Jump to content
IGNORERAD

En kamera som filmar i HD eller en videokamera?

Galten

Recommended Posts

Till nästa resa skall det inhandlas en laptop och en ny kamera.

Nu undrar jag lite om en kamera som filmar i HD kan jämföras med en videokamera.

Där kunde man ju slå två flugor i ett smäll?

Är missnöjd både med min långsamma olympys pocketkamera och sonys videokamera med små videokassetter som är jobbiga och få till DVD.

Ser att det står i reklam överallt att nya kameror filmar i full HD.

Varför i så fall ett videokamera?

En amatör som frågarmda.gif

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Jag har en kompakt-kamera jag är väldigt nöjd med som dels har bra upplösning, bra optik, bra zoom, filmar i HD med stereo-ljud samt har inbyggd GPS så man efteråt i bildprogrammet kan se var bilden är tagen på en google-karta.

Kameran är en Panasonic Lumix DMC-TZ10

Har lite tid på nacken så det finns efterföljare till den ute nu som heter DMC-TZ20 som jag funderar på att byta till

http://www.prisjakt.kt.php?p=815816

http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/panasonic-tz20-kamera-med-16x-zoom-och-gps-1.387382.html

http://www.panasonic...?trackInfo=true

Skall man filma i HD gäller det bara att se till att ha ett stort minnekort i kameran eller datorn med så man kan tömma kortet lite då och då

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Jag är nog ute efter mer om en bra kamera klarar videofunktioner som är likartade med videokamera.

skall klara flera bilder i sekunden också så det lär kosta några tusen mer än pocket.

Köpte en olympys för dryga tvåtusen ett par år sedan men det är föråldrad med tanke på att det tar ett par sekunder mellan bilderna.

Videofunktionen har jag inte inte ens provat på den.

Jag undrar mer om en bra kamera helt kan ersätta en videokamera typ 3000-4000kr

Hade kanske tänkt lägga 5-6 tusen eller mer om det blir bra.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Jag är nog ute efter mer om en bra kamera klarar videofunktioner som är likartade med videokamera.

skall klara flera bilder i sekunden också så det lär kosta några tusen mer än pocket.

Köpte en olympys för dryga tvåtusen ett par år sedan men det är föråldrad med tanke på att det tar ett par sekunder mellan bilderna.

Videofunktionen har jag inte inte ens provat på den.

Jag undrar mer om en bra kamera helt kan ersätta en videokamera typ 3000-4000kr

Hade kanske tänkt lägga 5-6 tusen eller mer om det blir bra.

I den prisklassen du pratar om. Så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med min Canon 550D. Fina bilder och den filmar i 1080 full Hd. Och det blir riktigt bra,

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Håller med wUThai, om det handlar om runt 4000 kr (5500-6000 kr med kitobjekt?) så är Canons 550D hur bra som helst för videofilmning och foto. Dock måste man tänka på att det är manuell fokus som gäller när man filmar med DSLR. Det finns "autofokus" men det är helt poänglöst att ens försöka med den. Canon 550D tar 3,7 bilder i sekunden har jag för mig.

Dela på andra sajter

Olympus pen är helt suverän.

En liten systemkamera med alla möjligheter.

Klart prisvärd.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Uj Uj de säljer Sony DSLA55LKIT för 4990 på elgiganten med objektiv och har 4 kvar.

Skall klara tio bilder i sekunden vilket passar nog mig som är snabb ibland :y15:

De jag tvekar på är behövs spegelfuntionen`?

man ser ju allt på skärmen?

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Svara nu behövs spegelfunktionen i en kamera.

är på väg och köpa innan de tar slut :_russian:

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Man har ingen optisk sökare i en sådan kamera. Kan vara en nackdel om man skall köra manuell fokus och i dåliga ljusförhållanden blir inte autofokusen lika känslig. Däremot slipper man den lilla skakningen från spegeln när den hoppar till, om det nu gör någon skillnad. Den viktigaste skillnaden i ditt fall är nog att man med denna konstruktion kan få autofokus när man filmar, ett klart plus.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

Man har ingen optisk sökare i en sådan kamera. Kan vara en nackdel om man skall köra manuell fokus och i dåliga ljusförhållanden blir inte autofokusen lika känslig. Däremot slipper man den lilla skakningen från spegeln när den hoppar till, om det nu gör någon skillnad. Den viktigaste skillnaden i ditt fall är nog att man med denna konstruktion kan få autofokus när man filmar, ett klart plus.

/Siamkap

Förstår inte det tekniska än men beställde kameran genom internet.

Det är med transparent spegel så det kanske inte är lika skakkänslig.?

Detta med och kunna ta 10 bilder i sekunden avgjorde dock.

De andra jag tittade på utan spegel var betydligt långsammare.

Så fort jag får hem kameran så provar jag på en fallande vattendroppe :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...