Jump to content
IGNORERAD

Thailand skärper visumkraven

Joints

Recommended Posts

Kan undra om de menar att man skall visa hotelbokning för hela resan eller för de 2-3 första dagarna? Gissar på det senare alternativet även om jag inte skulle bli förvånad om de skulle kräva mer.

Neil

Dela på andra sajter

• Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Baa

11

• JohanB

8

• Wangthong

7

• Joints

5

Mest aktiva i denna tråd

Kan undra om de menar att man skall visa hotelbokning för hela resan eller för de 2-3 första dagarna? Gissar på det senare alternativet även om jag inte skulle bli förvånad om de skulle kräva mer.

Neil

Sedan har de angivit att man ska ange om annat gäller i något fall!

Normalturisten i Thailand har väl inte tillgång till släkt och hus i landet utan är hänvisade till hotell. Jag tror att detta är skrivit med den normale turisten i åtanke, i övrigt anger man adress till annat boende.

Dela på andra sajter

Kan ju vara en bra idé att läsa källan om man är ute efter källan. :)

Plus att det känns konstigt att påpeka just i detta fall när källan är Thaivisa.com när The Nation äger en stor kaka av Thaivisa.com idag och har gjort det i ett par år redan.

Thaivisa.com och The Nation är alltså samma källa.

Dela på andra sajter

Om man ska bo hos sina svärpäron istället för Hotel så får man väl bara be dem skicka en lista i förväg på vad de tänkt skinna dotterns farang på när han kommer. Ifall det är ngn garanti på att man ska bränna kulor de är ute efter..

Skickat från en halvfet helgalkis.

Dela på andra sajter

Plus att det känns konstigt att påpeka just i detta fall när källan är Thaivisa.com när The Nation äger en stor kaka av Thaivisa.com idag och har gjort det i ett par år redan.

Thaivisa.com och The Nation är alltså samma källa.

Jo visst är det så. Caveman tyckte ju att det var olämpligt att ha ett forum som källa eftersom vem som helst kan skriva där. Men han missade att det var "Thaivisa news" som var källa. Inte thaivisa.com.

Dela på andra sajter

Tror detta har att göra med alla som jobbar illegalt i landet,det var iallafall vad man sa för ett antal år sedan när dom började röja runt med visumen.Själv stannade jag året runt i LOS i nästan sex år på diverse olika typer av visum men det är nog slut med det numera vad jag förstår.Underförstått då var att man ville komma åt framförallt alla Burmeser och Laosare som snodde jobben från Thailändarna,ungefär samma dilemma som vi har här hemma med polacker, ester osv. skillnaden är bara att Thailändarna åtminstonde försöker göra något åt problemet.

Dela på andra sajter

Tror detta har att göra med alla som jobbar illegalt i landet,det var iallafall vad man sa för ett antal år sedan när dom började röja runt med visumen.Själv stannade jag året runt i LOS i nästan sex år på diverse olika typer av visum men det är nog slut med det numera vad jag förstår.Underförstått då var att man ville komma åt framförallt alla Burmeser och Laosare som snodde jobben från Thailändarna,ungefär samma dilemma som vi har här hemma med polacker, ester osv. skillnaden är bara att Thailändarna åtminstonde försöker göra något åt problemet.

Har svårt att tro att Burmeser och Laoiter söker något visa överhuvudtaget. De har ju visa on arrival. Sedan blir det ju väldigt dyrt för landet att ersätta den arbetskraften med inhämsk arbetskraft. Speciellt när minimilönen för thailändare höjs!

Dela på andra sajter

Tur att det är inte är lika svårt för oss att åka till Los som det är för Thai att komma till Sverige. :)

Dela på andra sajter

Ja jag vet inte men jag har hört thairyktena att nya regeringen skall verka för att öka turismen.

Det borde ju isåfall gälla oss också.

Dela på andra sajter

Ja jag vet inte men jag har hört thairyktena att nya regeringen skall verka för att öka turismen.

Det borde ju isåfall gälla oss också.

Thaksin har alltid tidigare vurmat för "Kvalitetsturism" d.v.s enbart välbärgade turister ska vara välkomna. Totalfloppen "Thailand Elite" var en del av den satsningen.

Dela på andra sajter

Va på ett expatmöte i Udon igår där det var en "officerska" från Immigrationspolisen som ställde upp för en panelfrågastund, det va egentligen mest frågor om det gamla vanliga Retirement contra O-multyentrence, var och hur och när man kan stämpla o.s.v. dock fick vi inget klart besked om vilka exacta regler som gäller vid turistvisering duobble entry, svare svävade ungefär så här: Det beror på hur många sådana man har sedan tidigare, men normalt sett ska det inte vara några problem, vad som var normalt ville, eller kunde hon inte specifisera, eller så beror på den aktuelle officerens uppfattning om sökanden, handläggande officer har ALLTID rätt att göra en egen bedömning om huruvida det kommer att godkännas doubble eller singel entry, så de så!

Baa

PS Om ni inte blir klokare på detta så är ni i gott sällskap, det blev inte många på mötet heller DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

De som är gifta i Thailand kan söka Ett års visa typ "OA"

Se länk:

http://www.thaiembas...nts/nonOswe.pdf

Hälsar pigge01

Det har man väl alltid kunnat gjort, eller?

Krav, 400 000 bath på banken, eller 40 000 bath i månaden! (65 000 som ogift)

Vän av ordningen undrar, hur kan man i sin vildaste fantasi tro att det skulle vara "billigare" att leva i Thailand om man är gift? :nyam::crazy:

Dela på andra sajter

Vän av ordningen undrar, hur kan man i sin vildaste fantasi tro att det skulle vara "billigare" att leva i Thailand om man är gift? :nyam::crazy:

Hon håller dig från baren,så automatiskt blir det billigare att leva som gift. Kan inte finnas någon annan förklaring.

Dela på andra sajter

Är man gift så är man väl två som delar på hyran och gemensamma kostnader typ försäkring. Eller :whistle:

Dela på andra sajter

Hej,

Kan det inte vara så att precis som i Sverige så antas det att frun också har en inkomst?

Annars så håller jag med dej, inte fan är det billigt att ha kärring!

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Dela på andra sajter

Hej,

Kan det inte vara så att precis som i Sverige så antas det att frun också har en inkomst?

TPP

Alltså! Jo, men visst kan man anta detta och det har hon i princip också gjort, skaffat Dig alltså, jobb nog!

Dela på andra sajter

Hej,

TPP

Och hur många har en fru som drar in 25 tusen bht Som blir mellan skillnaden mellan 40 o 65. Alla de falangers fruar som jag känner är ju sparsamma . Och det måste vara anledningen till emigrationens krav på inkomst som gift. Skulle man mot förmodan arbeta så är det ju inte många tusen man drar in. Men naturligt vis finns det unda tag finns säkert de fruar som är dyra i drift..

Någon logik måste det väl finnas.

Dela på andra sajter

Alltså! Jo, men visst kan man anta detta och det har hon i princip också gjort, skaffat Dig alltså, jobb nog!

??

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Dela på andra sajter

Vad tolkar du detta till:

Visa "OA"

A. Om du är gift med en thailändsk medborgare eller har en anknytning till en thailändsk meborgare som

föräldrar eller barn till en thailändsk medborgare krävs följande:

1. Copy av handling som visar att du har en relation med en thailändsk medborgare

1.1) Kopia av Vigselbevis (Original kan uppmanas att visa för officer) och Personbevis som visar att

du är gift med en thailändsk medborgare (Personbevis får inte utfärdas mer än 3 månader)

1.2) Kopia av fördelsebevis eller Personbevis, visa att du är föräldrar eller barn till en thailändsk

medborgare

2. Copy thailändska ID-kort eller thailändska pass din thailändsk make eller barn

B är visa "OB"

B. Om du är pensionär och 50 år och äldre krävs följande:

1. Bevis på finansiering eller inkoms

1.1) Ett Pensionsinkomsterna certifikat från Socialförsäkringen (Försäkringskassan) eller privata

försäkringar bolaget, inkomsten får inte vara mindre än 14,500 SEK netto/ månad motsvarar

65,000 Baht ELLER

1.2) Banktillgodohavande eller Bankbesked att visa konto (endast i kontant) får inte vara mindre än

44,500 SEK netto motsvarar 200,000 Baht, dokumenten skall vara i original och stämplade och

signerade av respektive utfärdare.

OBS! Vid endast visar Banktillgodohavande eller Bankbesked, måste du förbereda pensionären kort

eller bevis på papper som visa att du är pensonären.

2. Personbevis (Utdrag ur folkbokföringen) eller kopia av ditt ID-kort.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Vad tolkar du detta till:

Visa "OA"

A. Om du är gift med en thailändsk medborgare eller har en anknytning till en thailändsk meborgare som

föräldrar eller barn till en thailändsk medborgare krävs följande:

1. Copy av handling som visar att du har en relation med en thailändsk medborgare

1.1) Kopia av Vigselbevis (Original kan uppmanas att visa för officer) och Personbevis som visar att

du är gift med en thailändsk medborgare (Personbevis får inte utfärdas mer än 3 månader)

1.2) Kopia av fördelsebevis eller Personbevis, visa att du är föräldrar eller barn till en thailändsk

medborgare

2. Copy thailändska ID-kort eller thailändska pass din thailändsk make eller barn

B är visa "OB"

B. Om du är pensionär och 50 år och äldre krävs följande:

1. Bevis på finansiering eller inkoms

1.1) Ett Pensionsinkomsterna certifikat från Socialförsäkringen (Försäkringskassan) eller privata

försäkringar bolaget, inkomsten får inte vara mindre än 14,500 SEK netto/ månad motsvarar

65,000 Baht ELLER

1.2) Banktillgodohavande eller Bankbesked att visa konto (endast i kontant) får inte vara mindre än

44,500 SEK netto motsvarar 200,000 Baht, dokumenten skall vara i original och stämplade och

signerade av respektive utfärdare.

OBS! Vid endast visar Banktillgodohavande eller Bankbesked, måste du förbereda pensionären kort

eller bevis på papper som visa att du är pensonären.

2. Personbevis (Utdrag ur folkbokföringen) eller kopia av ditt ID-kort.

Hälsar pigge01

Det Du beskriver är två varianter av visa "O", inte "OA"

Men det visat måste Du ut ur landet var tredje månad.

Här har Du "OA"

http://www.thaiembas.../NonOA10swe.pdf

Ändrades av Poffa
Dela på andra sajter

Det Du beskriver är två varianter av visa "O", inte "OA"

Men det visat måste Du ut ur landet var tredje månad.

Här har Du "OA"

http://www.thaiembas.../NonOA10swe.pdf

Ok jag!

Skrev fel :sarcastic:

Det ska vara O med två olika krav.

Del A och Del B

Del A, Gäller gifta.

Del B, Gäller +50 Pensionärer.

Så tolkar jag detta Pdf.

Non-Immigrant visum kategori “O” (Besöka familj eller Pensionär

Men jag kan ha fel. :crazy:

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Ok jag!

Skrev fel :sarcastic:

Det ska vara O med två olika krav.

Del A och Del B

Del A, Gäller gifta.

Del B, Gäller +50 Pensionärer.

Så tolkar jag detta Pdf.

Non-Immigrant visum kategori “O” (Besöka familj eller Pensionär

Men jag kan ha fel. :crazy:

Hälsar pigge01

Och här infaller samma underlighet, är man gift och vill ha 0 multyentrence, ingen inkomst behöver visas upp, ogift 65 000 bath eller 200 000 på banken.

Hur många har lyckats träffa en Thailändska som försörjer Er? Grattis till Er i alla fall! :ironi: (bäst o lägga till)

Dela på andra sajter

Vi, thaifrugan och jag (över 60år), ska på long-stay (5mån) i oktober och jag börjar bli tveksam till om det fortfarande går att söka turistvisum först och sen söka ett OA 1års i Thailand.

Jag gjorde så förrförra året på ett imm-kontor i Nakhon Sawan och det gick bra då, men nu såg jag nånstans att det nu behövs ett NON-IMM-visa i grunden för att göra så?? Och sen de "skärpta reglerna"..

Och jag funderar också på, i och med att man nu för turistvisum måste detaljerat redovisa flygbiljetternas in & utresa (som visar hemresa i mars-12), om man överhuvudtaget får ett turistvisum på ambassaden i Sverige på dom biljetterna??

Också utan att ha bokade/bekräftade biljetter med tider för mult-entry:nas in/utresor??

Frågan är ju även om flygbolaget släpper på dig på planet till Thailand, då visumet i passet inte täcker hela reseperioden??

Vad har dom fått för förhållningsorder från Thailand??

Jag håller därför nu på att förbereda för söka ett OA 1års i Sverige i stället, men har fastnat på läkarintyget.

Inget större fel på mig så inget problem där, men dom garvade läppen av sig på vårdcentralen när jag visade ambassadens "mall" för intyget och kunde nog fixa det mesta, men TBC-prov är rätt omfattande och kostsamma om det inte finns klinisk anledning att göra det.

Det frågas även på "mallen" efter konfidentiella uppgifter om läkaren...sa dom.

Någon som har erfarenhet av hur detta intyg ska se ut ??

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...