Jump to content
IGNORERAD

Svensk vett och etikett som ni önskar att er dam lär sig


Magrood

Recommended Posts

Det är kanske är dags att starta en tråd som heter " Thailändskt vett och etikett för faranger att lära sig" eller "Faranger visar sina fula trynen"

Efter fyra år i Thailand har jag en hel säck med exempel att redovisa men jag avstår. :drinks:

Fritz..

Hej fritz.

Om Sveriges Thaiflickor startade det Svensk eller Engelskspråkiga forumet "Farangkillar" så skulle jag läsa detta forum med stort intresse!

Detta forum skulle nog vara både roande och lärorikt.

MVH.

Luttad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    13

  • Los

    8

  • Merlins

    8

  • Jive

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fawlty Towers... ok. Sen då?

Ingenting, mitt liv är för kort för att ägna mig åt att leta fel på andra, jag har fullt upp med att hålla rätt på mig själv :sFduh: .

Speciellt aktar jag mig väldigt noga för att döma en hel folkgrupp efter enskilda individers beteende.

Nog svamlat av mig i denna tråd.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl inte om att leta fel hos andra eller om att döma? Snarare om att uppmärksamma skillnader i beteenden. Skillnader som åtminstone jag anser kan vara rätt underhållande.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sumnumna.

Din kloka mor hade en mycket bra inställning till sin och familjens inträde i det Svenska samhället.

Tänk om alla var så kloka.

Hej Herr Chang.

Jag håller med dig om att man inte kan köra sitt eget Svenska race i Thailand. Vi är ju bara gäster i Thailändarnas land.

Men däremot kan man utan tvivel införa delar av sitt eget Svenska tänkande i Thailand. Att alltid ha hjälm och att inte köra onykter till exempel. Desutom kan man åtminstone försöka att hålla tider och uppgjorda planer, även om det för det mesta stupar vid den första Thai i kedjan. Lite ekonomisk sparsamhet och framförhållning skadar heller inte, det finns ju en dag imorgon också. Pengarna mår ju inte illa av att ligga kvar i fickan över natten.

Lite småfunderingar från.

Luttrad.

Hej Luttrad,

Tja, det kanske inte har så mycket med vett och etikett att göra, men jag håller med dig angående säkerhetstänkande hos thai.

Många gånger har det fnittrats bland thailändska medpassagerare när jag är den enda som sätter på mig säkerhetsbältet. Vi har ju en Buddha på instrumentpanelen, inget kan hända!

Jag påpekar att jag inte vill ha någon från baksätet som krossar mig vid eventuell krock och motvilligt tar man på sig bälte. I värsta fall får jag hävda att det är jag som betalar för bil och chaufför, och då är det jag som bestämmer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej fritz.

Om Sveriges Thaiflickor startade det Svensk eller Engelskspråkiga forumet "Farangkillar" så skulle jag läsa detta forum med stort intresse!

Detta forum skulle nog vara både roande och lärorikt.

MVH.

Luttad.

De läser nog här och funderas hur vi är skapta i våra tankegångar, men inser att det inte är någon ide att gå in och kommentera. Jag skulle också läsa med intresse om ett sådant forum fanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju aldrig fel att använda sig av det bästa från olika världar.

Och som sagt, disk skall läggas i diskhon eller diskmaskin och inte i vasken...

Sen är det oftast lättare att hitta saker om man låter var sak ha sin plats och för att ytterigare underlätta så lägger man tillbaka saker på den plats där man tog dom. I klädkammaren här hemma finns två avdelningar, min och hennes. på den ena sidan ligger det mesta ihopvikt och sorterat, på den andra sidan råder något slags kaos, som åtminstone inte jag ser någon som helst struktur i. Men vad vet jag, det kanske är lättare att hitta saker och ting om man förvarar dom enligt "en stor hög-principen". :whistle:

Skulle gärna vilja veta hur de tänker när de lägger disken i vasken. De gör ju likadant i LOS. Detta la jag märke till för länge, länge sedan, men har aldrig fått någon förklaring till. Det enda jag vet är att det är gjutet i sten. Har blivit smått idi*tförklarad en gång när jag funderat runt mysteriet, så jag har lagt ner undersökningen för länge sedan. Men jag är väldigt nyfiken på orsaken.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna vilja veta hur de tänker när de lägger disken i vasken. De gör ju likadant i LOS. Detta la jag märke till för länge, länge sedan, men har aldrig fått någon förklaring till. Det enda jag vet är att det är gjutet i sten. Har blivit smått idi*tförklarad en gång när jag funderat runt mysteriet, så jag har lagt ner undersökningen för länge sedan. Men jag är väldigt nyfiken på orsaken.

Jag brukar lägga besticken i vasken för att spola ren dem från matrester, OK, jag är ungkarl så jag fyller aldrig diskhon med vatten och diskmedel, har en sådan där mojäng men diskmedel i skaftet och svamp framför som jag blöter och gnuggar in disken med och sedan ställer upp i diskhon, fa´n va´ skönt att vara ungkarl, får rena händer 2 gånger i veckan.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lägga besticken i vasken för att spola ren dem från matrester, OK, jag är ungkarl så jag fyller aldrig diskhon med vatten och diskmedel, har en sådan där mojäng men diskmedel i skaftet och svamp framför som jag blöter och gnuggar in disken med och sedan ställer upp i diskhon, fa´n va´ skönt att vara ungkarl, får rena händer 2 gånger i veckan.

gubben

Sånt fjask menade jag inte. :giggle::whistle::ironi: En thailändska fyller upp hela vasken med talrikar, bestik, grytor, grönsker och matrester. Riktigt kletigt och geggigt ska det bli. När vasken är full, fyller man upp diskhon.:kort::fan1::suicide:

Måste påpeka att mojängen du har är en riktig bakteriesamlare, men praktisk! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

@Magrood: NEJ, släpp hämningarna o komentera, Komentera, KOMENTERA!!!:whip::)

Kan inte göra annat än instämma! :av-109998::)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur generellt det här är men en sak noterades när svärmor stod vid grytan ikväll:

Man använder inte metallredskap i teflonkastruller!!! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

/Behandla döttrar och söner rättvist d v s inte mycket hårdare mot döttrar.

/Ge besked om vad som är på gång.

/Planering.

/Säkerhet speciellt i trafiken.

(((Hon har sagt Ja till det första, återstår att se om det blir så.

Både "Exet" och den nya planerar mycket mer än t o m många svenskar, men jag tog upp det, eftersom så många är så helkassa på det.

Den nya var med om en läskig trafikolycka (blodig men inga andra skador, skuren i huvudet av en kass mc-hjälm) så det finns det bra förutsättningar för också.

Men hon är helkass på att ge besked om vad som är på gång, men hon har lyckats en gång! :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte kunna sätta på skruvkorkar på rätt gänga,Tex mjölkdunken.

Går det inte på första försöket,så ge upp.

Mvh Nick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om något är irriterande, gå inte i veckor och grubbla, utan ta diskussionen nu. Underlättar för båda parter.

Fast det gäller väl rent generellt i många fall :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sumnumna.

Din kloka mor hade en mycket bra inställning till sin och familjens inträde i det Svenska samhället.

Tänk om alla var så kloka.

Hej Herr Chang.

Jag håller med dig om att man inte kan köra sitt eget Svenska race i Thailand. Vi är ju bara gäster i Thailändarnas land.

Men däremot kan man utan tvivel införa delar av sitt eget Svenska tänkande i Thailand. Att alltid ha hjälm och att inte köra onykter till exempel. Desutom kan man åtminstone försöka att hålla tider och uppgjorda planer, även om det för det mesta stupar vid den första Thai i kedjan. Lite ekonomisk sparsamhet och framförhållning skadar heller inte, det finns ju en dag imorgon också. Pengarna mår ju inte illa av att ligga kvar i fickan över natten.

Lite småfunderingar från.

Luttrad.

Men snälla Luttrad.

Du beskriver ju en thailändare i Thailand.

Du vill väl inte göra om alla thailändarna till svenskar.

Om man inför detta tänkande på thailandsfödda bosatta i Sverige, så är det OK.

Men thailändare i Thailand ska vara thailändare.

Det där med att köra på röken, förekommer ju tämligen ofta i Sverige åxå.

Att inte passa tider och det där med ekonomin, har väl mångtusenårig tradition ? Så det lär vi nog inte ändra på här i Thailand.

Bara att gilla läget eller flytta "hem" till Sverige.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

En del bra inlägg här som är passar in på oss, och en del som inte passar in på min kära, gissningsvis så stämmer det att Thai är olika, från person till person

Att det normala är att alla äter samtidigt i Sverige, är nåt vi jobbar på.

Ordning och reda, inga problem här, allt röjs upp snabbt, tex disken tas direkt efter maten (oftast av henne :bag: ), kläder förvaras i garderober och lådor. Skall jag vara ärlig så är hon mycket ordentligare än vad jag är.

Ett "vett och etikett" förslag från mej är "Var inte rädd för att fråga om du är osäker på något, det ses som normalt". Hon hade svårt för det i Thailand också. Undrar om det handlar om att inte "tappa ansiktet"?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om något är irriterande, gå inte i veckor och grubbla, utan ta diskussionen nu. Underlättar för båda parter.

Fast det gäller väl rent generellt i många fall :)

En gång när frugan började köra tysta leken efter en incidenter där jag tyckte att inget fel hade gjorts så svarade jag med samma mynt i ett par dagar. Detta verkade ta väldigt hårt och numera kör hon inte med tysta leken på samma sätt vid mer tveksamma incidenter. Kan dock inte rekommendera detta förfarande om man inte är helt säker på varför frun är sur och att hon inte ska lämna en i första taget. Grunden i alla förhållanden är ju kommunikation så att sluta med denna om än tillfälligt är farligt.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga att Magrood troligen är bland dom vettigaste människorna på det här forumet!

Tack för att du lade upp det här!

Håller med om att det vore SÅÅÅÅÅÅÅ nyttigt för oss att få veta hur det tänks "andra vägen"

Nu har jag aldrig haft någon TGF i Sverige, men varit gift o sambo i två långa förhållanden "hemma"

Men känner igen mycket av sakerna

T. ex Varför köpa ett stort kylskåp när all mat står utanför i 30-40 graders värme?

Det blir ganska mustiga dofter ibland. sen när man får en släng av huslighet o städar, så får man en jätteutskällning för att man har slängt.

Åt andra hållet, så är ju grejen att om man inte vet vad det är, så är det bara att slänga!

( Jag snarkar som en XXX, så jag hade med mig såna där silikonklämmor som tar bort en del, började leta efter en städning o fick svaret att dom såg kostiga ut så dom gick i sopen!)

Irriterande, men vi älskar ju landet o Teerakarna för vad det är!

När jag hittade min favvo tshirt som golvtrasa blev jag rejält sur! hehehehe

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga att Magrood troligen är bland dom vettigaste människorna på det här forumet!

Tack för att du lade upp det här!

Håller med om att det vore SÅÅÅÅÅÅÅ nyttigt för oss att få veta hur det tänks "andra vägen"

Nu har jag aldrig haft någon TGF i Sverige, men varit gift o sambo i två långa förhållanden "hemma"

Men känner igen mycket av sakerna

T. ex Varför köpa ett stort kylskåp när all mat står utanför i 30-40 graders värme?

Det blir ganska mustiga dofter ibland. sen när man får en släng av huslighet o städar, så får man en jätteutskällning för att man har slängt.

Åt andra hållet, så är ju grejen att om man inte vet vad det är, så är det bara att slänga!

( Jag snarkar som en XXX, så jag hade med mig såna där silikonklämmor som tar bort en del, började leta efter en städning o fick svaret att dom såg kostiga ut så dom gick i sopen!)

Irriterande, men vi älskar ju landet o Teerakarna för vad det är!

När jag hittade min favvo tshirt som golvtrasa blev jag rejält sur! hehehehe

En del saker är ju ganska logiska (enl thailogik). Är det så här dom tänker?

Varför ska man spara på grejor som man inte vet vad det är! Man kommer ju aldrig att använda dom, en munk kan ju ändå leva med bara 7 ägodelar.

Stänger man in maten i ett stort kylskåp känner man ju inte att det luktar mat! Då kan man ju missa att äta upp den innan den blir dålig. Om farang känner att det luktar dåligt så gils inte det. Vad vet en farang om thaimatlukt. Faranger tycker ju till och med att "pla raa" luktar dåligt.

Tyg går att torka med! Inget att bli upprörd över, det har dom gjort sedan babyåldern. Bebispink på golvet, sedan matplatsen så den blir ren. Eller var det tvärt om, spelar ingen roll, den torkar snart. Golv och matplats är ju ändå det samma. Vadå favvo, ska man konkurera med en tshirt. Fy vad lågt, han säger att han älskar bara mig.

Det jag fortfarande inte får ihop är vasken, gängorna och dörrlås. Varför ska det vara så jäkla svårt att komma ut ur toaletten, när den är låst?

Gängorna och låsen verkar hänga ihop på något sätt, men jag är inte säker!

Sedan må jag tillägga att frugan är duktig på att använda kylskåp. Jag upptäckte det för flera år sedan då hon började skälla på mig för att jag inte ställer in det kokta riset och andra thaimaträtter när hon har gått och lagt sig före mig. :dance:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt fjask menade jag inte. :giggle::whistle::ironi: En thailändska fyller upp hela vasken med talrikar, bestik, grytor, grönsker och matrester. Riktigt kletigt och geggigt ska det bli. När vasken är full, fyller man upp diskhon.:kort::fan1::suicide:

Måste påpeka att mojängen du har är en riktig bakteriesamlare, men praktisk! :wai:

Jag är ungkarl så det är bara jag som använder den och städtanten varannan fredag, är lat och har RUT,

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

De läser nog här och funderas hur vi är skapta i våra tankegångar, men inser att det inte är någon ide att gå in och kommentera. Jag skulle också läsa med intresse om ett sådant forum fanns.

Hej.

Min tjej sa häromdagen skulle så gärna vilja läsa här men hon kan inte än läsa svenska och jag tror det kan ta ett bra tag innan hon läser tillräckligt bra.

Finns det inget bra sätt att få forumet översatt?

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Luttrad.

Du beskriver ju en thailändare i Thailand.

Du vill väl inte göra om alla thailändarna till svenskar.

Om man inför detta tänkande på thailandsfödda bosatta i Sverige, så är det OK.

Men thailändare i Thailand ska vara thailändare.

Det där med att köra på röken, förekommer ju tämligen ofta i Sverige åxå.

Att inte passa tider och det där med ekonomin, har väl mångtusenårig tradition ? Så det lär vi nog inte ändra på här i Thailand.

Bara att gilla läget eller flytta "hem" till Sverige.

Hej Keithan.

Alla nationaliteter skall åtminstone i teorin vara herrar i sitt eget hus och besökare har bara att gilla läget eller att åka hem igen. Detta är naturligtvis sant, men med vissa reservationer. Om denna inställning användes fullt ut skulle en Svensk som kommer till Thailand vara oartig och diskriminerande mot Thailändarna om han använde en hjälm pga omtanke om sin egen säkerhet och inte pga eventuella böter. Skulle det på samma sätt vara oartigt mot värdlandet och dess befolkning att inte köra berusad?

Beträffande synen på rattfylleri, användande av hjälm, bilbarnstol och säkerhetsbälte gör jag gärna om alla Thailändare till Svenskar! Jag har svårt att se att någon skulle kunna ha några invändningar mot denna självklarhet.

Jag hävdar att rattfylleri är betydligt vanligare i Thailand än var det är i Sverige. Dessutom skiljer det väldigt mycket över hur medelsvensson och medelthai betraktar en rattfyllerist. En rattfylla i Thailand avfärdas på sin höjd med en axelryckning, i Sverige skulle samma rattfylla ha fördömts av grannar och bekanta! Om någon skulle ut och köra alkoholpåverkad i sverige är chansen stor att omgivningen förhindrar det hela och lägger beslag på bilnycklarna tills vederbörande har nyktrat till igen. Jag tror inte att detta förfarande är särskilt vanligt i Thailand.

Jag har svårt att se något negativt med att passa tider och att planera inför framtiden. Jag har dessutom svårt att se charmen med korrumperade poliser och statstjänstemän, även om jag som rik farang kan ha viss nytta av det hela.

Keithan, jag har svarat efter bästa förmåga och hoppas att vi inte missförstår varandra.

Någon, jag har glömt vem skrev tidigare i denna tråd att "man skall ta det bästa av två värdar", jag håller helt med om detta.

Mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...