Jump to content
IGNORERAD

Bärplockning 2011


phitsanulok

Recommended Posts

Jag har fått ett mai från min bror som bor i gränstrakterna mellan Aridsjaur och Skellefteå kommun. Han skriver att det kommit flera busslaster med thailändare men tror att dom får det mycket besvärligt, lindrigt sagt.

Det finns inga hjortron och knappt några blåbär i skogarna. Lingonen kommer ju senare men han har små förhoppningar om att det ska bli nåt :(

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • phitsanulok

    5

  • Enis

    5

  • Fritz

    4

  • thaimoose

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej!

Här i Dalarna plockas det för fullt och säljs för 350 Kr/10 liters hink rensat o klart.

Efterfrågan verkar vara sämre än förra året, men mycket blåbär finns i skogen.

Min fru plockade 20 liter igår trots att hon för tillfället har ett heltids städvikariat.

Jag har sagt att det räcker med städjobbet, men hon vill ändå plocka..

Jag tror att försäljningen på den lokala loppmarknaden på Lördag är social och kul för henne

och kompisarna och inte bara ses som ett jobb, men det är bara en gissning. Vad tror ni?

MVH Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore ju väldigt bra om ni här kunde rapportera om bärpriset i olika delar av landet för att sätta press på uppköparna.

I Umeå just nu 16kr/kilo orensat

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Hej!

Här i Dalarna plockas det för fullt och säljs för 350 Kr/10 liters hink rensat o klart.

Efterfrågan verkar vara sämre än förra året, men mycket blåbär finns i skogen.

Min fru plockade 20 liter igår trots att hon för tillfället har ett heltids städvikariat.

Jag har sagt att det räcker med städjobbet, men hon vill ändå plocka..

Jag tror att försäljningen på den lokala loppmarknaden på Lördag är social och kul för henne

och kompisarna och inte bara ses som ett jobb, men det är bara en gissning. Vad tror ni?

MVH Fredrik

Jag har ju ingen aning varför hon plockar,men min gissning får bli att 700kr extra pengar för en dag är fina pengar att spara/skicka till Thailand ;) Förresten hur länge tog det att få ihop 20l? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

hui-lai-lee

Jag har fått ett mai från min bror som bor i gränstrakterna mellan Aridsjaur och Skellefteå kommun. Han skriver att det kommit flera busslaster med thailändare men tror att dom får det mycket besvärligt, lindrigt sagt.

Det finns inga hjortron och knappt några blåbär i skogarna. Lingonen kommer ju senare men han har små förhoppningar om att det ska bli nåt :(

Fritz..Varför skulle de få det besvärligt?De har ju garantilön,eller hur?Det är väl arbetsgivaren som får svettas,medan thailändarna promenerar i skogarna och njuter av den svenska naturen!Risken finns naturligtvis att det thailänska bemanningsföretaget går i KK,nån statligt lönegaranti finns inte,misstänker jag!!

Svenska myndigheter har ju krävt någon form av garanti,för att bevilja visum till bärplockarna.Misstanke finns naturligtvis, att herrarna på DoE har godkänt värdelösa garantier, för att inte gå miste om mutpengarna från dessa företag!Jag vet att det handlar om flera miljoner (även i SEK).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tyvärr inte lika optimisk som hui-lai-lee. Jag tvivlar på att thailändarna har pengar med sig så att det räcker tills dom får sin första garantilön om dom nu över huvud taget får den.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krusa uppköparna? Gå direkt till torghandlarna och disskutera med dem. Jai har de senaste fyra åren fått 35 skr / kg för rensade bär. 2009 drog hon in 26000, förra året blev det något mindre men då hade hon ett kvälls jobb samtidigt.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krusa uppköparna? Gå direkt till torghandlarna och disskutera med dem. Jai har de senaste fyra åren fått 35 skr / kg för rensade bär. 2009 drog hon in 26000, förra året blev det något mindre men då hade hon ett kvälls jobb samtidigt.

Är inte dom som är anställda av bärföretagen tvugna att sälja sina bär till dom ?

För övrigt har dom thailändare som kommit till mina hemtrakter ca: 8 mil till närmaste torg där det kan tänkas gå att sälja sina bär.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kollade thai nyheter för 3 dagar sedan, bärplockare var på väg att lämna landet men migrationsverket släppte de inte igenom pga av ändra nya lagar. Det är lite synd för thailändare men samtidigt är också bra att inte komma och plocka igår. Det finns inga, löngarati funkar inte som det ska. Ett hål i system! Pratat med thai ambassad i sverige, de kommer att få huvudvärk lika mycket som förra året. Här uppe i Sorsele finns också inga hjortron eller blåbär. Hjorton pris ligger på 85/kg.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore ju väldigt bra om ni här kunde rapportera om bärpriset i olika delar av landet för att sätta press på uppköparna.

I Umeå just nu 16kr/kilo orensat

Ludvika 15 KR/Kg orensat

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

dagens plock blev drygt 40 lit, det mesta förbeställt, imorron blir det hallon och svarta vinbär

post-3315-0-68419100-1312058759.jpg

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

28 kr i Umeå idag.Men det verkar inte vara många som vill offentliggöra sina priser.Har det att göra med dom sk piraterna att göra.Dvs dom som betalar lite extra utan att betala skatt.Vill vi ha seriösa företag eller inte?

Ändrades av Elarbetare
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag var det ett reportage på mittnytt.

Där bäruppköparna beklagar sig att de betalar lön till plockarna, men de säljer bären till piratuppköpare i skogen, så när de kommer har de nästan inga bär med sig efter en dags plockande.

Plockarna slår tillbaka.

26kr på de flesta ställen i jämtland.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Otroligt mycke lingon, och priset är 15 kr dom plockar ungeför 60 liter om dagen

Hur är det på andra ställen i landet är det mycket lingon? och pris?

post-5528-0-47364500-1314686682.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror många kommer hit på turistvisum och plockar bär i skogarna. Det såg jag med egna ögon för 4 år sedan iaf :)

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt mycke lingon, och priset är 15 kr dom plockar ungeför 60 liter om dagen

Hur är det på andra ställen i landet är det mycket lingon? och pris?

post-5528-0-47364500-1314686682.jpg

15kr för lingon, inte så mycket av dom. Men runt 50 kg blåbär per skalle och dag. Blåbären är väl på sista versen nu. Priset har gått ner från 30kr till 28kr. Tydligen ner till 27kr ikväll.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...