Jump to content
IGNORERAD

Beer Chang på Systembolaget


sakaeo

Recommended Posts

Quote

En ölsort som här i Thailand har 60 % av ölmarknaden kan knappast räknas som "udda" här, och "kultstatusen" har trots allt uppstått här.

Dessutom finns Chang till försäljning i många länder runt om i världen, t.ex. i Sverige ,låt så vara i en "exportvariant".

Poffa

1- Nej, men eftersom tråden behandlar Chang på bolaget så får du ju förutsätta att de flesta som har något intresse rörande detta befinner sig i Sverige vilket alltså gör (äkta)Chang till något av ett udda märke.

2 - Din definition av udda öl skulle alltså innebära en öl som inte finns till försäljning i många länder? På vilket sätt skulle det faktum att Chang säljs i ett antal länder exclusive Sverige göra den mindre udda för oss svenskar?

3 - Udda eller ej, skitsamma! Den som tänker steget längre än till enbart smak och kvalitet förstår ju att anledningen till att många tycker om Chang (eller vilket märke det nu må vara) gör detta eftersom man associerar det med landet och hela tillvaron där.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    14

  • sakaeo

    8

  • Tujtuj

    7

  • Acker

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Hr Chang Poffa har rätt Changen bryggs på flera ställen i Thailand.Men vi tar hem Changen från Ayutthaya och den är äkta :drinks: , sen får dom säga vad dom vill om Changen.

Lameo jag har sett på dina bilder från dina reseberätelser att du dricker 5,0 på planet då går det bra :aggressive: :pleasantry: :jester: . I love you :wub:

MVHSakaeos 

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Jag är novis på området. Men kan det inte vara någon tillsats som de utlämnar i exportölen för att kunna få sälja den i ex. Sverige?  Isåfall skulle det ev. kunna ha en inverkan på smaken. Har ju hört en del skrönor om vad Chang egentligen innehåller.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Cheferna från ölbolagen som tillverkar Chang,Singha o Leo hade spelat golf.

Nu vill dom ha en öl o lite mat.

Dom gick till klubbens reastaurang o beställde mat.

Servitören frågade vad dom skull ha o dricka :

-Jag tar en Chang, sa Chang-bossen.

-Jag tar en Singha för den är bäst, sa Singha-bossen.

-Jag tar en Cola, sa Leo-bossen lungt.

Dom andra tittade på honom förvirrat o frågade varför han inte tog en Leo till maten.

- Om inte ni skall dricka öl till maten så skall inte jag heller göra det, svarade han.

Ok, ovan inte snällt kanske, men kunde inte låta bli.

Öl älskaren

Thaifiskaren

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som kan "storyn", eller har nån bra länk till storyn om Chang Beer.

Jag vet att jag läste för länge sedan lite hur det gått till när de slog igenom.

Kommer inte ihåg detaljerna, men det var lite så att Carlsberg var inblandade i lanseringen av Chang, (efter en misslyckad lansering av sitt eget öl) därför att Singha gick ut med en kampanj att det var opatriotiskt att dricka utländsk öl (Carlsberg).

TCC gjorde en marknadsundersökning och thailändarna ville ha ett starkt öl, så därför hamnade det på (i runda slängar) 6,4%

TCC gick så ut med att Chang var en arbetaröl, och självklart så är skadade det ju inte att man satte nationalsymbolen elefanten/changen på flaskan i bild och text.

Som sagt, det var många år (och många Chang) sedan jag läste detta, så jag har nog missat det mesta.

Är det ngn som kan "The true story of" Chang som man på Hollywood manéer brukar säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del kan man få reda på genom att titta och läsa på deras egen hemsida

http://www.changbeer.com/  Däremot får man ingen förklaring varför de måste skeppa ut blaskölet på 5% till Sverige. Det starkare och klart mycket godare ölet på 6,4% innehåller ris om man läser innehållsdeklarationen.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det starkare och klart mycket godare ölet på 6,4% innehåller ris om man läser innehållsdeklarationen.

Nu gissar jag bara, men där finns säkert nån EU-regel som säger att öl skall vara gjort på humle, malt och vatten, inte ris.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu gissar jag bara, men där finns säkert nån EU-regel som säger att öl skall vara gjort på humle, malt och vatten, inte ris.

Det finns det säkert!

Men Beer Chang säljs ju över hela världen, så det beror nog inte bara på EU.

Min teori är att man valt någon slags minsta gemensamma nämnare vad gäller tillsatser och alkoholhalt, alkoholskatter etc för att kunna sälja samma exportöl överallt utanför Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang.

Jag minns att Tyskland ville ha förbud mot import av öl med "främmande tillsatser" men blev tvugna att ge med sig. Belgien t.ex. har en helt annan uppfattning om vad man kan brygga öl på.

Något EU förbud mot öl delvis bryggd på ris lär inte finnas, däremot kan det möjligen i vissa länder bli problem med om det ska klassas som "riktigt öl".

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Farang.

Jag minns att Tyskland ville ha förbud mot import av öl med "främmande tillsatser" men blev tvugna att ge med sig. Belgien t.ex. har en helt annan uppfattning om vad man kan brygga öl på.

Något EU förbud mot öl delvis bryggd på ris lär inte finnas, däremot kan det möjligen i vissa länder bli problem med om det ska klassas som "riktigt öl".

Poffa

Hej Poffa,

Visst har Tyskland en del ideer om hur öl borde vara. Reinheitsgebot!

http://sv.wikipedia./Reinheitsgebot

Förstår dock inte att dom ville förbjuda import av "orena" öl. Det är väl upp till konsumenten att välja vad som ska drickas?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men har inte Tyskarna fått igenom sin reinheitgebot, får annat öl importeras?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja men har inte Tyskarna fått igenom sin reinheitgebot, får annat öl importeras?

Nej, dom fick inte igenom det kravet. EU-regler om fri handel vägde tyngre.

Vilket jag inte har något mot. Vill man ha den speciella typen av tysk öl är det väl bara att fråga efter den. Jag tror säkert tyska bartenders blir mycket glada!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg på -80 talet när Falkon vann en massa priser med sitt Baierska öl, då fick inte Pripps vara med å tävla för tyskarna ansåg att majs hade inte i öl att göra

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket företag är det som importerar Beer Chang nu? De kanske vet varför det är den svagare sorten som de tar emot? Det var något trassel med importören och tillstånd för två år sedan. Jag beställde själv Beer Chang sommaren 2007 med artikelnummer  8311803 och fick mot min önskan den svagare och nästan odrickbara 5% sorten. Det gör jag inte om :threaten: .

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej, kära Chang Beer älskare, nu har vi tagit handen från Chang Beer. Nu går den inte att beställa på systembolaget längere. Varför vi inte importera den längere är att England tagit över den, och då är den inte äkta i våra ÖGON. Men den kanske dyker upp senare i någon annans import? Tack till er som handlat den tidigare på systemet. Men allt har ett slut även Chang Beer för oss. :drinks:

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Singhabeer i all ära men det är jävligt trist att det inte går att införskaffa sangsom på bolaget.

Finns en liten thaibutik i Helsingör som säljer denna ädla dryck men tyvärr så är den sparsmakad i lagret där.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BTT jag det är synd vi hade den oxå på Restaurangerna här.Men nu är det slut på den med. Man får väl åka till Danmark. :kort:

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Singhabeer i all ära men det är jävligt trist att det inte går att införskaffa sangsom på bolaget.

Finns en liten thaibutik i Helsingör som säljer denna ädla dryck men tyvärr så är den sparsmakad i lagret där.

BTT

Vad går en Sangsomare på i DK?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Den e la gratis :bag:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det dags för llands sorg i sverge, om vi inte ska kunna få några chang till svalkan, även om det är den blaskiga varianten :(

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vad går en Sangsomare på i DK?

200 svenska ca tror jag det är nu för en hela.

Finns en sajt för denna affär men jag har inte den kvar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

200 svenska ca tror jag det är nu för en hela.

Finns en sajt för denna affär men jag har inte den kvar.

BTT

Kan det vara denna? http://www.pookmarket.dk/ Finns Sangsom för 159 danska kr..

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Importören har inte ändrat sin hemsida? där fins Shang kvar. :whistle:

http://www.scandinasia.nu/10.html

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...