Jump to content
IGNORERAD

Vi som lööw Apple

Guest DrRambone

Recommended Posts

Nu är det dax att ta tag i det här.

Antingen.

1. Fortätter ni i chatten.

2. Eller startar en ny tråd. t.ex. "Vi som inte lööw varandra".

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

• Svar 7,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

672

• Lappen

422

• Tallviking

409

• andrejsdenruskige

353

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Lappen

Nu är det dax att ta tag i det här.

Antingen.

1. Fortätter ni i chatten.

2. Eller startar en ny tråd. t.ex. "Vi som inte lööw varandra".

Haha eftersom jag tycker om Apple är min existens i denna tråd berättigad.

Dela på andra sajter

vad presentarade de för nått idag

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Verkar som om Apple inte vill ha några nya kunder, eftersom de gjort så att filmen bara kan ses om man har Safari och Mac :/

Annars verkar den nya laptopen helt klart intressant.

Dela på andra sajter

Verkar som om Apple inte vill ha några nya kunder, eftersom de gjort så att filmen bara kan ses om man har Safari och Mac :/

Annars verkar den nya laptopen helt klart intressant.

Ähum... enligt Apple ska det räcka med Quicktime 7 på Windows.

Visst är det intressant med retina på MacBook Pro!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Ähum... enligt Apple ska det räcka med Quicktime 7 på Windows.

Visst är det intressant med retina på MacBook Pro!

Herr Chang har talat.

Tack fungerade bättre nu :)

Fortfarande problem med Firefox, men Chrome och Safari verkar fungera.

Men jag måste erkänna att det är lite komiskt att det snart gått tre år sedan Apple gick ut med att HTML5 skulle ersätt Flash och de har fortfarande inte lyckats göra om sin egna hemsida till HTML5.

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Tack fungerade bättre nu :)

Fortfarande problem med Firefox, men Chrome och Safari verkar fungera.

Men jag måste erkänna att det är lite komiskt att det snart gått tre år sedan Apple gick ut med att HTML5 skulle ersätt Flash och de har fortfarande inte lyckats göra om sin egna hemsida till HTML5.

Det som är komiskt är att du är ute och cyklar.

Deras sida är i HTML5 för hur kan jag annars gå in på deras sida med iPad och se deras keynote när iPad inte stöder flash?

Dela på andra sajter

Det som är komiskt är att du är ute och cyklar.

Deras sida är i HTML5 för hur kan jag annars gå in på deras sida med iPad och se deras keynote när iPad inte stöder flash?

Flash är bara en plugin och har inget att göra om det är HTML5 eller inte. T.ex. så är SVT en HTML5 sida, men de använder Flash i vissa fall. HTML5 har inget heller nått att göra med om du kan se sidan på din iPad, om det vara så att du bara kunna se HTML5 sidor så hade din internet upplevelse varit extremt begränsad.

Hade Apple valt att göra sidan i korrekt HTML5, så hade den fungerat direkt i (nästan) alla ny webbläsare, telefoner, plattor etc, men nu valde de att göra gammal HTML och använda QuickTime istället.

Det är deras val, men jag tyckte bara att de kunde följa vad de har predikat.

Dela på andra sajter

Du kan ha en hemsida i både vanlig gammal html4 och samtidigt html5 i vissa delar.

På MPR han vi provat en liten del html5, men den allra största delen är helt vanlig html.

Urk för flash. :)

Ett litet roligt exempel för hur html5 kan fungera.

http://codecanyon.ne...preview/2014650

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det Apple har sagt är att dom tänker inte stödja Flash på mobila enheter och inget annat.

Dela på andra sajter

Vilket är ett bra beslut då flash är så buggigt och sugigt och helt värdelöst.

Plus att jag är så trött på plug-ins.

En ide som låter bra på pappret men inte är det för 5 öre.

Dela på andra sajter

Det Apple har sagt är att dom tänker inte stödja Flash på mobila enheter och inget annat.

hmm tycker Steve skriver rätt mycket om att de skall jobba med HTML5, JavaScript osv.

Hade de gjort som nedan istället, så hade det fungerat på de flesta plattformar och browsers. Hoppas att de inser detta snart och pensionerar den redan döda pluginen. Det är 2012 nu och man behöver inte använda pluginer som Real Player, Windows media player, DivX player, QuickTime osv. osv. för att visa filmer på internet.

When websites re-encode their videos using H.264, they can offer them without using Flash at all. They play perfectly in browsers like Apple’s Safari and Google’s Chrome without any plugins whatsoever, and look great on iPhones, iPods and iPads.

http://www.apple.com...ughts-on-flash/

PS: Det var inte QuickTime som var det största problem att jag inte kunde se utan filmen var spärrade för alla som inte använda Safari och Mac alt. iPad de första timmarna.

The whole two-hour event is available to stream, though only if you're using Safari — we tried in Chrome and Firefox and had no luck. There's only an image that says the video will be "coming soon," so if you use another browser, you should be able to view it sooner than later.

http://www.theverge.note-video-live

Dela på andra sajter

Vilket är ett bra beslut då flash är så buggigt och sugigt och helt värdelöst.

Plus att jag är så trött på plug-ins.

En ide som låter bra på pappret men inte är det för 5 öre.

Det är därför det är helt galet att de fortsätter envisa med att använda QuickTime pluginen.

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det är därför det är helt galet att de fortsätter envisa med att använda QuickTime pluginen.

Varför då? Det är inte lika resurs krävande som flash.

Dela på andra sajter

Varför då? Det är inte lika resurs krävande som flash.

Har jag sagt att de ska använda Flash :-)

Tycker bara att det är onödigt att man skall behöva ladda hem en massa plug-ins.

Om det är så att QuickTime har bättre prestanda än den funktionen som redan finns inbyggd webbläsaren,

så borde ju de förbättra prestandan i webbläsaren istället.

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Om det är så att QuickTime har bättre prestanda än den funktionen som redan finns inbyggd webbläsaren,

så borde ju de förbättra prestandan i webbläsaren istället.

Så det är Apples jobb att fixa Firefox??

Dela på andra sajter

Så det är Apples jobb att fixa Firefox??

De kan ju börja med att fixa så att sidan fungerar i Safari, eftersom filmen inte ens fungerar där om man inte först laddar hem och installerar QuickTime :)

tmWqa.png

Sedan vet jag inte vad de behöver fixa i Firefox eftersom redan den stöder HTML5 video.

Dela på andra sajter

Flash är bara en plugin och har inget att göra om det är HTML5 eller inte. T.ex. så är SVT en HTML5 sida, men de använder Flash i vissa fall. HTML5 har inget heller nått att göra med om du kan se sidan på din iPad, om det vara så att du bara kunna se HTML5 sidor så hade din internet upplevelse varit extremt begränsad.

Hade Apple valt att göra sidan i korrekt HTML5, så hade den fungerat direkt i (nästan) alla ny webbläsare, telefoner, plattor etc, men nu valde de att göra gammal HTML och använda QuickTime istället.

Apples hemsida använder faktiskt html5, med taggen <video>

Nu är det bara så att det finns vissa hål i html5 standarden, bl.a. gällande videoformat, där det inte finns någon fastställd standard. Olika WEB-läsare stödjer olika videoformat, och skall man supporta de vanligaste varianterna måste man lägga upp videon i ett antal olika format (.mp4, .webm, .ogg).

Eller så kopplar man till en plug-in som i detta fall.

Fungerar i Safari, Firefox och Chrome hos mig. Notera att IE 8 och tidigare inte stödjer <video> taggen.

/Siamkap

Ändrades av Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

Guest Lappen

De kan ju börja med att fixa så att sidan fungerar i Safari, eftersom filmen inte ens fungerar där om man inte först laddar hem och installerar QuickTime :)

Sedan vet jag inte vad de behöver fixa i Firefox eftersom redan den stöder HTML5 video.

Varför gör du dig dummare än vad du är?

Om du sitter på en PC med Windows så menar du att bara för att du installerar Safari ska QuickTime installeras automatiskt?

Du tror inte att viss användare blir irriterande när dom inte har för avsikt att använda det.

Men sitter du på en Mac har du det redan per default installerat och allt fungerar perfekt från början.

Som du resonerar ska Apple trycka ut QuickTime till alla användare bara för att dom använder Safari.

Du som förespråkar valfrihet har plötsligt gjort en kovändning.

Dela på andra sajter

Apples hemsida använder faktiskt html5, med taggen <video>

Nu är det bara så att det finns vissa hål i html5 standarden, bl.a. gällande videoformat, där det inte finns någon fastställd standard. Olika WEB-läsare stödjer olika videoformat, och skall man supporta de vanligaste varianterna måste man lägga upp videon i ett antal olika format (.mp4, .webm, .ogg).

Eller så kopplar man till en plug-in som i detta fall.

Fungerar i Safari, Firefox och Chrome hos mig. Notera att IE 8 och tidigare inte stödjer <video> taggen.

/Siamkap

Det stämmer att reklamfilmerna osv är gjorda i HTML5 med videotaggar, däremot är keynotefilmerna fortfarande i HTML4 och kräver QuickTime. Vilket var en av anledningarna till att jag inte kunde se den senaste senaste filmen och denna på tok för ånga diskussion...

Dela på andra sajter

Varför gör du dig dummare än vad du är?

Om du sitter på en PC med Windows så menar du att bara för att du installerar Safari ska QuickTime installeras automatiskt?

Du tror inte att viss användare blir irriterande när dom inte har för avsikt att använda det.

Men sitter du på en Mac har du det redan per default installerat och allt fungerar perfekt från början.

Som du resonerar ska Apple trycka ut QuickTime till alla användare bara för att dom använder Safari.

Du som förespråkar valfrihet har plötsligt gjort en kovändning.

Nej, jag tycker att Apple ska sluta använda QuickTime pluginen, på samma sätt som jag vill a Real Media skall sluta med Real pluginen, Microsoft med Windows Media pluginen osv.

De behöver inte sluta med filmspelarna utan det är pluginerna jag inte tycker om. På samma sätt som du kan ha olika bildvisnings program på datorn, men du behöver inte installera en massa pluginer för att se på bilder i webbläsaren.

Om de istället koncentrerar sig på förbättra det inbyggda videostödet i webbläsarna, så kommer det här problemet inte finnas om ett år.

T.ex. så räcker det i princip med att Apple lägger till ogg stöd i Safari för att den skall kunna spela upp alla HTML5 filmer helt utan några plugins.

Hade det inte varit bättre än som nu hålla på och krångla med en massa olika pluginer?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...