Jump to content
IGNORERAD

Vi som lööw Apple

Guest DrRambone

Recommended Posts

gustawsson82

Jag kör med html5 så mycket det bara går för att få ner cpu användande.

På Youtube med flash drar det 12-18% och med html5 3-5% så valet är enkelt.

Hej

Det med cpu-användandet är lite löjligt att dra till med. Om du nu har en dator och den drar 90-100% under en eller 2 sekunder så har det väl ingen betydelse. Sitter det några andra och väntar.

Jag kan hålla med om det skulle inträffa på mitt jobb dår vi har maskiner med upp till nio processorer(och ett par tusen användare), närmar vi oss 90 procent så har vi ett stort problem. Men man som en liten hemmicklare kan ha problem med att maskinen ev går för fullt i ett par sekunder, det går över mitt förstånd(det är litet, den bjuder jag på).

mvh

Dela på andra sajter

• Svar 7,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

672

• Lappen

422

• Tallviking

409

• andrejsdenruskige

353

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Lappen

Hej

Det med cpu-användandet är lite löjligt att dra till med. Om du nu har en dator och den drar 90-100% under en eller 2 sekunder så har det väl ingen betydelse. Sitter det några andra och väntar.

Jag kan hålla med om det skulle inträffa på mitt jobb dår vi har maskiner med upp till nio processorer(och ett par tusen användare), närmar vi oss 90 procent så har vi ett stort problem. Men man som en liten hemmicklare kan ha problem med att maskinen ev går för fullt i ett par sekunder, det går över mitt förstånd(det är litet, den bjuder jag på).

mvh

Det är kanske löjligt i dina ögon men om jag sitter och tittar på Youtube under en längre tid spelar det roll för mig.

Värme är en av dom saker som sliter på en bärbar och kan jag välja så att värmen hålls nere gör jag det.

Dom procentsatser jag skrev var dom jag fick just då men ibland kan dom vara högre mycket högre beroende på vilken upplösning klippet har.

Nu kör jag med ett program som heter Clicktoflash som blockerar flash men skulle jag inte göra det skulle cpu´n vara mycket högre när man tex går in på Aftonbladet.

För att gå in på en sida som Aftonbladet som är full av flash gör att fläktarna rusar för värmen ökar så mycket på cpu´n.

Sidorna laddas mycket fortare också så det är bara positivt att stänga av flash när det inte inte behövs.

Men gillar du flash så får du göra det men jag gör det inte :thumbsup:

Dela på andra sajter

gustawsson82

Det är kanske löjligt i dina ögon men om jag sitter och tittar på Youtube under en längre tid spelar det roll för mig.

Värme är en av dom saker som sliter på en bärbar och kan jag välja så att värmen hålls nere gör jag det.

Dom procentsatser jag skrev var dom jag fick just då men ibland kan dom vara högre mycket högre beroende på vilken upplösning klippet har.

Nu kör jag med ett program som heter Clicktoflash som blockerar flash men skulle jag inte göra det skulle cpu´n vara mycket högre när man tex går in på Aftonbladet.

För att gå in på en sida som Aftonbladet som är full av flash gör att fläktarna rusar för värmen ökar så mycket på cpu´n.

Sidorna laddas mycket fortare också så det är bara positivt att stänga av flash när det inte inte behövs.

Men gillar du flash så får du göra det men jag gör det inte :thumbsup:

Nu börjar vi prata, har du inte köpt fel maskin om den inte kan gå till de % du har köpt den för.

Är apple datorerna så dåliga att de inte kan uttnyttja cpu:n till 100%.

Nästa gång kan du säkert köpa en som har 50% av din nuvarande kapacitet och fortfarande ha ett problem.

Förstå mig rätt har du problem med överhettning kan du inte skylla det på flash. Utan en dålig konstruktion.

mvh

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Nu börjar vi prata, har du inte köpt fel maskin om den inte kan gå till de % du har köpt den för.

Är apple datorerna så dåliga att de inte kan uttnyttja cpu:n till 100%.

Nästa gång kan du säkert köpa en som har 50% av din nuvarande kapacitet och fortfarande ha ett problem.

Förstå mig rätt har du problem med överhettning kan du inte skylla det på flash. Utan en dålig konstruktion.

mvh

Fixar till ditt citat

Skriv utanför quote rutan nästa gång :)

Om jag surfar in på en sida och cpu´n går upp till 100% pga flash är det inte datorns fel utan just flash som är boven i dramat.

Jag har inga problem med överhettning utan jag ser till så att den inte blir varmare än nödvändigt.

Förstå dig rätt? Ja det är det som är problemet du skriver väldigt obegripligt :)

Ändrades av Lappen
Dela på andra sajter

gustawsson82

Fixar till ditt citat

Skriv utanför quote rutan nästa gång :)

Om jag surfar in på en sida och cpu´n går upp till 100% pga flash är det inte datorns fel utan just flash som är boven i dramat.

Jag har inga problem med överhettning utan jag ser till så att den inte blir varmare än nödvändigt.

Förstå dig rätt? Ja det är det som är problemet du skriver väldigt obegripligt :)

Vad har du för något problem med att din cpu ev går till 100%. Ge mig något att gå på, ok du vill inte att din lilla lap blir ansträngd

Vad är det som är obegripligt(ev mitt svammel som du kallar det, ge mig något konkret vi kan prata om) mer än att du inte förstår hur en dator arbetar?.

mvh

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vad har du för något problem med att din cpu ev går till 100%. Ge mig något att gå på, ok du vill inte att din lilla lap blir ansträngd

Vad är det som är obegripligt(ev mitt svammel som du kallar det, ge mig något konkret vi kan prata om) mer än att du inte förstår hur en dator arbetar?.

mvh

Visst är det så att alla MBP är felkonsturerade vänta ska jag ringa till Jony Ive och berätta att vi har en kille på MPR som vet bättre :crazy::thumbsup:

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Visst är det så att alla MBP är felkonsturerade vänta ska jag ringa till Jony Ive och berätta att vi har en kille på MPR som vet bättre :crazy::thumbsup:

Det är nog enklare än så, det är nog bara så enkelt att det är alla mbp användare som är felkonstruerade :)

Dela på andra sajter

gustawsson82

E du dum på riiktigt eller spelar du bara. Jag bad dig ge mig ett exempel på dina problem med ev överhettnig. Men du tycks ha andra problem, ta tag i dessa så blir du nog lycklig.

mvh

(jag går in i diskution med dig vilken dag som helst, kom inte med att du känner att du uttnyttjar din cpu för mycket) En cpu skall kunna gå för 100% utan att bli överhettad. Annars är den eller burken den sitter i felkonstruerad.

Dela på andra sajter

Hur kan man ha mer än 100%, jag förstår att du antagligen har 2 cpu:er, Men du kan inte ta ut mer än 100% av maskinens totala cpu-prestanda. En liten pettitess.

Förvisso, men en process kan ha större behov av beräkningskraft än vad som finns tillgänglig -> systemet går segt.

Troligen visar Activity monitor (som rapporterar mätningen) ett summerat värde för varje CPU, inte som procent av totala tillgängliga processorresurser (dvs 100 % = en fullt nyttjad CPU, 200% = två fullt nyttjade, etc.) Det förutsätter förstås att processen har flera trådar. Top på ett linux-system visar också statistik på detta sätt.

En annan mer invecklad teori är att systemets scheduler tvingas tilldela timeslices till andra mer högprioriterade processer på den krävande processens bekostnad eftersom det saknas tillräckliga resurser. Voila -> du har en "virtuell" CPU-användning som är över 100%. Fast jag tror inte att Activity Monitor använder sådan statistik (om den ens finns tillgänglig).

Dela på andra sajter

E du dum på riiktigt eller spelar du bara. Jag bad dig ge mig ett exempel på dina problem med ev överhettnig. Men du tycks ha andra problem, ta tag i dessa så blir du nog lycklig.

mvh

(jag går in i diskution med dig vilken dag som helst, kom inte med att du känner att du uttnyttjar din cpu för mycket) En cpu skall kunna gå för 100% utan att bli överhettad. Annars är den eller burken den sitter i felkonstruerad.

Kan datorn gå på batteri hur länge som helst? Finns det något egenvärde i att köra CPU 100%? Är datorn felkonstruerad om batteriet tar slut och man inte har möjlighet att ladda?

Är man manlig om CPU konstant går på 100%?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Servern som MPR ligger på har ibland en cpu-användning på över 100% när nån tung process pågår.

Max är 400%. :) och det innebär att en visad cpu-användning på 100% i själva verket är runt 25%.

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det är nog enklare än så, det är nog bara så enkelt att det är alla mbp användare som är felkonstruerade :)

Från ditt mörka hörn kan det verka så men vi har sett ljuset :)

Dela på andra sajter

gustawsson82

Kan datorn gå på batteri hur länge som helst? Finns det något egenvärde i att köra CPU 100%? Är datorn felkonstruerad om batteriet tar slut och man inte har möjlighet att ladda?

Är man manlig om CPU konstant går på 100%?

Herr Chang har talat.

Hej

Jag förstår vad du säger självklart är det inte ok att cpu drar ut batteriet.

Jag har inte sagt att det är ett mål att cpu:n skall gå på 100%.

Men ni verkar vara helt fixerade vid flash och jag kan inte se problemet.

Jag har pc (som ni säkert förstår) och har inte upplevt problemet. Ingen överhettning även om jag är inne på atg.

eller aftonbladet.

Om det är manligt vet jag ej, men jag vet att jag har inga större problem med batteritider.

Det var kul att prata med hjärnan och inte arslet.

mvh

Dela på andra sajter

Servern som MPR ligger på har ibland en cpu-användning på över 100% när nån tung process pågår.

Max är 400%. :) och det innebär att en visad cpu-användning på 100% i själva verket är runt 25%.

Då är det som vanligt statistik fel eller hur du redovisar siffror.

Men 100% ÄR JU ALLT ELLER HUR?

mVH lEADBELLY

Dela på andra sajter

andersbangkok

Du måste posta i rätt avdelning. Det här är inte humortråden

Ok. Jag trodde verkligen att ni skämtat när ni skrivit om att ni "lööw Apple"

Har visserligen inte sett några ironi-skyltar vid era inlägg men jag trodde hela tråden var ironi.

Jag fortsätter skriva lite här ibland.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Ok. Jag trodde verkligen att ni skämtat när ni skrivit om att ni "lööw Apple"

Har visserligen inte sett några ironi-skyltar vid era inlägg men jag trodde hela tråden var ironi.

Jag fortsätter skriva lite här ibland.

Åh, den här tråden är nog blodigt allvar för en del skribenter. Från båda sidor.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Åh, den här tråden är nog blodigt allvar för en del skribenter. Från båda sidor.

Herr Chang har talat.

Jo jag har märkt det :-)

Det finns stora och små problem här i världen

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Herr Chang har talat.

Hej

För min del är det inte blodigt allvar, men när man (som jag ser det) kommer med felaktiga uttalande då reagerar jag Jag kan ha fel och då erkänner jag det direkt.

Du Changen jag "vet" att du är en duktig c++ programmerare och har mycket kunskap, men ibland se ut över världen det finns annat än mac.

Ha en trevlig helg i göteborg med alla andra "liksinnade ev en och annan pc-smygare".

Dela på andra sajter

Förvisso, men en process kan ha större behov av beräkningskraft än vad som finns tillgänglig -> systemet går segt.

Troligen visar Activity monitor (som rapporterar mätningen) ett summerat värde för varje CPU, inte som procent av totala tillgängliga processorresurser (dvs 100 % = en fullt nyttjad CPU, 200% = två fullt nyttjade, etc.) Det förutsätter förstås att processen har flera trådar. Top på ett linux-system visar också statistik på detta sätt.

En annan mer invecklad teori är att systemets scheduler tvingas tilldela timeslices till andra mer högprioriterade processer på den krävande processens bekostnad eftersom det saknas tillräckliga resurser. Voila -> du har en "virtuell" CPU-användning som är över 100%. Fast jag tror inte att Activity Monitor använder sådan statistik (om den ens finns tillgänglig).

Hej

Såg inte detta igår, men nu skall vi bena ut detta dra inte in Linux eller något annat operativsystem, det har inte med saken att göra.

Nu skall du få en nivå 1 lektion vad det gäller procent.

Du kan inte ta ut mer än 100% ur maskinen, det du hänvisar till (visar hur lite du begriper) bygger på en dålig algoritm som räknar ut cpu-förbrukningen.

Vi har även maskiner med 4 processore som stundtals visar 405%, men det beror på en dålig algoritm för att räkna ut detta.

Du kan alldrig få mig att förstå att du kan ta ut mer än 100%

mvh

Dela på andra sajter

Kan vi inte bara konstatera att äpplet är ngt omodernt som är passe lixsom T-FORDEN ÄR idag

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Ändrades av Sam sip sam
Dela på andra sajter

Kan vi inte bara konstatera att äpplet är ngt omodernt som är passe lixsom T-FORDEN ÄR idag

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Nej det stämmer mer in på HTC som verkar befinna sig i en rutschkana utan slut

http://www.idg.se/2.1085/1.459510/htcs-borsvarde-stortdyker

http://www.idg.se/2.1085/1.458925/htc-stanger-i-annu-ett-land

http://www.idg.se/2.1085/1.459269/htc-vi-maste-starka-varumarket

Ps. Och du verkar inte ha läst Lobuz länk så hade du insett att det sista Apple är omodernt

Dela på andra sajter

Nej det stämmer mer in på HTC som verkar befinna sig i en rutschkana utan slut

http://www.idg.se/2.arde-stortdyker

http://www.idg.se/2.i-annu-ett-land

http://www.idg.se/2.arka-varumarket

Ps. Och du verkar inte ha läst Lobuz länk så hade du insett att det sista Apple är omodernt

Sämre än äppelskruttet blir svår att hitta sicken omodern drit ha ha

Dela på andra sajter

Sämre än äppelskruttet blir svår att hitta sicken omodern drit ha ha

Jag blev tillsagd att länka till källmaterial när jag kom med påståenden och annan information nu kräver jag samma sak av dig :)

Och nej din personliga åsikt är inte en källa och betyder ingenting :)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...