Jump to content
IGNORERAD

OnOff i konkurs

Guest Loikkari

Recommended Posts

Oregistrerad

Blev överraskad av nyheten som jag hörde i Aktuellt och senare läste i textTV.

Elektronikkedjan Onoff i konkurs

Kunderna har varit vinnare.

Nu har priskriget i hemelektronikbranschen skördat sitt första offer.

– Vi har gjort allt men vi hade inte de stora finansiella musklerna att driva företaget vidare, säger delägaren Sten Schröder, som i dag tvingades begära Onoff i konkurs.

Hemelektronikkedjan Onoff är ett välbekant varumärke med 67 butiker över hela landet. Kedjan har funnits sedan 1982 men efter 2007 har den ekonomiska situationen blivit allt mer pressad.

Se hela artikeln på Aftonbladet.se

det har hänt annat också på elektronikmarknaden i Sverige, b.la Siba köpte NetonNet p.ga dålig lönsamhet.

Ändrades av Lemoni
Dela på andra sajter

• Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Baa

5

• Merlins

3

• Galten

2

• husse

2

Mest aktiva i denna tråd

Varför skulle det påverka MPR medlemmarna?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Till exxempel kan medlem x ha köpt en 52 tums LCD Tv igår hos OnOff, eller nån beställt via nätet

betalat med kort men inte fått varan levererat ännu. Så visst kan det påverka oss, med svårare att få garantin a

att fungera, eller hur?

Dela på andra sajter

Blir förmodligen rekonstruktion, men är det troligt att det finns så många MPR are av dryga 4000 medlemmar som skulle vara en påverkbar mängd av knappt 1000 anställda?

Dela på andra sajter

Till exxempel kan medlem x ha köpt en 52 tums LCD Tv igår hos OnOff, eller nån beställt via nätet

betalat med kort men inte fått varan levererat ännu. Så visst kan det påverka oss, med svårare att få garantin a

att fungera, eller hur?

Va ingen negativ laddning i frågan, bara en smula långsökt i min trankevärld, och garantierna står fabrikanterna för, inte OnOff vad jag fattat.

Ändrades av Baa

Dela på andra sajter

Att OnOff skulle gå i konkurs är väl ingen som blir förvånad över. Marginalerna är inte direkt stora i hemelektronikbranschen. Siba köpte NetonNet i februari så det var ingen nyhet direkt. Frågan är om inte även Siba eller Expert kan få liknande problem som OnOff inom ett par år.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Lugn Baa.. Igår startade Buzzen en tråd om hur han blivit lurad när han köpte mozzarella på Citygross, det tog inte många inlägg innan det handlade om dubbla streckkoder och farrangpriser på djurparker i Thailand.. Så nog kommer denna tråd att styras upp i sann offtopic anda också.. :giggle: Om inte annat så kanske det är någon otrogen thaitjej som jobbar på OnOff som vi kan skylla på.. :diablo:

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Va ingen negativ laddning i frågan, bara en smula långsökt i min trankevärld,

Dumma jag :suicide: som trodde att Du ville ha svar på Din fråga.

Dela på andra sajter

Dumma jag :suicide: som trodde att Du ville ha svar på Din fråga.

Nja, du förstår nog att det kan vara lite vacuum i hjärnbalken efter träffen i Vinterviken! :dance1:

Dela på andra sajter

Jag som gillade On Off.

Håller inte på med fula metoder som elgiganten.

Typ reklam för billiga grejor som är slut 10 min efter öppningsdags.

En gång hade de utsatt en tid för försäljning och jag tog ledigt från jobbet för och inhandla en bra dammsugare.

Tyvär hade kunderna redan tagit dom 10 tals damsugarna som de bara hade och stod i kön.

Har åkt på sånt ett par gånger där så idag bryr jag mig inte om elgigantens reklam längre.

Det är alltså Media mark som gäller framöver :(

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Lugn Baa.. Igår startade Buzzen en tråd om hur han blivit lurad när han köpte mozzarella på Citygross, det tog inte många inlägg innan det handlade om dubbla streckkoder och farrangpriser på djurparker i Thailand.. Så nog kommer denna tråd att styras upp i sann offtopic anda också.. :giggle: Om inte annat så kanske det är någon otrogen thaitjej som jobbar på OnOff som vi kan skylla på.. :diablo:

Tänkte inte på det, trodde dom höll till i lampaffären. :giggle:

Dela på andra sajter

Bara inte Elgiganten kursar för där har jag outnyttjade presentkort... :buba:

Ur konsumentperspektiv är detta en viktig punkt, de pengarna riskerar att gå förlorade. Garantier, varor betalt med kort på webben, men inte fått finns rutiner, men inte presentkort. Och hemelektronik branschen är skakis, inte bara stora förluster bland många aktörer även lagerproblem på data och tv sidan. Så låt inte presentkorten ligga.

Dela på andra sajter

Jag som gillade On Off.

En gång hade de utsatt en tid för försäljning och jag tog ledigt från jobbet för och inhandla en bra dammsugare.

Tyvär hade kunderna redan tagit dom 10 tals damsugarna som de bara hade och stod i kön.

Har åkt på sånt ett par gånger där så idag bryr jag mig inte om elgigantens reklam längre.

Onoff har/hadde väl lika fula försäljningsmetoder med lockvaror å sånt skit.

men media markt är väl lite väl puckade, jag va in med en bluetoth hörsnäcka som inte funka, jo vad säger personalen då::::: det är ju fel på den här så den får du inte byta, gissa om hörsnäcka flög över butiken och blondinen blev snällt ombeddd att dra åt helvete :diablo:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Bara inte Elgiganten kursar för där har jag outnyttjade presentkort... :buba:

Elgiganten är nog en av de få hemelektronikkedjorna som går plus så det är nog hyfsat lugnt just nu.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

Jag som gillade On Off.

Eller Mediamarkt som hade momsfritt i mellandagsrean. Hade kollat in en bärbar dator innan jul. Under deras superrea med momsfritt så var den dyrare än dagen innan rean.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

saxat från DI

Elgiganten AB, som redovisar ungefär ett halvår tidigare än Siba, visade en förlust på 224 miljoner kronor, men har i gengäld större omsättning. Elgiganten har ingen regelrätt koncernredovisning, men uppger själva att den svenska delen av grossist- och butiksverksamheten gjorde en vinst på 53 miljoner kronor. Det är en minskning på 7 miljoner kronor jämfört med året innan.

Onoff som redovisar fyra månader senare än Siba visade senast ett negativt resultat på ungefär 40 miljoner för helåret 2009.

Ett negativt resultat för Siba är dock inget hinder för en aktieutdelning. Nästan 6 miljoner delas ut till ägarna, det vill säga familjen Bengtsson.

Koncernens negativa resultat hjälps upp av nästan 32 miljoner kronor från ett schweiziskt återförsäkringsbolag som Siba är delägare i, ROS Reinsurance. Det innebär att dotterbolaget Siba AB:s resultat är ännu sämre än koncernens. Kostnaderna äter helt enkelt upp nettoomsättningen på 3 miljarder kronor från försäljningen i Siba- och Computer City-butikerna. Resultatet för Siba AB landade i en förlust på cirka 83 miljoner kronor.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Även Eros Import i Katrineholm verkar vara på obestånd.

Snuskhummern Arne

Dela på andra sajter

Tänkte inte på det, trodde dom höll till i lampaffären. :giggle:

Lampaffären, mataffären, elektronikaffären du hittar dom nog överallt, det verkar ju vara statistiskt säkerställt :whoco5:

Ändrades av knasen
Dela på andra sajter

Tycker det är helt rätt.

Kan man traska omkring i en butik utan att se en enda säljare på 14 minuter, då ska man nog inte gnälla när man konkar.

För övrigt så om man på nåt underligt sätt snubblar över en försäljare, så ser de ut som frågetecken om man ställer andra frågor än rent självklara sådana.

Dela på andra sajter

Tycker det är helt rätt.

Kan man traska omkring i en butik utan att se en enda säljare på 14 minuter, då ska man nog inte gnälla när man konkar.

För övrigt så om man på nåt underligt sätt snubblar över en försäljare, så ser de ut som frågetecken om man ställer andra frågor än rent självklara sådana.

Det är min erfarenhet från den lokala Onoff butiken-man fick köa vid en disk för att sedan eventuellt få reda på av säljaren att varan du ville ha var slut.

Konceptet utan säljare funkar på typ Netonnet där man kan hämta sina grejor själv om man vet vad man vill ha men på Onoff där säljarna plockar fram grejorna på lagret blir det gärna frustrerande att vänta och då går man till grannbutiken som ofta har samma eller motsvarande prylar.

Sen är det ju fel åt andra hållet i Thailand, där 5 säljare dyker på en 3 sekunder efter man kommit in i affären...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Tack Elgiganten! Köpte en tvättmaskin ( Bosch 7kg) för 7000 kr. Fick en resa till Thailand på köpet! Den kampanjen gillade jag!!!

Dela på andra sajter

Var in på OnOff i Uppsala för nåt år sen när jag var i akut behov av en ny datorskärm. Efter att ha kollat runt lite i ett par affärer så fastnade jag för ett visningsexemplar på OnOff, en Samsung 22". Stod nog i 20 minuter och väntade på en försäljare för att ställa lite frågor om denna skärm, men ingen visade det minsta intresse för mig. Samtidigt stod det 3 försäljare och dividerade med en kund som skulle köpa en tv. Så jag ruttnade och åkte till Expert istället och där hann jag knappt sätta foten i butiken innan jag hade en trevlig försäljerska till min hjälp och mina novisa frågor blev besvarade och en ny skärm inköptes..

Så OnOff har aldrig varit aktuellt när jag velat köpa elektronikprylar efter detta..

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Håller med Surin P3, köpte en router för ca 10 månader sen, som pajade för ca en månad sedan.

Bröt kontakten 20-30 gg om dan på trådlös, på morgonen fick jag köra setup för att få kontakt med

nätet över huvudtaget. Okey tänkte jag efter två veckor, garantii, plockade ihop grejerna och knalla

till OnOff och deras teknisk support. Fick stå en bra stund, 10 - 15 min och ropa på hjälp tre gånger

innan nån försäljare dyker upp. Så klart tyckte han att felet går inte på garanti, det är bara jag som

inte kan o blaa blaa blaa. Han koppla in det i butiken men fick inte in det på deras trådlösa nät heller.

Förklarade till honom att detta är skälet att jag kommer med routern, och han började ge mig en

lektion varför, jag sa bara anslut till nätet då om det är så enkelt. Då plötsligt var det åska som hade orsakat

felet, tyckte han.

Det var smått irriterande med hans attityd, kunden är dum kan ingenting, bara jag kan och har rätt.

Fick honom att ta in det iallafall när jag sa att ok, om det inte är teknisk fel så pröjsar jag felsökningen

och ev porto. Nu fanns inte likadanna router i butiken så jag fick nöja mig med en 250 kronor billigare

annan märke men likvärdiga egenskaper (som jag märkte efteråt att det inte var, kan inte dela

skrivare via den som kunde i tidigare routern) De ville att jag skulle

ta en tillgodohavande kvitto på resterande 250 kronor men själv tyckte att det var så lite pengar och

rota fram diverse onödiga grejer men kanske behövliga i framtiden, som skarvsladdar mm.

Så egentligen hade jag himla tur att routern pajade innan konkurs

Ändrades av Lemoni
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...