Jump to content
IGNORERAD

Vi som lööw Apple

Guest DrRambone

Recommended Posts

43 minuter sedan, skrev Nilsson68:

Hitta inte Android tråden. S7 är grym. Lekt ett par timmar. Prova

Tapatalkat

Hittade inte Androidtråden, men hittade Appletråden? Ta den om jultomten också :)

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Dela på andra sajter

• 3 månader senare...
  • Svar 7,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

672

• Lappen

422

• Tallviking

409

• andrejsdenruskige

353

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu har nog ändå dom som bestämmer på Apple slagit i huvet ordentligt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23037653.ab

Tydligen har man förbjudit appar som är beroende av andra appar.

Vilket får konsekvensen att swish för Apple samt andra finansiella appar som behöver använda sig av bankid för inloggning, lär inte fungera framöver på grund av nya regler som Apple hittat på.

Kan nog betyda att Apple förlorar en hel del kunder i Sverige i alla fall om man vidhåller detta och inte ändrar sitt beslut?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev janne_h:

Nu har nog ändå dom som bestämmer på Apple slagit i huvet ordentligt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23037653.ab

Tydligen har man förbjudit appar som är beroende av andra appar.

Vilket får konsekvensen att swish för Apple samt andra finansiella appar som behöver använda sig av bankid för inloggning, lär inte fungera framöver på grund av nya regler som Apple hittat på.

Kan nog betyda att Apple förlorar en hel del kunder i Sverige i alla fall om man vidhåller detta och inte ändrar sitt beslut?

Nu har Aftonblaskan överdrivit. Det gäller endast nya appar och innan säkerhetskontroller utförs.  

Dela på andra sajter

Nu har Aftonblaskan överdrivit. Det gäller endast nya appar och innan säkerhetskontroller utförs.  

Som jag uppfattade det så gällde det om appen uppdateras. Vilket naturligtvis en finansiell app måste göra emellanåt, för att täcka igen säkerhetshål man upptäcker.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev JJC:

Det är ingen överdrift. Befintliga appar kan inte uppdateras. Hoppas verkligen Apple backar om detta.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Kalla: http://www.breakit.se/artikel/4102/swish-kan-inte-uppdatera-appen-stoppas-av-apples-regler

Storbankerna kan undvika Apples nya stopp för bank-id.
Men Swish - som används av 4,5 miljoner svenskar - kan få omfattande problem.

Breakit kunde under måndagsförmiddagen avslöja dråpslaget från Apple. Alla appar som är beroende av en annan app för att fungera strider mot App stores nya villkor

Det innebär att appar som har bank-id som enda inloggningsmöjlighet drabbas hårt. Deras nya versioner refuseras av Apple.

Speciellt hårt drabbas startups inom den heta fintech-nischen. Aktörerna där har i många fall byggt sin modell på inlogg via bank-id. Ett exempel är spar-appen Dreams, ett annat är vårdappen Kry. De kan visserligen införa andra sätt att logga in på, men användarupplevelsen riskerar då att bli sämre i och med att svenskarna har lärt sig att använda mobilt bank-id.

Problemet gäller även storbankernas omåttligt populära tjänst Swish, som låter privatpersoner skicka pengar till varandra via telefonen. 

I dagsläget är Swish helt beroende av bank-id för att fungera. 4,5 miljoner svenskar använder tjänsten. 

”Vi måste precis som alla andra förhålla oss till de nya användarvillkoren”, säger Per Ekwall, presstalesman på Swish. 

Han konstaterar att Swish i dag fungerar bra för privatpersoner. 

Men om Apples regler kvarstår, och Swish ser ut som i dag, kommer nya versioner sannolikt inte godkännas. Per Ekwall vill inte gå in på vad Swish förbereder för åtgärder för att hantera problemet.

”Vi har en pågående diskussion med Apple, vi får se vad som händer den”.

Skulle exempelvis ett säkerhetshål upptäckas kan det ställa till med stora problem. Swish behöver då sannolikt införa ett nytt sätt för användarna att bekräfta sin identitet för att snabbt kunna få ut en uppdaterad version.

”Jag vill inte spekulera i vad som kanske kan hända i framtiden”, säger Per Ekwall om det scenariot.

Hur ser du på Apples beslut att införa dessa regler?
”Vi har inga synpunkter på vilka användarvillkor som Apple vill införa. Apple är ett företag och har självklart rätt att bestämma vilka användarvillkor som ska gälla”. 

Även storbankerna, som kontrollerar bolaget bakom bank-id, satsar hårt på att få kunderna att logga in i sina appar med mobilt bank-id. 

Swedbank, med omkring fyra miljoner privatkunder i Sverige, har under den senaste tiden tagit bort möjligheten att logga in med personlig kod i mobilen. I stället har kunderna uppmanats att installera mobilt bank-id. 

I dagsläget kan man dock logga in med säkerhetsdosa. 

Breakit har varit i kontakt med ett flertal källor inom bankvärlden, för att höra hur de drabbas. De flesta banker tror sig kunna komma runt problemen då deras appar erbjuder alternativa sätt att logga in.

Swedbank uppger att deras app passerar Apples nålsöga. 

”Vi drabbas inte, eftersom vår app har andra inloggningsmöjligheter”, säger Gabriel Francke Rodau, tillförordnad kommunikationschef på Swedbank. 

Swedbank ser dock gärna att problemet får en lösning så fort som möjligt – då det kan slå mot den digitala infrastruktur som påverkar de flesta svenskars vardag. 

”Givet att våra kunder är vanliga människor som exempelvis vabbar och har studiemedel ser vi att detta är ett problem som man gärna löser”, säger Gabriel Francke Rodau.

Ett flertal myndighetsappar, exempelvis från Skatteverket, Försäkringskassan och CSN, påverkas av Apples nya tuffa regler. På bankmarknaden finns även uppstickare, vid sidan av de fyra storbankerna, vars appar har ett tyngre beroende av bank-id.

För SEB är mobilt bank-id den vanligaste inloggningsmetoden.

”Vi påverkas inte, Vår app fungerar bra”, säger Anna Helsén presschef på SEB. 

Enligt samstämmiga uppgifter från flera källor med insyn förs samtal mellan flera drabbade aktörer och Apple. Bolaget bakom bank-id ska även jobba på en lösning, enligt Breakits uppgiftslämnare. 

Fredrik Hedberg, medgrundare till ekonomiappen Tink, tror att Apple inte insett följderna av de nya reglerna. 

”Detta måste vara något som de har förbisett. Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig”, säger han och pekar på att bank-id är att betrakta som en viktig samhällsfunktion. 

För den som har små barn är exempelvis Försäkringskassans app ”Mina sidor” en central del av livet. Där kan användaren logga in via bank-id begära ersättning för när hen ”vabbar”, alltså är hemma för att ta hand om sjuka barn. Den appen är, liksom Swish, i dagsläget helt beroende av bank-id, i strid mot Apples nya regler. 

Dela på andra sajter

Apple kan väl aldrig backa, de har väl aldrig gjort något fel.

Detta låter ju helt befängt, det måste vara en tidningsanka producerad av de där klickhororna :D

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Apple kan väl aldrig backa, de har väl aldrig gjort något fel.

Detta låter ju helt befängt, det måste vara en tidningsanka producerad av de där klickhororna :D

Dessutom uppfann de också de svenska bankerna.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Det är lite oklart vad som menas med Apple:s "undantag för den svenska marknaden" och hur svenskar boende utomlands påverkas

Kommer appar och Bank-ID fungera utomlands t.ex ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det är lite oklart vad som menas med Apple:s "undantag för den svenska marknaden" och hur svenskar boende utomlands påverkas

Kommer appar och Bank-ID fungera utomlands t.ex ?

Det är ett undantag för Svenska App Store, inte var du befinner dig.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev frason:

Det är ett undantag för Svenska App Store, inte var du befinner dig.

Kan ju finnas många svenskar utomlands som valt annan appstore för att komma åt appar från de länder dom bor i

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Tallviking:

Kan ju finnas många svenskar utomlands som valt annan appstore för att komma åt appar från de länder dom bor i

Då har man inte heller tillgång till BankID eller sin banks app/ar.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev frason:

Då har man inte heller tillgång till BankID eller sin banks app/ar.

Jasså? Min mobilbank och bankID funkar utmärkt i Thailand. Jag har kollat med min bank och det är knutet till enheten, inte var man befinner sig. För mej fungerar det både med vår WIFI i huset och med thailändskt SIM.

När min fru var hemma senast skulle vi kolla hennes bankkonto. Jag gick in på hennes bank här i Sverige, hon loggade in med BankID i Thailand och jag kunde se hennes konto.

EDIT. Ska tillägga att jag har Android och min fru Apple. Båda går bra utomlands om nu inte Apple sätter stopp.

Ändrades av NiceBeaver

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev NiceBeaver:

Jasså? Min mobilbank och bankID funkar utmärkt i Thailand. Jag har kollat med min bank och det är knutet till enheten, inte var man befinner sig. För mej fungerar det både med vår WIFI i huset och med thailändskt SIM.

När min fru var hemma senast skulle vi kolla hennes bankkonto. Jag gick in på hennes bank här i Sverige, hon loggade in med BankID i Thailand och jag kunde se hennes konto.

Och hur har ni laddat ner BankID och bankens app? Från Thailändska App Store? Läs vad jag skriver och tänk.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frason:

Och hur har ni laddat ner BankID och bankens app? Från Thailändska App Store? Läs vad jag skriver och tänk.

Det hade vi naturligtvis gjort i Sverige. Då missuppfattade jag dej. Jag själv använder som jag skrev Android. Där är det bara att söka och ladda ner oavsett vilket land appen kommer ifrån eller var du befinner dej. Visste inte att det inte går att ladda ner BankID på Apple om man befinner sig utomlands.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev NiceBeaver:

Det hade vi naturligtvis gjort i Sverige. Då missuppfattade jag dej. Jag själv använder som jag skrev Android. Där är det bara att söka och ladda ner oavsett vilket land appen kommer ifrån eller var du befinner dej. Visste inte att det inte går att ladda ner BankID på Apple om man befinner sig utomlands.

Exakt, det är svenska butiken man laddar ner ifrån, sen går appen att använda oavsett var man befinner sig såklart.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Skandalöst att apple plockar bort spotify (delvis gratis) för att tvinga sina användare att bara använda deras egna tjänst (aldrig gratis). Mångfald? Nej, bara Enfald.!!

Apple tar bort Spotify från Iphoneanvändare eftersom de konkurrerar med Apple music. Den svenska musiktjänsten menar att Apple använder App Store som ett vapen mot sina konkurrenter. 

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/apple-stoppar-spotify-i-mobilen-1.3452743

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Dela på andra sajter

Herr Chang
8 timmar sedan, skrev Bibben:

Skandalöst att apple plockar bort spotify (delvis gratis) för att tvinga sina användare att bara använda deras egna tjänst (aldrig gratis). Mångfald? Nej, bara Enfald.!!

Apple tar bort Spotify från Iphoneanvändare eftersom de konkurrerar med Apple music. Den svenska musiktjänsten menar att Apple använder App Store som ett vapen mot sina konkurrenter. 

Struntprat... Apple tar bort Spotify eftersom man försöker kringgå Apples regler om appar i App Store. Dessa regler gäller för samtliga apputvecklare, inte bara Spotify. Spotify snyftar om att man vill ha gratis tillgång till Apples välbeställda kunder som till skillnad från Androidsnyltare (gratis är gott) är villiga att betala för sig. Spotify har nu gått med förlust i åtta år, och det ser väl inte så bra ut inför eventuell börsnotering...

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Dela på andra sajter

Rik vill bli rikare.

Glöm moral och etik för en handfull dollar.

Dela på andra sajter

Struntprat... Apple tar bort Spotify eftersom man försöker kringgå Apples regler om appar i App Store. Dessa regler gäller för samtliga apputvecklare, inte bara Spotify. Spotify snyftar om att man vill ha gratis tillgång till Apples välbeställda kunder som till skillnad från Androidsnyltare (gratis är gott) är villiga att betala för sig. Spotify har nu gått med förlust i åtta år, och det ser väl inte så bra ut inför eventuell börsnotering...

Herr Chang har talat.

Vad säger reglerna?

Du skall inga andra gudar hava...

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Dessa regler gäller för samtliga apputvecklare, inte bara Spotify.

4 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Apple tar bort Spotify

Exakt, som N skriver ovan så tar apple bort all konkurrens med några nya hittepå pajasregler. Sannolikt gäller detta alla streamingtjänster, gissar att även Soundcloud drabbas (samt andra liknande tjänster), eller rättare sagt, användarna drabbas som hänvisas enkom till en medioker amerikaniserad tjänst som slängts ihop i alla hast.

Snart blockerar väl apple alla vädertjänster då de tycker att det alltid är sol och 25C, för det är det enda de känner till.

De missar bl.a. detta:

manstekerliksom.com

Dela på andra sajter

Herr Chang
8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Rik vill bli rikare.

Glöm moral och etik för en handfull dollar.

Jaså, jag visste inte att det var fel att försöka gå med vinst. Gissningsvis har du aldrig drivit eget företag?

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Vad säger reglerna?

Du skall inga andra gudar hava...

Vill man ha tillgång till Apples plattform får man följa de regler som Apple formulerar. Reglerna gäller samtliga företag som vill ha en app på App Store, inte bara Spotify som dessa nervösa fjantar snyftande försöker påskina.

4 timmar sedan, skrev Bibben:

Exakt, som N skriver ovan så tar apple bort all konkurrens med några nya hittepå pajasregler. Sannolikt gäller detta alla streamingtjänster, gissar att även Soundcloud drabbas (samt andra liknande tjänster), eller rättare sagt, användarna drabbas som hänvisas enkom till en medioker amerikaniserad tjänst som slängts ihop i alla hast.

Snart blockerar väl apple alla vädertjänster då de tycker att det alltid är sol och 25C, för det är det enda de känner till.

De missar bl.a. detta:

Jag skulle tro att Apple Music är ungefär likvärdigt med Spotify. Men det vet väl inte du något om... du har knappast provat varken det ena eller det andra. Gratis är gott!

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...