Jump to content
IGNORERAD

Kantarellrapporten 2011, eller svamphistoriska bilder!


Kalas

Recommended Posts

O jag+kärringen som blev glada för ca 3liter kantareller :whistle:

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fridde

    9

  • Odin

    9

  • Kalas

    9

  • Gorocco

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 Liter skall man osså vara glad över.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är dagens skörd..

Lillkrabban blev eld och lågor när hon såg all svamp, i vilken del av Sverige hittar man så där mycket kantareller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lillkrabban blev eld och lågor när hon såg all svamp, i vilken del av Sverige hittar man så där mycket kantareller?

I dom värmländska skogarna..

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

I dom värmländska skogarna..

Okej, får väl vänta ett tag till innan de kommer i de mängderna här. Men det ser ut att vara regn på ingång så det kan nog få fart på Herr kantarell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fridde...Värmland e bäst..Var i Värmland håller du till?.vi finns i Arvika...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fridde...Värmland e bäst..Var i Värmland håller du till?.vi finns i Arvika...

Grums...

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Här på västkusten behöver vi regn, det är alldeles för torrt i skogarna så svamparna växer nästan ingenting, men i natt kom det första regnet på 5 veckor hoppas det håller i sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till fångsten Fridde! Hur många var ni som plockade? Säljer ni eller är det till husbehov? Här i vår stad handlas det mycket med kantareller :)

En annan fråga som någon kunnig forumist kanske kan svara på... Hur lång tid tar det för herr Kantarell att börja växa efter en ordentlig rotblöta? Jag är stadsbo och har inte koll på sånt, men iom att min fru lärt sig älska de små gula så kan det ju vara bra att ha ett ungefärligt hum om hur lång tid mellan regn och skörd :) Har liksom inte tid att åka ut till mina svampställen varje dag och kontrollera, det har säkert någon boende nära sina kantarellkällor koll på!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 st som plocka..till försäljning..

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till fångsten Fridde! Hur många var ni som plockade? Säljer ni eller är det till husbehov? Här i vår stad handlas det mycket med kantareller :)

En annan fråga som någon kunnig forumist kanske kan svara på... Hur lång tid tar det för herr Kantarell att börja växa efter en ordentlig rotblöta? Jag är stadsbo och har inte koll på sånt, men iom att min fru lärt sig älska de små gula så kan det ju vara bra att ha ett ungefärligt hum om hur lång tid mellan regn och skörd :) Har liksom inte tid att åka ut till mina svampställen varje dag och kontrollera, det har säkert någon boende nära sina kantarellkällor koll på!

2 veckor ungefär

http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/herr-kantarell

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej fridde,vart säljer ni svampen och hur mycket betalar dom,är dom 2 från Thailand,min fru är thai vi bor i karlstad

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej fridde,vart säljer ni svampen och hur mycket betalar dom,är dom 2 från Thailand,min fru är thai vi bor i karlstad

Finns en del uppköpare här.

Men igår sålde vi till en Polack som står i en parkeringsficka i Medskog och priset vi fick igår var 105kr/kg .

Ja dom är Thai, Sambo + kompis till henne.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att dagens regn sätter fart på växtligheten - fortfarand små, enl bild, här i Borlängetrakten.

13juli008.jpg

Ändrades av lars60

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Grattis till fångsten Fridde! Hur många var ni som plockade? Säljer ni eller är det till husbehov? Här i vår stad handlas det mycket med kantareller :)

En annan fråga som någon kunnig forumist kanske kan svara på... Hur lång tid tar det för herr Kantarell att börja växa efter en ordentlig rotblöta? Jag är stadsbo och har inte koll på sånt, men iom att min fru lärt sig älska de små gula så kan det ju vara bra att ha ett ungefärligt hum om hur lång tid mellan regn och skörd :) Har liksom inte tid att åka ut till mina svampställen varje dag och kontrollera, det har säkert någon boende nära sina kantarellkällor koll på!

Det är många på detta forum som har gjort det!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Avregistrerad clion

Härligt att ni ni hittade gulingar

AJABAJA . inte skölja kantareller. mycket av smaken försvinner. den skall endast borstas lätt för att sedan ex knaperstekas i riktigt smör

/Enis som varje gång vi hittat några får gömma undan ett par grabbnävar från frugans tvätthysteri och kokerier..

Ja du Enis jag sa också det till frugan men tydligen ska di borstas mm och torkas på GP

Så förra årets skörd smakar inte så gott .nu kör vi efter din metod så förhoppningsvis smakar di bättre

post-3713-0-67797900-1311696799_thumb.jp

clirre fick uppbåda sina bästa krafter för å hänga me dammsugarn :sFduh:

post-3713-0-54655400-1311697085_thumb.jp

Hjortar Rådjur Vildsvin såg vi gott av.Fasiken va Sverige e fint vid denna årstid

post-3713-0-11566200-1311696284_thumb.jp

post-3713-0-56254200-1311696621_thumb.jp

post-3713-0-93186900-1311696866_thumb.jp

post-3713-0-28128100-1311696954_thumb.jp

post-3713-0-74120500-1311697002_thumb.jp

post-3713-0-11566200-1311696284_thumb.jp

post-3713-0-56254200-1311696621_thumb.jp

post-3713-0-67797900-1311696799_thumb.jp

post-3713-0-93186900-1311696866_thumb.jp

post-3713-0-28128100-1311696954_thumb.jp

post-3713-0-74120500-1311697002_thumb.jp

post-3713-0-54655400-1311697085_thumb.jp

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag vart det kantarelljakt igen men idag var fångsten riktigt god. Regnet som varit i veckan har fått fart på de gula och flera exemplar var riktigt stora.

post-3468-0-87395800-1311708242_thumb.jp

Ett av ställena med en massa stora kantareller.

post-3468-0-74062700-1311708381_thumb.jp

Lillkrabban fullt upptagen med att plocka.

post-3468-0-49791200-1311708344_thumb.jp

Stolt visas svampen upp.

post-3468-0-40566900-1311708346_thumb.jp

Rensning av svampen, jag smiter undan som vanligt.

post-3468-0-87395800-1311708242_thumb.jp

post-3468-0-49791200-1311708344_thumb.jp

post-3468-0-40566900-1311708346_thumb.jp

post-3468-0-74062700-1311708381_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gorocco, det är riktigt trevligt att rensa svamp om man har en god rödvinare eller 3... :crazy::whistle:

mvh mille

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Gorocco, det är riktigt trevligt att rensa svamp om man har en god rödvinare eller 3... :crazy::whistle:

mvh mille

Hellt klart Elimm :thumbsup: men jag kör hellre me vitt :ahh:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo här i våra trakter har det varit snudd på dagliga turer ut i skogen. För tre dagar sen hade vi med ett annat sve/thaipar och vi åkte då till en helt ny svampskog, man visar ju inte sina ställen. Döm om min förvåning då vi bara hann ta typ tre steg av vägen innan vi hade fullt upp. Efter 30 minuter skickades mannen i det andra paret hem med två fulla hinkar! Vi fortsatte vidare och in i skogen på andra sidan vägen och vår medhavda ranson av hinkar och nödplastpåsar blev fyllda!!! Tyvärr kom inte kameran med den här gången :( Men det var lite som typ julafton. Vart man än blickade så växte det kantareller. Man plockade och sen tog man två steg och hittade lika mycket till...

post-7028-0-95214300-1311751006_thumb.jp

Bild från tidigare tur! Notera sommarkantarellernas svällande kroppar! :) Ja, fy, hon tvättar dem, men försök få henne att ändra sig! :P

post-7028-0-95214300-1311751006_thumb.jp

Ändrades av Kalas
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jo här i våra trakter har det varit snudd på dagliga turer ut i skogen. För tre dagar sen hade vi med ett annat sve/thaipar och vi åkte då till en helt ny svampskog, man visar ju inte sina ställen. Döm om min förvåning då vi bara hann ta typ tre steg av vägen innan vi hade fullt upp. Efter 30 minuter skickades mannen i det andra paret hem med två fulla hinkar! Vi fortsatte vidare och in i skogen på andra sidan vägen och vår medhavda ranson av hinkar och nödplastpåsar blev fyllda!!! Tyvärr kom inte kameran med den här gången :( Men det var lite som typ julafton. Vart man än blickade så växte det kantareller. Man plockade och sen tog man två steg och hittade lika mycket till...

post-7028-0-95214300-1311751006_thumb.jp

Bild från tidigare tur! Notera sommarkantarellernas svällande kroppar! :) Ja, fy, hon tvättar dem, men försök få henne att ändra sig! :P

Å stora ser dom ut till å vara .har väll fått växa till sig :crazy::nyam:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo här i våra trakter har det varit snudd på dagliga turer ut i skogen. För tre dagar sen hade vi med ett annat sve/thaipar och vi åkte då till en helt ny svampskog, man visar ju inte sina ställen. Döm om min förvåning då vi bara hann ta typ tre steg av vägen innan vi hade fullt upp. Efter 30 minuter skickades mannen i det andra paret hem med två fulla hinkar! Vi fortsatte vidare och in i skogen på andra sidan vägen och vår medhavda ranson av hinkar och nödplastpåsar blev fyllda!!! Tyvärr kom inte kameran med den här gången :( Men det var lite som typ julafton. Vart man än blickade så växte det kantareller. Man plockade och sen tog man två steg och hittade lika mycket till...

post-7028-0-95214300-1311751006_thumb.jp

Bild från tidigare tur! Notera sommarkantarellernas svällande kroppar! :) Ja, fy, hon tvättar dem, men försök få henne att ändra sig! :P

Härligt, härligt! Får titta på era fina bilder tills det blir dags häruppe.

Appropå tvättning, när frugan kom hit var det pippi på att tvätta allt, men det blir bättre. Min fru slutade redan efter ett knappt år att skölja tomaterna invändigt. :) Det är väl ok att skölja utvändigt men hon skulle skölja allt 2ggr, en gång innan man skar upp och en gång till när det var färdigskuret. Att sluta skölja kantareller tog nog bara till andra sommaren.

Tricket att få dom att lyssna är att inte säga det själv, utan att få någon annan att tala om för dom hur det ska göras. Av någon anledning så lyssnar man hellre på någon annan än sin man. Så fungerar det i varje fall här, när det gäller mat och råvaror till mat.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Härligt, härligt! Får titta på era fina bilder tills det blir dags häruppe.

Appropå tvättning, när frugan kom hit var det pippi på att tvätta allt, men det blir bättre. Min fru slutade redan efter ett knappt år att skölja tomaterna invändigt. :) Det är väl ok att skölja utvändigt men hon skulle skölja allt 2ggr, en gång innan man skar upp och en gång till när det var färdigskuret. Att sluta skölja kantareller tog nog bara till andra sommaren.

Tricket att få dom att lyssna är att inte säga det själv, utan att få någon annan att tala om för dom hur det ska göras. Av någon anledning så lyssnar man hellre på någon annan än sin man. Så fungerar det i varje fall här, när det gäller mat och råvaror till mat.

Stämmer till 100%

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...