ängby Park I Knifetown

post-3227-0-97447600-1342557377_thumb.jp

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi kört en hel del NeoRockabilly så jag tycker att vi tar en gammal goding.

Jag gillar ju tjejer i allmänhet och rockabillytjejer i synnerhet.

Den här tösen framför en låt med en god dos av hickin' hillbilly och bakom henne så står både en basist och någon som har skolats i steelguitarskolan.

Darling call me! The number is Bigelow 6-200.

// Luke the Drifter

DAAAAAMNNNN... Håret reser sig som tusan.. Så jäkla bra tryck och känsla..!!

Branda Lee will you marry me?? Fast nu är hon ju kärring..:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Idag spelade The GoGetters på Ängby Park I Knifetown

post-3227-0-97447600-1342557377_thumb.jp

Strålande Knifetown !

Det känns som en promenad i minnenas allé att se Go Getters.

En kul grej med Go Getters är att det är trummisen som är vokalist. Det enda band som jag kommer på så här på rak arm som hade en sjungande batterist är det gamla finska kultbandet Hurriganes.

Men Go Getters har den klassiska Rock-a-Billy instrumentuppsättningen. Gitarr, trummor och ståbas.

Ett annat band som hade den här formationen var Stray Cats och trummisen Slim Jim Phantom stod nästan alltid upp när han spelade. Deras stora inspirationskällor var Gene Vincent och Eddie Cochran och de gjorde faktist en hyllningslåt som hette " Gene and Eddie"

De gjorde en cover på Gene Vincent's låt "Race with the devil" och den finns på youtube med lite gammal dragracerekvisita i bakgrunden.

Om du gillar Rock-a-Billy och old school dragracing så rekommenderar jag den här.

Titta på kisen 1:05 in i videon ! Han kastar bort fotstödet till sin vilt råmande järnhäst, släpper ned den och hoppas på det bästa :wai:

Race with the Devil :diablo:

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Strålande Knifetown !

En kul grej med Go Getters är att det är trummisen som är vokalist. Det enda band som jag kommer på så här på rak arm som hade en sjungande batterist är det gamla finska kultbandet Hurriganes.

Det har faktiskt funnits ett band med en kvinnlig trummis som dessutom sjöng riktigt bra. :thumbsup:

http://www.youtube.com/watch?v=ht2dUpsz5e4&feature=related

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan Ni ha missat denna fantastiske sångare och trummis. Den store LASSE STEFANZ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Hur kan Ni ha missat denna fantastiske sångare och trummis. Den store LASSE STEFANZ.

Tydligen så finns det ingen gräns på hur dålig kan ett band bli.

Det är bara ett exempel. Hur orkar man att lyssna på det? Har man inga krav på sig själv? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...