Jump to content
IGNORERAD

Svamp i Sverige och i Thailand


Guest larbejo

Recommended Posts

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • Jerker

    4

  • Herr Chang

    3

  • broder tuk tuk

    3

Mest aktiva i denna tråd

eventuellt på grund av den idi*tiska grejen med donationskort.

ALLA ska donera organ, dom som INTE vill det ska anmäla det.. :grrrrrr:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lömska flugsvampen som dom tror hon dog av är extremt giftig och bara ett litet smakprov kan vara dödligt.

Det som är problemet med den är att den är lik en vanlig matsvamp (slidskivling) från Asien samt grönkremlan

Så har tjejerna svampkunskap hemifrån eller har plockat svamp hemma gäller det att avprogramera dom och ge dom en svampbok

Generellt är att plockar man soppar (rörformiga hål under) är det i princip helt säkert

Skivlingar får man passa sig för (förutom kantareller då) och håller man sig borta från vita/ljusa, gröna eller röda skivlingar minskar riskerna betydligt

Artikel från SVD

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Thailand har gott om svamp under regnperioden, när det är grönt och fuktigt växer det nästan var som helst.

Men dom flesta falanger kommer dit på vintern och då är det länge sedan det slutade regna och därför finns det nästan ingen vild svamp på den årstiden.

Det finns ett tiotal sorter som vi äter när vi är där, några är godare än kantareller.

Dom som är ute och letar i skogen eller odlar kommer hem till oss och säljer, så vi får svamp några gånger i veckan.

Det blir goda soppor eller stekt svamp i ostronsås mums.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här är bild från en svampmarknad utanför Mahasarakham i Isaan, tanten shoppar...

[attachment=1]

Här är ett urval av svampar.

[attachment=2]

Och jag vart paff... Kantarell här..

[attachment=3]

Sen rensades det noga och med mycket tjatter och skratt.

[attachment=4]

Detta blev resultatet, en av damerna såg jag inte mer denna resa

hon hade blivit magsjuk..svampen kanske ??

[attachment=5]

Röd flugsvamp tyckte ex.frugan var en god svamp det hade ju käkat i LOS.

Nu ser jag dina bilder förstår jag varför hon tyckte det.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma sorts kantareller som hos oss är det ju ganska fantastiskt. Säkert en av de få växter man hittar vilt i naturen hela vägen mellan tundran och ekvatorn.

Att man kunde lära sig biologi på Man Pen Rai hade jag svårt att tänka mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Man måste berömma thai tjejerna för deras svamp plockande, där vi bor är det några som plockar 20-25 kg kantareller var flera gånger i veckan.

Och nästan varje gång vi går ut i skogarna träffar vi thailändskor, det är alltid roligt att överraska dom som man inte känner med ett "sabaai dee båå" och höra glada svar.

Dom får 100 kr kg på resturanger och affärer, uppköparna betalar bara 70 kr kg.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det finns kantareller i Isaan i skorgarna vid gränsen mot kambodja, dom finns under perioden av slutet av juli till november.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När vi åkte nu senast till Thailand hade sambon halva min resväska med Karl Johan svamp med sig.  :yes:

Den finns inte där säger hon.  :no:

Tillbaka till Svrige fraktade hon en annan sort som inte finns här.  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Hej

Man måste berömma thai tjejerna för deras svamp plockande, där vi bor är det några som plockar 20-25 kg kantareller var flera gånger i veckan.

Och nästan varje gång vi går ut i skogarna träffar vi thailändskor, det är alltid roligt att överraska dom som man inte känner med ett "sabaai dee båå" och höra glada svar.

Dom får 100 kr kg på resturanger och affärer, uppköparna betalar bara 70 kr kg.

Mvh Isan Lover

Håller med dig där att dom är duktiga på att plocka sina svampar,däremot kan jag tycka

att det är för j..ligt dåligt betalt (100 kr kg,samma som där jag bor) och då ska svampen

dessutom vara kliniskt ren,snacka om schysst timpenning :grrrrrr:

Sedan skrev du så här

Och nästan varje gång vi går ut i skogarna träffar vi thailändskor, det är alltid roligt att överraska dom som man inte känner med ett "sabaai dee båå" och höra glada svar.

Är det detsamma som hur mår ni? eftersom du är en falang issan så kan jag tänka mig att du mixar thai och lao lite :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Gurkan21

I Isaan och Laos säger man "sabaai dee" istället för Sawadee, och när en falang säger så blir ofta tjejerna från Isaan glatt överaskade.

Och "båå" är frågande och används väldigt ofta.

Priset 100 kr per kg är väl ganska ok, men det beror ju på hur mycket svamp man hittar.

Affärerna brukar sälja dom för närmare 200 kr kg.

Men visst är många tjejer otroligt duktiga på det här med svampplockning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Fotsvampen finns i båda länderna men är lite mer utbredd i Thailand, pga av den högre fuktigheten.

[move]Dr Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...