Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Thailand planerar köp av nya helikoptrar


MPR Nyheter

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Ja du Tallvikingen.

Det vore väl intressant att veta hur mycket mutor

som betalades till Thailand för JAS-affären?

Eller kanske inte?

Dags för Sverige att sälja helikoptrar nu när den rätta regeringen är tillbaka i Thailand ?

ABSOLUT, det tycker jag också.

Det rapporterades ju nyligen om ett amerikanskt Wiskyföretag som hade stor framgång med sin försäljning till Thailand.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    16

  • Tallviking

    16

  • noBuzz

    7

  • Surin P3

    6

Mest aktiva i denna tråd

Ja du Tallvikingen.

Det vore väl intressant att veta hur mycket mutor

som betalades till Thailand för JAS-affären?

Eller kanske inte?

Dags för Sverige att sälja helikoptrar nu när den rätta regeringen är tillbaka i Thailand ?

ABSOLUT, det tycker jag också.

Det rapporterades ju nyligen om ett amerikanskt Wiskyföretag som hade stor framgång med sin försäljning till Thailand.

Tillverkar Sverige helikoptrar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Man kan väl försöka sälja försvarets 30 mest begagnad till de thailändska generalerna.

Tyskland lyckades ju nästan sälja sina gamla U-båtar till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bara lite drygt 30 helikoptrar totalt i Sverige och de flesta är helt nya förutom HKP10-serien där dessutom 2 st redan kraschat med 9 döda som resultat

Ett par av dom var mina kurskompisar och nära kollegor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja MaiChai,

Det är ju lätt att göra sig lustig över att det kraschats några JAS-plan i Sverige.

Det förvånar mig att du inte tycks känna till att internationell flygexpertis anser detta vara helt normalt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja MaiChai,

Det är ju lätt att göra sig lustig över att det kraschats några JAS-plan i Sverige.

Det förvånar mig att du inte tycks känna till att internationell flygexpertis anser detta vara helt normalt.

Herr Chang har talat.

Det var väl mest en spinn-off på Atoms förslag om att göra om helikoptrarna till skördetröskor så kom jag att tänka på Bert Karlssons bevingade citat om att JAS Gripen var världens dyraste jordfräs...

Men det har ur ett internationellt perspektiv kraschat ovanligt får JAS plan vilket väll får ses som ett gott betyg?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nödvändigt i alla länder ,kan rädda många liv , till skillnad mot jas gripen

Ett enda JAS kan rädda miljontals liv!

Tänk om JAS-piloten skjuter ner ett bombplan på väg mot BKK med en stor rackans Vätebomb, då du!

Annars kan de kanske avskräcka en framtida fiende från bomb anfall, bara genom att de finns där? Lite som Terrorbalansen emellan NATO och Warsawapakten funkade.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ett enda JAS kan rädda miljontals liv!

Tänk om JAS-piloten skjuter ner ett bombplan på väg mot BKK med en stor rackans Vätebomb, då du!

Annars kan de kanske avskräcka en framtida fiende från bomb anfall, bara genom att de finns där? Lite som Terrorbalansen emellan NATO och Warsawapakten funkade.

MVH Tommy

Imponerande och väl genomtänkt! Har du ätit en (o)lämplig svamp eller annat otyg? :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande och väl genomtänkt! Har du ätit en (o)lämplig svamp eller annat otyg? :-)

Nej då, ville bara titta på frågan från en annan synvinkel.

Helikoptrar har naturligtvis klart bättre förmåga än Jakt/Attack-flygplan, att stödja samhället vid andra slags kriser än väpnad konflikt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nej då, ville bara titta på frågan från en annan synvinkel.

Helikoptrar har naturligtvis klart bättre förmåga än Jakt/Attack-flygplan, att stödja samhället vid andra slags kriser än väpnad konflikt.

MVH Tommy

Det har du helt rätt i. Thailand har alldeles för mycket surplus-materiel och i valet mellan stridsflygplan och annat så kan det alltid diskuteras vilka behov som först skall tillgodoses.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin ansåg i alla fall att Stridsflyg var viktigare än helikoptrar eftersom han beslutade om inköp av JAS men la ner helikopteraffären

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Thaksin ansåg i alla fall att Stridsflyg var viktigare än helikoptrar eftersom han beslutade om inköp av JAS men la ner helikopteraffären

Thaksin ville väl istället ha ryska plan om jag inte minns fel.

Det var väl Surayud Chulanont som efter kuppen beställde JAS-planen?

Eller minns jag fel?

http://thaimilitary.wordpress.com/2008/03/03/rtaf-gripen-second-batch/

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin ville väl istället ha ryska plan om jag inte minns fel.

Det var väl Surayud Chulanont som efter kuppen beställde JAS-planen?

Eller minns jag fel?

http://thaimilitary.n-second-batch/

SN

Nä. Du har rätt. Det var Samak som godkände affären eftersom den översteg den summa som flygvapnet enskilt får besluta om

Jag vet dock att förhandlingarna pågått under lång tid innan kontraktet skrevs och började redan vid Thaksins tid på tronen

Sådana här affärer tar flera år med RFI och RFQ-faser, förhandlingar etc etc så när till slut pennan läggs mot pappret är det slutet på en lång och slingrig process

I kontraktet skrevs även in en option på ytterligare 6 plan med förmånligt pris. Denna option hade en sista-giltighetsdag för att få det förmånliga priset. Det var vid detta datum som Abhisit sedan godkände utlösande av optionen för att slippa betala betydligt mer för resterande 6 plan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Ja du Tallvikingen.

Det vore väl intressant att veta hur mycket mutor

som betalades till Thailand vid JAS-affären?

Hej igen Tallviking

Du svarade inte på min fråga ovan

Idag hittade jag en färsk artikel om JAS-Gripen

försäljningen till Syd-Afrika

Den ger kanske lite vägledning om storleken på mutorna vid försäljning av JAS-Gripen?

Mutorna uppges vara i storleksordningen

100 miljoner baht.

Moraliskt, vem anser du begår det grövsta brottet?

Den som säljer med hjälp av mutor, eller den som tar emot mutan?

Själv anser jag att säljarens brott är något grövre.

http://www.scandasia...se&news_id=9237

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Tallviking

Du svarade inte på min fråga ovan

Idag hittade jag en färsk artikel om JAS-Gripen

försäljningen till Syd-Afrika

Den ger kanske lite vägledning om storleken på mutorna vid försäljning av JAS-Gripen?

Mutorna uppges vara i storleksordningen

100 miljoner baht.

Moraliskt, vem anser du begår det grövsta brottet?

Den som säljer med hjälp av mutor, eller den som tar emot mutan?

Själv anser jag att säljarens brott är något grövre.

http://www.scandasia...se&news_id=9237

Så om säljaren erbjuder mutor är det OK för köparen att acceptera ?

Kan upplysa dig att etik & moral-föreskrifter i svensk statlig försvarsupphandling ser det på ett helt annat sätt. Så även rättsväsendet

Du får nog fundera igenom din syn på skuld i det fallet

I övrigt är det svårt att diskutera rent hypotetiska siffror baserade på rykten utan fakta.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tallviking

Skygglappar av!

Om du lser artikeln igen så står det faktiskt

``Saab last month admitted that 2,5 million euros in bribes had been paid to secure the deal...``

OBS Saab admitted betyder Saab erknnde

bribes betyder mutor.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men hade du brytt dig lite mer om bakomliggande detaljer och inte bara läst en enda liten rad och dratt en massa slutsatser hade du vetat hur enormt komplicerad bakgrunden till den raden är och hur svårt det är att reda ut vilken part, på vilket uppdrag, med vilka ansvar och vem som tog emot vad för vad så då blir det genast mycket svårt att föra en konstruktiv diskussion runt detta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Tallviking

Är inte intresserad av ``bakomliggande detaljer`` avseende varför det behövs mutor för att sälja JAS-Gripen.

Om krigsmaterialföretag i Väst vill sälja sina produkter till utvecklingsländer som Syd-Afrika och Thailand, och inte kan göra detta utan att betala mutor, så är min moraliska bedömning i tidigare inlägg, fortfarande att deras brott är grövre än det brott

som de mutade begår.

Skulle vara intressant att läsa Tallvikings moraliska försvar för

varför JAS-Gripen skall säljas till utvecklingsländer med hjälp av mutor!

För mig är detta ett betydligt grövre brott än tex Thaksins godkänande att sin frus tomtköp till underpris i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vem i regeringen SAAB mutade för att få dem skriva på för totalt 204 JAS plan till Sverige?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Tallviking

Är inte intresserad av ``bakomliggande detaljer`` avseende varför det behövs mutor för att sälja JAS-Gripen.

Om krigsmaterialföretag i Väst vill sälja sina produkter till utvecklingsländer som Syd-Afrika och Thailand, och inte kan göra detta utan att betala mutor, så är min moraliska bedömning i tidigare inlägg, fortfarande att deras brott är grövre än det brott

som de mutade begår.

Skulle vara intressant att läsa Tallvikings moraliska försvar för

varför JAS-Gripen skall säljas till utvecklingsländer med hjälp av mutor!

För mig är detta ett betydligt grövre brott än tex Thaksins godkänande att sin frus tomtköp till underpris i Bangkok.

Du är så otroligt blåögt svensk

I de flesta länder i världen är mutor en djupt integrerad del av alla större industriaffärer. oavsett om det rör krigsmateriel, eller andra typer av produkter

Skall man kunna sälja saker som JAS t.ex i många av dessa länder i världen "kräver" kunden att du som säljare ger "mutor" på olika sätt till olika befattningahavare i inköpskedjan. Om inte. så är det bara att packa och åka hem. Du har inte en suck att ens komma fram till en short-list-position i en upphandling utan mutor

Naturligtvis kallas det inte mutor av köparen utan olika typer av "provisioner" till personer med "rätt" inflytande i beslutsprocesen

Varför tror du SAAB-koncernen sålde 35% av sina aktier till BAE ?

Genom vilken del av SAAB-koncernen (som inte styrs av svensk lagstiftning) tror du alla sådana "affärer" hanterats för att kunna sälja JAS i dessa länder

Kan ta ett par andra exempel. Österrike skulle köpa JAS och ända fram till lunch samma dag som kontraktet skulle skrivas på var det klart att JAS skulle få kontraktet. Men efter lunchen meddelade kunden att dom köper Eurofighter istället !?

Polen ville köpa JAS men i slutet ändrades helt plötsligt, utan känd anledning, allt och man köpte USA:s F16 istället

Vad tror du dessa "ändringar" berodde på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Skygglappar av!

Om du lser artikeln igen så står det faktiskt

``Saab last month admitted that 2,5 million euros in bribes had been paid to secure the deal...``

OBS Saab admitted betyder Saab erknnde

bribes betyder mutor.

Vem eller vilka är mottagare av mutorna?

Vem eller vilka kräver mutor av utländska företag för att dom ska kunna sälja sina produkter i Thailand

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vem i regeringen SAAB mutade för att få dem skriva på för totalt 204 JAS plan till Sverige?

Kan man fundera på, speciellt som Försvarsmakten "Bara" ville beställa dryga 80 Gripen, eller dyrgripen som den kallas ibland, eftersom de ca120 extra Gripenplanen betalades med försvarsanslagen, och sen fick försvaret skäll för att de drog över sina budgetar...

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Svar till Tallviking

Är inte intresserad av ``bakomliggande detaljer`` avseende varför det behövs mutor för att sälja JAS-Gripen.

Om krigsmaterialföretag i Väst vill sälja sina produkter till utvecklingsländer som Syd-Afrika och Thailand, och inte kan göra detta utan att betala mutor, så är min moraliska bedömning i tidigare inlägg, fortfarande att deras brott är grövre än det brott

som de mutade begår.

Skulle vara intressant att läsa Tallvikings moraliska försvar för

varför JAS-Gripen skall säljas till utvecklingsländer med hjälp av mutor!

För mig är detta ett betydligt grövre brott än tex Thaksins godkänande att sin frus tomtköp till underpris i Bangkok.

Det finns dilemman mad alla vapenaffärer.

1. Eftersom vapenaffärer ofta omfattar stora summor pengar så är striden om kontrakt stenhård. Inom området flyg konkurrerar Sverige med länder som Ryssland, USA och Frankrike. Fransmännen och ryssarna är helt skrupellösa när det gälelr mutor. Det var därför som Dr T ville ha det ryska medeldistansbombplanet. Han skulle få mest pengar i den affären. USA tillämpar också mutsystemet.

2. Vid denna typ av affärer använder man lokala kontakter. Dessa personer känner kulturen i resp. land. De vet hur att genomföra försäljningen. För detta tar dom en ersättning. Denna ersättning ligger inte sällan på c:a 3 % av försäljningssumman. För en affär typ Gripen till Sydafrika blir det en massa pengar!

Dessa lokala agenter kan förstås använda en del av dessa pengar till att köpa beslutsfattare.

I detta ligger dilemmat. Sverige kan förstås välja att inte spela på samma planhalva som sina konkurrenter. Sannolikheten för att vi skall få sälja, inte bara flygplan utan mycket annat, minskar då. detta betyder sannolikt nedläggning t.ex av svensk flygindustri. Tar man upp den frågan med mannen/kvinnan "på golvet i SAAB så blir det komplicerat att svara.

Detta är inte ett försvar av systemet. Det är ett sätt att förklara att det finns en moralisk sida och det finns en affärssida.

Jag är övertygad om att ingen vill ha systemet men ingen är beredd att totalt avstå från att deltaga eftersom konsekvenserna kan bli 1000-tals jobb bort.

Det är alltid lätt att sitta på läktaren och vifta med "moralflaggor" och fatta beslut som man inte behöver ta ansvar för. Klart mycket svårare att göra det när det får konsekvenser för hela orter t.e.x. i Sverige.

Dessutom; jag ser ingen skillnad, som Bossej gör, på att en PM manipulerar en herl regering så att han kan tillskansa sig fördelar mot att samme man försöker påverka val av stridsflygplan; igen för att kunna tillskansa sig mer pengar. Hur Bossej tänker där; det får han redovisa själv. Jag fattar det inte.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Du är så otroligt blåögt svensk

I de flesta länder i världen är mutor en djupt integrerad del av alla större industriaffärer. oavsett om det rör krigsmateriel, eller andra typer av produkter

Skall man kunna sälja saker som JAS t.ex i många av dessa länder i världen "kräver" kunden att du som säljare ger "mutor" på olika sätt till olika befattningahavare i inköpskedjan. Om inte. så är det bara att packa och åka hem. Du har inte en suck att ens komma fram till en short-list-position i en upphandling utan mutor

Naturligtvis kallas det inte mutor av köparen utan olika typer av "provisioner" till personer med "rätt" inflytande

Polen ville köpa JAS men i slutet ändrades helt plötsligt, utan känd anledning, allt och man köpte USA:s F16 istället

Vad tror du dessa "ändringar" berodde på ?

Hm Tallviking Så enligt dig finns det inget som heter moral vid större affärer?

Egendomligt svar från en person som skrivit hundratals inlägg här på MPR om sitt hat mot en fd thailändsk PM för hans bristande moral och korruption vid affärer med Cambodja, Burma och Singapor.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Vem eller vilka är mottagare av mutorna?

Vem eller vilka kräver mutor av utländska företag för att dom ska kunna sälja sina produkter i Thailand

Jag har en del erfarenhet av detta bl.a. just i Thailand.

Ta den nya flygplatsen t.ex. När den byggdes så gav regeringen ansvaret för olika delar av bygget till olika individer och företag.

Jag känner den person som fick ansvaret för all kablering till flygplatsen. Det är MYCKET kabel som skall inköpas och grävas ner kring en flygplats kan jag meddela!

Att han fick uppdraget beror på att han har mycket goda kontakter i den dåvarande regeringen.

Nu; han tog en kommission på 3 % på allt arbete relaterat till de kontrakt han la ut för grävarbeten, inköp av kablar mm. Det blev c:a 3 miljarder THB till honom!! Bara den affären. Eftersom det var väldigt mycket kabel som skulle inköpas så var många företag väldigt intresserade av att sälja.

Jag träffade, tillsammans med min vän, flera företag som ville sälja till honom. Jag kan säga att det mutades friskt! Vinnare var ett japanskt företag.

När jag och min vän diskuterade frågan om mutor så sa han "jag kommer inte ha alla d 3 %. En stor del går uppåt i systemet. Dom som gav mig detta kontrakt förväntar sig en återföring av vinsten till dom. det är helt ok för så fungerar det här i Thailand" På min fråga ända till toppen så svarade han "ja förstås, är du dum eller?"

behöver jag säga att Dr T då satt högst upp. Detta är EN av många anledningar tull att jag tycker så illa om Dr T. Han är en gigantisk hycklare.

Jag har många flera exempel men detta kan utgöra typexempel på hur det går till

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...