Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] "Konflikten med Kambodja en tickande bomb"


MPR Nyheter

Recommended Posts

En kronisk gränskonflikt mellan Thailand och kambodja är en politisk bomb som väntar på att

explodera, och som skulle kunna hota den thailändska regeringens stabilitet, detta sade en

före detta ledare för det thailändska nationella säkerhetsrådet(NSC) under onsdagen.

Khajatpai Burutpat, som arbetade som NSCs generalsekreterare mellan 1998-2002 säger att

misskötsel av problemet skulle kunna leda till ett utbrott av våldsamheter vid gränsen, liknande

det som inträffade under den förra regeringens styre.

Regeringens misslyckande i att skydda Thailands intressen i frågan, speciellt efter en dom

fälld av den internationella domstolen, skulle kunna göra det thailändska folket mycket

upprört.

"Om domstolen dömer till Kambodjas fördel, så kanske många thailändare inte accepterar domen. Många

thailändare är fortfarande upprörda över domstolens dom från 1962.[som gav ägarskap av templet

Preah Vihear till Kambodja)" sade han.

Källa: http://www.asianewsnet.net/home/news.php?id=20865

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser sånt här, men vi har säkert inte hört det sista ifrån landets krigshetsare i denna fråga.

Men själv tycker jag att denna "bomb tickar" mindre än någonsin nu efter regeringsskiftet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Vad är det som är fel i artikeln? Att du inte tror på den eller...?

Det känns kanske lite väl långt dragna slutsatser att säga att den konflikten riskerar regeringens stabilitet men som konflikt har den funnits länge, du vet att det förevarit beskjutning från bägge sidor under många år.

I valet mellan skratta eller gråta rekommenderar jag dig att gråta för det har varit och kommer vara en konflikt mellan länderna. Att tro att din jesus kommer fixa detta; det kräver att ändra Thailändarnas inställning till frågan om området. Sådan attitydförändring tar tid. Han kommer inte klara det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen som som "doktorn" sätter sin fot i Thailand blir det ytterligare en konflikt att lösa... :bore:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad är det som är fel i artikeln? Att du inte tror på den eller...?

Det känns kanske lite väl långt dragna slutsatser att säga att den konflikten riskerar regeringens stabilitet men som konflikt har den funnits länge, du vet att det förevarit beskjutning från bägge sidor under många år.

I valet mellan skratta eller gråta rekommenderar jag dig att gråta för det har varit och kommer vara en konflikt mellan länderna. Att tro att din jesus kommer fixa detta; det kräver att ändra Thailändarnas inställning till frågan om området. Sådan attitydförändring tar tid. Han kommer inte klara det.

Hej

För både Thailands och Kambodjas skull hoppas jag verkligen att Yingluck och hennes regering löser denna konflikt en gång för alla och att länderna fogar sig i internationella domstolens beslut, det borde vara ett bra läge för det nu eftersom regeringarna i båda länderna kan tala med varandra och verkligen säger sig vilja lösa det här, samtidigt som det Thailändska folket har mosat inte bara demokraterna utan både rojalister och militärer i det senaste valet, och gett den nya regeringen ett tydligt mandat att leda landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

det Thailändska folket har mosat inte bara demokraterna utan både rojalister och militärer i det senaste valet,

Mvh Isan Lover

Var siffrorna så stora?

I min svenska betyder "mosa" att vinna med typ 10-0 i idrott eller röstsiffror på mer än 75% i val.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand tycker jag börjar ha en historia av att lösa saker och ting med våld som börjar bli olustig. Folket har blivit mer och mer våldsbenägna oavsett vilken regering, eller oposition (inkluderat militären) det varit så har oftast lösningar i konflikter varit att ta till våld eller att hota med att ta till våld, uppvigla till våld.

Diskutionen kommer nu förmodligen att rikta in sig på vilken som är mest våldbenägen, men det spelar ingen roll vilken som är värst. Om landet, (folket, regeringar, militär) ropar på våld för att lösa problem, intern eller externt hela tiden kommer det att gå illa. Är det någon fler som tror att risken är stor för att lösningen till mycket är rop på våldsamheter, eller är jag ute och cyklar helt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser sånt här, men vi har säkert inte hört det sista ifrån landets krigshetsare i denna fråga.

Men själv tycker jag att denna "bomb tickar" mindre än någonsin nu efter regeringsskiftet.

Mvh Isan Lover

Inte lätt för vårat Thailand, omgivet av kommunistdiktaturer från alla håll. Tror att Thailand har missat FN:s makt när denna fråga avgjordes, och därför blev resultatet så fel.

Å andra sidan kan man fråga sig hur FN tänkte, när de gav Kambodja rätt i denna fråga. Man skulle kunna tro att de bara tittade på Googlemap, men det fanns ju inte på 60-talet.

Här har FN ett stort ansvar över ett tokigt beslut. Hur tänkte de när de gav templet och området omkring till Kambodja? Ett tempel som man bara kan komma till från Thailand men ligger i Kambodja! Verkar som någon tjänsteman suttit vid skrivbordet och tittat på en karta och därefter tagit ett beslut, utan att åka dit och kolla upp situationen i verkligheten. (Påminner om mina chefer, hehe)

FN kanske inte var så seriöst på 60-talet, för här har det uppenbart blivit fel. En thailändsk regering har det inte lätt i denna fråga, så FN kanske skulle visa lite ödmjukhet och omvärdera sitt beslut.

FN och dess makt ökar, och att visa att man kan erkänna ett fel beslut och ompröva ett felaktigt tidigare beslut, skulle sitta fint i mångas ögon och öka respekten för FN. Sverige har ju alltid hållit FN, och dess stadgar högt, (kanske för högt), så det vore fint om Kalle på UD kunde få FN att ta upp denna fråga för en ordentlig genomlysning och ett nytt beslut.

Kanske, kanske slipper världen, FN och Thailand framför allt, ett krig.

Här har FN en chans att visa sin roll i världen, att vara ett fredsinstrument, och inte som sin föregångare, NF, bli en samtalsklubb. Ska FN ha en roll och bli respekterad, måste de våga erkänna tidigare felaktiga beslut. Jag hoppas att den insikten finns, fram för allt för mitt (vårat) älskade Thailand.

Att låta denna fråga bli partipolitik i Thailand vore katastrof, eller vad tycker du, Isan Lover?

Mvh Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

För både Thailands och Kambodjas skull hoppas jag verkligen att Yingluck och hennes regering löser denna konflikt en gång för alla och att länderna fogar sig i internationella domstolens beslut, det borde vara ett bra läge för det nu eftersom regeringarna i båda länderna kan tala med varandra och verkligen säger sig vilja lösa det här, samtidigt som det Thailändska folket har mosat inte bara demokraterna utan både rojalister och militärer i det senaste valet, och gett den nya regeringen ett tydligt mandat att leda landet.

Mvh Isan Lover

:blah::blah::blah::blah: "mosat.." :blah::blah::blah::blah:

Bara en obotlig fanatiker kan tyda ett resultat på det sättet. Jag ler överseende åt denna felskrivning av IL.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Yingluck har ju redan beviljat militären nya helikoptrar (något som demokraterna hela tiden nekat dem) hon sa även för lite sedan att hon skulle göra allt för att militären skulle bli nöjda, hon är förstås militärens marionett precis som hennes bror var. Så hon kommer stödja militärens vilja även denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte lätt för vårat Thailand, omgivet av kommunistdiktaturer från alla håll. Tror att Thailand har missat FN:s makt när denna fråga avgjordes, och därför blev resultatet så fel.

Å andra sidan kan man fråga sig hur FN tänkte, när de gav Kambodja rätt i denna fråga. Man skulle kunna tro att de bara tittade på Googlemap, men det fanns ju inte på 60-talet.

Här har FN ett stort ansvar över ett tokigt beslut. Hur tänkte de när de gav templet och området omkring till Kambodja? Ett tempel som man bara kan komma till från Thailand men ligger i Kambodja! Verkar som någon tjänsteman suttit vid skrivbordet och tittat på en karta och därefter tagit ett beslut, utan att åka dit och kolla upp situationen i verkligheten. (Påminner om mina chefer, hehe)

FN kanske inte var så seriöst på 60-talet, för här har det uppenbart blivit fel. En thailändsk regering har det inte lätt i denna fråga, så FN kanske skulle visa lite ödmjukhet och omvärdera sitt beslut.

FN och dess makt ökar, och att visa att man kan erkänna ett fel beslut och ompröva ett felaktigt tidigare beslut, skulle sitta fint i mångas ögon och öka respekten för FN. Sverige har ju alltid hållit FN, och dess stadgar högt, (kanske för högt), så det vore fint om Kalle på UD kunde få FN att ta upp denna fråga för en ordentlig genomlysning och ett nytt beslut.

Kanske, kanske slipper världen, FN och Thailand framför allt, ett krig.

Här har FN en chans att visa sin roll i världen, att vara ett fredsinstrument, och inte som sin föregångare, NF, bli en samtalsklubb. Ska FN ha en roll och bli respekterad, måste de våga erkänna tidigare felaktiga beslut. Jag hoppas att den insikten finns, fram för allt för mitt (vårat) älskade Thailand.

Att låta denna fråga bli partipolitik i Thailand vore katastrof, eller vad tycker du, Isan Lover?

Mvh Kenthamon

Hej

Partipolitik eller ej så känns det oerhört viktigt att denna fråga blir löst, och det känns onekligen som om det finns förutsättningar för detta mellan Yingluck och Hun Sen,s regeringar, och om det ska ske någon gång så är det nog nu, för demokraternas väljarbas är ju absolut inte för en fredlig uppgörelse.

Och vad det gäller FN,s beslut så tycker ju Kambodja att deras dom var helt logisk och rättvis eftersom området bebos av Kambodjaner och har varit det så länge man kan minnas, och templet är ju ett Khmer tempel, så där har man ingen förståelse över att Thailand gör anspråk på området.

I Thailand är det väl delat rojalister, PAD, nationalister och generaler är tydligen beredda att t.o.m ta området i ett krig med Kambodja om det inte går på något annat sätt, medans PT och deras väljare till större del verkar vara beredda att följa internationella domstolens beslut och inte tycker att området är värt ett krig, och förhoppningsvis kan samtal mellan parterna leda till en fredlig lösning och vem vet kanske blir det en kompromiss länderna emellan som gagnar stabiliteten i området och som leder till lugn och ro på båda sidor av gränsen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Partipolitik eller ej så känns det oerhört viktigt att denna fråga blir löst, och det känns onekligen som om det finns förutsättningar för detta mellan Yingluck och Hun Sen,s regeringar, och om det ska ske någon gång så är det nog nu, för demokraternas väljarbas är ju absolut inte för en fredlig uppgörelse.

Och vad det gäller FN,s beslut så tycker ju Kambodja att deras dom var helt logisk och rättvis eftersom området bebos av Kambodjaner och har varit det så länge man kan minnas, och templet är ju ett Khmer tempel, så där har man ingen förståelse över att Thailand gör anspråk på området.

I Thailand är det väl delat rojalister, PAD, nationalister och generaler är tydligen beredda att t.o.m ta området i ett krig med Kambodja om det inte går på något annat sätt, medans PT och deras väljare till större del verkar vara beredda att följa internationella domstolens beslut och inte tycker att området är värt ett krig, och förhoppningsvis kan samtal mellan parterna leda till en fredlig lösning och vem vet kanske blir det en kompromiss länderna emellan som gagnar stabiliteten i området och som leder till lugn och ro på båda sidor av gränsen.

Mvh Isan Lover

Precis som det finns thailändska nationalister och protektionister så finns det sådana på den kambodjanska sidan med. Om Hun Sen och de Kambodjanska nationalisterna också bara kunde tänka sig att släppa Templet, i enlighet med uppgörelsen 1904 innan den felaktiga gränsen ritades.

Då behövdes minsann inget krig eller några oroligheter och tvister.

Jag tror att man måste inse att en överenskommelse är en överenskommelse och att denna bör gälla.

Annars behöver man väl inte hålla sig till en ny eventuellt kommande överenskommelse heller, eller hur?

Nu vägrar ju Kambodja detta och då håller jag med om att en kompromiss vore bra.

T.ex att Kambodja får administrera templet och att länderna delar intäkterna från templet.

Men att marken anses tillhöra Thailand enligt överenskommelse och i överensstämmelse med lokal topografi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...