Jump to content
IGNORERAD

Barn som tigger.. ge eller inte ge?


StefanJ

Recommended Posts

SLUTA ge till dom som tigger!!!!!!!

Tiggeri är en av dom största inkomstkällor för maffian med fl. efter knarklangning och traffing.

Varje gång ni avstår från att ge något till en tiggare, stor eller liten så förhindrar ni att flera kommer in i denna förfärliga handel. Om ni ger så kommer ännu FLER att drabbas, tillgång till era pengar skapar fler offer.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanipok

    12

  • Baa

    10

  • Benriach

    10

  • Up2You

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

SLUTA ge till dom som tigger!!!!!!!

Tiggeri är en av dom största inkomstkällor för maffian med fl. efter knarklangning och traffing.

Varje gång ni avstår från att ge något till en tiggare, stor eller liten så förhindrar ni att flera kommer in i denna förfärliga handel. Om ni ger så kommer ännu FLER att drabbas, tillgång till era pengar skapar fler offer.

Mänsklg selektering funkar om man är observant!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

SLUTA ge till dom som tigger!!!!!!! Tiggeri är en av dom största inkomstkällor för maffian med fl. efter knarklangning och traffing. Varje gång ni avstår från att ge något till en tiggare, stor eller liten så förhindrar ni att flera kommer in i denna förfärliga handel. Om ni ger så kommer ännu FLER att drabbas, tillgång till era pengar skapar fler offer.

det finns faktiskt dom som inte skulle överleva om dom inte tiggde,

Men naturligtvis är det ibland svårt att se vilka dessa är.

Sen kan man ju som sagt var ge om man känner för det. DU slipper om du inte vill.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inget till tiggare från mig.

Det som går till välgörenhet går via Nitt71s mor i byn.

Då vet dom var pengarna hamnar.

Jag ger några bath vid insamlingar, som den vid Grisfästen hos Maitan förra året.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker inte komentera rätt eller fel om tiggeri bara berätta om en egen erfarenhet.

Det hände på Kos i grekland för lite mer en 10 år sedan. Det fanns en del zigenare på ön som gick runt och tiggde. Såg en mamma med ett lite barn på ca 2år som gick runt i centrum och tiggde. Barnet hängde som en trasa över mammans axel och såg mer död en levande ut. såg dom många gånger. En dag var inte ungen en trasa längre utan satt med mamman på en sidogata och åt glass hur pigg som helst.

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg två grabbar i skoluniform som spelade instrument på en gångbro mellan två köpcentrum i Bangkok. Jag hade bara tusen bahtingar i fickan så jag tänkte jag skulle köpa något i köpcentrumet och sedan ge de lite av växelpengarna.

Jag tänkte hela vägen på huruvida de hade blivit tvingade av sina föräldrar eller inte.

När jag kom tillbaka så hade de slutat spela och gått hem. Men jag hade lätt skänkt en slant ifall de bär skoluniform och visar tecken på att de får en seriös utbildning och pengarna går till barnets bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker inte komentera rätt eller fel om tiggeri bara berätta om en egen erfarenhet.

Det hände på Kos i grekland för lite mer en 10 år sedan. Det fanns en del zigenare på ön som gick runt och tiggde. Såg en mamma med ett lite barn på ca 2år som gick runt i centrum och tiggde. Barnet hängde som en trasa över mammans axel och såg mer död en levande ut. såg dom många gånger. En dag var inte ungen en trasa längre utan satt med mamman på en sidogata och åt glass hur pigg som helst.

//Janne

Liksom ovan, lite OT!

Var på Bali för några år sedan och fick rätt snart klart för mig att allt skitjobb, samt alla tiggare var ifrån grannön Java, ett folk man såg ner på!

Historien är dessvärre utan lyckligt slut.

Även här såg vi en ung kvinna med ett till synes mycket sjukt spädbarn tigga av turisterna, vi gick om aftonen ner till stranden för att se solnedgången och då kommer kvinnan med sitt sjuka barn, slänger det i sanden och sätter sig ihop med de andra i församlingen och äter. Därefter tar en annan kvinna barnet och går ut på stan för nya tiggerier. Det tragiska var att vi fick höra att barnet slängts på stranden några dagar senare, då utan möjlighet till räddning. Jag mår fortfarande illa av minnet!

Alltså, ge eller inte ger inte alltid samma utslag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många barn jobbar för "maffia" och tillhör en stor skala tiggare. Men ger man dem mat i stället för pengar. Blir tiggarna glada för ett mål mat så uppfattar jag att dem är ärliga tror jag.Blir dem inte glada för maten och vill bara ha pengar så jobbar dem åt " maffian". Men det här är det bara jag som tror.

Det du gör i dag, kommer tillbaks i framtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon större skillnad mellan att betala barfine och ge till en tiggare ? kanske en fråga till dom här som löser ut tjejer från baren och samtidigt beklagar sig över dom som ger en slant till en tiggare. :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon större skillnad mellan att betala barfine och ge till en tiggare ? kanske en fråga till dom här som löser ut tjejer från baren och samtidigt beklagar sig över dom som ger en slant till en tiggare. :blink:

Någon större skillnad? Tja, betalar man barfine får man förhoppningsvis något för pengarna. Att ge till tiggare genererar väl bara någon inbillad självgodhet, och är man nöjd med det så...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ge till tiggare genererar väl bara någon inbillad självgodhet, och är man nöjd med det så...

Herr Chang har talat.

Öh va? inbillad självgodhet? Tror inte jag förstår men hur somhelst vissas självgodhet är det då inget inbillat över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker inte komentera rätt eller fel om tiggeri bara berätta om en egen erfarenhet.

Det hände på Kos i grekland för lite mer en 10 år sedan. Det fanns en del zigenare på ön som gick runt och tiggde. Såg en mamma med ett lite barn på ca 2år som gick runt i centrum och tiggde. Barnet hängde som en trasa över mammans axel och såg mer död en levande ut. såg dom många gånger. En dag var inte ungen en trasa längre utan satt med mamman på en sidogata och åt glass hur pigg som helst.

//Janne

Det barnet var garanterat drogad när du såg den hänga som en trasa. Oftast är det inte deras egna barn som dom är ute och tigger med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh va? inbillad självgodhet? Tror inte jag förstår men hur somhelst vissas självgodhet är det då inget inbillat över.

Ähum... ja, kanske lite fel uttryckt. Vad jag menar är att en del inbillar sig att de gör något gott och det kittlar deras ego. Snarare än genuin omtanke om de behövande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum... ja, kanske lite fel uttryckt. Vad jag menar är att en del inbillar sig att de gör något gott och det kittlar deras ego. Snarare än genuin omtanke om de behövande.

Herr Chang har talat.

själslig tillfredställelse istället för kroppslig är det mer ego?

Link to comment
Dela på andra sajter

själslig tillfredställelse istället för kroppslig är det mer ego?

Sannolikt mer PK om inte annat.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh va? inbillad självgodhet? Tror inte jag förstår men hur somhelst vissas självgodhet är det då inget inbillat över.

AMEN

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det barnet var garanterat drogad när du såg den hänga som en trasa. Oftast är det inte deras egna barn som dom är ute och tigger med.
Tror också det efter som barnet åt glass och såg hur pigg ut som helst lite senare. Det såg inget trevligt ut när det hängde livlöst.

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tror jag inte att det handlar om inbillad självgodhet när folk ger pengar till tiggande barn, just barn har man ju oftast svårare att säga nej till och det är lätt att tycka synd om dom, och detta utnyttjar naturligtvis dom som skickar ut barnen, men givarens tanke är naturligtvis god och i grunden en positiv handling i all välmening, sen att pengarna oftast hamnar hos vuxna och används till något helt annat än barnen är ju en annan sak.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog borde det vara så att det finns både maffiakontrollerade tiggare samt ickemaffiakontrollerade tiggare, några tiggare som egentligen inte skulle behöva tigga samt de som absolut inte skulle överleva utan den lilla slant de lyckas tigga ihop. Utslagna, utkastade, arbetsoförmögna, sjuka, psykiskt sjuka, invalidiserade etc har det aldrig lätt i länder utan socialt skyddsnät och är ofta tvingade att tigga ihop sitt leverne.

Dilemmat angående frågan "ge eller inte ge" blir därför svårt.

Menar, ska man tänka på att rädda barnen som riskerar att rövas bort till maffiatiggeri genom att konsekvent neka tiggare pengar så offrar man ju samtidigt alla de som lever i armod på riktigt.

Och kan man överhuvudtaget rädda några barn från att bli kidnappade av maffian genom att t ex ge 2-3 kr till karln med limpåsen intill sig på bilden?

bkkjul11.jpg

Själv har jag aldrig ångrat några pengar jag gett bort till tiggare, däremot finns det ett par tillfällen då jag ångrat att jag inte gett mer än jag gjorde. Tror själv på att sålla, man ger när man tycker att det känns rätt som många andra här redan skrivit. Precis som Up2You skriver så sparar även jag sällan på mynt, antingen samlar jag dem på hög till hotellstäderskan alternativt dricksar bort dem eller droppar dem i tiggarskålar. Är vi i byn så brukar jag krafsa ihop en handfull mynt från den ihopsamlade högen när jag åker iväg till lördagsmarknaden eftersom det alltid finns ett antal skitiga barfotaflickor från Cambodia som wai:ande frågar efter en slant.

bd15.jpg

bd16.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt, Kim. Jag ger alltid dricks till städerskorna på hotellet men även till tiggare som jag tycker är av behov av det. Jag ger inte dricks för att få att jag ska må bra av det. Jag gör det för att jag känner att det är min förbannade skyldighet att hjälpa nån som inte har samma förutsättningar och lika lyckligt lottad som jag själv är jämfört med dom som man ger till. Har inget med att jag känner mig duktigt eller inte.

Denna killen tiggde inte pengar.. . Jag köpte mat och vatten till honom inte för att han tiggde.. man behöver inte vara nåt geni för att se att han inte har det lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...