Jump to content
IGNORERAD

Vad jobbar ni med i Thailand?


ronoh

Recommended Posts

053.JPG

Jag och svärfar fiskar räkor.

Jag kommer själv befinna mig i Thailand minst 9 månader nu. Har ett jobb vid sidan som går ut på att göra undersökningar. Har kanske runt 100 kr i timlön och jobbar i bästa fall 32 timmar per vecka

Annars pluggar jag maskinteknik på halvfart, det fungerar på distans men jag måste till Bangkok för att skriva tentorna.

Vad jobbar ni med om ni bor i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • denkan

    4

  • svampen

    3

  • ronoh

    3

  • mussemannen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Då jag sysslar med data för att göra det enkelt är min tanke att registrera en firma så att jag på något sätt kan jobba legalt i Thailand med fokus på Europa/USA. Det jag vill göra är att sköta om backuper/restorer och datalagring remote via konsultbolag mot större bolag där jag kan få rätt bra timdebitering men det är bara en tanke än så länge. Utöver det blir det väl lite planteringar för självhushåll, kanske någon fiskdamm osv. allt som ger en slant extra och som är roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag jobbar hårt med att försöka hålla den i byxorna och inte vara otrogen mot min tjej.

Fan precis samma som jag då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar hårt med att försöka hålla den i byxorna och inte vara otrogen mot min tjej.

Jo det kan vara ett hårt arbete det med, höll nästan på att köra över flickvännen med bilen idag när jag tittade på en annan kvinna som stod och sålde kött. Hon var faktiskt riktigt vacker, men hon luktade nog inte så gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag sysslar med data för att göra det enkelt är min tanke att registrera en firma så att jag på något sätt kan jobba legalt i Thailand med fokus på Europa/USA. Det jag vill göra är att sköta om backuper/restorer och datalagring remote via konsultbolag mot större bolag där jag kan få rätt bra timdebitering men det är bara en tanke än så länge. Utöver det blir det väl lite planteringar för självhushåll, kanske någon fiskdamm osv. allt som ger en slant extra och som är roligt.

Säkert en intressant affärside för Thailand!

Men efter mina drygt 35 år i IT-branschen kan jag bara konstatera att det råder "Murphy's lag" inom Backup/Restore hur man än kör med både livrem och hängslen...

När olyckan är framme skulle jag inte vilja befinna mig i Thailand eftersom utomstående med säkerhet kommer att pekas ut som skyldiga med orimliga skadeståndskrav som följd. Glöm därför inte att tänka över försäkringssituationen och försök att få betald ordentligt för de risker man tar inom denna bransch.

Lycka till!

//Singa711

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert en intressant affärside för Thailand!

Men efter mina drygt 35 år i IT-branschen kan jag bara konstatera att det råder "Murphy's lag" inom Backup/Restore hur man än kör med både livrem och hängslen...

När olyckan är framme skulle jag inte vilja befinna mig i Thailand eftersom utomstående med säkerhet kommer att pekas ut som skyldiga med orimliga skadeståndskrav som följd. Glöm därför inte att tänka över försäkringssituationen och försök att få betald ordentligt för de risker man tar inom denna bransch.

Lycka till!

//Singa711

Är inte speciellt IT kunnig men det är bra att någon med erfarenhet delar med sig inom sin bransch. Singha du kan nog var till stor hjälp för mussseman om han tänker komma igång i Thailand. Skicka kanske ett PM till han om du har tid eller lust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert en intressant affärside för Thailand!

Men efter mina drygt 35 år i IT-branschen kan jag bara konstatera att det råder "Murphy's lag" inom Backup/Restore hur man än kör med både livrem och hängslen...

När olyckan är framme skulle jag inte vilja befinna mig i Thailand eftersom utomstående med säkerhet kommer att pekas ut som skyldiga med orimliga skadeståndskrav som följd. Glöm därför inte att tänka över försäkringssituationen och försök att få betald ordentligt för de risker man tar inom denna bransch.

Lycka till!

//Singa711

Du har helt rätt, det gäller ju absolut att ha en bra försäkring och se till att kunna ta betalt ordentligt. Jag är van att jobba under tuffa krav men den mänskliga faktorn finns alltid där så jag tänkte lägga mig på en någorlunda nivå för att relativt enkelt kunna hantera ett par kunder eller en större. Risken med bara en kund är ju att kontraktet löper ut men det får man ju spara för och jag har relativt lätt för att få nya kontrakt idag men tiderna förändras alltid så grundtanken är att ha detta som bas och vara lite vaksam på nya alternativ som kan vara flera olika som kan ge en liten bonus per månad så man kan klara sig med enkla medel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Du har helt rätt, det gäller ju absolut att ha en bra försäkring och se till att kunna ta betalt ordentligt. Jag är van att jobba under tuffa krav men den mänskliga faktorn finns alltid där så jag tänkte lägga mig på en någorlunda nivå för att relativt enkelt kunna hantera ett par kunder eller en större. Risken med bara en kund är ju att kontraktet löper ut men det får man ju spara för och jag har relativt lätt för att få nya kontrakt idag men tiderna förändras alltid så grundtanken är att ha detta som bas och vara lite vaksam på nya alternativ som kan vara flera olika som kan ge en liten bonus per månad så man kan klara sig med enkla medel.

Musseman jag kanske öppnar tråden lite sent men ser att du ligger nästan i samma fundering som mig. Jag har ett fungerande upplägg klart, kundbasen är enorm jag har en backup på ett 1000tals kunder men min ide är försäljning med en produkt som är ruskigt enkel att sälja till bolag och inga bluffmakeri.. Leverantörerna är i Sverige så frakt osv är billig kontakterna sker via mail oftast och ordrar går via min webshop som jag just nu sitter och knackar ihop. Domän namnet är redan köpt och är ett riktigt galant namn :) Vi kanske ska bolla lite idéer? Just nu sitter jag i Sverige men kommer ner mot Thailand i april för mark köp o giftemål me frun.. Planering för byggnation är när jag känner att det är dags så man kan plocka in inkomst i Sverige men bosatt i Thailand.

Med vänliga hälsningar Denkan

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Lyckligtvis har jag inget arbetstillstånd i Thailand :not_i: ,vilket jag har förklarat för frugan till hennes stora förtret :angry: då hon vill att jag skall göra arbetsinsatser på tomten :P

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Lyckligtvis har jag inget arbetstillstånd i Thailand :not_i: ,vilket jag har förklarat för frugan till hennes stora förtret :angry: då hon vill att jag skall göra arbetsinsatser på tomten :P

Min taktik också, för hammocken är ju så sköööööön att ligga i :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min taktik också, för hammocken är ju så sköööööön att ligga i :crazy:

Tjena!

Varför inte hängmattan...inköpt för 1100 Baht,maxbelastning 200kg :thumbsup:

post-8709-0-53444500-1336641962.jpg

post-8709-0-53444500-1336641962.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

"No work permit" är gångbart även i sängkammarn :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Varför inte hängmattan...inköpt för 1100 Baht,maxbelastning 200kg :thumbsup:

Jag har letat efter just en sådan, var köpte du din Thomas?

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en sk "vackare". Skickar på folk ett gäng låtar som dom sjunger å skrålar med till. oftast :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat efter just en sådan, var köpte du din Thomas?

Mvh

BBJ

:wai:

Tjena!

Här där vi bor. Hittar du ingen kan jag köpa en och skicka till dig :thumbsup:

Skicka postpaket här i Thailand är ju mycket billigt. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest piipe

Jobbar hårt med mitt äktenskap i Thailand för att hålla det vid god vigör, golfen jobbas det på också en del samt huset såklart. Sist men inte minst så jobbas det en hel del på att se till att inte för många thai blåser oss på pengar hela tiden.

En vanlig anställning eller starta eget i Thailand bedömmer jag att för min egen del bli "to much" !

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Musseman jag kanske öppnar tråden lite sent men ser att du ligger nästan i samma fundering som mig. Jag har ett fungerande upplägg klart, kundbasen är enorm jag har en backup på ett 1000tals kunder men min ide är försäljning med en produkt som är ruskigt enkel att sälja till bolag och inga bluffmakeri.. Leverantörerna är i Sverige så frakt osv är billig kontakterna sker via mail oftast och ordrar går via min webshop som jag just nu sitter och knackar ihop. Domän namnet är redan köpt och är ett riktigt galant namn :) Vi kanske ska bolla lite idéer? Just nu sitter jag i Sverige men kommer ner mot Thailand i april för mark köp o giftemål me frun.. Planering för byggnation är när jag känner att det är dags så man kan plocka in inkomst i Sverige men bosatt i Thailand.

Med vänliga hälsningar Denkan

Klart vi skall bolla idéer låter spännande, jag har lagt om min strategi bytte roll för ett halvår sedan till global arkitekt så nu siktar jag på att bli anställd globalt inom företaget och på så sätt kan ha mitt kontor vart jag vill.

Skicka ett PM så kan vi surra lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart vi skall bolla idéer låter spännande, jag har lagt om min strategi bytte roll för ett halvår sedan till global arkitekt så nu siktar jag på att bli anställd globalt inom företaget och på så sätt kan ha mitt kontor vart jag vill.

Skicka ett PM så kan vi surra lite

Aha ok.. Nja dela affärs ide är inte så intressant för mig jag letar efter nån som kan vara intresserad utav att satsa på nått och köra det själv kommer bli för mycket..

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ok.. Nja dela affärs ide är inte så intressant för mig jag letar efter nån som kan vara intresserad utav att satsa på nått och köra det själv kommer bli för mycket..

Du letar efter någon som kommer att bli för mycket men vill köra själv???

Med en Partner Fast Själv igentligen bara det inte blir för mycket????

Fattat Rätt?????

Mvh Svamp?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...