Jump to content
IGNORERAD

Thaiarna visar sina fula trynen


Jive

Recommended Posts

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    28

  • Neil

    10

  • Tricky

    5

  • Sam sip sam

    4

Mest aktiva i denna tråd

Sam sip sam

:)

Nu är det liksom som så att jag har en resa planerad om ca två veckor... kan du vara snäll och sluta nu? :av-109998:

Håll dig från bkk så är det nog lugnt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Relativt vilka länder? Thailand har ju ungefär samma mord per capita som Philipinerna och ligger dubbelt så hogt som snittet for Asien. For några år sedan låg de på tredje platspå mordtoppen precis efter Colombia och Syd-Afrika men fore USA. Visst är allt relativt men tugget om att brottslighet i Thailand är låg, det är ett säkert land osv måste sättas i relation till rapporterad brottslighet mot utlänningar eller liknande.

Vill minnas att det fanns ganska många tveksamheter runt den statistiken när den var på ropet för en hel del år sedan. Däremot är ju Thailand bra mycket mer våldsamt än många vill erkänna eller tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

:)

Håll dig från bkk så är det nog lugnt :)

Ska i och för sig bo ett par dagar vid Wangthonglang, men jag får väl hoppas att det är lite lugnare där.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag drabbades av gula febern för tio år sedan så glimmade allt i Thailand som guld. Jag kunde inte i princip se några fel alls på Thailand och thaiarna som folk. Visst hörde och läste jag om oegentligheter, luriga tjejer, giriga släktingar osv. men allt detta kunde inte drabba mig eller mina bekanta.

Sucssesivt har min drömbild rasat rejält då mina kunskaper om landet och dess invånare växt betänkligt. Det som har retat mig enormt de sista åren är många thaiares girighet och deras inställning att de har helt rätt att klå faranger på pengar just för att de uppfattar sig så fattiga i jämförelse med de oändligt rika farangerna.

Detta tänkesätt går igenom i hela det thailändska samhället. Faranger skall snabbt in på semester, spendera alla sina pengar fort som fan och hem igen. Långliggare är mest till besvär för Thailand.

På turistorterna förutsätts det många gånger att farangerna skall betala farangpris som ibland kan vara ordentligt upptrissat (Försök t.ex få ett rimligt pris på en transport mellan två stränder på Koh Samui). På byn visas girigheten och avundsjukan bäst genom det ständiga gnället om när, hur dyrt och hur stort huset skall bli. Om tjejen förklarar att inget hus är på gång så har säkert fler än mig blivit kallade farang kinåk.

Är ganska säker på att det alltid varit så här bara att jag inte sett det innan.

Älskar dock fortfarande att vara i Thailand, dock på ett annat sätt än tidigare. Landet och dess invånare har alltför mycket goda egenskaper som jag väljer att se och oftast finner jag mig i att svälja ner galenskaperna. Händer att det kokar över ibland men det kan väl hända den bäste.

Neil

Neil,

Tycker ofta du har mycket bra inlägg och här håller jag med dig en hel del!

Snucke

Ändrades av Surin P3
citat fixat
Link to comment
Dela på andra sajter

Relativt vilka länder? Thailand har ju ungefär samma mord per capita som Philipinerna och ligger dubbelt så hogt som snittet for Asien. For några år sedan låg de på tredje platspå mordtoppen precis efter Colombia och Syd-Afrika men fore USA. Visst är allt relativt men tugget om att brottslighet i Thailand är låg, det är ett säkert land osv måste sättas i relation till rapporterad brottslighet mot utlänningar eller liknande.

Av alla länder (193-246 länder i världen) ligger sverige på 26:e plats,

strax före Bolivia på 27:e plats.

Vad det gäller antal mord med skjutvapen.

Bara i 45 länder i världen har det skett mord med skjutvapen överhuvudtaget.

Tillåt mig tvivla på att varken Indien eller Kina har haft

ett enda mord med skjutvapen.

Hmmm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Av alla länder (193-246 länder i världen) ligger sverige på 26:e plats,

strax före Bolivia på 27:e plats.

Vad det gäller antal mord med skjutvapen.

Bara i 45 länder i världen har det skett mord med skjutvapen överhuvudtaget.

Tillåt mig tvivla på att varken Indien eller Kina har haft

ett enda mord med skjutvapen.

Hmmm..

Hej dandic :)

När det gäller Kina så skulle jag inte vara ett dugg förvånad om det ej skett några mord med skjutvapen, dvs om det ej begåtts av en millitär.. Det är till och med mycket ovanligt att polisen har skjutvapen, kan faktiskt inte minnas att jag såg en enda polis med pistol i Kina under nästan två år boende där.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Relativt vilka länder? Thailand har ju ungefär samma mord per capita som Philipinerna och ligger dubbelt så hogt som snittet for Asien. For några år sedan låg de på tredje platspå mordtoppen precis efter Colombia och Syd-Afrika men fore USA. Visst är allt relativt men tugget om att brottslighet i Thailand är låg, det är ett säkert land osv måste sättas i relation till rapporterad brottslighet mot utlänningar eller liknande.

Hej

I mitt fall bygger det på mer på egna upplevelser och känsla då upplever jag Thailand som ett tryggt land och jag har ännu efter 27 års resor i princip inte blivit bestulen på en enda baht och jag har aldrig blivit misshandlad eller hotad med vapen, men det kan ju bero på flera olika anledningar t.ex var man vistas, att man förstår vad folk säger eller bara vara tur.

Och då har jag har ju ändå aldrig använt saftey boxar, bott billigt, aldrig undvikit några platser, rumlat om nattetid som ungkarl, övernattat i slummen, utomhus och på byggarbetsplatser, m.m, hängt med alla möjliga folk som poliser, fiskare, boxare, bönder, arbetare, militärer, chaufförer och prostituerade hem till deras bostäder och festat och övernattat där tillsammans med deras vänner, och ännu har inget inträffat, jag har inte ens upplevt något riktigt negativt i Pattaya heller personligen även om jag har sett och hört folk som har drabbats av rån, misshandel och bedrägerier.

Men mitt intryck är helt klart att klimatet har hårdnat även i Thailand under dom 27 år som jag har besökt landet, och det gäller både på turistorter, städer och landsbygd även om detta inte har drabbat mig personligen ännu.

Min känsla när jag besöker länder som Philipinerna och Indonesien är inte alls den samma, jag upplever folk som bedrägligare och mer benägna att ta till vapen där, men det är också mest på egna upplevelser och känsla som jag säger så, en människa som är van med att vistas där och som kan språket kanske upplever det lika tryggt som Thailand? Och även om jag blev hotad med pistol i Philipinerna så gick det inte så långt att jag behövde lämna ifrån mig mina pengar, för jag vägrade och då hände inget.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att det fanns ganska många tveksamheter runt den statistiken när den var på ropet för en hel del år sedan. Däremot är ju Thailand bra mycket mer våldsamt än många vill erkänna eller tro.

Med statistik kan man bevisa vad tusan man vill. Tex att Sverige har högre brottslighet än Turkiet, Polen och Ryssland tillsammans :sFduh:

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=736&module_instance=12

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Med statistik kan man bevisa vad tusan man vill. Tex att Sverige har högre brottslighet än Turkiet, Polen och Ryssland tillsammans :sFduh:

http://www.bra.se/ex...ule_instance=12

Fritz..

Det var väl "lögn, förbannad lögn-statistik" någon politiker sa för ett antal år sedan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju bättre kvalitet man har på lyckofiltret, desto längre tid tar det innan det blir utslitet.

För mej höll filtret i 8 år och nu har jag börjat se den ofiltrerade verkligheten.

Försök att se det från den ljusa sidan och var tacksam för att detta rosaskimrande filter äntligen är borta och ögonens öppnande samt tillgång till kritiskt betraktande.

Det var ju faktiskt så, som Knasen mycket riktigt påpekade häromdagen, att du var en av de absolut största skönmålarna för bara något halvår sedan.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att det fanns ganska många tveksamheter runt den statistiken när den var på ropet för en hel del år sedan. Däremot är ju Thailand bra mycket mer våldsamt än många vill erkänna eller tro.

Dessutom ingår inte våldsbrott inom familjen i denna statistik, räknas typ inte om man våldtar och sedan slår ihjäl sin egen fru.

Med statistik kan man bevisa vad tusan man vill. Tex att Sverige har högre brottslighet än Turkiet, Polen och Ryssland tillsammans :sFduh:

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=736&module_instance=12

Fritz..

Helt riktigt att statistik kan användas på många sätt i eget syfte, men faktum kvarstår ju att de flesta Thaitjejer t.e.x. aldrig skulle våga ta en taxi själva då risken för både det ena och andra är stor.

Och detta automatiska undvikande av situationer som inte direkt är farliga i många andra länder, men som i Thailand måste tas med i det vardagliga livet, förbättrar nog den redan bedrövliga siffran för våldsbrott i landet.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Sicket jävla pissland det är!

Min fru skulle ikväll ta nattbussen från Pattaya till Nang Rong, med avgång kl 22 00 från Pattaya.

Jag skjutsade henne till bussterminalen och lämnade av henne 21. 30 och återvände därefter hem.

Kl 22.30 ringde hon och bad mej hämta henne på bussterminalen.

Efter att ha väntat på bussen från 21.30 till 22.15 hade hon frågat några taxikillar om de visste var bussen till Nang Rong var och fick svaret att bussen, som kom från Sattahip kom in tidigare idag, så de körde iväg redan 21.20.

Inte en jävel hade informerat henne under tiden hon väntade och innan de stängde biljettkontoret kl 22.00.

Satans efterblivna apskaft!!

Efter en sådan här händelse ha man förstås all anledning att vara förbannad. Själv hade jag varit på dåligt humör i timmatal efter men tyvärr är det inte mycket att göra åt det hela. Thaiarna är som de är och om man tänker efter så är väl det deras låt-gå mentalitet och den minst sagt flexibla insällningen till lagar och regler som gör att vi åker dit.

Om Thailand varit så strukturerat som Sverige så hade vi väl inte tänkt tanken att åka dit. Den dag då bussar alltid går i tid, alla har hjälm när de åker motorcyckel, man kan bestäma en tid med en thai osv. så blir det nog också verkliga begränsningar i alkoholinköp,inga beerbars,krångligare att hyra motorcyckel osv.

Ett sådant Thailand skulle inte jag vilja vara i. Jag vill ha lite vilda västern. Så det är bara att svälja ner dumheterna och se det goda.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att långfärdbussarna i Thailand fungerar tämligen väl. Sällan blir det problem. Kollektivtrafiken i Bkk fungerar bättre och bättre efter de förutsättningar som finns. SJ och kollektivtrafiken i Gbg är definitivt inte bättre. I gbg finns det inga bussar med AC under sommaren vilket gör att så fort det blir sol så blir det mycket, mycket varmt i bussarna, fullt jämförbart med värmen i en buss utan AC i Bkk. Om inte värre.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en sådan här händelse ha man förstås all anledning att vara förbannad. Själv hade jag varit på dåligt humör i timmatal efter men tyvärr är det inte mycket att göra åt det hela. Thaiarna är som de är och om man tänker efter så är väl det deras låt-gå mentalitet och den minst sagt flexibla insällningen till lagar och regler som gör att vi åker dit.

Om Thailand varit så strukturerat som Sverige så hade vi väl inte tänkt tanken att åka dit. Den dag då bussar alltid går i tid, alla har hjälm när de åker motorcyckel, man kan bestäma en tid med en thai osv. så blir det nog också verkliga begränsningar i alkoholinköp,inga beerbars,krångligare att hyra motorcyckel osv.

Ett sådant Thailand skulle inte jag vilja vara i. Jag vill ha lite vilda västern. Så det är bara att svälja ner dumheterna och se det goda.

Neil

Tja, att som turist då och då besöka ett land likt det du beskriver är säkert kul.

Men att bo, ha familj, arbeta och försöka ta hand de sina i ett klimat av maipenrai är jädrans jobbigt.

Stod själv ut i rätt många år, men tanken på att mina barn skulle få en värdegrund baserad på maipenrai och lose face blev för mycket.

Ser som sagt hellre att barnen lär sig att medge sina misstag än att de i all oändlighet använder lögnen som alla problems lösning.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Intressant frågeställning men om det är så att inställningen har ändrats så är jag mer förvånad över att det har tagit sådan tid till det.

Det är väl inte svårt att förstå att grabbarna blir lacka när vi kommer ned och slänger pengar runt omkring oss och en del dessutom beter sig som svin och "snor deras brudar". Att de sedan har turismen att tacka för mycket och den i sin forsättning ännu mer,som när tjejerna börjar skicka pengar till byn. Det har nog inte "de fula trynena" för ögonen varje dag.

Prova det i vilken annan världsdel som helst så bär de nog ut dig doppad med tjära och dun på en påle. Allt för stora klyftor i levnadsstandard föder stora motsättningar vart de än uppstår. Det är samma fenomen som när de bränner bilar i förorten här hemma.

Vet inte hur mycket det hänger kvar, men det var inte så länge sedan det var så gällande andra byar eller stadskvarter smile.gif

-cut-

Turistorter överallt karaktäriseras av kortsiktighet och snabba, enkla pengar, finns liksom ingen vits att vara jättetrevlig mot personer man aldrig kommer träffa igen och de kan ju inte veta att just Jive faktiskt bor där. Enligt min erfarenhet är detta än mer sant för turistorter i utvecklingsländer då dessa orter agerar som magneter för allsköns oseriösa individer, om man då betänker att Pattaya är något av en världsmetropol för prostitution så är det ju inte så konstigt om klimatet kan vara rätt hårt emellanåt.

-cut

Då jag har hävdat det rödmarkerade har jag fått en massa skit för det på thaiforum,

men nu fick du en massa plus, delvis av samma personer, som brukar hävda att jag har fel om Pattaya/Phuket... wink.gif

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag har hävdat det rödmarkerade har jag fått en massa skit för det på thaiforum,

men nu fick du en massa plus, delvis av samma personer, som brukar hävda att jag har fel om Pattaya/Phuket... wink.gif

Och vad tror du det beror på då?:whistle:

Möjligen kanske av att du aldrig varit i närheten av varken Pattaya-Phuket eller Thailand.:sFduh:

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag vet inte om det är riktigt jämförbart men jag hade en kompis som kommer från Grekland. Varje gång som jag träffade honom så klagade han om hur urselt Sverige var och hur stela och tråkiga vi svenkar var. Var det inte skatter så var det några myndigheter eller vädret...

Grekland var ju då enligt hans sett att se på det, världens bästa land och alla greker var minst halvgudar. Jag tröttnade en dag på hans tjat och frågade honom "ärligt talat, vad fan gör du i Sverige"? Ja det är ju som skrev en numer fd kompis men han bor fortfarande här och om jag får gissar så klagar han på och är olycklig. :suicide:

Ändrades av Abrafo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sicket jävla pissland det är!

Min fru skulle ikväll ta nattbussen från Pattaya till Nang Rong, med avgång kl 22 00 från Pattaya.

Jag skjutsade henne till bussterminalen och lämnade av henne 21. 30 och återvände därefter hem.

Kl 22.30 ringde hon och bad mej hämta henne på bussterminalen.

Efter att ha väntat på bussen från 21.30 till 22.15 hade hon frågat några taxikillar om de visste var bussen till Nang Rong var och fick svaret att bussen, som kom från Sattahip kom in tidigare idag, så de körde iväg redan 21.20.

Inte en jävel hade informerat henne under tiden hon väntade och innan de stängde biljettkontoret kl 22.00.

Satans efterblivna apskaft!!

Jag tycker sånt som transporter och service har blivit bättre. Under min senaste visit så kom alltid taxin eller minibussen exakt i tid. Allt fungerade när man åkte runt på någon tour.

För några år sen upplevde jag det oftare att man blev felbehandlad. Ex. försökte få en att betala två gånger för en bussbiljett, behöva byta stanna hundra gånger under en resa.

Fått intrycket att de fattat att de måste skärpa sig och inte blåsa turister.

Fick punktering också, dök upp en kille som hjälpte oss efter 10 minuter, ville ha 200 baht. bara en sån sak hur tror du det skulle gå om samma sak hände i sverige?

Till vilket pris, och hur länge skulle du få vänta innan du fick åka och fixa en släpvagn själv? Jag tycker trots allt att man blir behandlad väl i Thailand.

Kan tillägga att jag aldrig vart i närheten av att bli utsatt för något brott det finns inte på kartan i Thailand enligt min mening om man beter sig normalt själv.

Ändrades av Rave on
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, att som turist då och då besöka ett land likt det du beskriver är säkert kul.

Men att bo, ha familj, arbeta och försöka ta hand de sina i ett klimat av maipenrai är jädrans jobbigt.

Stod själv ut i rätt många år, men tanken på att mina barn skulle få en värdegrund baserad på maipenrai och lose face blev för mycket.

Ser som sagt hellre att barnen lär sig att medge sina misstag än att de i all oändlighet använder lögnen som alla problems lösning.

Du har säkert helt rätt att det är stor skillnad om man bor flera år i landet eller om man åker dit som turist några veckor eller månader i taget. Tror dock att många faranger faktiskt också bor länge i landet just på grund av låt-gå mentaliteten. Den ger dem möjligheter att göra saker som de inte kan göra hemma. En del tröttnar efter några år och åker hem, andra gör det inte. När barn kommer med i bilden så ökar säkert benägenheten att se hemlandet som ett bättre alternativ.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vet inte hur mycket det hänger kvar, men det var inte så länge sedan det var så gällande andra byar eller stadskvarter smile.gif

Då jag har hävdat det rödmarkerade har jag fått en massa skit för det på thaiforum,

men nu fick du en massa plus, delvis av samma personer, som brukar hävda att jag har fel om Pattaya/Phuket... wink.gif

Du fattade kanske inte att det rödmarkerade syftade på thailändare och inte turister?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är riktigt jämförbart men jag hade en kompis som kommer från Grekland. Varje gång som jag träffade honom så klagade han om hur urselt Sverige var och hur stela och tråkiga vi svenkar var. Var det inte skatter så var det några myndigheter eller vädret...

Grekland var ju då enligt hans sett att se på det, världens bästa land och alla greker var minst halvgudar. Jag tröttnade en dag på hans tjat och frågade honom "ärligt talat, vad fan gör du i Sverige"? Ja det är ju som skrev en numer fd kompis men han bor fortfarande här och om jag får gissar så klagar han på och är olycklig. :suicide:

Exakt den inställningen har alla Thaiare i Sverige..Thailand är störst bäst och vackrast.Och samma inställning har alla Svenskar i Thailand direkt när Abba kommer på måste dom berätta för hela stället "THIS IS ABBA FROM SWEDEN" likaså med Absolute vodka..Och det har inget med att göra att dom tycker landet dom bor i är skit utan att dom känner en liten stolthet om var i från dom kommer ursprungligen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

För några år sedan så hade jag bokat en hyrbil till 14/4 kl 8.00 alltså dagen efter songkran av en förmedlare, efter att ha väntat till tjugo över åtta så åkte jag iväg och hittade ett annat ställe som jag kunde hyra bil på.

Vi åkte iväg några dagar och när vi kom tillbaka så sökte jag upp förmedlaren och frågade varför min hyrbil inte hade funnits på plats enligt ök och fick till svar att: men det var ju dagen efter songkran då brukar ingen vara uppe tidigt!

Före detta hade jag under flera år använt mej av samma ställe för att hyra MC och bil vilket jag inte gör fler gånger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...