Jump to content
IGNORERAD

Svensk vett och etikett som ni önskar att er dam lär sig


Magrood

Recommended Posts

Jag måste skriva detta inlägg fast jag gjort det tidigare p.g.a.att jag har helt andra upplevelser.

Svärfar är 74 år och har några kor men efter att ha hämtat lite grönt till korna och kanske en

tupplur vid lunchen så städar han resten av dan.Även min älskade sambo är mycket ordningssam av

sig och älskar att hålla ordning.Jag vet dock hur det ibland ser ut på gårdar i Thailand.

Även på en morbrors tomt så ser det rent för djävligt ut.Men man ska aldrig dra alla över

en kam och jag har haft tur.PS Är det någon som vill inspektera så vore det skoj och jag

bjuder på några öl.

Kan bara hålla med.

Jag tycker att min thaifru är för extrem och ordningsam. Hon kliver upp tidigt och städar. Alla kläder används bara en dag sen tvättas dom, stryks, sorteras och läggs i garderober i perfekt ordning.

Vi bor i Kanchanaburi, så det kanske finns skillnader inom de olika regionerna.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    13

  • Los

    8

  • Merlins

    8

  • Keithan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte svara i mobilen nær man ær på bio...

//bob

utan låta det ringa i en minut istället

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med.

Jag tycker att min thaifru är för extrem och ordningsam. Hon kliver upp tidigt och städar. Alla kläder används bara en dag sen tvättas dom, stryks, sorteras och läggs i garderober i perfekt ordning.

Vi bor i Kanchanaburi, så det kanske finns skillnader inom de olika regionerna.

Leif

Iallafall kan man konstatera att det finns ingen regel utan undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

pompoi betyder väl "Jag är tjock" (skall sägas av en kille eftersom det annars är "Chan poi"). "Pung poi" borde vara det naturliga om de tar på någon annans mage eftersom detta betyder "Tjock mage"

Eftersom det är en omöjlighet att kommentera damers ålder och utseende finns det inga tjocka damer. (Bortse från gravida, men då säger man på ett annat sätt.) Då kan man lika gärna låta "tjockis" ha manligt attribut. :)

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta svenskar föredrar att äta gammal mat som stått i kylskåpet istället för gammal mat som stått i rumstempratur täckt av en tallrik.

Neil

:great: hahaha mitt i prick. har försökt att lära min fru det,att inte låta maten stå i rummet med en talrik som täcker maten.men hon då säger hon, inga problem, !!!!!!!! hahahaha+++ örrkkkkkkkkkkkkkkkkk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råder väl inga tvivel om att bakterietillväxten ökar om maten står framme i rumstemperatur.

Men med thailändsk stålmage så...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood - Jag hoppas verkligen att du utnyttjar din position som närvarande flera diskussionsforum och ber om liknande förslag från thailändare som bor i Sverige eller lever med faranger. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt underbar tråd. Höll på att dö av skratt. Mycket man känner igen Kunde inte annat än att bli medlem.

Mitt bidrag här blir Man får inte vara 4 på en moppe och man måste ha hjälm.

Men om vi ska bli lite djupare så vill jag dela med mig min mors filosofi (vi invandrade på 70-talet) "Nu när vi får bo i Sverige, ska vi lära oss kulturen och språket. Vi ska umgås med svenskar, prata svenska hemma och vi måste anstränga oss lite mer"

Hennes filosofi gjorde att jag aldrig som barn i skolan blev mobbad för att jag var invandrare.

Jag tror det är nyckeln i att trivas o lyckas i ett främmande land. Attityd, kultur och språk.

Hur gör vi själva när vi åker till tex Thailand? Vi lär oss deras seder och uppföranden för att bli bemötta med respekt. Inte blir vi respekterade om vi kör på vårt svenska race.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, exakt så Sumnumna.

Att köra sitt eget svenska race i Thailand är ej att rekommendera.

Man kan för all del ta sig vissa friheter som inte fungerar i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt den som pratar tala till punkt.

Om ni inte förstår,dra inte egna slutsatser utan fråga och få det förklarat så att ni verkligen förstår vad saken gäller.Just detta var en stor bidragande orsak till att vårt äktenskap kraschade.

Sluta låtsas att ni är "the boss" i familjen när vi umgås med andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

ett litet "förlåt" eller "jag hade fel" lösar oftast problemen snabbt...inte att svara med att bli arg

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

ett litet "förlåt" eller "jag hade fel" lösar oftast problemen snabbt...inte att svara med att bli arg

Förlåt får du kanske men "jag hade fel" tja en gång var 5:e år på sin höjd, kanske aldrig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj--- blev träffad på många punkter. :)

Svårt att låta bli att kommentera.

Men jag får hålla mig.

:::

Många punkter tror jag i egenskap av en isan-tjej att det är mer isanskt än thailändskt.

:::

Tack så mycket för er hjälp!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite otrevlig när jag ringer hem och får höra. "jaa vad vill du"

Även att samtalet avslutas direkt utan att säga hejdå.

Får en känsla av att, blev hon sur nu?

Numera vet jag dock ungefär vad som gäller ;)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, gubben här.

Tycker ni missade en väldigt viktig sak här.

Jag har upplevt både i Thailand och här i Sverige att det verkar vara vanligt att thaimödrar slår sina barn i uppfostringssyfte, eller är det bara jag som har sett detta ofog? Jag har många gånger, både i Sverige och i Thailand brusat upp och sagt ifrån.

VARFÖR TAR NI INTE UPP DET OM BARNMISSHANDEL FÖR?

Eller håller ni tyst för att det är thailändska mödrar som gör det. Jag har i alla fall upplevt det 3-4 gånger, både i Sverige och i Thailand.

Undanber mig påhopp och ja, jag har sett det i Sverige och Thailand. Har ni inte sett det eller vågar ni inte prata om det för "husfridens skull"

Hälsningar

Nisse gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, gubben här.

Tycker ni missade en väldigt viktig sak här.

Jag har upplevt både i Thailand och här i Sverige att det verkar vara vanligt att thaimödrar slår sina barn i uppfostringssyfte, eller är det bara jag som har sett detta ofog? Jag har många gånger, både i Sverige och i Thailand brusat upp och sagt ifrån.

VARFÖR TAR NI INTE UPP DET OM BARNMISSHANDEL FÖR?

Eller håller ni tyst för att det är thailändska mödrar som gör det. Jag har i alla fall upplevt det 3-4 gånger, både i Sverige och i Thailand.

Undanber mig påhopp och ja, jag har sett det i Sverige och Thailand. Har ni inte sett det eller vågar ni inte prata om det för "husfridens skull"

Hälsningar

Nisse gubben

Ja, jag har sett det i Thailand. Kanske inte så många mödrar utan fäderna som jagar och spöar sina barn.

Jag såg en liten kille en gång som snubblade på trotoarkanten och skräckslagen reste sig upp och stirrade på sin mamma för att se om han skulle få en smocka för att han var så drullig.

En svensk kille skulle legat kvar och gallskrikit.

Jag har självt fått spö av min morsa när jag gjort något fel. För det mesta kommit försent hem. Men jag tror att det bara gjort mig gott. Jag kommer alltid i tid och jag har ett starkt självförtroende.

Så smisket på ändan har nog bara varit till godo.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Hej, gubben här.

Tycker ni missade en väldigt viktig sak här.

Jag har upplevt både i Thailand och här i Sverige att det verkar vara vanligt att thaimödrar slår sina barn i uppfostringssyfte, eller är det bara jag som har sett detta ofog? Jag har många gånger, både i Sverige och i Thailand brusat upp och sagt ifrån.

VARFÖR TAR NI INTE UPP DET OM BARNMISSHANDEL FÖR?

Eller håller ni tyst för att det är thailändska mödrar som gör det. Jag har i alla fall upplevt det 3-4 gånger, både i Sverige och i Thailand.

Undanber mig påhopp och ja, jag har sett det i Sverige och Thailand. Har ni inte sett det eller vågar ni inte prata om det för "husfridens skull"

Hälsningar

Nisse gubben

Lugna sig lite nu gubben...magrood tog upp det redan i trådstarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna sig lite nu gubben...magrood tog upp det redan i trådstarten

"Barnaga är olagligt"

Det är allt jag ser som tas upp. Vi har haft Det i lagen i många år men när jag började skolan 1956 så fick lärarna slå eleverna, vet inte när det försvann, skulle behövas en lag där eleverna förbjuds att slå sina lärare nu kanske.

Vad jag vill få fram så verkar vissa, OK, sett det en gång i Sverige och det var inte bara en hurring i nacken utan barnet lyftes upp i sina armar och daskades ordentligt.

Från att få en lag till att få föräldrarna till att sluta. Jag tycke nog att ni som har fruar från andra länder borde berätta det för era fruar rent allmänt.

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

"Barnaga är olagligt"

Det är allt jag ser som tas upp. Vi har haft Det i lagen i många år men när jag började skolan 1956 så fick lärarna slå eleverna, vet inte när det försvann, skulle behövas en lag där eleverna förbjuds att slå sina lärare nu kanske.

Vad jag vill få fram så verkar vissa, OK, sett det en gång i Sverige och det var inte bara en hurring i nacken utan barnet lyftes upp i sina armar och daskades ordentligt.

Från att få en lag till att få föräldrarna till att sluta. Jag tycke nog att ni som har fruar från andra länder borde berätta det för era fruar rent allmänt.

Va e de som får dig att tro att vi inte tar upp det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, exakt så Sumnumna.

Att köra sitt eget svenska race i Thailand är ej att rekommendera.

Man kan för all del ta sig vissa friheter som inte fungerar i Sverige.

Herr Chang har talat.

Hej Sumnumna.

Din kloka mor hade en mycket bra inställning till sin och familjens inträde i det Svenska samhället.

Tänk om alla var så kloka.

Hej Herr Chang.

Jag håller med dig om att man inte kan köra sitt eget Svenska race i Thailand. Vi är ju bara gäster i Thailändarnas land.

Men däremot kan man utan tvivel införa delar av sitt eget Svenska tänkande i Thailand. Att alltid ha hjälm och att inte köra onykter till exempel. Desutom kan man åtminstone försöka att hålla tider och uppgjorda planer, även om det för det mesta stupar vid den första Thai i kedjan. Lite ekonomisk sparsamhet och framförhållning skadar heller inte, det finns ju en dag imorgon också. Pengarna mår ju inte illa av att ligga kvar i fickan över natten.

Lite småfunderingar från.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men däremot kan man utan tvivel införa delar av sitt eget Svenska tänkande i Thailand. Att alltid ha hjälm och att inte köra onykter till exempel. Desutom kan man åtminstone försöka att hålla tider och uppgjorda planer...

Luttrad.

Ja det är ju aldrig fel att använda sig av det bästa från olika världar.

Och som sagt, disk skall läggas i diskhon eller diskmaskin och inte i vasken...

Sen är det oftast lättare att hitta saker om man låter var sak ha sin plats och för att ytterigare underlätta så lägger man tillbaka saker på den plats där man tog dom. I klädkammaren här hemma finns två avdelningar, min och hennes. på den ena sidan ligger det mesta ihopvikt och sorterat, på den andra sidan råder något slags kaos, som åtminstone inte jag ser någon som helst struktur i. Men vad vet jag, det kanske är lättare att hitta saker och ting om man förvarar dom enligt "en stor hög-principen". :whistle:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske är dags att starta en tråd som heter " Thailändskt vett och etikett för faranger att lära sig" eller "Faranger visar sina fula trynen"

Efter fyra år i Thailand har jag en hel säck med exempel att redovisa men jag avstår. :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej kom igen nu Fritzen. Vad är det för, i thais ögon, märkliga beteenden som farangerna sysslar med? Och nu menar jag inte turister som släpper alla spärrar och beter sig som idi*ter, utan faranger som är varaktigt bosatta i Thailand.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej kom igen nu Fritzen. Vad är det för, i thais ögon, märkliga beteenden som farangerna sysslar med? Och nu menar jag inte turister som släpper alla spärrar och beter sig som idi*ter, utan faranger som är varaktigt bosatta i Thailand.

:whistle:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...