Jump to content
IGNORERAD

[Visum] Nya klara anvisningar för thai-visa från ambassaden


JohanB

Recommended Posts

Ja den gamla måleriska klychan va bra: Skägget i brevlådan !! !! HaHa.. :14:

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    13

  • JohanB

    11

  • Juha

    4

  • Mankan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kanon då kör jag på det

Men vänta lite nu

För 3 år sedan så vägrade tjejen att checka in mej i kastrup då jag bara hade enkelbilljett

Men det löste sig då jag påpekade att jag hade visum

För 2 år sedan så var det inga problem att checka in på kastrup med enkel billjett hon såg väl mitt visum

Men jag skulle byta plan i frankfurt och var tvungen att checka in igen

Killen totallvägrade att checka in mej trots att jag hade visum

Efter mycket om och men så fick jag honom att ringa sin chef efter det så checkade han in mej

Så jag hoppas att ingen läser vad du har skrivet och tänker kanon det kör jag på

Och sen stå där med skägget i brevlådan

Det var ju konstigt.

De bolag jag åkt med från Arlanda eller Kastrup med enkelbiljett de senaste åren (2007 - 2011) är

Arlanda

Thai Airways (dessa frågade iof vid gaten om man skulle vidare till något annat land, de verkade kolla visum på en del. Men inte de som skulle till Thailand eller Singapore iaf).

SAS inga problem

Finnair inga problem

AeroSvit inga problem

Kastrup

SAS inga problem

Sen har jag också flugit med

Bangkok Airways från Vietnam. De kollade dock returbiljett när jag flög TILL Vietnam (AirAsia)

AirAisa och Firefly från Malaysia inga problem.

AirAsia från Indonesien. Inga problem.

Jag har iof oftast haft visum men jag har inte sett att de kollat det. Mina pass brukar vara ganska fulla med gamla visum och stämplar så jag hade troligtvis märkt om de kollat.

De gånger jag passerat via landgräns utan visum har de aldrig frågat efter biljett.

Skriv gärna vilka bolag du haft problem med. Men det är bra att du informerar om att det kan uppstå problem.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

kokos

Du skrev

"Jag har då aldrig behövt visa någon "biljett ur Thailand". Jag åkte in i Thailand på visa exemtion senast i April 2011 utan några problem."

Här läser jag det som att du brukar flyga med enkel biljett utan visum

Sen så skriver du

"Jag har iof oftast haft visum"

Ja så du slpper stå där med Skägget i brevlådan om man skulle ha otur

LTU ville inte checka in mej trots visum

Den andra kommer jag inte ihåg

Anledningen till att jag svarade på ditt inlägg är ju som du vet

Att folk kan tro att det bara är att köpa en enkel biljett till Thailand

Och inte behöver ha visum

Vilket KAN straffa sig OM man har otur

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo vissa flygbolag kan vara lite knepiga ibland... men oftast är det bara att stå på sig och t.ex. be dem ringa någon som har koll. (som i ditt ex från Tyskland).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer åka ner Luciaveckan och vara borta till cirka 15 juni 2012, Tänkte skaffa Tripple-Entry, kan någon på enkel svenska förklara vad för papper jag behöver innan jag går till ambassaden?

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer åka ner Luciaveckan och vara borta till cirka 15 juni 2012, Tänkte skaffa Tripple-Entry, kan någon på enkel svenska förklara vad för papper jag behöver innan jag går till ambassaden?

Ett ettårigt (max 90dgr i stöten) O-visa skulle väl passa dej bäst. Men du måste förklara om du är gift med thai eller pensionär (över 50år), då det är olika regler som gäller.

Som sagt, planera för att åka ut innom 90 dgr.

Med ett O-visa behöver du inte visa någon bokad flygbiljett med in/utresor som vid ett 3x60 dgrs turistvisa.

/Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett dubbelentry turistvisa som räcker i 180dagar och du måste lämna landet 1gång (på en så kallad visarun) passar dig bäst.

Gå ner till ambassaden på floragatan i november och ta med.

1. passet

2. 2st passfoton

3. kopia på billjetten

4. kopia på en bokning på en billjett ut ur Thailand på dag 89-90 så att du får dubbelentry visat, denna billjett behöver du inte betala, utan endast boka och visa upp bokningsbekräftelsen.

Efter det så avbokar du billjetten(Nonki hjälper dig med detta)

5. 520sek i kontanter

6. du kan printa ut blanketten du skall fylla i på ambassadens hemsida i förväg och fylla i den hemma i lugn och ro

Här hittar du blanketten http://www.thaiembassy.se/documents/visaapplicationform11.pdf

Lycka till

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta ett tag, det är 60 dagar i stöten på turistvisat, så det skulle fodras ett trippel entry och bokade biljetter. före dag 59-60 på varje thai-uppehåll

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

det är 60+30+60+30=180 dagar på ett dubbel turistvisa ;)

Och då jag vet att "Gubben" inte är gift eller har barn med en Thai så blir ett turistvisa MYCKET enklare i hans fall

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

det är 60+30+60+30=180 dagar på ett dubbel turistvisa :wink:

Och då jag vet att "Gubben" inte är gift eller har barn med en Thai så blir ett turistvisa MYCKET enklare i hans fall

Du kan väl inte räkna med två förlängningar på 30 dagar redan i ansökningen på ambassaden. Hela reseschemat, skall ju redovisas i visa-ansökningen. Not exeeding 60 days per entry står det i fetstil!!

I fallet med O-visat/pensionär skulle han då, i stället för bekräftade flygbiljetter, få visa upp (stämplat ock signerat av banken) att han förfogar över minst SEK44.500:- på bank i Sverige, som stått inne i minst 3mån, (i kontanter, inga fonder) eller inkomstintyg på SEK14.500:-/månad. Inga flygbiljetter!

O-visat med "multiple entries" kostar visserligen SEK1.300:-, men då behöver man inte besöka Imm. och betala 1.900Baht/gång för förlängningar, om nu detta skulle vara möjligt.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl inte räkna med två förlängningar på 30 dagar redan i ansökningen på ambassaden. Hela reseschemat, skall ju redovisas i visa-ansökningen. Not exeeding 60 days per entry står det i fetstil!!

I fallet med O-visat/pensionär skulle han då, i stället för bekräftade flygbiljetter, få visa upp (stämplat ock signerat av banken) att han förfogar över minst SEK44.500:- på bank i Sverige, som stått inne i minst 3mån, (i kontanter, inga fonder) eller inkomstintyg på SEK14.500:-/månad. Inga flygbiljetter!

O-visat med "multiple entries" kostar visserligen SEK1.300:-, men då behöver man inte besöka Imm. och betala 1.900Baht/gång för förlängningar, om nu detta skulle vara möjligt.

Intyget på 14 500 SEK är nog inga problem. Jag har också pengar på mitt Bangkok Bank-konto säkert 20 till 25 000 SEK i Bath och det kommer fyllas på hela tiden med 1000 SEK varje månad.

Intyget på 14 500 SEK är det banken eller min arbetsgivare som ska intyga att jag får ut det? Jag kommer troligen ha intyg på 15000 + 5260 SEK varje månad, på det dras hyran i Sverige 3319 SEK men det tillkommer 4500 SEK för uthyrning av min lägenhet så jag klarar inkomsten med råge. Hyr lägenhet av kamraten för 4500 bath/månad + elen vilket jag inte vet vad den kostar men det kan inte bli så nedrans dyrt.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo vissa flygbolag kan vara lite knepiga ibland... men oftast är det bara att stå på sig och t.ex. be dem ringa någon som har koll. (som i ditt ex från Tyskland).

Please note that Swedish passport holders with at least 6 months validity remaining on passport and a confirmed ticket out of Thailand (proof of leaving within 30 days) do not need a visa for visiting Thailand up to 30 days for tourism purposes.

http://www.thaiembassy.se/consular/visa.php

Reglerna säger att man skall kunna via upp en returbiljett inom 30 dagar. Därför kan flygbolagen neka dig att åka med om du har otur.

Att det oftast går bra utan är ingen garanti att det alltid gör det. Så då är det nog bättre att be dem ringa till någon som inte har koll. :wink:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

CUT...

Med ett O-visa behöver du inte visa någon bokad flygbiljett med in/utresor som vid ett 3x60 dgrs turistvisa.

/Johan

CUT...

4. kopia på en bokning på en billjett ut ur Thailand på dag 89-90 så att du får dubbelentry visat, denna billjett behöver du inte betala, utan endast boka och visa upp bokningsbekräftelsen.

Efter det så avbokar du billjetten(Nonki hjälper dig med detta)

CUT...

Men vänta ett tag, det är 60 dagar i stöten på turistvisat, så det skulle fodras ett trippel entry och bokade biljetter. före dag 59-60 på varje thai-uppehåll

Du kan väl inte räkna med två förlängningar på 30 dagar redan i ansökningen på ambassaden. Hela reseschemat, skall ju redovisas i visa-ansökningen. Not exeeding 60 days per entry står det i fetstil!!

CUT...

När jag sökte och fick double-entry visa för ett par år sen så behövde jag inte visa någon bokad utresa efter 60 dagar, utan hade bara biljett för inresa i november och återresa i mars. Inga protester eller frågor på varken ambassaden i Stockholm, vid incheckningen på Arlanda eller på Suvvans pass-/visa-kontroll.

Har reglerna ändrats eller.?

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intyget på 14 500 SEK är nog inga problem. Jag har också pengar på mitt Bangkok Bank-konto säkert 20 till 25 000 SEK i Bath och det kommer fyllas på hela tiden med 1000 SEK varje månad.

Intyget på 14 500 SEK är det banken eller min arbetsgivare som ska intyga att jag får ut det? Jag kommer troligen ha intyg på 15000 + 5260 SEK varje månad, på det dras hyran i Sverige 3319 SEK men det tillkommer 4500 SEK för uthyrning av min lägenhet så jag klarar inkomsten med råge. Hyr lägenhet av kamraten för 4500 bath/månad + elen vilket jag inte vet vad den kostar men det kan inte bli så nedrans dyrt.

gubben

I texten på den Thailändska ambassadens text för inkomst står det:"Pension income certificate from försäkringskassan" eller privat försäkringsbolag..på SEK14.500:-..osv. som nog är en personlig tolkning av den som skrivit den sidan. http://www.thaiembassy.se/documents/Non-o11.pdf

Beträffande inkomst, så står det i den thailändska originaltexten: "Must have evidens of having an income of not less than 65.000Baht/month" här:

http://www.immigration.go.th/nov2004/doc/temporarystay/policy777-2551_en.pdf i punkt 2.22(3) på sidan 9

Ingenting om statliga eller privata försäkringsbolag nämns där, utan bara "income"

Du uppfyller ju +50års villkoret utan problem.

Så du får nog fråga ambassaden om det intyg du kan presentera från, antingen/både-och från din arbetsgivare eller din bank, är ett tillräckligt "evidens of income" för att tillfredställa vilkoret från ambassaden.

Kanske några andra här på forumet har erfarenheter om detta inkomst-intyg, om det inte är från försäkringskassan?

Allt ska vara vederbörligen stämplat och signerat och arbetsgivarens resp. bankens adress och kontaktuppgifter ska finnas med.

Slutskattsedel från året innan kan också hjälpa att bifoga.

Om din thai-bank kan skicka ett signerat och stämplat kontoutdrag, så skadar väl inte det att ha i rockärmen. Men det ska egentligen inte behövas om den intygade inkomsten är över SEK14.500:-.

Blanda inte in lägenheter och hyror i Thaland/Sverige som inkomst/utgift. Det bara förvillar. Det ska räcka med de 15.000 du har i grunden.

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sökte och fick double-entry visa för ett par år sen så behövde jag inte visa någon bokad utresa efter 60 dagar, utan hade bara biljett för inresa i november och återresa i mars. Inga protester eller frågor på varken ambassaden i Stockholm, vid incheckningen på Arlanda eller på Suvvans pass-/visa-kontroll.

Har reglerna ändrats eller.?

Mvh

BBJ

:wai:

Det verkar vara samma regler i grunden, men implementeringen har skärpts http://www.thaiembassy.se/documents/TouristVisa11.pdf

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter många om och men blir det till slut en resa inom 30 dgr gränsen då jag inte vill ta mig tid med 2 resor till Sthlm.Tanken var att stanna 5 veckor men 4 eller 5 är väl strunt samma. Däremot åker jag tillbaka till BKK i början av dec 2-3 mån och då är det väl lämpligt att ordna till visum i god tid och följa regelverket.När man stod på Arlanda med frun och nekades gå ombord(Italien) så är nog tanken att inte uppleva samma sak igen :nono:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu är det början på dec och efter många om och men så har jag bestämt mig för att resa så fort som möjligt till BKK.

För att vara 100 säker så frågar jag ER rutinerade om jag kan göra på följande sätt UTAN att stoppas på arlanda UTAN ett 60 dagars visum från Thai ambassaden?

1. Bokar resa 60 dagar till BKK

2. Bokar resa till/från Vietnam med flyg inom utgång av de första 30 dagarna

3. Visar upp båda flygbiljetterna på arlanda

Håller detta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det början på dec och efter många om och men så har jag bestämt mig för att resa så fort som möjligt till BKK.

För att vara 100 säker så frågar jag ER rutinerade om jag kan göra på följande sätt UTAN att stoppas på arlanda UTAN ett 60 dagars visum från Thai ambassaden?

1. Bokar resa 60 dagar till BKK

2. Bokar resa till/från Vietnam med flyg inom utgång av de första 30 dagarna

3. Visar upp båda flygbiljetterna på arlanda

Håller detta ?

Det håller bra det

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller bra det

Tack...andra har menat det också men MÅSTE VARA 100 SÄKER.

Thai ambassaden håller stängt i morgon måndag så ingen info kan fås därifrån. Vill komma iväg denna vecka

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en sak...räcker det att visa upp ett enkel flyg till Vietnam eller?

ja Thailand är bara intresserad av att du åker ut inom 30 dagar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite på de nya reglerna på ambassadens sida.Fick man inte stanna 1 år tidigare med familje anknytnings visa? Nu är det bara 90 dagar vid varje besök i landet. Man har även tagit bort inkommst regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig behövt visa någon "biljett ur Thailand". Jag åkte in i Thailand på visa exemtion senast i April 2011 utan några problem.

Har för mig det var BA som nekade mig en gång, enkelbiljett utan visum.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok..då räknar jag att åka den 8 dec-4 feb utan 60 dagars visum i handen. Bokar ett flyg till Vietnam den 8 jan från BKK och visar upp den vid incheckning om de skulle få för sig att fråga?

Då borde allt vara ok vid pass kontrollerna på arlanda och BKK ?

Om ingen annan info kommer fram så bokar jag imorgon.?

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite pirrigt är det ändå när man inte har ett 60 dagars visum i handen och avser att vara borta just i 60 dagar. Men för att råda bot på den oron så köpte jag mig

"helt i onödan" en Ticket garanti för 425 riksdaler.

Vilken anledning som helst...

...du har helt enkelt ändrat dig.För att du skall kunna utnyttja försäkringen måste avbeställning ske innan incheckningen stängs

Pratade med "Comet" som är ett bolag som hjälper resebyråer med visum frågor och enligt dem så skulle jag inte ens behöva visa upp en reservation med ett flyg ut ur Thailand innan 30 dagars gränsen.Om de skulle fråga så skulle det räcka med att helt enkelt säga att man avser att lämna Thailand innan 30 dagar. Men för att ha både hängslen och livrem så har jag nu en enkel biljett till Vietnam den 5 jan så det måste väl för f-n hålla då...men anar att jag kommer hålla andan när man checkar in.

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...