Jump to content
IGNORERAD

Svensk vett och etikett som ni önskar att er dam lär sig


Magrood

Recommended Posts

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    13

  • Los

    8

  • Merlins

    8

  • Keithan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är högst opassande att kalla sin pojkvän köttbulle... även om det finns vissa likheter. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

-Inte sno mina provfiskade kräftor :diablo:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lära sej klockan.Mvh bajen

Men den kan dom väl ?

post-5641-0-87485300-1311405266_thumb.jp

Hämtad från "Dagens Humorbild".

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

-att tugga med stängd mun ( jäkligt svår tydligen)

-att inte skrika när man talar i telefon (personen i andra luren hör dig ändå)

-att inte tjata så förbannat om samma saker hela tiden. (har jag sagt 5 ggr på en dag att jag älskar henne så behöver hon fan inte fråga igen)

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo kom på en till. Sluta prata i telefon när man äter middag tillsammans. Det är inte trevligt!

Skickat från en halvfet helgalkis.

Just telefonvett är något de flesta thai saknar-ringer väninnan för att prata strunt mitt under måltiden så måste man ju svara :diablo:

Fast det beteendet retar mig i Thailand också.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var en hel del matnyttigt i den här tråden. Om nu någon thai-svensktalande/skrivande kunde plocka ut godbitarna och översätta så kanske vi kunde enas lite mer? Att det inte bara är jag och kanske du, som har uppfattat att vi i Sverige har en annan kultur och gör saker lite olika.

Vi har iofs inte haft några större problem med sånt, visst har det knorrats och mumlats när jag har sagt att nu är vi i Sverige, typ.

Nej, vi har haft diskussioner på andra plan, som till exempel hennes oförstående av det svenska jordbruket. Men varför bor det inga vid farmerna? Ger inte pappan mark till sina barn så att de kan odla och bygga hus? Och försök förklara EUregler och lönsamhetskrav för en nysvensk :) Inte lätt. Och när jag inte visste vad det odlades på gärden och åkrar föll jag i aktning... :) Jag är stadsbo, försökte jag med, men du säger ju att du kan och vet allt, ja, men jag överdriver och skämtar! Jag har självdistans, men det verkar inte gå fram! :P

Ett annat problem som är en aning större är att vi svenskar inte tar hand om familjen på samma sätt som thailändare. Hon vill fostra sin dotter till thailändska i Sverige. Problem säger jag, för oavsett hur mycket hon tjatar på sin dotter så bor hon numera i Sverige, på gott och ont, och hon kommer påverkas av vänner skola samhälle, till att bli mer svensk i tankesättet. Och detta faktum har min fru svårt med. Att dottern i en framtid kommer flyga sin kos och anse att mamma får klara sig själv. Jag säger nu inte att det BLIR så, men "risken" är överhängande, om inte mamman typ låser in henne och tvingar henne att förbli thailändsk. För min fru är thailändsk, och vill nog, vad jag fattat, fortsätta vara det, även i Sverige. Och då kommer alla de där andra små delarna, som nämnts ovan i tråden, in i bilden och påverkar. För hur säger man snällt till någon: "Sådär gör vi inte i Sverige" till någon som redan är perfekt i Thailand men som nu bor i Sverige?

Jag tror, av egen erfarenhet, att man blir behandlad som man behandlar. Vi har sagt hasip/hasip, men ibland måste jag sätta ner foten och tala om hur jag som person vill ha det, lika väl som hon sätter ner sin lilla 36:a då och då. Kompromisser blir resultatet. För även om vi i Sverige har kulturella betingelser och normer vi lever efter så innebär det ju inte per automatik att ALLA svenskar äter med munnen stängd, inte tränger sig i köer eller pratar med inomhusröst hela tiden, vi är alla olika och har anammat olika delar av vårt kulturella arv.

Detta ämne är inte lätt att bena ner till någon form av "regelbok för nysvenskar" för som sagt, vi är alla olika. Men grundläggande folkvett och ödmjukhet kommer man långt med! :)

För vi vänder väl inte på det hela väl, hur vi ska uppträda när vi är i Thailand? :) Jag har ett minne från byn att delge er... Ni vet ju att Thailand är LOS, Land Of Smiles. Nåväl, uppe i byn gick jag runt och log hela tiden, flera veckor var jag lycklig över att få vara med frun och familjen. En våt kväll med grannar och vänner kom en man fram till mig och började prata, med frun som tolk. Han undrade, på fullaste allvar, varför jag gick runt och log hela tiden. Tja, sa jag, jag är lycklig, tillsammans med fru o familj. Han tittade på mig och sa sen att om en thailändare går runt och ler hela tiden anser folk att han/hon är mindre vetande, obegåvad eller helt enkelt DUM i huvudet. Jag tittade häpet på honom och frågade om han skämtade, men frun höll med, folk som ler utan anledning är en aning skumma :)

Visst, vi har lite samma syn här hemma, men kommet ur munnen på en från LOS? Jag tycker mig se en aning ironi i det hela. Det är nog bara thailändare som lever på turistpengar som ler, för att få ihop till brödfödan? Jag kanske trampade ner i ett jordgetingbo nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte gå fram till mäniskor och ta dom på magen och säga pompoi.

pompoi betyder väl "Jag är tjock" (skall sägas av en kille eftersom det annars är "Chan poi"). "Pung poi" borde vara det naturliga om de tar på någon annans mage eftersom detta betyder "Tjock mage"

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lära sej telefonkultur:

Svara med sitt namn ist för "hallå".

Presentera sej med namn när man ringer upp innan man börjar svamla.

Där har Svenskar mycket att lära sig också.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe många punkter som stämmer in här.men vad fasen, det är ju ändå rätt charmigt :friends:

Precis vad jag tänkte.Jag vill helt ärligt inte att min sambo ska ändra på någonting,men jag förstår ju syftet

med tråden och får försöka hitta något om inte allt redan är uppräknat.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta svenskar föredrar att äta gammal mat som stått i kylskåpet istället för gammal mat som stått i rumstempratur täckt av en tallrik.

Neil

Menar du såhär? Nu har hon i alla fall ställt det på diskbänken. Annars brukar hon lämna det där hon satt och käkade.,

Skickat från en halvfet helgalkis.

post-3429-131141127407_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag kom på en sak.Att ge fan i mobiltelefonen när man kör bil.Speciellt efter att haft körkort 3,5 år

Jag har läst att prata medans man kör är lika farligt som att köra full.Men det gäller ju naturligtvis inte

bara thailändskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till!, disk skall läggas i diskhon eller diskmaskin och inte i vasken.där sköljer man av tallrikar och dylikt...ok småsaker, jag vet.

Undrar föresten vad SLU har för åsikter och erfarenheter i ämnet som togs upp av TS...rolig tråd iaf, har framkallat ett par små leenden.:great:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

pompoi betyder väl "Jag är tjock" (skall sägas av en kille eftersom det annars är "Chan poi"). "Pung poi" borde vara det naturliga om de tar på någon annans mage eftersom detta betyder "Tjock mage"

Nja nu är jag ingalunda någon expert på thai. Jag har dock hört ordet i fråga tillräckligt många gånger för att vara övertygat att det inte betyder "Jag är tjock". Jag gissar att första stavelsen in ordet inte är det samma som "jag ordet" för killar.

Jag som tror att ordet pompoi betyder typ tjockis

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Kul tråd men jag tror inte heller att jag vill ändra på något. Det är smidigt att få äta när man är hungrig när man tidigare har haft en fru som blev hysterisk när man var sen. Jag gillar olikheterna även om de kan bli ämne för en del missförstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja nu är jag ingalunda någon expert på thai. Jag har dock hört ordet i fråga tillräckligt många gånger för att vara övertygat att det inte betyder "Jag är tjock". Jag gissar att första stavelsen in ordet inte är det samma som "jag ordet" för killar.

Jag som tror att ordet pompoi betyder typ tjockis

Det var det jag menade med mitt inlägg innan, även om inte Merlins förstod det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kläder och andra saker också för den delen ska läggas där dom hör hemma.

Det är tydligen väldigt svårt att förstå för thaidamerna.

Inte lägga 25 olika klädesplagg på golvet nedanför sängen och låta dom ligga där i veckor.

Inte ställa glas, tallrikar, hudvårdsprodukter,hårband,matrester och annat överallt där dom inte hör hemma.

Det där med ordning och reda är nog inget som ingår i den thailändska uppfostringen då det oftast ser likadant ut hemma i byn. :whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kläder och andra saker också för den delen ska läggas där dom hör hemma.

Det är tydligen väldigt svårt att förstå för thaidamerna.

Inte lägga 25 olika klädesplagg på golvet nedanför sängen och låta dom ligga där i veckor.

Inte ställa glas, tallrikar, hudvårdsprodukter,hårband,matrester och annat överallt där dom inte hör hemma.

Det där med ordning och reda är nog inget som ingår i den thailändska uppfostringen då det oftast ser likadant ut hemma i byn. :whoco5:

Det där känns igen Micke,och att en skruvkork ej behöver skruvas på igen,och mjölken tillbaka i kylen inte är så noga.Kylskåpsdörren på vid gavel medans det blandas i grytorna ett par minuter går också bra.

Men,vad gör det om hundra år!Glad ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du såhär? Nu har hon i alla fall ställt det på diskbänken. Annars brukar hon lämna det där hon satt och käkade.,

Skickat från en halvfet helgalkis.

Precis så. Himla märkligt att inte använda kylskåpet när det står några meter bort.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Kläder och andra saker också för den delen ska läggas där dom hör hemma.

Det är tydligen väldigt svårt att förstå för thaidamerna.

Inte lägga 25 olika klädesplagg på golvet nedanför sängen och låta dom ligga där i veckor.

Inte ställa glas, tallrikar, hudvårdsprodukter,hårband,matrester och annat överallt där dom inte hör hemma.

Det där med ordning och reda är nog inget som ingår i den thailändska uppfostringen då det oftast ser likadant ut hemma i byn. :whoco5:

5555

Så är det hemma hos mig också.Tusan vad jag får gå runt och plocka för att bevara ordningen och sen kan jag få skäll för att jag gömt sakerna.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Lära sej telefonkultur:

Svara med sitt namn ist för "hallå".

Presentera sej med namn när man ringer upp innan man börjar svamla.

Ja, det vore ju bra. En annan aspekt på telefonkultur är thailändarnas vana att abrupt lägga på när de anser det är färdigpratat. Man undrar då om samtalet bröts av tekniska skäl och om man ska ringa upp igen. De flesta svenskar jag samtalar med utväxlar ju några artighetsfraser först så det klart framgår att vi samtalat färdigt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det vore ju bra. En annan aspekt på telefonkultur är thailändarnas vana att abrupt lägga på när de anser det är färdigpratat. Man undrar då om samtalet bröts av tekniska skäl och om man ska ringa upp igen. De flesta svenskar jag samtalar med utväxlar ju några artighetsfraser först så det klart framgår att vi samtalat färdigt.

Herr Chang har talat.

Ja man börjar ju fundera på om de blev arg på en..

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste skriva detta inlägg fast jag gjort det tidigare p.g.a.att jag har helt andra upplevelser.

Svärfar är 74 år och har några kor men efter att ha hämtat lite grönt till korna och kanske en

tupplur vid lunchen så städar han resten av dan.Även min älskade sambo är mycket ordningssam av

sig och älskar att hålla ordning.Jag vet dock hur det ibland ser ut på gårdar i Thailand.

Även på en morbrors tomt så ser det rent för djävligt ut.Men man ska aldrig dra alla över

en kam och jag har haft tur.PS Är det någon som vill inspektera så vore det skoj och jag

bjuder på några öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN SLUTA FÖR FAN ATT FRÅGA OM JAG HAR ÄTIT OCH ÄR MÄTT,jag är inte 2år gammal.Jag vet när jag ska äta 5555555

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste skriva detta inlägg fast jag gjort det tidigare p.g.a.att jag har helt andra upplevelser.

Svärfar är 74 år och har några kor men efter att ha hämtat lite grönt till korna och kanske en

tupplur vid lunchen så städar han resten av dan.Även min älskade sambo är mycket ordningssam av

sig och älskar att hålla ordning.Jag vet dock hur det ibland ser ut på gårdar i Thailand.

Även på en morbrors tomt så ser det rent för djävligt ut.Men man ska aldrig dra alla över

en kam och jag har haft tur.PS Är det någon som vill inspektera så vore det skoj och jag

bjuder på några öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...