Jump to content
IGNORERAD

Svensk vett och etikett som ni önskar att er dam lär sig


Magrood

Recommended Posts

Hej.

Min tjej sa häromdagen skulle så gärna vilja läsa här men hon kan inte än läsa svenska och jag tror det kan ta ett bra tag innan hon läser tillräckligt bra.

Finns det inget bra sätt att få forumet översatt?

Snucke

Jag tror inte att google translate är någon höjdare. Men det kan ju vara en motivation att lära sig svenska snabbare.

Några ord lär ju ändå stämma.

En av de roligare jag har varit med om var några elever som översatte en text från engelska till svenska, med google translate. Det hela var om att skruva i en motor till en motorcyckel. Någonstans stod ordet washer, i översättningen blev det något om att stoppa motorn i tvättmaskinen. Den kvinnliga engelskläraren tyckte det var konstigt att man skulle tvätta dom grejorna i tvättmaskinen. :whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    13

  • Los

    8

  • Merlins

    8

  • Jive

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ugnen är inte ett "matskåp"

[/quote

Jag kom hem med en fryst pizza startade jag ugnen och gick sedan ut i trädgården en stund medan jag väntade på att ugnen skulle bli varm. När jag kom till baka in så rök det kraftigt ur ugnen och luktade brännt :heat: När jag öppnade ugnen så står där minst tre olika mat rätter som var alldeles kolsvarta :focus: Sedan kom naturligtvis frun hem och sa :blah::grrrrrr:

Nu mera tittar jag alltid i ugnen innan jag startar den :eyes:

PeeBee

Ändrades av PeeBee
Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Att prata med varann istället för att hålla käften om man är oense om nåt, tycker jag är viktigt!

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna vilja veta hur de tänker när de lägger disken i vasken. De gör ju likadant i LOS. Detta la jag märke till för länge, länge sedan, men har aldrig fått någon förklaring till. Det enda jag vet är att det är gjutet i sten. Har blivit smått idi*tförklarad en gång när jag funderat runt mysteriet, så jag har lagt ner undersökningen för länge sedan. Men jag är väldigt nyfiken på orsaken.

När tjejen flyttade hit så diskades det direkt efter maten och diskmaskinen dög inte så jag slängde den.

Idag när hon har jobb så är det alltid fullt i vask och diskhon över natten.

Jag har frågat varför men får till svar att alla Thai har det så.

Ångrar att jag slängde diskmaskinen.

Att inte jag diskar?

Det är inte små mängder disk det handlar om när hon och hennes kompisar äter hela tiden i köket.

Jag sköter tvätt och andra sysslor :^^:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Keithan.

Alla nationaliteter skall åtminstone i teorin vara herrar i sitt eget hus och besökare har bara att gilla läget eller att åka hem igen. Detta är naturligtvis sant, men med vissa reservationer. Om denna inställning användes fullt ut skulle en Svensk som kommer till Thailand vara oartig och diskriminerande mot Thailändarna om han använde en hjälm pga omtanke om sin egen säkerhet och inte pga eventuella böter. Skulle det på samma sätt vara oartigt mot värdlandet och dess befolkning att inte köra berusad?

Beträffande synen på rattfylleri, användande av hjälm, bilbarnstol och säkerhetsbälte gör jag gärna om alla Thailändare till Svenskar! Jag har svårt att se att någon skulle kunna ha några invändningar mot denna självklarhet.

Jag hävdar att rattfylleri är betydligt vanligare i Thailand än var det är i Sverige. Dessutom skiljer det väldigt mycket över hur medelsvensson och medelthai betraktar en rattfyllerist. En rattfylla i Thailand avfärdas på sin höjd med en axelryckning, i Sverige skulle samma rattfylla ha fördömts av grannar och bekanta! Om någon skulle ut och köra alkoholpåverkad i sverige är chansen stor att omgivningen förhindrar det hela och lägger beslag på bilnycklarna tills vederbörande har nyktrat till igen. Jag tror inte att detta förfarande är särskilt vanligt i Thailand.

Jag har svårt att se något negativt med att passa tider och att planera inför framtiden. Jag har dessutom svårt att se charmen med korrumperade poliser och statstjänstemän, även om jag som rik farang kan ha viss nytta av det hela.

Keithan, jag har svarat efter bästa förmåga och hoppas att vi inte missförstår varandra.

Någon, jag har glömt vem skrev tidigare i denna tråd att "man skall ta det bästa av två värdar", jag håller helt med om detta.

Mvh.

Luttrad.

Hejsan Luttrad.

Nej några större missförstånd råder nog inte.

Men jag kan ju förtydliga mig.

Jag uppmanar absolut inte till lagbrott. Att köra utan hjälm eller att köra rattfull är lagbrott. Vad jag förstår så är det samma promillegränser här i Thailand som i Sverige. Och kommer polisen på dig så blir det visst ganska kostsamt. Där jag bodde i Sverige, på en större ö i skärgården, var det inget konstigt att köra alkoholpåverkad.

Vad gäller tider och ekonomi, så skrev jag : "Att inte passa tider och det där med ekonomin, har väl mångtusenårig tradition ? Så det lär vi nog inte ändra på här i Thailand." Alltså inte att det skulle vara fel att passa tider eller planera för framtiden.

Så då, Luttrad, är vi väl överens ?

Hälsningar

Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Luttrad.

Nej några större missförstånd råder nog inte.

Men jag kan ju förtydliga mig.

Jag uppmanar absolut inte till lagbrott. Att köra utan hjälm eller att köra rattfull är lagbrott. Vad jag förstår så är det samma promillegränser här i Thailand som i Sverige. Och kommer polisen på dig så blir det visst ganska kostsamt. Där jag bodde i Sverige, på en större ö i skärgården, var det inget konstigt att köra alkoholpåverkad.

Vad gäller tider och ekonomi, så skrev jag : "Att inte passa tider och det där med ekonomin, har väl mångtusenårig tradition ? Så det lär vi nog inte ändra på här i Thailand." Alltså inte att det skulle vara fel att passa tider eller planera för framtiden.

Så då, Luttrad, är vi väl överens ?

Hälsningar

Keithan

Hej Keihan.

Vi verkar att vara ganska så överens, men även jag får förtydliga mig.

Även om lagarna på pappret skulle vara lika i Thailand och Sverige skiljer det ändå enormt på hur dessa lagar uppfattas och efterlevs av respektive befolkning. För att inte tala om hur olika de två poliskårerna agerar. När jag fyllde moppe på sjuttitalet använde jag en hjälm av ren självbevarelsedrift, på den tiden var det inget lagkrav. Vad jag minns så gjorde majoriteten av mina skolkamrater samma sak. Detta var knappast fallet i Thailand innan lagkravet kom. Nästan alla använder hjälm i Sverige, i Thailand är det lite si och så, speciellt på landsbygden där knappast någon använder hjälm. Om man står utanför en thaiskola när föräldrarna hämtar sina barn är det en försumbar andel som har hjälm, även om lagen säger det. För ett antal år sedan skulle jag ut och åka moppe i Thailand, mina Thaibekanta menade att en hjälm var helt onödigt ty poliserna slutade med sina kontroller vid sextiden på kvällen. När jag insisterade och hävdade att jag inte bar hjälm pga risken för böter utan för att skydda mitt huvud ansågs jag vara en mer än vanligt knepig farang.

Detsamma kan sägas om rattfylleri, där chansen att åka fast i Thailand är minimal så länge det inte sker en olycka. Om man skulle ha otur och fastna i en Thailänsk alkoholkontroll finns alltid möjligheten att muta sig fri. Denna möjlighet existerar knappast i Sverige. Dessutom är det mer eller mindre standard i Thailand att de inblandade förarna snabbt springer ifrån olycksplatsen. Även om de senare skulle förhöras av polisen har de ju då nyktrat till igen. Dessutom så tillkommer poliskorruption och möjlighet för den med en hög samhällsposition att med sina polisvänners hjälp lägga skulden på den svagare parten utan pengar och polisvänner. Detta senare förekommer tyvärr även i Sverige, dock inte alls lika vanligt plus att de åtminstone måste dölja det hela.

Min slutsats blir att även om lagarna på pappret skulle vara lika i Thailand och Sverige är det ändå en avgrundsvid skillnad till hur dessa lagar upplevs av befolkningen och hur de tillämpas i praktiken.

Även om det i Thailand inte skulle vara ett lagkrav på att använda en bilbarnstol av Svensk typ anser jag att de som ändå gör det gör helt rätt, oavsett om de då inte följer värdlandets lagar och traditioner.

Keithan, jag både hoppas och tror att vi är överens om detta.

MVH.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Keihan.

Vi verkar att vara ganska så överens, men även jag får förtydliga mig.

Även om lagarna på pappret skulle vara lika i Thailand och Sverige skiljer det ändå enormt på hur dessa lagar uppfattas och efterlevs av respektive befolkning. För att inte tala om hur olika de två poliskårerna agerar. När jag fyllde moppe på sjuttitalet använde jag en hjälm av ren självbevarelsedrift, på den tiden var det inget lagkrav. Vad jag minns så gjorde majoriteten av mina skolkamrater samma sak. Detta var knappast fallet i Thailand innan lagkravet kom. Nästan alla använder hjälm i Sverige, i Thailand är det lite si och så, speciellt på landsbygden där knappast någon använder hjälm. Om man står utanför en thaiskola när föräldrarna hämtar sina barn är det en försumbar andel som har hjälm, även om lagen säger det. För ett antal år sedan skulle jag ut och åka moppe i Thailand, mina Thaibekanta menade att en hjälm var helt onödigt ty poliserna slutade med sina kontroller vid sextiden på kvällen. När jag insisterade och hävdade att jag inte bar hjälm pga risken för böter utan för att skydda mitt huvud ansågs jag vara en mer än vanligt knepig farang.

Detsamma kan sägas om rattfylleri, där chansen att åka fast i Thailand är minimal så länge det inte sker en olycka. Om man skulle ha otur och fastna i en Thailänsk alkoholkontroll finns alltid möjligheten att muta sig fri. Denna möjlighet existerar knappast i Sverige. Dessutom är det mer eller mindre standard i Thailand att de inblandade förarna snabbt springer ifrån olycksplatsen. Även om de senare skulle förhöras av polisen har de ju då nyktrat till igen. Dessutom så tillkommer poliskorruption och möjlighet för den med en hög samhällsposition att med sina polisvänners hjälp lägga skulden på den svagare parten utan pengar och polisvänner. Detta senare förekommer tyvärr även i Sverige, dock inte alls lika vanligt plus att de åtminstone måste dölja det hela.

Min slutsats blir att även om lagarna på pappret skulle vara lika i Thailand och Sverige är det ändå en avgrundsvid skillnad till hur dessa lagar upplevs av befolkningen och hur de tillämpas i praktiken.

Även om det i Thailand inte skulle vara ett lagkrav på att använda en bilbarnstol av Svensk typ anser jag att de som ändå gör det gör helt rätt, oavsett om de då inte följer värdlandets lagar och traditioner.

Keithan, jag både hoppas och tror att vi är överens om detta.

MVH.

Luttrad.

Ja, ja ja.

Vi är nog ganska överens.

Synpunkter på bilbarnstolar har jag nog inte.

Men

Detsamma kan sägas om rattfylleri, där chansen att åka fast i Thailand är minimal så länge det inte sker en olycka.

Fråga alla som torskade i Pattis under Song Kran. Se inlägg i annan tråd på detta forum.

Man spärrade av centrala Pattis och ALLA fick blåsa.

/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja ja.

Vi är nog ganska överens.

Synpunkter på bilbarnstolar har jag nog inte.

Men

Fråga alla som torskade i Pattis under Song Kran. Se inlägg i annan tråd på detta forum.

Man spärrade av centrala Pattis och ALLA fick blåsa.

/Keithan

Hur många kunde muta sig fria från det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom hem med en fryst pizza startade jag ugnen och gick sedan ut i trädgården en stund medan jag väntade på att ugnen skulle bli varm. När jag kom till baka in så rök det kraftigt ur ugnen och luktade brännt :heat: När jag öppnade ugnen så står där minst tre olika mat rätter som var alldeles kolsvarta :focus: Sedan kom naturligtvis frun hem och sa :blah::grrrrrr:

Nu mera tittar jag alltid i ugnen innan jag startar den :eyes:

PeeBee

Lite som kompisen som kom hem, frusen efter en vinterdag i skogen...

Han startade bastun och gick upp för att ta en kopp Te.

Efter en kvart började brandvarnaren tjuta.

Hans dam hade staplat tvätt på bastuaggregatet :thumbsup: , det gick bra, tack vare brandvarnaren.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

När tjejen flyttade hit så diskades det direkt efter maten och diskmaskinen dög inte så jag slängde den.

Idag när hon har jobb så är det alltid fullt i vask och diskhon över natten.

Jag har frågat varför men får till svar att alla Thai har det så.

Ångrar att jag slängde diskmaskinen.

Att inte jag diskar?

Det är inte små mängder disk det handlar om när hon och hennes kompisar äter hela tiden i köket.

Jag sköter tvätt och andra sysslor :^^:

Verkar som vi får leva i ovisshet!

Arbetsfördelningen är samma som här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som vi får leva i ovisshet!

Arbetsfördelningen är samma som här hemma.

Jag jobbar också heltid. Men får ändå sköta disk,mat,tvätt,städning m.m.

Är jag för snäll eller har jag valt fel man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar också heltid. Men får ändå sköta disk,mat,tvätt,städning m.m.

Är jag för snäll eller har jag valt fel man?

Är din man handikappad?

I annat fall kan det väl också vara både och?

Maten kan ju förstås vara i rent överlevnadssyfte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är din man handikappad?

I annat fall kan det väl också vara både och?

Maten kan ju förstås vara i rent överlevnadssyfte!

Nä det är han inte.Jag skämde väl bort han i början sen har det bara fortsatt. Men han gör sånt som inte jag klarar av. Eller man kan säga att vi gör det som var och en är bäst på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag jobbar också heltid. Men får ändå sköta disk,mat,tvätt,städning m.m.

Är jag för snäll eller har jag valt fel man?

Beror väl lite på vad han sköter för sysslor där hemma. Han kanske klipper gräset, lagar bilen, målar om hela huset under sin semester eller annat "karlagöra". Vet ett par förhållanden där gubben fått höra hur lat han är när han inte ställt sig å diska efter middagen som gumman fått slita sig från tvtittande för att tillaga medans gubben stått ute och klyvit ved i 5-6 timmar innan, sånna där självklarheter som att ved ska finnas när kylan kommer.. Vet även om förhållanden där karln bara sitter å hänger och knappt hjälper till med någonting.. Så om du är för snäll vet jag inte eftersom jag inte vet hur din gubbe är..

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl lite på vad han sköter för sysslor där hemma. Han kanske klipper gräset, lagar bilen, målar om hela huset under sin semester eller annat "karlagöra". Vet ett par förhållanden där gubben fått höra hur lat han är när han inte ställt sig å diska efter middagen som gumman fått slita sig från tvtittande för att tillaga medans gubben stått ute och klyvit ved i 5-6 timmar innan, sånna där självklarheter som att ved ska finnas när kylan kommer.. Vet även om förhållanden där karln bara sitter å hänger och knappt hjälper till med någonting.. Så om du är för snäll vet jag inte eftersom jag inte vet hur din gubbe är..

Delar man upp det så gör man säkert lika mycket, fast som du säger olika saker. Precis som det ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, gubben här.

Tycker ni missade en väldigt viktig sak här.

Jag har upplevt både i Thailand och här i Sverige att det verkar vara vanligt att thaimödrar slår sina barn i uppfostringssyfte, eller är det bara jag som har sett detta ofog? Jag har många gånger, både i Sverige och i Thailand brusat upp och sagt ifrån.

VARFÖR TAR NI INTE UPP DET OM BARNMISSHANDEL FÖR?

Eller håller ni tyst för att det är thailändska mödrar som gör det. Jag har i alla fall upplevt det 3-4 gånger, både i Sverige och i Thailand.

Undanber mig påhopp och ja, jag har sett det i Sverige och Thailand. Har ni inte sett det eller vågar ni inte prata om det för "husfridens skull"

Hälsningar

Nisse gubben

Vill först be om ursäkt för i fredags. Första inlägget var väl ok, men sedan spårade det tyvärr ur för min del...

Har själv sagt till om detta med misshandel mot barn när jag varit hemma hos tjejen, det gällde hennes syrras grabb på fyra år. De slog honom med en galge tills tårarna rann. Efter det har de aldrig gjort detta framför mina ögon igen. Visserligen ska man ta seden dit man kommer, men detta klarar jag ej att se, dessutom var det för skitsaker. Är det konstigt att man slår andra så småningom när man själv fått stryk nästan dagligen som barn?

Jag är inte så naiv att jag tror de har slutat med detta beteende när inte jag är där tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood.

En sak som kan vara ganska så irriterande är att thaidamer har en förmåga att bli väldigt överbeskyddande mot sina Farangmän. Dessa män behandlas som hjälplösa barnungar som inte anses klara av någonting själva. Ibland är det naturligtvis så, men även fullt kapabla självgående män kan råka ut för denna behandling. Dessa Thaidamer har ofta krashade förhållanden och ofta även barn med en Thaiman. Är det denne Thaiman som har varit totalt hjälplös och detta överbeskyddande förfarande överflyttas till den nye Farangmannen?

En annan sak som kan vara klart irriterande är Thaiflickors oförmåga att prioritera vad som är viktigt och som måste göras nu, och vad som är mindre viktigt och kan göras vid ett senare tillfälle.

Till sist ansluter jag mig till tidigare inlägg som klagat på Thaiflickornas dåliga telefonkultur. Sitter man vid middagsbordet så stänger man antingen av telefonen eller går iväg från bordet om man ändå anser sig tvungen att svara. Ett konkret exemmpel är att jag hamnat i småprat med Thaiflickor i väntrummet på den Svenska ambassaden, och när de skulle in på sin intervjuv fått ge dom rådet att då stänga av sin telefon. Att stänga av sin telefon i en sådan situation är för oss en självklarhet, men det är det inte för Thaiflickor.

Dessa påståenden är naturligtvis svepande och generelliserande, men visst förekommer det.

MVH.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med vissa tidigare talare, en Thai som pratar i telefon måste prata HÖGT av någon anledning. Att omgivningen störs verkar

inte spela någon roll. Om en Thai har extra pengar (ex. skattepengar) , måste användas fort fort !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med vissa tidigare talare, en Thai som pratar i telefon måste prata HÖGT av någon anledning. Att omgivningen störs verkar

inte spela någon roll. Om en Thai har extra pengar (ex. skattepengar) , måste användas fort fort !!

Håller med om att de flesta thailändares telefonkultur är en katastrof.

Att pengar måste brännas fort kan nog förklaras med att om du har pengar och en annan i familjen är utan men behöver är det fult att inte ge den som har behovet. De har sedan barnsben lärt sig att spara pengar innebär att någon annan som har bättre behov kommer att spendera pengarna. Detta gäller naturligtvis dom som kommer från fattiga förhållanden. De som har pengar i rika hem får lära sig vikten av att spara. Medans religionen och familjen uppmanar att du ska ge bort till den som har behovet för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller med om att de flesta thailändares telefonkultur är en katastrof.

Att pengar måste brännas fort kan nog förklaras med att om du har pengar och en annan i familjen är utan men behöver är det fult att inte ge den som har behovet. De har sedan barnsben lärt sig att spara pengar innebär att någon annan som har bättre behov kommer att spendera pengarna. Detta gäller naturligtvis dom som kommer från fattiga förhållanden. De som har pengar i rika hem får lära sig vikten av att spara. Medans religionen och familjen uppmanar att du ska ge bort till den som har behovet för tillfället.

Hej

Förutom att man enligt religion och tradition ska dela med sig, och att det anses vara både fult och egoistiskt att inte göra det, så tror jag även att uppväxten i en by och med en familj som ofta har saknat planering och där man har levt dag för dag liv också spelar in åtminstone om man är uppväxt bland phrai, och det är inte alls ovanligt att föräldrarna tömmer barnens sparbössor om ett behov uppstår i en fattig familj och det uppmuntrar ju inte precis till att spara i unga år.

Att vara generös och tänka på andra än sig själv är ju ett väldigt fint drag egentligen, men i ett modernt samhälle måste man först och främst tänka på sig själv och dom närmaste eftersom det finns så mycket regelbundna fasta utgifter och detta kan nog vara lite svårt att förstå som nyanländ till Sverige, men oftast ser dom snart hur det fungerar och anpassar sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja ja.

Vi är nog ganska överens.

Synpunkter på bilbarnstolar har jag nog inte.

Men

Fråga alla som torskade i Pattis under Song Kran. Se inlägg i annan tråd på detta forum.

Man spärrade av centrala Pattis och ALLA fick blåsa.

/Keithan

Hej Keithan.

Vi är nog ganska så överens.

Angående alkoholkontrollen i Pattaya under Song Kran. Gjordes dessa rattfyllerirazzior samtidigt i hela Thailand i alla städer av Pattayas storlek, även ute i obygden? Om så inte var fallet, varför gjordes denna kontroll bara i Pattaya? Kan det ha berott på att möjligheten till extrainkomster för poliserna var mycket större i Pattaya än vad de hade varit i motsvarande samhälle i Isaan? Var en sådan kontroll genomförbar just i Pattaya pga dess stora farangbefolkning som med västerländska värderingar inser att de gjort fel, och snällt betalar vad poliserna begär om de kört berusade? Kan det dessutom vara så att det hade varit svårt, eller kanske till och med omöjligt att genomföra en sådan kontroll på landsbygden därför att ingen, vare sig förare eller allmänhet hade ansett att de begått något fel med att köra berusade.

Jag tror inte att det finns fler berusade förare i Pattaya än i övriga Thailand.

MVH.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Keithan.

Vi är nog ganska så överens.

Angående alkoholkontrollen i Pattaya under Song Kran. Gjordes dessa rattfyllerirazzior samtidigt i hela Thailand i alla städer av Pattayas storlek, även ute i obygden? Om så inte var fallet, varför gjordes denna kontroll bara i Pattaya? Kan det ha berott på att möjligheten till extrainkomster för poliserna var mycket större i Pattaya än vad de hade varit i motsvarande samhälle i Isaan? Var en sådan kontroll genomförbar just i Pattaya pga dess stora farangbefolkning som med västerländska värderingar inser att de gjort fel, och snällt betalar vad poliserna begär om de kört berusade? Kan det dessutom vara så att det hade varit svårt, eller kanske till och med omöjligt att genomföra en sådan kontroll på landsbygden därför att ingen, vare sig förare eller allmänhet hade ansett att de begått något fel med att köra berusade.

Jag tror inte att det finns fler berusade förare i Pattaya än i övriga Thailand.

MVH.

Luttrad.

Jag kan inte uttala mig om hela landet, men jag hade en kompis som torskade i alkoholkontroll här i Ayutthaya (thai) och en i Phuket (farang). Så det var inte bara Pattaya.

Redovisades lite statistik över antalet i Bangkok Post och/eller The Nation efter Song Kran, men jag ids inte leta efter länk.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Keithan.

Vi är nog ganska så överens.

Angående alkoholkontrollen i Pattaya under Song Kran. Gjordes dessa rattfyllerirazzior samtidigt i hela Thailand i alla städer av Pattayas storlek, även ute i obygden? Om så inte var fallet, varför gjordes denna kontroll bara i Pattaya? Kan det ha berott på att möjligheten till extrainkomster för poliserna var mycket större i Pattaya än vad de hade varit i motsvarande samhälle i Isaan? Var en sådan kontroll genomförbar just i Pattaya pga dess stora farangbefolkning som med västerländska värderingar inser att de gjort fel, och snällt betalar vad poliserna begär om de kört berusade? Kan det dessutom vara så att det hade varit svårt, eller kanske till och med omöjligt att genomföra en sådan kontroll på landsbygden därför att ingen, vare sig förare eller allmänhet hade ansett att de begått något fel med att köra berusade.

Jag tror inte att det finns fler berusade förare i Pattaya än i övriga Thailand.

MVH.

Luttrad.

Hejsan igen Luttrad.

Du få nog leta information om detta någon annan stans. Kanske kolla med någon MPR:are i Pattis eller Phuket eller Bangkok .

Vad jag förstod var det stora kontroller över hela landet på de större turistorterna. Och påträffade fyllerister minskade betydligt mot förra året.

Att ha kontroll i en liten by på landet är väl inte att tänka på. Det funkar väl som hemma på min f.d. skärgårdsö. Larmet går och ingen ger sig ut.

Kontrollanten är ju dessutom din granne och kompis.

Nää ! Spola kröken i samband med bil/moppe-körning ! Det är tillräckligt farligt i nyktert tillstånd !

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

.

.

Att vara generös och tänka på andra än sig själv är ju ett väldigt fint drag egentligen, men i ett modernt samhälle måste man först och främst tänka på sig själv och dom närmaste eftersom det finns så mycket regelbundna fasta utgifter och detta kan nog vara lite svårt att förstå som nyanländ till Sverige, men oftast ser dom snart hur det fungerar och anpassar sig.

Mvh Isan Lover

Väldigt många har svårt att anpassa sig!

Det man lär sig redan i unga dagar och sedan har tillämpat under sin uppväxt som fundamentalt i livet är inte så lätt att släppa. Du har också svårt att släppa dina värderingar som du har haft sedan du växt upp. Sedan kanske att det hänger ihop med att investera pengar i Thailand och att man vill skicka pengar dit så fort som möjligt och i så stora mängder som möjligt. Oftast för att hålla skenet av "na jai" uppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...