Jump to content
IGNORERAD

Hur många behärskar Thai hyfsat


sudlaw

Recommended Posts

100-200 ord och fraser kan man hyfsat bra, men efter att man använt dom så blir det genant för Thaiarna tror att man kan mer. :giggle::giggle::sFduh:

Exakt. Om man vågar sig på en liten fras kommer det ofta en lång obegriplig harang tillbaka...

Jag lyckades lära mig thailändska alfabetet och ett antal glosor samt viss grundläggande grammatik, sen gav jag upp.

Men visst hade det varit mycket användbart att behärska thaispråket hyfsat.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sudlaw

    8

  • Sam sip sam

    7

  • noBuzz

    4

  • falukorven

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest wUThai

Några meningslösa fraser och några enstaka ord mäkta man med. Vet inte hur många gånger man sagt till sig själv att nu ska jag försöka lära mig thai?! :) Jag har inte upplevt kommunikationen mellan mig och frugan som nåt problem. Hon pratar enligt mig bra engelska så det har aldrig varit nåt problem från början.. samt att hon är klar med SFI och ju mer hon lär sig ju latare blir man ju med att lära sig thai. :)

Åker ner snart så då kanske man snappat upp några ord till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Som skrevs så är det nog lätt att ta sig åt det hållet, men jag skulle troligen klara mig från Bangkok TILL Nakhon Nowhere, fastän jag bara kan 28 thaiord. Fast jag hoppas att de visar/kör istället för säger svaren, för annars fattar jag nog inget :)

I första hand jag nämligen lärt mig viktiga ord som t ex frågeord själv. Sedan har jag satt ihop meningar själv, och sedan testat om thai fattat vad jag säger och det gjorde de!

Men jag skulle antagligen få betala alldeles för mycket, iofs kan jag ett prutningsuttryck, men jag kan inga rälneord, så eventuella prutningsförsök kommer knappast att gå något bra :)

Vid vanliga samtal skulle jag än så länge fatta noll.

28 thaiord? När du raggar thaitjejer på nätet så hävdar du ju att du kan thai ganska bra.. Om du menar att 28 ord är att kunna ett språk ganska bra, hur bra är du då egentligen då på allt annat som du enligt egen utsago är så förträfflig på att utföra? :whoco5::)

Link to comment
Dela på andra sajter

100-200 ord och fraser kan man hyfsat bra, men efter att man använt dom så blir det genant för Thaiarna tror att man kan mer. :giggle::giggle::sFduh:

I det läget när det börjar komma fraser och ord man inte fattar så kan man säga podd chat chat, alltså prata tydligt.

Fattar man inte då heller kan man ta det på engelska och förhoppningsvis fatta och sen lägga på minnet/antckna det nya som sades.

Dumt att bara ge upp tycker jag, har man kommit så långt som 200 ord så är det väl bara att köra vidare?

Men det har väl med intresse att göra antar jag...

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

I det läget när det börjar komma fraser och ord man inte fattar så kan man säga podd chat chat, alltså prata tydligt.

Fattar man inte då heller kan man ta det på engelska och förhoppningsvis fatta och sen lägga på minnet/antckna det nya som sades.

Dumt att bara ge upp tycker jag, har man kommit så långt som 200 ord så är det väl bara att köra vidare?

Men det har väl med intresse att göra antar jag...

Du menar väl Pood cha cha-tala långsamt, eller har jag missat något? :huh:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch bara man kan uttrycket phom chop lia hoj så får man det gratis till kvällen om man inte ljuger. :great::av-109998:

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch bara man kan uttrycket phom chop lia hoj så får man det gratis till kvällen om man inte ljuger. :great::av-109998:

Den var inte rumsren, he he :whistle:

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar väl Pood cha cha-tala långsamt, eller har jag missat något? :huh:

podd cha cha = prata långsamt och podd chat chat = prata tydligt. :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior

Äsch bara man kan uttrycket phom chop lia hoj så får man det gratis till kvällen om man inte ljuger. :great::av-109998:

Raggningsreplik numero 1.har jag hört :whistle::crazy:

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

28 thaiord? När du raggar thaitjejer på nätet så hävdar du ju att du kan thai ganska bra.. Om du menar att 28 ord är att kunna ett språk ganska bra, hur bra är du då egentligen då på allt annat som du enligt egen utsago är så förträfflig på att utföra? :whoco5::)

Vad dillar du om nu då?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad dillar du om nu då?

Du har ju skrivit så på Thailovelinks :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Lyssna mycket på thaimusik och fråga vad hela meningen i låten betyder som ni så småningom kan utantill efter att ha hört låten tillräckligt många gånger på så sätt så sitter en hel mening inte bara en glosa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju skrivit så på Thailovelinks :whistle:

hehehe¨¨

urklippt från SLU's sida på Thailovelink:

Kan prata thailändska: Ganska bra

:lol:

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan en del ord och meningar, ska lära mig mer, men tjejen snackar bra engelska så det får bli det så länge.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Jag flyttar till Thailand nu i höst och ska sätta mig själv på språkskola för att lära mig Thai...kan prata ´basic´ men inte mer än så, men vill gärna lära mig!

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

hehehe¨¨

urklippt från SLU's sida på Thailovelink:

Kan prata thailändska: Ganska bra

:lol:

Det var som fan,Jag som var helt säker på att SLU bara gjort en profil här för att kunna skoja med oss.Men att han har profil på dejtingsida gör ju att han kanske finns på riktigt? :ahh::crazy::P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag klarar mig hyffsat med min thai, kan en 5-600 ord och meningar + att jag kan läsa en hel del thai, men det blir en hel del engelska när vi pratar sinsemmelan men ska man prata med familjen hennes så får man försöka med thai om det går eller så får hon översätta till thai då hon är den enda som pratar engelska i hennes familj

men med isaan är det värre med, kan bara ett fåtal ord där

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan och jag har haft en tjej från Isaan boende hos oss större delen av sommaren. Det har varit underbart för språkutvecklingen, dom talar ju utan att förenkla som frugan gör när hon talar med mig och jag får äntligen höra hur det egentligen skall sägas. Dessutom talar Kim, besöket, lite engelska och kan förklara lite. Efter två månader använde vi knappast vare sig engelska eller svenska längre (men ordboken...) och jag tyckte jag började bli en hejare på det här.

Sedan skulle jag hämta min tös hos exet, tjejerna var med och vi talade alla thai hemma hos exet (vi stannade förstås för den obligatoriska maten). Efter ett tag tittade exet konstigt på mig, la sin lilla hand på min och frågade: vad är det för språk Du talar?

Hon tillade att hon inte kunde fatta hur frun och Kim kunde förstå, själv fattade hon ingenting!

Den kan man ju fundera ett tag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan och jag har haft en tjej från Isaan boende hos oss större delen av sommaren. Det har varit underbart för språkutvecklingen, dom talar ju utan att förenkla som frugan gör när hon talar med mig och jag får äntligen höra hur det egentligen skall sägas. Dessutom talar Kim, besöket, lite engelska och kan förklara lite. Efter två månader använde vi knappast vare sig engelska eller svenska längre (men ordboken...) och jag tyckte jag började bli en hejare på det här.

Sedan skulle jag hämta min tös hos exet, tjejerna var med och vi talade alla thai hemma hos exet (vi stannade förstås för den obligatoriska maten). Efter ett tag tittade exet konstigt på mig, la sin lilla hand på min och frågade: vad är det för språk Du talar?

Hon tillade att hon inte kunde fatta hur frun och Kim kunde förstå, själv fattade hon ingenting!

Den kan man ju fundera ett tag på.

Det är inte så lätt, man får verkeligen tänka på uttalet. Det klart exet drog det väl till sin spets.

Link to comment
Dela på andra sajter

För o ge SLU vatten på sin kvarn så är det väl mest "bar skit" som har fastnat. Någon artighetsfras och lite frukt/djur/mat mm har väl gått in oxå.

Men att sätta ihop det till en vettig mening :nono: , det kan jag inte. Har precis som många andra tänkt att jag skall lära mig, men jag lyckas aldrig få tummen ur.

Sen när man lär sig frugans "isan" och försöker praktisera det i Bkk med ett redan dåligt uttal/betoning, tja då är fiaskot totalt och jag tappar lusten helt.

Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl cirka 15 ord, sen känner man igen nått till när man väl hör det.

Uttalet varierar från gång till gång när jag försöker mig på att använda det jag kan, så jag håller mig till engelska.

Inte precis världens enklaste språk att lära sig som Svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig räkna på thai så nu kan caddien ge mig avståndet till green på sitt eget språk.

Ändrades av HuligArne
Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl nästan ett ordförråd som en 6-åring men de ord jag har använder jag gärna. :)

Varför så¨blygsam, när en bekant thai bedömde dina språkkunskaper så var omdömmet att du talar thai lika bra som en thai. :)

Själv har jag väl klarat mig enbart på thailändska i Thailand och med thailändare i Sverige de senaste 10 åren ungefär så jag anser nog att jag kan språket hyfsat. Däremot så är det bara vardagsspråk jag klarar och så fort man går djupare in på något ämne, vilket som helst, så räcker inte ordförrådet. Att förstå t ex en nyhetssändning annat än fragmantariskt är också svårt eftersom de inte använder vardags- utan mer akademiskt språk. Dessutom är jag analfabet.

Så visst, hyfsat, men inte mer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...