Jump to content
IGNORERAD

Svensk vett och etikett som ni önskar att er dam lär sig


Magrood

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Väldigt många har svårt att anpassa sig!

Det man lär sig redan i unga dagar och sedan har tillämpat under sin uppväxt som fundamentalt i livet är inte så lätt att släppa. Du har också svårt att släppa dina värderingar som du har haft sedan du växt upp. Sedan kanske att det hänger ihop med att investera pengar i Thailand och att man vill skicka pengar dit så fort som möjligt och i så stora mängder som möjligt. Oftast för att hålla skenet av "na jai" uppe.

Hej

Ja du har nog rätt i att det kan vara svårt att ändra vanor som man har skaffat i unga å, och just när det gäller ekonomi gäller det nog att vara öppen ifrån början och ge flickvännen eller frugan full insyn för att öka förståelsen, kanske låta henne räkna ihop alla räkningar och inkomster och se vad som blir över, då borde hon förstå bättre och kanske t.o.m vara beredd att avstå något för att minska dom.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    13

  • Los

    8

  • Merlins

    8

  • Keithan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Keithan.

Vi är nog ganska så överens.

Angående alkoholkontrollen i Pattaya under Song Kran. Gjordes dessa rattfyllerirazzior samtidigt i hela Thailand i alla städer av Pattayas storlek, även ute i obygden? Om så inte var fallet, varför gjordes denna kontroll bara i Pattaya? Kan det ha berott på att möjligheten till extrainkomster för poliserna var mycket större i Pattaya än vad de hade varit i motsvarande samhälle i Isaan? Var en sådan kontroll genomförbar just i Pattaya pga dess stora farangbefolkning som med västerländska värderingar inser att de gjort fel, och snällt betalar vad poliserna begär om de kört berusade? Kan det dessutom vara så att det hade varit svårt, eller kanske till och med omöjligt att genomföra en sådan kontroll på landsbygden därför att ingen, vare sig förare eller allmänhet hade ansett att de begått något fel med att köra berusade.

Jag tror inte att det finns fler berusade förare i Pattaya än i övriga Thailand.

MVH.

Luttrad.

Infarterna till Chayjaphum har de senaste fyra eller fem åren haft poliskontroller, dagen före och under hela songkran. Men det handlar mest om enstaka stickprov och om någon är uppenbart berusad, typ behöver hela körbanan

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte hör till vett och etikett men jag skulle vilja att min fru lärde sig att inte tro på allt som t.ex. lärare och läkare säger. Att ha mer kritiskt tänkande och ifrågasättande, särskilt till personer i maktställning. Själv skulle jag vilja bli bättre på att pruta och förhandla med säljare. Detta är frugan bättre på än mig. Jag brukar acceptera priset, kanske för att jag inte vill ha en konflikt, och inte tror direkt på vad lärare eller läkare säger utan att inhämtat information från annan källa också.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de bättre och framförallt roligare trådarna jag stött på under mitt försök att läsa ikapp 3 veckors frånvaro från MPR. En del märkligheter känner jag igen, en del känner jag inte igen men de verkar rätt gulliga och en del märkligheter känner jag inte alls igen och skulle ha väldigt svårt att acceptera. En hel del av dessa vett och etikett regler tycker jag nog dessutom att väldigt många svenskar är i större behov av att lära sig än thailändskorna är.

Det jag nog har allra svårast att förstå är att så många tar upp att thailändskor skulle ha svårt att hålla ordning och reda i hemmet. Nästan alla utlänningar jag känner som är tillsammans med en thailändska klagar på det motsatta, dvs en närmast fascistisk pedantitet där inte ett riskorn får hamna på golvet eller en strumpa i fel tvättkorg och där prydliga hem och perfekt strukna skjortor nästan är måttstocken för ett lyckligt liv. Både min fru, svärmor och alla in-laws, de flesta enkla arbetare, är likadana; skulle någon undanlåtit sig att plocka upp ett löv som fallit ned i trädgården inom 10 minuter så utlyses en fatwa och skulle någon tappa ett papper på marken, oavsett om det är någon av dotterns 5-åriga sysslingar, så skulle svärmor tveklöst arkubusera dem med nackskott. Tysta leken och oordning låter som nirvana för mig efter 13 år omgiven av gapiga reiseleiters.

Jag tror nästan alla thailändskor jag känner skulle skratta ihjäl åt en lista på "saker thailändskor ska tänka på när de flyttar till Sverige/Europa" om sådant som ordning och att stå upp för vad de tycker vore med, där har svenskar/europeer mycket att lära är deras bestämda åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de bättre och framförallt roligare trådarna jag stött på under mitt försök att läsa ikapp 3 veckors frånvaro från MPR. En del märkligheter känner jag igen, en del känner jag inte igen men de verkar rätt gulliga och en del märkligheter känner jag inte alls igen och skulle ha väldigt svårt att acceptera. En hel del av dessa vett och etikett regler tycker jag nog dessutom att väldigt många svenskar är i större behov av att lära sig än thailändskorna är.

Det jag nog har allra svårast att förstå är att så många tar upp att thailändskor skulle ha svårt att hålla ordning och reda i hemmet. Nästan alla utlänningar jag känner som är tillsammans med en thailändska klagar på det motsatta, dvs en närmast fascistisk pedantitet där inte ett riskorn får hamna på golvet eller en strumpa i fel tvättkorg och där prydliga hem och perfekt strukna skjortor nästan är måttstocken för ett lyckligt liv. Både min fru, svärmor och alla in-laws, de flesta enkla arbetare, är likadana; skulle någon undanlåtit sig att plocka upp ett löv som fallit ned i trädgården inom 10 minuter så utlyses en fatwa och skulle någon tappa ett papper på marken, oavsett om det är någon av dotterns 5-åriga sysslingar, så skulle svärmor tveklöst arkubusera dem med nackskott. Tysta leken och oordning låter som nirvana för mig efter 13 år omgiven av gapiga reiseleiters.

Jag tror nästan alla thailändskor jag känner skulle skratta ihjäl åt en lista på "saker thailändskor ska tänka på när de flyttar till Sverige/Europa" om sådant som ordning och att stå upp för vad de tycker vore med, där har svenskar/europeer mycket att lära är deras bestämda åsikt.

Där hör ni, grabbar!

Det ni har upplevt, har ni inte alls upplevt och har ni trots allt upplevt det, så stämmer det inte med verkligheten. :y15:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där hör ni, grabbar!

Det ni har upplevt, har ni inte alls upplevt och har ni trots allt upplevt det, så stämmer det inte med verkligheten. :y15:

Tvärtom min gode Jive!

Det ni har upplevt har ni upplevt men det stämmer inte nödvändigtvis med hur alla andra thailändskor uppför sig och vad andra svenskar upplevt och har någon upplevt det de flesta andra inte upplevt så kan det ändå stämma med verkligheten eftersom inte alla är lika :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom min gode Jive!

Det ni har upplevt har ni upplevt men det stämmer inte nödvändigtvis med hur alla andra thailändskor uppför sig och vad andra svenskar upplevt och har någon upplevt det de flesta andra inte upplevt så kan det ändå stämma med verkligheten eftersom inte alla är lika :wink:

Seg i kolan, som jag är, fick jag läsa det sju gånger innan jag fattade. :sFduh:

Jag menar bara, det är väl lite mycket begärt, att enskilda medlemmar skall ha en övergripande uppfattning om alla thailändares behov av etikettregler i Sverige. Var och en kan väl få lov att referera till just sitt fall och sin erfarenhet utan att bli skjutna i sank.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Seg i kolan, som jag är, fick jag läsa det sju gånger innan jag fattade. :sFduh:

Jag menar bara, det är väl lite mycket begärt, att enskilda medlemmar skall ha en övergripande uppfattning om alla thailändares behov av etikettregler i Sverige. Var och en kan väl få lov att referera till just sitt fall och sin erfarenhet utan att bli skjutna i sank.

Absolut ska, och mer eller mindre bara kan, alla referera till sitt fall och det var ju också vad jag gjorde. Jag har lite svårt att se att mitt påstående, att jag inte känner igen att thailändskor skulle ha svårt med att hålla ordning, skulle vara att "skjuta i sank" de som påstår att deras fru har det problemet. Tvärtom visar det väl bara att etikettregler för thailändskor i Sverige ser ut ungefär som etikettregler för svenskor eller kenyanskor; reglerna är de samma och för vissa är de självklara och för andra konstiga och det nästan oavsett deras ursprung. Min erfarehet är alltså varken mer eller mindre värd än någon annans men eftersom den avvek så var det väl bra att jag nämnde den, det har väl aldrig du tvekat att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Infarterna till Chayjaphum har de senaste fyra eller fem åren haft poliskontroller, dagen före och under hela songkran. Men det handlar mest om enstaka stickprov och om någon är uppenbart berusad, typ behöver hela körbanan

Gillar din nya Avatar är på väg göra det samma, får inta ordning på nåt. Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut ska, och mer eller mindre bara kan, alla referera till sitt fall och det var ju också vad jag gjorde. Jag har lite svårt att se att mitt påstående, att jag inte känner igen att thailändskor skulle ha svårt med att hålla ordning, skulle vara att "skjuta i sank" de som påstår att deras fru har det problemet. Tvärtom visar det väl bara att etikettregler för thailändskor i Sverige ser ut ungefär som etikettregler för svenskor eller kenyanskor; reglerna är de samma och för vissa är de självklara och för andra konstiga och det nästan oavsett deras ursprung. Min erfarehet är alltså varken mer eller mindre värd än någon annans men eftersom den avvek så var det väl bra att jag nämnde den, det har väl aldrig du tvekat att göra?

He he,

" skjuta i sank" var ju ett överdrivet ordval, men jag gick igång på "gulliga" och "svårast att förstå" - det kändes lite som..ja du förstår.

Jag har väl en av dessa överkänsliga dagar.

Kul att du är tillbaka!!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

He he,

" skjuta i sank" var ju ett överdrivet ordval, men jag gick igång på "gulliga" och "svårast att förstå" - det kändes lite som..ja du förstår.

Jag har väl en av dessa överkänsliga dagar.

Kul att du är tillbaka!!

Det är lugnt och jag tror jag vet vad du menar, ett problem jag nog får dras med :), men denna gång tror jag det var ett missförstånd. Med "gullig" menar jag exempelvis att hämta posten i pyjamas, här kan man ju gå på marknaden i pyjamas, och det är ju faktiskt bara gulligt och inget jag skulle oroa mig över. Att thailändskor skulle ha svårt att hålla ordning är jag uppriktigt förvånad över att så många tycker men det visar ju bara hur olika både de och vi är.

Kul att vara tillbaka förresten och tack för välkomnandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Thailändska som är sämre än mig på att hålla ordning finns inte så jag är lycklig

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det där med att inte hålla rent och hålla ordning känner jag inte heller igen. Kommer ihåg hur jag i början när min fru flyttat hit fick skämmas när jag varje morgon gick till jobbet i nytvättade blåbyxor med pressveck och vilka gliringar jag fick av jobbarkompisarna.

Mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kalla min fru för "praktiskt lagd" är ett understatement, men när det kommer till städning av huset så är hon lost.

Jag tror att vissa saker som man som barn får i sin uppfostran sitter som ett födelsemärke resten av livet och tvärtom, det man inte får med sej av basic från sin uppväxt, kan bli ett märkbart handikapp senare i livet.

Beträffande städningen då, så är hon uppvuxen på ett oputsat cementgolv i en isaanboning, ja de flesta här ser miljön framför sej så den behöver jag inte beskriva i detalj, men kvaliteten på städningen och städtekniken skiljer sej aaningen från desamma i en modern, västerländsk miljö.

T ex allt som ligger över midjehöjd i isaanhuset blir sällan eller aldrig städat.

Jag tröttnade på att se hennes patetiska försök att städa som jag ville ha det, så numera kommer det en thaidam med städtalang varje torsdag och gör hela huset kliniskt rent.

När det kommer till matlagning (thai-och farangmat) samt skötsel av kläder och trädgård, så är det en helt annan femma - där är hon oslagbar.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, hålla ordning och reda... för all del.

Exfru Chang har dock en ovana att flytta på saker som jag har haft på samma plats i 15 år utan att informera mig.

Så står jag då där och kliar mig i huvudet och undrar var finns den där grejen?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, hålla ordning och reda... för all del.

Exfru Chang har dock en ovana att flytta på saker som jag har haft på samma plats i 15 år utan att informera mig.

Så står jag då där och kliar mig i huvudet och undrar var finns den där grejen?

Herr Chang har talat.

Oj... I 15 år?

Hos oss får inte en enda pryl vara på samma plats mer än 45 minuter. :)

Allt ska flyttas på minst 5 cm åt valfritt håll med jämna mellanrum

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

En av de bättre och framförallt roligare trådarna jag stött på under mitt försök att läsa ikapp 3 veckors frånvaro från MPR. En del märkligheter känner jag igen, en del känner jag inte igen men de verkar rätt gulliga och en del märkligheter känner jag inte alls igen och skulle ha väldigt svårt att acceptera. En hel del av dessa vett och etikett regler tycker jag nog dessutom att väldigt många svenskar är i större behov av att lära sig än thailändskorna är.

Det jag nog har allra svårast att förstå är att så många tar upp att thailändskor skulle ha svårt att hålla ordning och reda i hemmet. Nästan alla utlänningar jag känner som är tillsammans med en thailändska klagar på det motsatta, dvs en närmast fascistisk pedantitet där inte ett riskorn får hamna på golvet eller en strumpa i fel tvättkorg och där prydliga hem och perfekt strukna skjortor nästan är måttstocken för ett lyckligt liv. Både min fru, svärmor och alla in-laws, de flesta enkla arbetare, är likadana; skulle någon undanlåtit sig att plocka upp ett löv som fallit ned i trädgården inom 10 minuter så utlyses en fatwa och skulle någon tappa ett papper på marken, oavsett om det är någon av dotterns 5-åriga sysslingar, så skulle svärmor tveklöst arkubusera dem med nackskott. Tysta leken och oordning låter som nirvana för mig efter 13 år omgiven av gapiga reiseleiters.

Jag tror nästan alla thailändskor jag känner skulle skratta ihjäl åt en lista på "saker thailändskor ska tänka på när de flyttar till Sverige/Europa" om sådant som ordning och att stå upp för vad de tycker vore med, där har svenskar/europeer mycket att lära är deras bestämda åsikt.

Ja det va väll det jag tänkte ..gift in mig i fel familj ^_^

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kalla min fru för "praktiskt lagd" är ett understatement, men när det kommer till städning av huset så är hon lost.

Jag tror att vissa saker som man som barn får i sin uppfostran sitter som ett födelsemärke resten av livet och tvärtom, det man inte får med sej av basic från sin uppväxt, kan bli ett märkbart handikapp senare i livet.

Beträffande städningen då, så är hon uppvuxen på ett oputsat cementgolv i en isaanboning, ja de flesta här ser miljön framför sej så den behöver jag inte beskriva i detalj, men kvaliteten på städningen och städtekniken skiljer sej aaningen från desamma i en modern, västerländsk miljö.

T ex allt som ligger över midjehöjd i isaanhuset blir sällan eller aldrig städat.

Jag tröttnade på att se hennes patetiska försök att städa som jag ville ha det, så numera kommer det en thaidam med städtalang varje torsdag och gör hela huset kliniskt rent.

När det kommer till matlagning (thai-och farangmat) samt skötsel av kläder och trädgård, så är det en helt annan femma - där är hon oslagbar.

Hej Jive.

Det där med att det bara ska städas på golvnivå känner jag igen.

Golvet ska sopas och skuras tammetusan varje dag, men sen ?

Tur för min hustru att jag tar hand om det övriga :wink:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, hålla ordning och reda... för all del.

Exfru Chang har dock en ovana att flytta på saker som jag har haft på samma plats i 15 år utan att informera mig.

Så står jag då där och kliar mig i huvudet och undrar var finns den där grejen?

Herr Chang har talat.

Hos mig hamnar kaffebryggaren i skåpet inne i matsalen. Bättre dock än boilern på varma spisplattan...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

När jag var ungkarl så kunde jag blunda och hitta vad som helst i köket, numera är det omöjligt :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var ungkarl så kunde jag blunda och hitta vad som helst i köket, numera är det omöjligt :crazy:

Varför ska man över huvud taget gå in i köket om man är gift/sambo? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta saker och ting utan att någon flyttat på dom,känner jag till,Men nu har vi våran dotter(7,5år).Som jag räknar som skäligen skyldig till vissa fall,men i vanlig natur så är det ingen har flyttat eller rört på dessa saker!!!!

Mvh Nick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående det att var sak har sin plats som ofta blir fel när thaitjejerna får vara i köket,

så blev det ganska lustigt idag när frun skulle prova att lägga in gurka och därför hade

köpt en flaska med ättiksprit 12% och diverse andra tillbehör. Efter gurkinläggningen

så hamnade ättiksspriten i mitt barskåp bredvid min whisky och vodka och övriga flaskor.

Hon tyckte att men vadå det är ju en släkting till sprit den är ju 12% så den kan stå där också,

inte för att det stör mig, jag fick ett gott skratt när jag såg det,

sen frågade jag om hon ville ha en drink ättiksprit och cola :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...