Jump to content
IGNORERAD

Vad tillför vi thailändarna?


leifen

Recommended Posts

Misstänker att ditt intresse av vad de eventuellt kan mycket om är lika ointressant för dig som "dina" intresseområden är för dem. Testa att t ex tala jordbruk, växter och natur med en thaibondedotter så ska du få se hur mycket okunskap du bär omkring på. Har alltid sagt, ta med en thailändsk bybo i Robinson 2012 så ska ni se att hela gänget kommer ut feta och trinda efter 45 dgr på den öde ön.

För övrigt så är jag själv inne på tionde året med en thailändsk fru i Sverige och vi har fortfarande ingen brist på ämnen att tala om. Hon äger t ex inget guld, tittar aldrig på thaitv, vill inte bygga hus i Thailand, älskar musik, titta på sport, kultur, historia, läser mycket böcker och talar 4 språk flytande. Däremot har du en poäng i att hon gärna talar i telefon, är hemskt intresserad av matlagning och behöver några timmar mer sömn än mig per dygn. Men det har alla svenska flickvänner jag har erfarenheter av också haft.

Ja du Kim det är väl bara att säga stort grattis till dig som verkar ha träffat helt rätt. Och ganska unikt.

Tror inte det finns många som här som lever med en tjej från Thailand med likheter med din dam.

Men samtidigt till överdrift lik en svenska. :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Axell

    6

  • janne_h

    4

  • Kim

    3

  • Snucke

    3

Mest aktiva i denna tråd

Men efter en stunds funderande så har jag kommit på att jag nog inte vill ha en så perfekt tjej utan nöjer och gläds åt tjejen jag har med fel och brister är hon ändå underbar!

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Men efter en stunds funderande så har jag kommit på att jag nog inte vill ha en så perfekt tjej utan nöjer och gläds åt tjejen jag har med fel och brister är hon ändå underbar!

Snucke

Min fru har också sina fel och brister, precis som jag och förmodligen alla andra, men de felen och bristerna är typiska "svenska brister" och inte någon av de "thailändska brister" man så ofta läser om på MPR. Då har min fru ändå aldrig bott i Sverige utan bara turistat en 15-20 gånger.

Varför är det för många så omöjligt att förstå att det kan vara större skillnad mellan Nit och Noi än det är mellan Nit och Anna och att det generellt sett är en gigantiskt mycket större skillnad mellan Nit och Noi än det är mellan Anna och Maria?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna hävda att vi tillför möjligheten att få vistas en längre tid i ett annat land och därmed få lite perspektiv på tillvaron.

Jag är faktiskt nyfiken på vad exfru Chang har att säga om hon efter fem år i Sverige flyttar tillbaka till Thailand. Är Thailand fortfarande bäst i alla avseenden?

Herr Chang har talat.

Hon kanske gör som.

Greken som ägde och drev affären "Gott Hjärta" i Helsingborg.

Han sålde och flytta hem till Grekland.

Ett år senare var han tillbaka här i staden!

"Jag klara inte av att bo där nere.

Jag är försvenskad mitt liv är här i Sverige"

Han kom hit på 70-talet.

Flytta ner 1998. hit igen 2000.

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kanske gör som.

Greken som ägde och drev affären "Gott Hjärta" i Helsingborg.

Han sålde och flytta hem till Grekland.

Ett år senare var han tillbaka här i staden!

"Jag klara inte av att bo där nere.

Jag är försvenskad mitt liv är här i Sverige"

Han kom hit på 70-talet.

Flytta ner 1998. hit igen 2000.

Hälsar pigge01

Och där förlorade vi 12 års skatteinkomster tack gode gud att han kom tillbaka

Link to comment
Dela på andra sajter

Och där förlorade vi 12 års skatteinkomster tack gode gud att han kom tillbaka

1998-2000 2 år

Han bodde f Grekland i 14 månader.

Och är pensionär år 1999.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att ditt intresse av vad de eventuellt kan mycket om är lika ointressant för dig som "dina" intresseområden är för dem. Testa att t ex tala jordbruk, växter och natur med en thaibondedotter så ska du få se hur mycket okunskap du bär omkring på. Har alltid sagt, ta med en thailändsk bybo i Robinson 2012 så ska ni se att hela gänget kommer ut feta och trinda efter 45 dgr på den öde ön.

För övrigt så är jag själv inne på tionde året med en thailändsk fru i Sverige och vi har fortfarande ingen brist på ämnen att tala om. Hon äger t ex inget guld, tittar aldrig på thaitv, vill inte bygga hus i Thailand, älskar musik, titta på sport, kultur, historia, läser mycket böcker och talar 4 språk flytande. Däremot har du en poäng i att hon gärna talar i telefon, är hemskt intresserad av matlagning och behöver några timmar mer sömn än mig per dygn. Men det har alla svenska flickvänner jag har erfarenheter av också haft.

Som den toppenkille du verkar vara så har du träffat en toppentjej och ni har 2 toppenungar och jag lyckönskar er verkligen.

Det är bra att vi får någonting positivt till livs också för att svara mot den negativa strömen.Livet är som vanligt upp och

ner och det gäller att ta vara på dom positiva strömningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim du och jag har varit gifta ungefär lika länge själv är vi inne på vårat tolfte år,med den skillnaden att min fru har Guld men nu mer är det är 18k. Hus har hon/vi i Thailand,3 månaders prenumeration på sessantv är en nödvändighet. Tvåspråkig är hon! inte fyrspråkig men det räcker gott och väl för att vi ska förstå varandra, och då kan nämnas att många i den engelskspråkiga delen av världen är enspråkiga så där har hon ett försprång.Läser dagstidningen och ser på tv gör hon givetvis men inte endast kultur,historia och nyheter utan där slinker ner en del lättsmält underhållning också. Med det vill jag ha sakt att det går att ha ett bra och innehållsrikt liv med en kvinna ifrån Thailand utan att de suddar ut sin identitet.Istället för att hon skulle förbli monokulturell och skifta ifrån den thailändska till den västerländska kulturen så blev hon multikulturell iom att hon tog till sig den västerländska kulturen samtidigt som hon behöll den thailändska kulturen.

Men ni som vi verkar att trivas med de val vi har gjort så det visar väl på att det inte finns en exakt mall för vad som är rätt eller fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Misstänker att ditt intresse av vad de eventuellt kan mycket om är lika ointressant för dig som "dina" intresseområden är för dem. Testa att t ex tala jordbruk, växter och natur med en thaibondedotter så ska du få se hur mycket okunskap du bär omkring på. Har alltid sagt, ta med en thailändsk bybo i Robinson 2012 så ska ni se att hela gänget kommer ut feta och trinda efter 45 dgr på den öde ön.

För övrigt så är jag själv inne på tionde året med en thailändsk fru i Sverige och vi har fortfarande ingen brist på ämnen att tala om. Hon äger t ex inget guld, tittar aldrig på thaitv, vill inte bygga hus i Thailand, älskar musik, titta på sport, kultur, historia, läser mycket böcker och talar 4 språk flytande. Däremot har du en poäng i att hon gärna talar i telefon, är hemskt intresserad av matlagning och behöver några timmar mer sömn än mig per dygn. Men det har alla svenska flickvänner jag har erfarenheter av också haft.

Hej

Kan bara instämma lever ju sedan 12 år med min fru som också är 4 språkig och har studerart 8 år längre än mig själv som bara har gymnasium, hon är precis som din fru helt ointreserad av guld och bär oftast ingenting sånt på sig och sminkar sig inte heller, hon ser aldrig på Thai TV i Sverige och inte mycket i Thailand heller, hon läser mest och hon har i princip gått någon utbildning konstant under dom 12 år hon har varit i Sverige, så det blir mycket läxförhör för min del, jag som avskyr läxor, hon står för hjärnan i vår familj och jag är nog ganska lik en typisk "oansvarig" Thaiman ifrån hennes by som gillar att fiska och göra det som faller mig in för dagen, så hon får hålla ordning på mig, och det gör hon, och det är jag som har drivit på för att vi skulle bygga hus i byn, hon var helt ointreserad ifrån början, men nu gillar hon det.

Just nu läser hon till undersköterska och jag tvivlar inte på att hon hittar något nytt att förkovra sig i efter att den har avslutats också.

Hon gillar att plocka svamp, odla gröbnsaker, laga mat, och att göra lite affärer både i Thailand och Sverige, och som dom flesta andra tjejer gillar hon att prata i telefonen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim du och jag har varit gifta ungefär lika länge själv är vi inne på vårat tolfte år,med den skillnaden att min fru har Guld men nu mer är det är 18k. Hus har hon/vi i Thailand,3 månaders prenumeration på sessantv är en nödvändighet. Tvåspråkig är hon! inte fyrspråkig men det räcker gott och väl för att vi ska förstå varandra, och då kan nämnas att många i den engelskspråkiga delen av världen är enspråkiga så där har hon ett försprång.Läser dagstidningen och ser på tv gör hon givetvis men inte endast kultur,historia och nyheter utan där slinker ner en del lättsmält underhållning också. Med det vill jag ha sakt att det går att ha ett bra och innehållsrikt liv med en kvinna ifrån Thailand utan att de suddar ut sin identitet.Istället för att hon skulle förbli monokulturell och skifta ifrån den thailändska till den västerländska kulturen så blev hon multikulturell iom att hon tog till sig den västerländska kulturen samtidigt som hon behöll den thailändska kulturen.

Men ni som vi verkar att trivas med de val vi har gjort så det visar väl på att det inte finns en exakt mall för vad som är rätt eller fel.

Hej ja nu verkar ni finnas där som jag har frågat efter så länge.Du och kim är ett perfekt exempel att inte alla thaitjejer tänker

bara på sig själva eller familjen i Thailand.Det jag vill är att få motvikt till alla negativa och bittra gamla gubbar som emellanåt

får fritt spelrum på detta forum.Jag själv har bara ett samboförhållande men enligt mitt tycke ett helt perfekt sådant.

Jag har vart generös men nu är det min sambo som är generös och helt underbar.Jag förstår att liksom förhållanden

överallt i världen så kan ju inte alla fungera men det är bra att det inte bara är knasförhållanden på mpr

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu anser jag ju inte att jag har någon "speciell" thaitjej till fru utan hon liknar i det mesta alla de andra thaitjejerna i vår bekantskapskrets. Att jag skrev att hon var intresserad av historia, läser böcker etc beror ju bara på att Axell, som jag svarade, påstod att det var egenskaper som thailändskor saknar. vilket jag alltså inte tycker gäller generellt.

Frugan är väl inte mer historieintresserad än normalsvensson och läser väl inte heller fler böcker än normalsvensson gör. Min poäng är endast att det inte är egenskaper hon saknar bara för att hon är en bonddotter från Isaan. Så dra inte för stora växlar av mina ord.

Hon läser svenska och thailändska nyheter dagligen på nätet, ser på nyhetssändningar på tv, ungefär som alla andra i Sverige gör. Vi reser gärna runt och ser på thailändska och svenska kulturbegivenheter och historiska platser, hon tycker det är kul att sköta sin privatekonomi via internetbank och köper och säljer aktiefonder med de pengar hon har över istället för att handla guldhalsband och tycker inte att vi ska bygga hus i Thailand eftersom hon hellre bor hemma hos sina föräldrarna när vi är där osv. Inga märkvärdigheter alltså, men helt utanför Axells preferenser av thailändskor.

Att hon talar fyra språk är inte så underligt. hennes far, som väl nästan kan räknas som analfabet talar även han tre språk flytande (Khmer, Lao och Thai). Och han har ändå knappt varit utanför sin hemprovins Surin.

Frugan talar dock inte Lao men Khmer, Thai, Engelska och Svenska. (och förstår Lao).

Undrar just hur många språk Axell talar och hur intresserad han är av att lära sig thaitjejernas alla språk?

Vad gäller skolgång så är det i vårt familj, precis som i Isanlovers, frugan som står för den akademiska utbildningen med sina dubbla universitetsutbildningar (Thailand och Sverige). Jag har bara en yrkesutbildning efter grundskolan och ett jobb där jag ofta blir smutsig om händerna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu anser jag ju inte att jag har någon "speciell" thaitjej till fru utan hon liknar i det mesta alla de andra thaitjejerna i vår bekantskapskrets. Att jag skrev att hon var intresserad av historia, läser böcker etc beror ju bara på att Axell, som jag svarade, påstod att det var egenskaper som thailändskor saknar. vilket jag alltså inte tycker gäller generellt.

Frugan är väl inte mer historieintresserad än normalsvensson och läser väl inte heller fler böcker än normalsvensson gör. Min poäng är endast att det inte är egenskaper hon saknar bara för att hon är en bonddotter från Isaan. Så dra inte för stora växlar av mina ord.

Hon läser svenska och thailändska nyheter dagligen på nätet, ser på nyhetssändningar på tv, ungefär som alla andra i Sverige gör. Vi reser gärna runt och ser på thailändska och svenska kulturbegivenheter och historiska platser, hon tycker det är kul att sköta sin privatekonomi via internetbank och köper och säljer aktiefonder med de pengar hon har över istället för att handla guldhalsband och tycker inte att vi ska bygga hus i Thailand eftersom hon hellre bor hemma hos sina föräldrarna när vi är där osv. Inga märkvärdigheter alltså, men helt utanför Axells preferenser av thailändskor.

Att hon talar fyra språk är inte så underligt. hennes far, som väl nästan kan räknas som analfabet talar även han tre språk flytande (Khmer, Lao och Thai). Och han har ändå knappt varit utanför sin hemprovins Surin.

Frugan talar dock inte Lao men Khmer, Thai, Engelska och Svenska. (och förstår Lao).

Undrar just hur många språk Axell talar och hur intresserad han är av att lära sig thaitjejernas alla språk?

Vad gäller skolgång så är det i vårt familj, precis som i Isanlovers, frugan som står för den akademiska utbildningen med sina dubbla universitetsutbildningar (Thailand och Sverige). Jag har bara en yrkesutbildning efter grundskolan och ett jobb där jag ofta blir smutsig om händerna.

Ja, det är helt klart att jag har andra erfarenheter av thailändskor

än du har, kanske beroende på att jag har gjort fler resor än du har till Thailand.

För övrigt klarar jag mig utmärkt iallafall på fyra språk.

Och ja, att sitta i Sverige och prata om risodling är kanske inte min grej.

A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är helt klart att jag har andra erfarenheter av thailändskor

än du har, kanske beroende på att jag har gjort fler resor än du har till Thailand.

För övrigt klarar jag mig utmärkt iallafall på fyra språk.

Och ja, att sitta i Sverige och prata om risodling är kanske inte min grej.

A.

Eftersom jag tillbringat ca 5 år i Thailand totalt och du har varit där mer så finner jag det rätt så märkligt att du ännu inte upptäckt tjejer som går utanför ramen du beskrev och som du nu la till risodling till.

Sitter du på samma stol varje resa, eller?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med.

Min erfarenhet av thailändare (läs thailändskor) är att allt kretsar kring

shopping, mat, guld, sova, prata i telefonen, bygga hus, titta på tv..

Väldigt få är intresserade av att lära sig nåt om omvärlden

eller såna saker som politik, kultur, musik, konst, sport, språk,

ekonomi, historia, litteratur, geografi..

Som sagt, aldrig en thailändska i Sverige.

Va fan ska man prata om efter några veckor??

A.

För mig låter det som om du ej varit speciellt mycket i Thailand?

Du påstår dig att ha varit i Thailand fler gånger än KIM.

Men var har du varit och gjort den tid som du varit där.

Om du är lite i hembyn. Försöker ta dig tid att lära språket så får du en annan hållning till hennes intressen. Då du blir mer delaktig om vad som händer i byn även fast du är i sverige.

Då har ni något gemensamt att prata om.

Om du däremot envist ej vill utforska nya marker, så blir ju diskussionsutrymmet avsevärt mindre.

Efter att jag lärt mig prata flytande Thai är det skitkul att ta hojen eller bilen själv och träffa människor utan min fru som stödperson språkmässigt.

Men lär man sig inte språket så är man ju begränsad till vissa områden eller att ha tolk med sig.

Detta ger nya upplevelser och delaktighet på ett annat sätt. Och jag känner mig lika hemma om jag är hemma i Bangkok, Yasothon, eller Stockholm.

Allra helst då jag och min fru har gemensamma intressen i alla dessa städer!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag tillbringat ca 5 år i Thailand totalt och du har varit där mer så finner jag det rätt så märkligt att du ännu inte upptäckt tjejer som går utanför ramen du beskrev och som du nu la till risodling till.

Sitter du på samma stol varje resa, eller?

Nej, för tusan. Knappast samma stol varje resa.

Har varit runt från sydligaste syd till nordligaste nord,

från öst till väst, och på en jäkla massa öar dom senaste trettio åren.

Och min erfarenhet är just den (om jag ska generalisera) som

jag beskrev tidigare. Tyvärr tycker jag att dom flesta thailändskor

är för inellektuellt ointressanta.

Kan bara gratulera att du hittade rätt.

All lycka till er.

A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kanske gör som.

Greken som ägde och drev affären "Gott Hjärta" i Helsingborg.

Han sålde och flytta hem till Grekland.

Ett år senare var han tillbaka här i staden!

"Jag klara inte av att bo där nere.

Jag är försvenskad mitt liv är här i Sverige"

Han kom hit på 70-talet.

Flytta ner 1998. hit igen 2000.

Hälsar pigge01

Hej pigge01,

Ja, det kan bli så med exfru Chang.

Försvenskad var ordet. På gott och ont ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, för tusan. Knappast samma stol varje resa.

Har varit runt från sydligaste syd till nordligaste nord,

från öst till väst, och på en jäkla massa öar dom senaste trettio åren.

Och min erfarenhet är just den (om jag ska generalisera) som

jag beskrev tidigare. Tyvärr tycker jag att dom flesta thailändskor

är för inellektuellt ointressanta.

Kan bara gratulera att du hittade rätt.

All lycka till er.

A.

Om nu Thailand och dess invånare nu är så ointressanta så undrar jag vad det då är som får dig att återkomma år efter år?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu Thailand och dess invånare nu är så ointressanta så undrar jag vad det då är som får dig att återkomma år efter år?

Älskar Thailand, men har svårt att se att jag skulle ta en thailändska till Sverige.

A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Min fru passar in finfint på Axells beskrivning.

Hon älskar shopping, mat, guld, prata i telefonen, bygga hus, men sova och titta på tv hinner hon ej eftersom de tidigare intressena tvingar henne att arbeta mest hela tiden...

Hon är ej intresserad av politik(tycker väl som IL rakt av...), kultur, musik, konst, sport, språk, historia, litteratur, geografi, däremot väldigt intresserad av ekonomi...

Stör mig inte alls, hon finansierar sina intressen själv.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Älskar Thailand, men har svårt att se att jag skulle ta en thailändska till Sverige.

A.

Hej

Att leva ihop är inga problem vare sig man är i Thailand eller i Sverige om man älskar varandra, och om så inte är fallet spelar det nog ingen roll var man är för då funkar det nog inte ändå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte märkt att någon i LOS är direkt intresserad av andra kulturer och vad som sker på andra sidan jordklotet. Tror dom flestas focus går till att försöka tjäna sitt levebröd för dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte påstått att vi skall pådyvla andra våra värderingar, det är ditt påstående.

Däremot om man är ingift och bor i en thaifamilj, så kan det vara socialt underhållande att ha saker att prata om. Sen ser jag det också viktigt att bidra med kunskap för utbildningsnivån är för låg enl. väldigt många inlägg, i Thailand. Det är något som borde prioriteras, och kan vi bidra med kunskap och upplysning, så bör det vara positivt.

Leif.

Jag har noterat att min omgivning sällan eller aldrig intresserar sig för thailändska förhållanden, dom frågar sällan om livet, kulturen eller politiken i min hustrus hemtrakter. Omgivningen består annars mest av folk som åker dit rätt ofta, men då bara till turistgettona. Landet ger dom f-n i, dom är lika ointresserade som vad min thaifamilj i byn är av livet i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

På frågan vad man tillför Thailändarna...

En sjuhelsikes massa skattepengar, men vad händer med dessa pengar har jag ingen aning om men hoppas att dom används till något vettigt!

Skall dock utnyttja ett avdrag fullt ut i år:

Charitable contributions

Amount actually donated but not exceeding 10% of the income after standard deductions and the above allowances.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja sova kan det kvinnliga könet oavsett var dom kommer ifrån

Nja...himmavid e det nog tvärtom :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...