Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] "Hemliga" oljesamtal med Kambodja utreds


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Jag hoppas på en transparent uppgörelse som kommer att förhindra eller åtminstone minimera möjligheterna för politiker och generaler att sko sig på oljeinkomsterna, och att dom verkligen kommer dom båda folken till del, och då tycker jag att det är en klar fördel med en stabil helt igenom civil regering utan koppling till militär och andra odemokratiska inflytelserika grupper.

Mvh Isan Lover

Sitter du och blå-ljuger så här tidigt på morgonen ?

Eller är det så illa att du verkligen tror att det är så som du påstår ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    16

  • Baa

    11

  • Surin P3

    7

  • noBuzz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Jag hoppas på en transparent uppgörelse som kommer att förhindra eller åtminstone minimera möjligheterna för politiker och generaler att sko sig på oljeinkomsterna, och att dom verkligen kommer dom båda folken till del, och då tycker jag att det är en klar fördel med en stabil helt igenom civil regering utan koppling till militär och andra odemokratiska inflytelserika grupper.

Mvh Isan Lover

Ja, då är vi överens för en gång skull.

Vi hoppas på en sån regering inom en snar framtid för Thailands bästa.

Jag personligen gissar på att en sådan regering inte kommer att infinna sig i Thailand på många herrans år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va, nuhar jag missat nåt, var det inte en utredning om vems oljan eller gasen, om det nu finns nåt, skulle vara, eller var det inte en fråga om vad som sagts?

Fast å andra sidan, nu har ju vetenskapen redan bestämmt att Thaksin kommer att lura Thailand på denna,om den nu finns, olja!

Bra balanserat svar från P3 dock. Var Ni andra får era fakta från när ingen ännu fått en enda liter fattar jag inte, men kanske militären, eller yingluck berättat nåt för er vi andra missat!

Det konsitga i tråden är att ingen sett riskerna i att det är olika uppfattningar om VEMS fyndigheterna, om dom nu finns, skulle vara, känner en viss oro för att det kan bli en ännu hetare konfliktsituation än det gamla templet!

TV, vad var det han ljög om? eller är du bara på dåligt humör?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Va, nuhar jag missat nåt, var det inte en utredning om vems oljan eller gasen, om det nu finns nåt, skulle vara, eller var det inte en fråga om vad som sagts?

Fast å andra sidan, nu har ju vetenskapen redan bestämmt att Thaksin kommer att lura Thailand på denna,om den nu finns, olja!

Bra balanserat svar från P3 dock. Var Ni andra får era fakta från när ingen ännu fått en enda liter fattar jag inte, men kanske militären, eller yingluck berättat nåt för er vi andra missat!

Det konsitga i tråden är att ingen sett riskerna i att det är olika uppfattningar om VEMS fyndigheterna, om dom nu finns, skulle vara, känner en viss oro för att det kan bli en ännu hetare konfliktsituation än det gamla templet!

TV, vad var det han ljög om? eller är du bara på dåligt humör?

Hej Baa

Just med tanke på att det kan uppstå en konflikt länderna emellan är kopplingen mellan Hun sen och Familjen Shinawatra nog en tillgång i detta fallet, ungefär som vid konflikten vid templet, det är åtminstone min förhoppning, och vi får väl se hur det utvecklar sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klar att du är optimistisk. Nu får ju Thaksin lite mer pengar genom denna stöld (för detta är grov stöld, inget annat)

Du tycker, till skillnad mot många här, att det är ok att Thaksin stjäl från Thailändska folket under fanan "det är folkets val"

Det är väldigt tydligt att du ser det som helt naturligt. Svårt att se skillnad på statens och privata pengar?

Tjena!

Sitter här och läser alla inlägg. Har i flera års tid lyssnat på vad Thaiarna här uppe där vi bor tycker. Det är ju dock deras land och val. Dom vet mycket väl hur Thaksin har skott sej o fyllt sina egna fickor. Men det accepterar dom flesta fullt ut.

Dom ser i stället till vad han har gjort för folket i Thailand. Rensade droger(idag är det tbx värre än någonsin bland ungdomar)

Ett litet månatligt bidrag till dom äldre. Lättare att låna pengar som farmare,införde riktiga komunalval,förra regeringen lyckades ju att återinföra komunval på livstid igen(inget nytt val förrän komunbasen har fyllt 60) Tidigare var det ju val var 3 eller 4:e år..m.m Det är bara att inse: någon seriös ärlig regering kommer aldrig att styra ett land i Asien. Skulle vilja påstå att flertalet av befolkningen har förlåtit Thaksin och önskar honom välkommen tbx till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan inte annat än hålla med dig, så du kan sluta med att försöka få in i dina inlägg att jag skulle vara för att militären ska styra Thailand.

Problemet som jag ser det är att det som kunde varit en gåva för båda länders befolkningar i själva verket kommer att vara en gåva till Thaksin & Co, samt Hun Sen.

Det som blir över är befolkningen självklart glada över, men ska det inte vara tvärtom? Att den som leder landet ska se till befolkningen och deras behov i första hand?

Som ett tillägg behöver du inte komma dragandes med att det var samma förut eller det är bättre nu när en framröstad person gör det som är fel osv.

Jag bara undrar om du anser att folket kommer i första hand eller om de ska nöja sig med att få smulorna efter en man eller män i ledningen (vilken ledning som helst) tagit sitt?

Hej

Jag hade helt klart sett en större risk om militären hade varit inblandade i detta direkt eller indirekt och därför säger jag detta, men jag förstår att detta uttalande kan störa en del p.g.a deras starka band med ett visst parti.

Förmodligen skulle detta ha kunnat bli en anledning till en ny konflkt länderna emellan, och den risken minskar nog betydligt nu med PT vid makten som borde kunna resonera med Hun Sen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tjena!

Sitter här och läser alla inlägg. Har i flera års tid lyssnat på vad Thaiarna här uppe där vi bor tycker. Det är ju dock deras land och val. Dom vet mycket väl hur Thaksin har skott sej o fyllt sina egna fickor. Men det accepterar dom flesta fullt ut.

Dom ser i stället till vad han har gjort för folket i Thailand. Rensade droger(idag är det tbx värre än någonsin bland ungdomar)

Ett litet månatligt bidrag till dom äldre. Lättare att låna pengar som farmare,införde riktiga komunalval,förra regeringen lyckades ju att återinföra komunval på livstid igen(inget nytt val förrän komunbasen har fyllt 60) Tidigare var det ju val var 3 eller 4:e år..m.m Det är bara att inse: någon seriös ärlig regering kommer aldrig att styra ett land i Asien. Skulle vilja påstå att flertalet av befolkningen har förlåtit Thaksin och önskar honom välkommen tbx till Thailand.

Jag håller inte med dig om att flertalet har förlåtit honom. Där jag rör mig, Bangkok och södra Thailand, finns det ingen som säger något gott om honom. Däremot säger dom mycket dåligt...riktigt dåligt om honom.

Så när du skriver "flertalet av befolkningen..." så är det nog mer "en viss del av befolkningen" skulle jag tolka det som.

Det ska bli intressant att se vad dom tycker när alla vallöften bryts (300 THB, lättare låna till första bil, låna billigt till första bostad etc. etc).

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag hade helt klart sett en större risk om militären hade varit inblandade i detta direkt eller indirekt och därför säger jag detta, men jag förstår att detta uttalande kan störa en del p.g.a deras starka band med ett visst parti.

Förmodligen skulle detta ha kunnat bli en anledning till en ny konflkt länderna emellan, och den risken minskar nog betydligt nu med PT vid makten som borde kunna resonera med Hun Sen.

Mvh Isan Lover

Ja, risken minskar helt klart.

Men är detta pga att PT är bättre på att hantera/diskutera med Hun Sen eller har det att göra med att Thaksin och Hun Sen är båda intresserade av en och samma sak och har pga detta mycket lättare att komma överens.

Som vanligt så spelar det mindre roll om man endast är intresserad av att förbättra situationen tillfälligt och i många fall är detta bra, tycker jag.

Jag ser dock hellre långsiktiga lösningar på problem.

Det går inte att komma undan den gamla klichén: "Det blir alltid värre framåt natten".

Nej, den var det inte utan, "Things will get worse before they get better". :)

Ett samarbete med Hun Sen, kan vara en bra lösning nu, men i det långa loppet kommer ett sånt samarbete att skada Thailand.

Rent hypotetiskt igen; vad händer när nästa premiärminister inte vill dela med sig av den eventuella oljan på samma sätt som Thaksin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Sitter här och läser alla inlägg. Har i flera års tid lyssnat på vad Thaiarna här uppe där vi bor tycker. Det är ju dock deras land och val. Dom vet mycket väl hur Thaksin har skott sej o fyllt sina egna fickor. Men det accepterar dom flesta fullt ut.

Dom ser i stället till vad han har gjort för folket i Thailand. Rensade droger(idag är det tbx värre än någonsin bland ungdomar)

Ett litet månatligt bidrag till dom äldre. Lättare att låna pengar som farmare,införde riktiga komunalval,förra regeringen lyckades ju att återinföra komunval på livstid igen(inget nytt val förrän komunbasen har fyllt 60) Tidigare var det ju val var 3 eller 4:e år..m.m Det är bara att inse: någon seriös ärlig regering kommer aldrig att styra ett land i Asien. Skulle vilja påstå att flertalet av befolkningen har förlåtit Thaksin och önskar honom välkommen tbx till Thailand.

Nu är du ute på hal is, man får INTE säga "flertalet", eller "de flesta" eller "som jag uppfattar byborna/Thailändarna", då får du bannor av expertisen. eller ännu värre påstå att "alla borde känna till". Huvva

Jag å andra sida tycker Du har helt rätt i det du skriver, min hustru har nämligen valt fel föräldrar, dom är fattiga bönder och fattar inte nåt och så vitt jag vet, hela byn där dom bor tycker ungefär lika dant, alltså som i Din by, men nu räknas ju inte dessa halv, eller helinbecilla Thailändska medborgare och deras åsikter för det har de som har finare och framför allt klokare vänner i andra, ofast sydliga, regioner bestämt.

Synd, eller tur, stryk det som ej önskas att Thailand inte låter farangerna bestämma, då vart det nog slut på dumheterna och risken kanske då bleve att det nog för de flesta vart att packa väskan och återgå till Svedala!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Eller är det så illa att IL gör detta gratis åt Thaksin ! whistle.gif

Tror nog att IL är mera idealist än affärsman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du ute på hal is, man får INTE säga "flertalet", eller "de flesta" eller "som jag uppfattar byborna/Thailändarna", då får du bannor av expertisen. eller ännu värre påstå att "alla borde känna till". Huvva

Jag å andra sida tycker Du har helt rätt i det du skriver, min hustru har nämligen valt fel föräldrar, dom är fattiga bönder och fattar inte nåt och så vitt jag vet, hela byn där dom bor tycker ungefär lika dant, alltså som i Din by, men nu räknas ju inte dessa halv, eller helinbecilla Thailändska medborgare och deras åsikter för det har de som har finare och framför allt klokare vänner i andra, ofast sydliga, regioner bestämt.

Synd, eller tur, stryk det som ej önskas att Thailand inte låter farangerna bestämma, då vart det nog slut på dumheterna och risken kanske då bleve att det nog för de flesta vart att packa väskan och återgå till Svedala!

Stackare. Det låter ju riktigt jobbigt. Jaja.. alla kan ju inte lyckas här i livet och vissa får väl försöka hitta någon ljusglimt mitt i all misär. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Menar du på samma sätt som Thaksin

Hej Wangtong Nej jag menar precis tvärtom, eftersom Thaksin är en typisk affärsman.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nu är du ute på hal is, man får INTE säga "flertalet", eller "de flesta" eller "som jag uppfattar byborna/Thailändarna", då får du bannor av expertisen. eller ännu värre påstå att "alla borde känna till". Huvva

Jag å andra sida tycker Du har helt rätt i det du skriver, min hustru har nämligen valt fel föräldrar, dom är fattiga bönder och fattar inte nåt och så vitt jag vet, hela byn där dom bor tycker ungefär lika dant, alltså som i Din by, men nu räknas ju inte dessa halv, eller helinbecilla Thailändska medborgare och deras åsikter för det har de som har finare och framför allt klokare vänner i andra, ofast sydliga, regioner bestämt.

Synd, eller tur, stryk det som ej önskas att Thailand inte låter farangerna bestämma, då vart det nog slut på dumheterna och risken kanske då bleve att det nog för de flesta vart att packa väskan och återgå till Svedala!

Jag vet inte vilka referensramar du har men för mig är det lika okunnigt att säga att alla i Bangkok ogillar de röda (för det är trots allt c:a 13% av Thailändska befolkningen som bor i Bangkok) som att säga att flertalet förlåtit Thaksin.

Det är du som nedvärderar dom som bor i er by, inte jag. Jag skulle aldrig nedlåta mig att använda sådana schabloner som du just vräkte ur dig.

Av detta kanske du lär dig att Thailand består av ganska vitt skilda förmågor. Det är inte EN förmåga som är allena rådande; det är flera.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wangtong Nej jag menar precis tvärtom, eftersom Thaksin är en typisk affärsman.

Så.. om IL är en idealist och Thaksin en typisk affärsman (och precis tvärtom).. hur kan dessa två herrar vara så samstämmiga?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då är vi överens för en gång skull.

Vi hoppas på en sån regering inom en snar framtid för Thailands bästa.

Jag personligen gissar på att en sådan regering inte kommer att infinna sig i Thailand på många herrans år.

Jag håller också med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Så.. om IL är en idealist och Thaksin en typisk affärsman (och precis tvärtom).. hur kan dessa två herrar vara så samstämmiga?

Hej NoBuzz Har du aldrig stott på detta tidigare?

Dvs att en affärsmans intressen overenstämmer med idealistens.

Mycket vanligt skulle jag vilja säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackare. Det låter ju riktigt jobbigt. Jaja.. alla kan ju inte lyckas här i livet och vissa får väl försöka hitta någon ljusglimt mitt i all misär. smile.png

Stackare. Det låter ju riktigt jobbigt. Jaja.. alla kan ju inte lyckas här i livet och vissa får väl försöka hitta någon ljusglimt mitt i all misär. smile.png

Nu var det inte så farligt för egen del, men grattis du som lyckats, själv är jag halvrik eftersom jag fick 3 rätt på lotto igår. 200 spänn! De Du!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilka referensramar du har men för mig är det lika okunnigt att säga att alla i Bangkok ogillar de röda (för det är trots allt c:a 13% av Thailändska befolkningen som bor i Bangkok) som att säga att flertalet förlåtit Thaksin.

Det är du som nedvärderar dom som bor i er by, inte jag. Jag skulle aldrig nedlåta mig att använda sådana schabloner som du just vräkte ur dig.

Av detta kanske du lär dig att Thailand består av ganska vitt skilda förmågor. Det är inte EN förmåga som är allena rådande; det är flera.

Just det!

Men att ständigt klanka ner på alla som faktiskt, tro det ellr ej, gillar Thaksin, möjligen för att det inte fanns något bättre alternativ, känns jävligt förmätet och själgott!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Just det!

Men att ständigt klanka ner på alla som faktiskt, tro det ellr ej, gillar Thaksin, möjligen för att det inte fanns något bättre alternativ, känns jävligt förmätet och själgott!

Jag argumenterar mot Thaksin av ett antal skäl, främst at jag personligen haft med hans affärer att göra och det var så djävla skenheligt att jag flyttade från Thailand.

Om du med "klanka ner" menar att jag argumenterar mot de naiva saker som vissa skriver här så, ja det gör jag. Det kallas för diskussion och förekommer i många trådar här.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej NoBuzz Har du aldrig stott på detta tidigare?

Dvs att en affärsmans intressen overenstämmer med idealistens.

Mycket vanligt skulle jag vilja säga.

Du kan du väl ge några bra exempel om det är så vanligt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag argumenterar mot Thaksin av ett antal skäl, främst at jag personligen haft med hans affärer att göra och det var så djävla skenheligt att jag flyttade från Thailand.

Om du med "klanka ner" menar att jag argumenterar mot de naiva saker som vissa skriver här så, ja det gör jag. Det kallas för diskussion och förekommer i många trådar här.

Alltså menar Du att det är normalt i din umgängeskrets att i en diskution kalla andra deltagare för dumma, lögnhalsar, eller allmänt okvalificerade att föra en debatt!

Tur att vi inte tillhör samma kotteri!

AIK.aren Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Alltså menar Du att det är normalt i din umgängeskrets att i en diskution kalla andra deltagare för dumma, lögnhalsar, eller allmänt okvalificerade att föra en debatt!

Tur att vi inte tillhör samma kotteri!

AIK.aren Baa

Läs om, läs rätt

Själv tillhör jag ingen kotteri alls. Vet inte vilka grupper du rör dig och det kommer jag inte ligga sömnlös över :-)

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs om, läs rätt

Skriv om och skriv rätt!

Du har förmodligen i ditt blinda hat inte förstått att ett flertal, mig inberäknad, inte heller gillat DrT:s "affärsidé" att allt skall passera honom för avskalning innan det går vidare, men den springande punkten är ju inte vad vi tycker utan vad de röstberättiga stackars dumma outbildade förblindade och bortkollrade Thailändarna själva tycker, att vi faranger har en del andra uppfattningar kan väl i sammanhanget kvitta, men han är "Jesus", rätt eller fel i Dina ögon, ute i byarna.

Gnagaren Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...