Jump to content
IGNORERAD

Mycket gnäll på Thailand


kharess

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej Atom

Du missförstod mig nog, jag gnäller inte, jag talade bara om att jag betalar samma pris som andra, det var bara ett konstaterande.

Jag var och hälsade på en barndomskamrat på en turistort i Thailand, han hade varit där 17 år i rad.

Vi gick ut och åt och drack tillsammans, priset för oss båda blev det samma som när kompisen var ute ensam.

Han blev chockad och lite upprörd för han trodde att han fått rätt pris av dom efter så många år.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    5

  • Farang

    4

  • Baa

    3

  • Joints

    2

Mest aktiva i denna tråd

Isan Lover,

Las igenom ditt inlagg #20 igen. Dar skriver du tydligt att "du forvantar dig samma pris" och att "faranger som betalar hogre

pris driver upp priserna". Att ha den installningen nar man besoker turistorter i ett relativt u-land tycker jag ar gnalligt och t.o.m

aningen sjalviskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Atom

Du missförstod mig nog, jag gnäller inte, jag talade bara om att jag betalar samma pris som andra, det var bara ett konstaterande.

Jag var och hälsade på en barndomskamrat på en turistort i Thailand, han hade varit där 17 år i rad.

Vi gick ut och åt och drack tillsammans, priset för oss båda blev det samma som när kompisen var ute ensam.

Han blev chockad och lite upprörd för han trodde att han fått rätt pris av dom efter så många år.

Mvh Isan Lover 

Han brukar kanske vara hungrigare när han går ut själv och käkar för om du tror att din blotta närvaro skulle få notan att sänkas med 50% så är det rent ut sagt skrattretande. :lol:

Har man rest till Thailand i 17 år så bör man ha lite koll på vad mat och dryck kostar om man nu inte bott på nån resort med "all inclusive". :crazy:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Atom

Ja jag skrev att jag förväntar mig samma pris och det får jag oftast, och får jag inte det är jag som kund fri att äta, bo eller handla hos någon som ger mig det, svårare än så är det inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig ana en viss diskreptans mellan i Thai boende/arbetande och "turister.

Jag anser mig vara turist, bor i Udon 6-7 mån. om året men arbetar ej.

Att det är dyrt på turistorter är väl ingen Thailändsk uppfinning, har ingen varit på rivieran t.ex.

Däremot kan man ju undra hur det kan gynna Thailands fattiga att ett gäng gangsters med polisen i spetsen bestämmer prisnivån på exempelvis taxi i Phuket, finns hur många sådana turiställor som helst och jag har en känsla att dom pengarna aldrig hittar till Isaan.

Jag tor mig kunna läsa lite mellan raderna,  olika sätt att se på det här att betala för mycket, är det inte så att om en "dum" falang som inte fattar att han ska pruta på sikt driver upp prisnivån.

Har ingen varit på canarias,

Inga "vanliga" spaniorer semestrar tillsammans med tyskar och nordbor, samma sak i Thailand.

Att ha (allt) betalt som utlandsarbetande svensk i Thailand kan väl inte ses som normal inkomst där? Självklart måste det ju bli en jättelik skillnad för oss turister som måste "lägga ut 20 000" eller vad det nu kostar att komma till vårt "sommarnöje. Det är lätt att bli fartblind, 5 eller 10 bath, 50 eller 100 bath, men 500 eller 1000, ja då reagerar kanske ganska lika.

Bara några tankar från en som förmodligen betalar för mycket men oftast inte reagerar. (utom möjligtvis i Phuket).

Ha en bra tid framöver, det tänker jag ha, bara 27 dagar kvar till långsemestern som förmodligen blir dyrare än budgeterad.

Baa

Ps Jag vet att det blev lite rörigt men hade lita att göra på sidan om Ds

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som boende i Bangkok märker jag inte av någon sorts dubbel prissättning. Fast jag pysslar ju vanligtvis inte med så mycket turistiga saker. Åker i princip aldrig Tuk-tuk, Mc-taxin är samma snubbar som vanligt på hörnet och jag tror mig betala samma 10 baht till Sukhumvit som alla andra. Det är flera år sedan en taxi försökte ge mig ett specialpris på resan, numera går mätaren alltid igång utan protest.

När det gäller Phuket blir jag vansinnig på de enorma priserna för transporter, 700 baht för en glorifierad Toyota från flygplatsen, 150-200 baht för att åka på ett flak inom Patong.

Sen varför myndigheterna har olika prissättning till nationalparker osv köper jag inte, varför kan inte alla få betala samma pris? Vad skulle de Thai som turistar i Sverige säga ifall inträdet till wasamuséet tiofaldigas ifall du inte är svensk?

Eller om vi i sann solidarisk anda sänker priset på inträdet till wasamuséet, bara för att du är utlänning från ett fattigt land? Då känner de sig verkligen som tredje klassens människor.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att dubbelprissättning i Thailand vore mer lättsmält om man visste att pengarna verkligen gynnade fattiga. Och därmed bidrog till viss inkomstutjämning.

Tror dock inte att så är fallet. Det finns gott om oppurtunistiska människor i Thailand. Rent av så att jag skulle vilja föreslå att "friskt vågat, hälften vunnet" borde bli Thailands valspråk. Någon skamkänsla över misslyckade försök finns knappast.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kan hålla med om att dubbelprissättning i Thailand vore mer lättsmält om man visste att pengarna verkligen gynnade fattiga.

Ja, eller miljön. På Koh Samet får vi utlänningar betala 400b. Vart går de pengarna? Så vitt jag vet råder vattenbrist på ön men det har inte stoppat de som bygger lyxresort där varje bungalow har egen pool.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon sett guvenörens villa och 7 bilar, vadå vatten?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj, tycker det är helt underbart att en 5-bahtare kan få igång en sådan här diskution, står applåd till er alla ;D

När ni räknat igenom eran reskassa, saknar ni dom då? :D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Gör väl inget på reskassan.

Men det känns lite märkligt att sitta i en songtaew tillsammans med 10 thailändare,

som halar upp 5 baht och betalar sträckan med, och ingen knorrar, tills farangen

lämnar 5 baht och det åtföjs av sura miner och kommentarer och tutningar.

Är thaiarnas 5 bahtare mer värd än farangens?

Sedan är ju sanningen att 5 baht gäller ju bara vid ytterst korta sträckor,

ex Beach Road i Pattaya från soi 8 till soi 13.

Däremot reser man ända till Sukhumvit Road så blir det ju 10 baht.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa: Jag ser mig inte som nagon bortskamd expat, jag flyttade hit pa eget bevag och hade det ganska knapert i manga ar.

Som jag skrev tidigare i traden sa forvantar jag mig att betala samma pris som alla andra nar jag ar hemma och jag har

aldrig, mig veterligen, blivit lurad. Nar jag nagon gang, som denna helg faktiskt, unnar mig en langhelg pa nagon turistort sa

tycker jag det ar OK om det kostar nagra Baht extra har och dar. Jag ar givetvis emot organiserad brottslighet men som du

sjalv skrev, det kostar alltid mer pa turistorter och i ett relativt u-land som Thailand sa tycker jag att det ska gora det.

MaiChai: Jag haller inte med angaende nationalparker. Jag har en in-law som jobbar i Khao Yai och han havdar bestamt att de

aldrig skulle kunna halla parken i skick utan de extra pengarna som kommer in fran utlandska turister. Givetvis skulle de kunna

hoja priset ocksa for thailandare men jag tror du haller med om att ganska fa thailandare ar beredda att betala 3 dagsloner for

att eventuellt fa se en hjort. Alternativt skulle mer skattepengar kunna ga till nationalparker men jag tycker det finns viktigare

andamal for de pengarna. Jag betalar garna de 400 bahten, jag kan dricka en ol mindre i Japan nasta vecka sa ar finansieringen

avklarad  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är thaiarnas 5 bahtare mer värd än farangens?

BTT

Den ar def. mer vard for den genomsnittlige thailandaren som betalar den and for den genomsnittliga turisten/sexpat:en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Hej,

5 Bath, 10 Bath. En flaska öl. Vad mer???

Såg en engelsman som löpte amok och var riktigt förbannad på Soi 11 i våras. Han hade fått betala 10 Bath för mycket för KHAO PHAT GAI.

Jävlar anamma, där var Thailändare inte vatten värda. Han skällde på dom på Thai. Ja, högt och tydligt.

Efter ca 30 minuter så gick han därifrån.

Rätt över gatan in på soi 8 in på en riktig pissbar. Bjuder laget runt. Lady drinks osv.

Det mina vänner det är ekonomi på högsta nivå. Vad hände nu med hans 10 bath?

Sitt inte och gnäll om 5 bath eller 10 bath. För då kan ni åka till Kreta eller Las Palmas.

Ni vill inte heller att jag ska skriva ett gnällinlägg. För det kommer ingen ORKA läsa eller ens förstå.

Jag kan få era inlägg framstå som ljuva sagor om man jämför med mina värsta gnällinlägg. GNÄLL BÄTTRE :yes:

Så ha förbarmande med dårar som blåser er på 1 krona.

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag kände en äldre finne i Pattaya i slutet av 1990 talet. Han kunde köpa nya hus

till de bartjejer han kärade ner sig i, och tro mig, det var en ny tjej en gång per

halvår.

1 miljon baht var fickpengar för honom.

Men Gud nåde den som försökte lura honom på en femtiobahtare.

Minns fortfarande hans enorma vredesutbrott på en kvinnlig elefantskötare ute på

Nong Noch tropical garden, när hon råkade ge bananklasen han köpt för 30 baht

till en och samma elefant.

Han var alldeles rasande. Skrek, spottade och svor.

En annan gång ställde han till med en scen på south Pattaya bowling när räkne-

systemet klickade och han vägrade betala bahten som spelet kostade.

Endast en hotan om polisinblandning fick honom att krypa till korset.

Har ofta undrat vad sådana beteenden egentligen bottnar i?

Är man mångmiljonär borde ju livet vara frid och fröjd.

Bevisar väl egentligen att tesen man kan inte köpa lycka för pengar stämmer i

många fall.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bevisar väl egentligen att tesen man kan inte köpa lycka för pengar stämmer i många fall.

Dom som tror att lyckan ej går att köpa för pengar vet inte var man handlar...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...