Jump to content
IGNORERAD

Switchen sänker farten på mitt bredband.

Tujtuj

Recommended Posts

Fick för några dagar sedan ett reklamutskick från min internetleverantör där man erbjöd 10/10 mbit/s för 209 kr/mån och 30/30 för 219 kr. Då jag har autogiro hade jag ingen aning om vad jag eg. betalade för mitt 10/10 som jag hade, och när jag kollade upp det fick jag se att jag betalade 255 kr/mån! Ringde omedelbert upp dem och bad att få 30/30 för 209 kr vilket jag även fick. Nu har jag dock märkt att jag bara kommer upp i farter över 10 mbit/s om jag kopplar en dator direkt till uttaget och inte till den switch som jag har alla datorerna kopplade till.

Vad gör man? Köpa nyare switch eller? Den jag har är flera år gammal.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Dela på andra sajter

Ja, köp nytt.

Haha. Där va du snabb o ändra dig :14: . Tänkte att jag hade ett läge o "visa" chefen själv men det sket sig :wink: . Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

Ok, får börja kolla efter ett nytt då. Någon som har tips på en switch som klarar bra farter och kostar under 500 kr i Sverige? Behöver inte mer än 3-5 portar.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Dela på andra sajter

Nu har den här bara 4-portar men den är billig och fungerar utan krångel.

http://teknikmagasin...ml&artnr=500025

Det där är en routrar iof med inbyggd switch... Högst tveksamt om den verkligen orkar med en 30/30 lina..

http://www.dustinhom...duct/5010596113

Ska det vara en router så får du nog lägga till ett par hundralappar för att få nåt vettigt..

http://www.dustinhom...duct/5010107104

En sak att tänka på är att dessa egentligen inte är gjorda för att stå på dygnet runt året runt, nät delen brukar paja efter ett par år...

Ok, det var en sån här sida jag tänkte på..

Obs att om du kör "torrents" och har full fart på båda hållen bör du nog ha nåt som klarar MINST det dubbla alltså 60mbps sen beror det på vilka funktioner man använder på routern ...

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

.

Ändrades av islander
Dela på andra sajter

Det där är en routrar iof med inbyggd switch... Högst tveksamt om den verkligen orkar med en 30/30 lina..

Jag har en sån själv och kör jag Bredbandskollen får dessa siffror.

post-3208-0-72322900-1313174826.png

post-3208-0-72322900-1313174826.png

Dela på andra sajter

Tror nog att alla switchar idag klarar 1Gb, förr i tiden var det dock ofta 10 Mbit. Köper du en ny kommer den såldes att klara minst 100 Mbit.

/GSt

Dela på andra sajter

Lappen!

Sitter du på en 100/100 lina?

Man skulle kunna tro det enligt siffrorna men enligt våran leverantör och avtal ska det bara vara 50/50.

Men vad jag hört så har leverantören skruvat upp hastigheten en gång och sen glömt att sänka den :)

Om det är sant vet jag inte men enligt avtalet är det 50/50 men faktiska hastigheten är det 100/100.

En bra fart på internet är det alla fall :)

Dela på andra sajter

Tror nog att alla switchar idag klarar 1Gb, förr i tiden var det dock ofta 10 Mbit. Köper du en ny kommer den såldes att klara minst 100 Mbit.

Nu var det ju en Zonet 10/100 jag kommenterade, är det en sådan du har eller?..

Nu blev det ju fel, frågan var givetvis ställd till Lappen...

100/100 eller ens 50/50 får man nog drömma om härute på "landet", testade precis, 12/7 fick jag, vi är flera som delar på det men det räcker dock bra till ändå...

Ändrades av islander
Dela på andra sajter

Man skulle kunna tro det enligt siffrorna men enligt våran leverantör och avtal ska det bara vara 50/50.

Men vad jag hört så har leverantören skruvat upp hastigheten en gång och sen glömt att sänka den :)

Om det är sant vet jag inte men enligt avtalet är det 50/50 men faktiska hastigheten är det 100/100.

En bra fart på internet är det alla fall :)

Vi har samma leverantör, men jag har 10/10.

Trodde dom hade max 30/30.

Ändrades av amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Dela på andra sajter

Nu var det ju en Zonet 10/100 jag kommenterade, är det en sådan du har eller?..

Nu blev det ju fel, frågan var givetvis ställd till Lappen...

100/100 eller ens 50/50 får man nog drömma om härute på "landet", testade precis, 12/7 fick jag, vi är flera som delar på det men det räcker dock bra till ändå...

Nu vet jag inte om det har blivit nått missförstånd men jag trodde att du riktade ditt svar till mig om att switchen inte skulle orka med 30/30?

Den första switchen jag länkade till är den som presterade dom siffror jag postade och det är en 10/100 switch.

Tänkte köpa en 100/1000 först för jag har IP-telefoni,två mediaspelare och en Xbox360 som jag tänkte koppla in.

Men det är inte ofta jag har alla saker igång så kapaciteten räcker gott och väl.

Dela på andra sajter

Vi har samma leverantör, men jag har 10/10.

Trodde dom hade max 30/30.

Ja men genom vilka har du ditt nät? Genom Falu Stadsnät eller Kopparstadens Bredbandsnät?

Om du har dom så kan du få ända upp till 100Mbit.

Ändrades av Lappen
Dela på andra sajter

Kopparstaden, det var ett tag sedan jag kollade.

Lurar på att byta till Bahnhof 10/100, skiljer en tjuga mot vad jag pyntar nu.

Dela på andra sajter

Kopparstaden, det var ett tag sedan jag kollade.

Lurar på att byta till Bahnhof 10/100, skiljer en tjuga mot vad jag pyntar nu.

Om jag vore du skulle jag byta till 100/100 direkt för priserna är riktigt låga.

Då Kopparstaden skaffade internet första gången och kallade det Gruppanslutning så var det sunkig ADSL med en hastighet på svindlande 512kBit/s

För det betalade vi samma pris som du får 100/100 nu :)

Där jag bor har vi byggt vårat nät internt själv men det är Net IT som levererar fram till våran förening.

Dela på andra sajter

Vet det där om Kopparstaden, hade en 512 lina på den tiden.

den var 5o spänn dyrare än vad jag pyntar nu!

Ändrades av amja

Dela på andra sajter

Vet det där om Kopparstaden, hade en 512 lina på den tiden.

den var 5o spänn dyrare än vad jag pyntar nu!

Då ska jag inte säga vad jag betalar för det jag har nu :)

Dela på andra sajter

Som den fildelare jag är så har jag skaffat mig en del erfarenhet genom åren.

Bl.a hade jag samma typ av problem som dig en gång när jag uppgraderade nätet.

Men nu när ALLA(läs HC) vill att man skall ha betalt för allt sitt arbete man lagt ner genom alla år så vill jag inte skriva mer här...

Man har ju drivit och promotat en hel del hubbar,ftp mm med max prestanda i en hel del år och där har man lärt sig hur man ställer in datorerna/servrarna för att ge max prestanda(detta är givetvis väldigt inviduellt från dator till dator men lite hum har man fått efter +10år ;-) ).

ps. börja med att ställ in nätverkskortet på full duplex, och är du inte av med problemet så får du ringa HC ;-)

ps2. har du en 100/1000 switch(det har du minst om den inte är från stenåldern.)så sitter INTE felet i switchen, utan felet finner du garanterat i inställningarna.

ps3,4 och fem. ni som INTE tror att datorer kan leva ett eget liv kan hoppa över denna rad ;)

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...