Jump to content
IGNORERAD

Är västerländsk mat godare?


BORN62

Recommended Posts

Min dotter (8 år) tycker mest om Thai-mat. Hon tycker inte om svensk mat,inte ens köttbullar med mos sad.gif

Däremot tycker hon om junk-foodangry.gif (pizza, Burger King osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    3

  • Avregistrerad clion

    3

  • BORN62

    2

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

khun-petch

Beror ju på hur god thaimaten är.Bara för en thailänska har gjort maten behöver den inte vara god...Dålig västerlänsk mat smakar skit dålig thailänsk mat smakar skit.

Håller fullständigt med.Jag vet 2 matställen ett i hua-hin och ett här hemma med thaimatsom gått från gourmetklass

till knappt ätbart bara genom ägar och/eller personalbyte.

Link to comment
Dela på andra sajter

William, som är kanske nio år ungefär, äter allra helst farangmat.

Och allra, allra helst inte thaimat till frukost.

Vad som helst men inte thaimat till frukost. Det är hans valspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej IL när åker ni tillbaks till los . hur löser ni det när han börjar i nollan i skolan ( 6år)

Hej

Jag har redan kontaktat skolverket och vi skulle kunna få med oss böcker och material och köra hemundervisning, ungefär som familjer gör när dom seglar jorden runt med barn, frugan har ju läst på universitet och jobbat som hemspråkslärare i Sverige så hon ansågs som lämplig, vi skulle kunna vara där nere 6 månader om året, ett krav är att han dessutom är inskriven på en Thailänsk skola under tiden vi är där, och då menar dom en vanlig Thai skola ingen speciell för utlänningar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har redan kontaktat skolverket och vi skulle kunna få med oss böcker och material och köra hemundervisning, ungefär som familjer gör när dom seglar jorden runt med barn, frugan har ju läst på universitet och jobbat som hemspråkslärare i Sverige så hon ansågs som lämplig, vi skulle kunna vara där nere 6 månader om året, ett krav är att han dessutom är inskriven på en Thailänsk skola under tiden vi är där, och då menar dom en vanlig Thai skola ingen speciell för utlänningar.

Mvh Isan Lover

Har ni speciella skolor för utlänningar hos er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har ni speciella skolor för utlänningar hos er?

Hej

Vi bor ju i Nong Khai provins och där finns det en internationell skola med lektioner på engelska.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi bor ju i Nong Khai provins och där finns det en internationell skola med lektioner på engelska.

Mvh Isan Lover

Ok. En vanlig skola menar du alltså.

Läste ditt inlägg som att ni hade en skola för invandrade elever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok. En vanlig skola menar du alltså.

Läste ditt inlägg som att ni hade en skola för invandrade elever.

Hej

Ja det är nog en blandning av både invandrade och infödda, och jag förmodar att det finns en hel del med amerikanskt och engelskt påbrå i området runt Nong Khai eftersom dom hade en bas där under Vietnam kriget och många stnnade kvar efter kriget, så det är lite likt situationen i Udon Thani.

Men vår son ska gå i den ordinarie byskolan, där han redan går i förskolan när vi är i byn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har int na barn men då man får så får barnen själv bestämma till viss del vad dom vill äta men personligen så föredrr jag thailändsk mat som är kryddstark även andra länders kryddstarka mat tycker jag är ätbart kanske inte lika go so thaimaten men klart ätbar farang mat går att äta den me. ;)

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Min brorsdotter som är halvthai föredrar potatis framför ris. Thaimat är gott om man tillagar det rätt. Min brors thaifrus kompis från Danmark var på besök förra sommarn och hon ställde sig och börja laga massa mat till oss men personligen fick jag bara svälja ner maten utan att försöka känna smaken för att inte verka ohövlig. Vet inte om hon hade lagt ett kilo socker i dom wokade nudlarna..bland det värsta jag smakat måste jag säga. Men tillagar man thaimaten på rätt sätt så tror jag nog att det är precis lika gott som våran mat i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min grabb föredrar absolut svensk mat och snabb mat framför thaikäk. Samma för mig själv. Har alltid käkat thaimat tidigare men under sista 2-3 åren så vill min kropp inte riktigt låta sig smaka längre. På resturang så går det väl hyfsat men hemma hos thaiare så är det endast ett fåtal rätter som jag klarar av, resten smakar för jävligt och ofta är det alledes för grisigt.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oregistrerad

Var fan gick du i skolan? :crazy:

I Borgå.-Å sen gick jag fjärde, å sen så gick jag hem :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
mamma bäng fan pappa käng

Hej!

Båda jag och tjejen brukar laga mat hemma hos oss, jag tycker det kan vara rätt roligt - ibland.

Ingen av oss är väl någon mästerkock men vi knåpar ihop rätter som är fullt ätbara både för oss och gäster som vi har rätt ofta.

Tjejen lagar av förklariga själ mest thaimat och jag västerländsk mat.

Och nu till det jag ville komma till!

Våran lilla kille som snart 1,5 år tycks föredra den västerländska maten framför den thailändska.

Ska väl tilläggas att jag inte gör fet mat typ McDonalds utan oftast ren husmanskost som vi båda gillar.

Hur är det för er andra som har småbarn?

Märker ni någon skillnad på vilken mat barnen gillar om man nu delar upp det i thai svensk mat?

Våran dotter är 4 och hon föredrar Sushi!!! före både Thai och Svenskt!

Hemma så lagar vi både thai och svensk men och utgår från tillgängliga råvaror men aldrig halvproduktion eller charkutervaror!!

Så våran dotter har från hemmet ingen aning om vad fiskpinnar eller frukostkorv är!! men vet vad en hemlagad Laab eller Potatismot innehåller!!

Trots att vi mestadells lagar BRA mat hemma så har vi en "tradition" av en liten "fika" (= hamburgare el. kaffe på McDonalds) efter stohandlingen ca 2 ggr per vecka. Dottern ÄLSKAR mc Donald's. Brukar fråga vill du ha kyckling eller hamburgare? Svaret blir: Leksak!! Maten rör hon knappt tyvär!!

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran dotter är 4 och hon föredrar Sushi!!! före både Thai och Svenskt!

Hemma så lagar vi både thai och svensk men och uutgår från tillgängliga råvaror men aldrig halvproduktion eller charkutervaror.

Så våran dotter har från hemmet ingen aning om vad fiskpinnar eller frukostkorv är!! men vet vad en hemlagad Laab eller Potatismot innehåller!!

Trots att vi mestadells lagar BRA mat hemma så har vi en tradition av en liten "fika" hamburgare el. kaffe på McDonalds efter stohandlingen ca 2 ggr per vecka.

Dottern ÄLSKAR mc Donald's. Brukar fråga vill du ha kyckling eller hamburgare? Svaret blir: Leksak!! Maten rör hon knappt tyvär!!

mvh

Känner igen leksakssyndromet. Från början var det inte många tuggor hamburgare som gick ner. Nu är hon 17år och kan leva flera dagar på hamburgare. Suchi har hon inte mycket till övers för, annars är hon duktig att både laga och äta både thai och västerländs mat.

Själv är det alla ggr thaimat som gäller, men den får stå tillbaka ibland för riktig svensk husmanskost som också är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Farang mat som är bra tillagad är riktigt bra. Ibland så att man får rysningar av det t.o.m.

Sedan finns det farang mat som är helt jävla bedrövlig och som exempel har vi skolmaten (nåja, det var länge sedan man tuggade i sig den).

Men thaimat är fanimej gott det med. Men faranganpassad thaimat är fanimej inte mycket bättre än skolmaten.

Tänk er en laab-moo utan chili. Noll smak och.nääää.äckligt.

Riktigt god farangmat eller riktigt god thaimat. Ja, svårt att säga vad som är bäst.

Men efter några veckor med för mycket dricka i Thailand så känner jag att kroppen behöver "riktig mat" och då kan det t.o.m bli Mc Donalds...

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran dotter är 4 och hon föredrar Sushi!!! före både Thai och Svenskt!

Hemma så lagar vi både thai och svensk men och utgår från tillgängliga råvaror men aldrig halvproduktion eller charkutervaror!!

Så våran dotter har från hemmet ingen aning om vad fiskpinnar eller frukostkorv är!! men vet vad en hemlagad Laab eller Potatismot innehåller!!

Trots att vi mestadells lagar BRA mat hemma så har vi en "tradition" av en liten "fika" (= hamburgare el. kaffe på McDonalds) efter stohandlingen ca 2 ggr per vecka. Dottern ÄLSKAR mc Donald's. Brukar fråga vill du ha kyckling eller hamburgare? Svaret blir: Leksak!! Maten rör hon knappt tyvär!!

mvh

Min äldsta kille som är 18 började äta sushi vid 5-6 år och det va så jag fick upp ögonen för sushi.

Älskar sushi och är stamkund på bla Fuji.

Lillgrabben äter gärna sushi men än så länge har han inga specifika önskemål om just det.

Få se nu i juli om han vill in på Fuji när han passerar någon av deras resturanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...